پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۴۳۹۴۴
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کیفیت هوای تهران در دومین روز متوالی در شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار گرفت؛ این روند لحظه به لحظه در حال افزایش و رسیدن به شرایط اضطرار است؛ در حال حاضر منطقه ۹ با شاخص ۸۴ پاکترین و منطقه ۲ تهران با شاخص آلودگی ۱۷۷ آلوده‌ترین منطقه تهران هستند.

شعار سال: کیفیت هوای تهران در دومین روز متوالی در شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار گرفت؛ این روند لحظه به لحظه در حال افزایش و رسیدن به شرایط اضطرار است؛ در حال حاضر منطقه ۹ با شاخص ۸۴ پاکترین و منطقه ۲ تهران با شاخص آلودگی ۱۷۷ آلوده‌ترین منطقه تهران هستند.

کیفیت هوای استان تهران که هفته گذشته فقط برای یک روز بر اثر وزش باد و باران در شرایط سالم قرار گرفته بود دوباره از روز گذشته به وضعیت ناسالم برای گروههای حساس و بیماران رسید.

روند آلودگی هوا و افزایش ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون دیروز جمعه (10 دی ماه) به‌گونه‌ای بود که عدد شاخصهای ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون 123 شد و حتی برخی از مناطق تهران در شرایط قرمز قرار گرفتند.

این کاهش کیفیت هوا، مسئولان محیط زیست را دوباره به تمهیدات تکراری همچون افزایش محدوده زوج و فرد، عدم فروش طرح ترافیک روزانه و تعطیلی معادن شن و ماسه مجبور کرد.

اما برنامه‌‌ریزی مسئولان محیط زیست که برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوای تهران انجام گرفت هم نه‌تنها تأثیری نداشت بلکه موجب افزایش غلظت آلاینده‌ها در پایتخت شد.

امروز شنبه 11 دی ماه ساکنان تهران و کلان‌شهرهایی همچون اصفهان، البرز و اراک از ابتدای صبح با هوایی آلوده، غبار گرفته و مه‌آلود مواجه شدند و شرایط کیفیت هوا در استان تهران از ابتدای صبح برای گروههای حساس، بیماران قلبی و ریوی، زنان باردار، سالمندان و کودکان ناسالم شد.

عدد شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در ساعت 8 صبح امروز با افزایش نسبت به مدت مشابه روز گذشته به 139 رسید که نشانگر شرایط ناسالم برای گروههای حساس بود اما این وضعیت ساعت به ساعت در حال وخیم‌تر شدن است و لحظه به لحظه بر غلظت آلاینده‌ها افزوده می‌شود.

بنابر آخرین آمار به‌دست آمده از دستگاههای سنجش آلاینده‌ها، کیفیت هوای تهران در حال رسیدن به شرایط اضطرار و قرمز است و عدد اندازه‌گیری شاخصهای ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون از 140 نیز عبور کرده است.

اما با وجود تمامی تمهیدات اندیشیده شده و بی‌اثر، کیفیت هوا در برخی از مناطق استان تهران در شرایط ناسالم و قرمز برای همه افراد قرار گرفت و این مسئله آلودگی همچنان مردم استان تهران را آزار می‌دهد.

در حال حاضر منطقه 9 با شاخص 84 پاکترین و منطقه 2 تهران با شاخص آلودگی 177 آلوده‌ترین منطقه تهران هستند؛ عدد شاخصهای ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در استان تهران به‌ترتیب آلودگی به‌شرح ذیل است:
منطقه دو: 177
منطقه چهار: 165
منطقه 6: 161
منطقه 20: 156
منطقه 18: 155
منطقه 21: 148
منطقه 13: 144
منطقه 22: 134
منطقه هفت: 137
منطقه 11: 136
منطقه 10: 121
منطقه هشت: 119
منطقه پنج: 116
منطقه یک: 106
منطقه 15: 106
منطقه 14: 90
منطقه 9: 84.

بنابر تمهیدات اندیشیده شده از سوی مسئولان اگر شاخص عددی ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بین 50 تا 100 باشند شرایط کیفیت هوا سالم است و شرایط ناسالم برای گروههای حساس نیز به میانگین عددی 100 تا 150 تعلق می‌گیرد اما اگر اعداد از 150 تا 200 قرار گیرند به این شرایط کیفیت هوا وضعیت قرمز یا شرایط اضطرار گفته می‌شود و کیفیت هوا در این میانگین برای همه افراد ناسالم خواهد بود.

گفتنی است که سازمان هواشناسی کشور روز گذشته از ادامه پایداری هوا و افزایش غلظت آلاینده‌ها در تهران و شهرهای صنعتی خبر داده بود و تأکید کرد که کیفیت هوای پایتخت برای همه افراد ناسالم خواهد شد و افراد از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 11 دی 95، کد مطلب: 1283141: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین