پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۷۴۴
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷
در حالی که تاکنون ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون علت اصلی آلودگی هوای تهران معرفی می شد حال مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت از افزایش آلاینده ( NO۲ ) یا همان نیتروژن دی اکسید خبر می دهد که می تواند به زودی در رده آلاینده های مهم شهر قرار گیرد.

شعارسال: دی‌اکسید نیتروژن از مهمترین آلاینده‌های هوا به شمار می رود. هر سال میلیون‌ها تن از این گاز در اثر فعالیت‌های انسانی به ویژه مصرف سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود. دی‌اکسید نیتروژن در ترکیب با هوای مرطوب تولید اسید نیتریک می‌کند که موجب پوسیدگی شدید فلزات می‌شود. همچنین در غلظت‌های بالا باعث ایجاد مه‌دود شده و میدان دید را به شدت کاهش می‌دهد و بر رشد گیاهان اثر منفی شدید دارد. این گاز از اثر گلخانه‌ای نیز برخوردار است و به رنگ قهوه‌ای سرخ‌فام بوده و میزان بالای آن سمی است و بویی بسیار تند و زننده دارد.

وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با هشدار نسبت به افزایش این آلاینده در هوای تهران می گوید: بر اساس مطالعاتی که در سال 1392 انجام شده، آلاینده ای که دائما دارد در تهران معیار و مبنای آلودگی می شود PM2.5 است. هرچند آلاینده NO2 هم اکنون به مرز هشدار رسیده و به زودی جزء آلاینده های مهم هوای تهران قرار می گیرد.

غلظت گوگرد به کمتر از 50 رسیده است

در کنار این آلاینده، افزایش میزان گوگرد در هوای پایتخت نیز از سال ها پیش اسباب نگرانی مسئولان را فراهم کرده است. میزان این آلاینده که بیشتر در اثر سوخت دیز ایجاد می شود در سال 89 ، 7 هزار قسمت در میلیون در هوای تهران اعلام شد که البته اکنون به زیر 50 رسیده است. حسینی، علت را کاهش گوگرد در دیزل ارائه شده از سوی وزارت نفت می داند. کاری که از اول باید انجام می دادند اما به دلیل تحریم ها و مشکلات مالی دیرتر صورت گرفت.

به گفته او دیزلی که اکنون به مصرف اتوبوس، کامیون و مینی بوس می رسد بسیار مناسب است. در این بین مشکل ما گوگردی است که از پالایشگاه تهران و نیروگاههای اطراف که مازوت می سوزاندند وارد هوا می شود که هرچند با اعمال قانون محیط زیست اکنون گاز سوز شده اند اما زمانی که دمای کشور به شدت افت می کند و مصرف گاز خانگی زیاد می شود این کارخانه ها مجبور به مازوت سوزی هستند.

تا تهران زیرلگد خودروها له می شود، وضع هوا همین است

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید می کند: انتظار نداریم تغییری در شرایط هوای تهران ایجاد شود زیرا این شهر زیر لگد انواع و اقسام خودروها له می شود و خیلی لازم نیست هر سال آمار و ارقام مربوط به آلودگی هوای آن منتشر شود. البته ما تمامی این اطلاعات را داریم و محاسبات را انجام داده ایم. هرچند که قائدتا این ارقام محاسبه هستند و ممکن است ما جایی را اشتباه کرده باشیم اما چشم بدون سلاح هم نشان می دهد که این آلودگی مربوط به خودروهاست و به چیز دیگری مربوط نمی شود.

حسینی همچنین بر این باور است که موتورخانه ها هیچ نقشی در آلودگی هوای تهران ندارند. زیرا در گذشته موتورخانه ها دیزل می سوزاندند. به این صورت که کامیون دیزل می آمد و موتورخانه را شارژ می کرد اما الان همگی گاز سوز شده اند. گاز طبیعی هم ذرات معلق تولید نمی کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 4دی1395، کدخبر: 1276931: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین