پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۳۶۹
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۳
ردپای بی‌تدبیری زیر پل تاریخی کرج در حالی پیداست که این اثر به جا مانده از دوره سلجوقی محل خواب معتادان و کارتن‌خواب‌ها شده است و هیچ گردشگری حاضر به بازدیداز این مکان نیست.

شعار سال : در گوشه گوشه شهر کرج خرابه‌هایی برای معتادان وجود دارد در این میان اثر تاریخی پل سلجوقی در ورودی شهر کرج به‌گونه‌ای به حال خود رهاشده که به‌جای جذب گردشگر سکونتگاه معتادان شده است.

پل قديمی و تاریخی كرج در ورودی شهر بر روی رودخانه كرج ساخته‌شده است. جاده كرج به چالوس در ضلع شرقی پل واقع‌شده و پل ساخته‌شده در ورودی شهر در ضلع جنوبی آن قرار دارد.

دیوارهای سیاه این اثر تاریخی نشان از بی‌توجهی مسئولان امر دارد و گواه سیاه‌بختی این اثر به‌جامانده از دوره سلجوقی است. پیش‌تر از این خبرگزاری مهر در خصوص وضعیت اسفناک این اثر تاریخی گزارش‌های تصویری و تشریحی مختلفی را منتشر کرده است.

سال ۹۱ - ۹۰ مقررشده بود پس از اتمام عملیات مرمت و بازسازی که از سوی اداره کل میراث فرهنگی البرز انجام شد، سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج اطراف بنا را به فضای سبز تبدیل کند تا شهروندان بتوانند هم از اثر تاریخی دیدن کنند و هم ساعتی به همراه خانواده از فضای سبز اطراف بنا استفاده کنند با گذشت چهار سال اطراف پل تاریخی کرج به فضایی برای تزریق معتادان و کارتن‌خواب‌ها تبدیل‌شده و زیر پل تا چشم کار می‌کند کارتن، ته‌مانده‌های سیگار و لباس‌های مندرس به‌جامانده از معتادان را می‌توانید ببینید.

گویا طرح احیای بنای تاریخی و ایجاد فضای سبز این اثر تاریخی که بر عهده سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج بوده است بر روی کاغذ مانده و در گوشه قفسه‌ای در حال خاک خوردن است برای شفاف‌سازی این مسئله به سراغ محمدرضا زین‌العابدینی مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج می‌رویم ولی وی پاسخگو نیست.

این در حالی است که عباس زارع مدیرعامل سابق سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج پیش‌تر به مهر گفته بود: اجرای طرح فضای سبز پل تاریخی کرج میان این سازمان با اداره كل ميراث فرهنگی البرز به‌صورت شفاهی بوده و هیچ‌وقت مكتوب نشد و تغيیر مديريت در اداره كل ميراث فرهنگی البرز، شكايت از طريق مراجع قضايی توسط مسئولان همان اداره همه و همه دست‌به‌دست هم داد تا اين پروژه راكد بماند.

وی مدعی شده بود که شهرداری برای جلوگيری از سيل اقداماتی را انجام داده است تا استحكام پل تهديد نشود و سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری كرج آمادگی لازم را برای شروع دوباره پروژه ايجاد فضای سبز پل تاريخی كرج دارد و منتظر ارائه طرح از طرف اداره كل ميراث فرهنگی است.

این اثر تاریخی در منطقه ۱۱ شهرداری کرج واقع‌شده و مهدی فاطمی شهردار منطقه در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: تاکنون طرحی از سوی شهرداری مرکز و سازمان پارک‌ها و فضای سبز در خصوص بهسازی این اثر به شهرداری منطقه ارائه نشده است.

فاطمی در ادامه گفت: چهار سال پیش سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج در حال اقداماتی در حریم این اثر بود که از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان با مخالفت روبه‌رو شد و کار متوقف شد.

شهردار منطقه ۱۱ شهرداری کرج در پایان، گفت: شهرداری منطقه ۱۱ در خصوص بهسازی و ایجاد فضای سبز در حریم این اثر تاریخی آمادگی کامل دارد و در این خصوص با اداره کل میراث فرهنگی استان مکاتبه خواهد شد.

برای روشنتر شدن وضعیت این بنای تاریخی به سراغ سرپرست معاونت میراث اداره کل میراث فرهنگی استان البرز می‌رویم؛ مهناز طاهری در خصوص وضعیت نابسامان پل تاریخی کرج که جولانگاه معتادان شده به خبرنگار مهر، گفت: تجمع کارتن‌خواب‌ها در این محل تاریخی دیگر به میراث ارتباطی پیدا نمی‌کند چراکه پل را ما نمی‌توانیم ببندیم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه ساماندهی دورتادور این محیط تاریخی به عهده شهرداری است، افزود: مشکلی میان شهرداری و میراث برای فعالیت در حریم این اثر تاریخی وجود داشت که این مشکل حل شد و میراث به شهرداری اجازه داد که در این محل اقدامات زیباسازی و فضای سبز انجام شود.

طاهری در پاسخ به این پرسش که آیا بودجه برای مرمت دوباره پل در نظر گرفته‌شده است، گفت: برای مرمت و بازسازی این اثر پیشنهاد تخصیص بودجه داده‌ایم ولی تاکنون بودجه استانی و ملی اداره کل میراث فرهنگی البرز ابلاغ نشده است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه وضعیت تاریخی بنا، در شرایط خوبی است، گفت: بحث زیباسازی و فضای سبز این اثر به عهده شهرداری و بحث لحاظ کردن پیوست‌های اجتماعی به عهده نیروی انتظامی است.

در ادامه برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وضعیت این بنای تاریخی به سراغ مسئول حوزه باستان شناسی اداره کل میراث استان البرز می رویم؛ فرزان احمد نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که تاکنون برای مرمت و بازسازی این اثر تاریخی چقدر اعتبار هزینه شده است، گفت: ما نمی تونیم درباره اعتبارات هزینه شده، صحبت کنیم ولی اعتباری که تاکنون تخصیص‌یافته است به‌قدر کفایت بوده و عملیات بازسازی به‌خوبی انجام‌شده است. پنج سال از اتمام عملیات مرمت پل می‌گذرد و این اثر شرایط مناسب و ایستایی بسیار خوبی دارد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه اداره کل میراث فرهنگی استان البرز طی سه فاز در سال‌های ۸۴ تا ۸۹ اقدام به مرمت کامل پل تاریخی کرج کرده است، گفت: حفاظت‌های دوره‌ای اثر از سال ۹۰ تاکنون انجام‌شده است تا شرایط ایستایی پل حفظ شود حفاظت فیزیکی این اثر تاریخی نیز در دستور کار است.

احمد نژاد در پاسخ به این پرسش که «چرا محیط پیرامون این اثر تاریخی مورد غفلت قرارگرفته و دیواره‌های این اثر به دلیلی آتش به پا کردن معتادان کارتن‌خواب سیاه شده است»، افزود: پنج سال از پایان عملیات مرمت این اثر تاریخی می‌گذرد اداره کل میراث فرهنگی استان البرز در قبال این اثر رسالت خود را انجام داده است، اما محیط اطراف آن به میراث فرهنگی مربوط نمی‌شود و جزو وظایف سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج است، بی تعهدی شهرداری به وظیفه ذاتی خود در قبال یک اثر تاریخی چنین شرایطی را رقم‌زده است.

مسئول حوزه باستان شناسی اداره کل میراث استان البرز در خصوص بی‌اعتنایی شهرداری کرج نسبت به این اثر تاریخی که در ورودی شهر قرارگرفته و پیشانی شهر محسوب می‌شود، گفت: متأسفانه یکی از دلیل این بی‌اعتنایی غیربومی بودن مسئولان شهری و استان است، مگر می‌شود کسی با اهمیت این اثر آشنا نباشد این پل بر روی پایه‌های دوره سلجوقی ساخته‌شده و نخستین شناسنامه کرج قدیم است.

احمد نژاد پل تاریخی کرج را یکی از پنج اثر مهم بافت قدیم شهر کرج دانست و گفت: در نمایشگاه گردشگری سال گذشته شهرداری‌های یزد، تبریز و بندرعباس اسپانسر استان خود بودند چون بومی و دلسوز هستند این در حالی است که شهرداری کرج و شهرهای تابعه به‌جز شهرستان طالقان که برای حمام شهرک اقداماتی انجام داده است در زمینهٔ نگهداری هویت شهری اقدام مفیدی انجام نداده‌اند باید حس تعلق‌خاطر به شهر در مسئولان و شهروندان به وجود آید.

وی گفت: اداره کل میراث فرهنگی البرز در راستای همکاری و کمک به توسعه شهر با اجازه شورای عالی فنی سازمان میراث فرهنگی کشور حریم پل تاریخی کرج را کاهش داد تا شهرداری کرج بتواند با کمترین هزینه «پل حامی» را بسازد.

احمد نژاد در پایان گفت: با توجه به همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان البرز با شهرداری کرج برای ساخت پروژه‌های شهری به نظر می‌رسد شهرداری نیز می‌تواند در اعتباری برای بهسازی فضای پیرامونی این اثر تاریخی تخصیص دهد.

به گزارش خبرنگار مهر؛ وضعیت حال حاضر پل تاریخی کرج که در تصاویر گویاست و به گفته مسئول حوزه باستان شناسی اداره کل میراث استان البرز شناسانامه شهر محسوب می شود مثل کلاف سردرگمی است که ساعت ها و شاید ماه ها وقت می‌برد تا سر و ته‌اش پیدا شود ولی نکته‌ای که در این آشفتگی پیداست این است که دلی برای سرو سامان دادن این اثر تاریخی نمی‌تپد و این بنا در میان سرشلوغی مدیران شهری و میراث استان به دست فراموشی سپرده شده و بعید نیست چند صباحی دیگر جلوی چشم شهروندان آجر آجرش فرو بریزد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ نشرخبر : 22 آذر 1394 کد مطلب : 2989869 www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین