پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۴۲۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۱
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: 44 گزارش نهایی پژوهش در مرکز تحقیقات استان به پایان رسیده و افزون بر 108 طرح تحقیقاتی نیز در دست اجراست.

شعارسال: عبدالعلی غفاری افزود: امسال بیش از 130 مقاله آی اس آی/ ISI/ و مقاله آی اس سی /ISC/ و پنج مقاله در سطح ملی و بین المللی نیز توسط محققان این مرکز ارائه شده است.

وی نقش تحقیقات را در میزان بهره وری مهم عنوان و اظهار کرد: کاهش میزان تولید در واحد سطح و میزان بهره وری در بخش کشاورزی به علت استفاده نکردن از یافته ها و تحقیقات نوین کشاورزی است.

غفاری با بیان اینکه کشاورزی دانش محور باعث اقتصادی شدن تولید می شود، گفت: فاصله عملکرد کشاورز نمونه استان که از هر هکتار 12 هزار و 450 کیلوگرم گندم برداشت کرده با متوسط استان که سه هزار و 900 کیلوگرم در هکتار است نتیجه بردن دانش به عرصه تولید است.

رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه شعار امسال سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی کشور انتقال یافته های تحقیقاتی به عرصه های کشاورزی است، گفت: با توجه به کمبود منابع آبی برنامه های مطالعاتی این مرکز به سوی اصلاح الگوی کشت و معرفی الگوی کشت رفته است.

وی بیان کرد: در این راستا طی تفاهم نامه هایی مطالعه الگوهای کشت آغاز شده است و با توجه به اثر اقلیم، قابلیت اراضی و میزان مصرف آب، الگوی کشت مناسب بر اساس مزیت نسبی معرفی شده و به دنبال آن کمک ها و تسهیلات دولتی ارائه می شود.

غفاری با اشاره به تامین بذر گواهی شده در مرکز تحقیقات استان اظهار کرد: با وجود واحد ثبت و گواهی بذر و نهال در مرکز، 75 درصد بذرهای اصلاحی مورد نیاز استان گواهی شده است و 2 تا سه سال آینده به 100 درصد این میزان می رسد.

وی درباره تولید نهال نیز گفت: پنج میلیون اصله نهال شناسنامه دار در سال، زیر نظر این مرکز در استان با کمک بخش خصوصی تولید می شود که این نهال ها شامل زردآلو، انگور، سیب، گیلاس، آلبالو، گردو و بادام است.

غفاری با اشاره به اهمیت کاهش مصرف آب در مزارع نیز گفت: استفاده از سیستم های نوین آبیاری در مزارع گوجه فرنگی، سیب زمینی، ذرت چغندر قند و گندم از سال های گذشته شروع و موجب افزایش قابل توجه عملکرد و کاهش مصرف آب شده است.

مرکز تحقیقات آذربایجان غربی هم اکنون با 62 نفر هیات علمی که 18 نفر از آنان دارای مدرک PHD، سه نفر دکترای حرفه ای و 41 نفر کارشناس ارشد هستند، مشغول فعالیت است.

تحقیقات انجام شده در این مرکز کاملا کاربردی است و نتایج حاصل از این تحقیق ها به صورت مستقیم به دست کشاورزان می رسد تا در راستای ارتقای کمی و کیفی تولید در بخش کشاورزی به کار گرفته شود.

هشت عرصه تحقیقاتی زیر نظر مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در استان فعال است که ایستگاه کهریز ارومیه، ایستگاه تحقیقاتی ساعتلو، ایستگاه خوی، پایگاه آبخوان پلدشت، ایستگاه ماکیان جارچیلو، مزرعه تحقیقاتی دیم خرم آباد ارومیه، ایستگاه صنوبر میاندوآب و ایستگاه تحقیقاتی میاندوآب از جمله این عرصه ها و ایستگاه هاست.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 6دی1395، کدخبر: 82362496: www.irna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
0
0
یکی از کم بازده ترین ساختار پژوهشی کشور، همین سازمان تات و شعب استانی اش است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
0
0
این طرح ها عموما از نوع کاربردی و بودن کمترین بازدهی بیرونی هستند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین