پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۰۹۶
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴
ده سال تمام از روزی که محمد سعیدی کیا وزير مسکن و شهرسازي در مراسم معرفی مدیرکل مسکن و شهرسازی استان کرمان، از تخفیف 50 درصدی در صدور مجوزهای لازم برای بازسازي بافت‌ فرسوده خبر داد، گذشته است.

شعار سال: ده سال تمام از روزی که محمد سعیدی کیا وزير مسکن و شهرسازي در مراسم معرفی مدیرکل مسکن و شهرسازی استان کرمان، از تخفیف 50 درصدی در صدور مجوزهای لازم برای بازسازي بافت‌ فرسوده خبر داد، گذشته است. وعده‌ای که نتوانست پای سرمایه گذاران را به بافت‌های فرسوده کرمان باز کند. با این حال هنوز هم وعده مدیران استان به سرمایه گذاران، همان تخفیف 50 درصدی در صدور مجوزهای لازم است. وعده ای که 7 آبان 1394 علی بابایی شهردار کرمان باز آن را تکرار کرد.


این در حالی است که پیش از این ابوالقاسم سیف‌الهی شهردار سابق کرمان در نوزدهمین نشست کمیته تخصصی مدیران بافت فرسوده شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور که به میزبانی کرمان برگزار شده بود؛ اذعان کرده بود: تا زمانی که سودی در بافت‌های فرسوده شهری وجود نداشته باشد؛ اتفاقی برای اصلاح آن‌ها نخواهد افتاد.

کرمان شهری بی قواره

عبدالمحمد رئوفی نژاد استاندار کرمان در سال 84، کرمان را شهری بی قواره توصیف کرد، به عنوان اولین استاندار دولت نهم بر لزوم احیای بافت فرسوده کرمان تاکید داشت. با این حال دوران زمامداری او در استان به پایان رسید اما در بافت فرسوده کرمان، آب از آب تکان نخورد تا اسماعیل نجار پس از استانداری حبیب الله دهمره، به عنوان سومین استاندار دولت محمود احمدی نژاد، در نخستین روز تیرماه 1390 از بافت فرسوده شهر کرمان هوایی بازدید و خواستار برنامه ریزی در راستای ساماندهی این بخش از شهر کرمان شد. خواسته ای که عملا محقق نشد تا پرونده دولت دهم هم بی آن که دستاورد قابل دفاعی در این بخش داشته باشد، بسته شود، تا نوبت به نماینده دولت یازدهم برسد تا از برنامه هایش برای بافت فرسوده سخن به میان آورد.

استاندار کرمان شامگاه پنج شنبه دوازدهم دیماه 92 در جمع مدیران شهری کرمان بر توسعه همه جانبه بافت قدیم و تاریخی شهر کرمان تاکید و بر تشکیل کارگروهی برای بررسی بافت فرسوده شهر کرمان و سامان‌دهی این بخش از شهر کرمان در اسرع وقت تاکید کرد.

علیرضا رزم‌حسینی تاکید کرد: باید با پرهیز از قرار گرفتن سامان‌دهی بافت فرسوده‌ی شهر کرمان در پیچ‌ و خم‌های اداری، در اسرع وقت وضعیت این بخش از شهر بهبود یابد.


تغییری در بافت فرسوده رخ نداد

رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک در خصوص وضعیت بافت فرسوده کرمان اما به گفتار نو می‌گوید: تغییری در بافت فرسوده رخ نداده است و خیلی از مناطق به صورت مخروبه درآمده اند و بعضا افغان‌ها در آن زندگی می‌کنند.

محسن شهریاری با اشاره به عدم موفقیت استاندار در خصوص احیای بافت فرسوده هم می‌گوید: باید تسهیلات بهتری بدهند. چون اکثر کسانی که در این مناطق زندگی می کنند درآمد کمتری دارند. خانه‌ها هم اغلب موروثی هستند که چند مالک دارند. باید مشوق‌هایی بدهند. مثلا تسهیلات بانکی با نرخ پایین تر بدهند تا به جای این که شهر گسترش افقی پیدا کند، بافت قدیم احیا شود.

شهرداری جداگانه بزنید

مديرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری کرمان برای حل مساله بافت فرسوده، پیشنهاد در نظر گرفتن شهرداري جداگانه‌اي براي بافت قديم شهر، مطرح می کند و می‌گوید: شهرداري خاص بافت قديم، مي‌تواند تمام تمركز و تلاش خود را براي حل مسائل اين بافت به کار گیرد.

سند هم تهیه شد!

در روزهایی که تب تهیه سند برای بخش‌های مختلف استان بالا گرفته است، عباس طوفان رییس اداره بافت‌های فرسوده شهری اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان نیز از تصویب سند ملی راهبردی احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری استان کرمان خبر داد و گفت: برنامه‌ها و اقدامات اجرایی منطبق با این سند به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ شده، به گونه‌ای که سطح متوسط خدمات در این مناطق با متوسط سطح خدمات شهر تا پایان سال 1404 برابری نماید.

این یعنی تا 10 سال آینده، سطح متوسط خدمات در مناطق بافت فرسوده با متوسط سطح خدمات شهر برابری خواهد کرد.

کرمان برای دریافت وام های بافت فرسوده؛ دهم شد

مدير كل راه و شهرسازي استان كرمان اواخر تیرماه سال جاری مدعی شد که تا كنون نیز ۵ هزار و ۸۶۹ فقره تسهيلات پرداخت شده است.


از سوی دیگر پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت برای نوسازی بافت‌های فرسوده هشت مدل پیش بینی کرده است، از توزیع وام بافت‌های فرسوده بین 31 استان کشور خبر داد. در حالی که محمدسعید ایزدی سهمیه استان‌هایی مثل آذربایجان شرقی 4500، گیلان 3 هزار، مازندران 4 هزار، همدان 3 هزار، فارس 2100، خوزستان 1800، اردبیل 1500، آذربایجان غربی 1400، گلستان 1700، اعلام می‌کند، استان کرمان تنها با 1300 سهمیه برای دریافت وام بافت‌های فرسوده، رتبه دهم را در میان استان‌های کشور دارد.

مشوق ها «بچه گول زن» است

یک فعال صنعت ساختمان در کرمان هم با اشاره به عدم موفقیت دولت نهم و دهم در احیای بافت فرسوده به گفتارنو می‌گوید: یکی از ایراداتی که ما فعالان بازار مسکن به دولت نهم و دهم داشتیم، این بود که دولت از متخصصان مشورت نگرفت.

او در خصوص تاکیدات استاندار دولت یازدهم در خصوص بافت فرسوده هم می‌گوید: بحث شعار با عمل فرق می‌کند، وقتی دولت می گوید ما می‌خواهیم بافت قدیم را احیا کنیم باید صحبتش سنجیده باشد و بتواند این شعار را عملیاتی کند، به نظر من استاندار نمی‌تواند این کار را بکند.


سیدعلی گلسرخی می‌افزاید: بافت فرسوده مالکیتش در دست دولت نیست که بخواهد آبادش کند، بافت فرسوده مالکیتش در دست اشخاصی است که بعضا ساکن کرمان هم نیستند.

گلسرخی خاطرنشان می کند: دولت هم برای آبادی بافت فرسوده یک انگیزه «بچه گول زن« ایجاد کرده است، مثلا می گوید پروانه ساختشان این قدر ارزان تر از بافت جدید است؛ این انگیزه ناچیز است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت گفتارنو، تاریخ 24 اسفند 94، کد مطلب: 11137: www.goftareno.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین