پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۶۶۷۹۶
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۶
حال و هوای رمضان را همه با شب‌های قدر و احیاء بیشتر لمس می‌کنند؛ شب‌هایی که همه مردم فارغ از هر سطح طبقاتی و اجتماعی یکرنگ احیاء می‌گیرند تا قدردان این شب‌ها باشند؛ شب‌هایی که با اُلفت و انس با مولای عشق، دوستی و کرامت مولای متقیان علی(ع) همراه است.

شعار سال: در لیالی قدر گویی فرشتگان از عرش به فرش می‌آیند تا مژده دهند به مردم که خدای مهربانی، آغوش باز کرده و پذیرای همگان است، در این شب عزیز همراه شدیم با مردم تهران در میدان امام حسین(ع)، میدانی که چند سالی به نماد اجرای برنامه‌های مذهبی تبدیل شده و متناسب با هر مناسبتی همراه با مردم سراسر کشور منادی ندای لبیک با ائمه هستند.

از حدود ساعت 10 شب از مسجد و میدان امام حسین(ع) صدای الغوث‌الغوث دعای جوشن کبیر به گوش می‌رسد، در حالی که صحن مسجد مملوء از جمعیت است، در اطراف میدان نیز جایگاه ویژه بانوان و همچنین قسمت‌هایی فرش شده تا خانواده‌ها در کنار یکدیگر شب زنده‌داری کنند؛ البته میدان کم‌کم شاهد حضور جمعیت است و تا حدود 12 شب تقریباً میدان نیز پر شده از مردمی که کنار یکدیگر برای مولا سوگواری و برای یکدیگر آرزوهای خوب می‌کنند.


ابتدای ورودی میدان میزی گذاشته شده که برای ساخت صحن و شبستان حضرت زهرا(س) در نجف کمک‌های مردمی دریافت می‌کنند، ضمن اینکه قطعه‌های متبرکی از حرم نیز روی میز خودنمایی می‌کند، هر فرد بسته به فراخور توان مالی یا حال دل خود کمکی به این قسمت می‌کند و تقریباً در تمام ساعات احیاء این قسمت مملوء از جمعیتی است که هر چند اندک ولی نیّت می‌کنند که سهمی در این حرکت داشته باشند.

پیرزن مهربانی که هزار تومانی را در صندوق می‌اندازد، می‌گوید انشااللّه قسمت بشه بریم کربلا، ضمن اینکه بلند بلند برای جوانان دعا می‌کند، زیر لب زمزمه هر که دارد هوس کربلا بسم‌الله را سر می‌دهد.

جلوتر و روی چند میز آب و شربت برای پذیرایی و رفع تشنگی عزاداران قرار داده شده، قسمتی که شلوغ بود و هر کس با خوردن آب خنک ندای یا حسین سر می‌داد، بچه‌های کوچک نیز با اشتیاق به دنبال گرفتن شربت بودند.


طرح محسنین؛ حمایت از نیازمندان بر طبق الگوی مولای مهربانی

در کنار این قسمت میزی قرار داشت برای اقدام خداپسندانه و علی‌واری که این روزها نام طرح محسنین به خود گرفته، طرحی که با الگوگیری از امام خوبی‌ها حضرت علی(ع)، دستگیری از یتیمان و نیازمندان را دنبال می‌کند و چه خوب مردم شریف کشورمان ندای هل ناصر ینصرنی زمان را لبیک گفته و دست حمایت خود را به سوی نیازمندان دراز کرده و به مهربانی دست آن‌ها را می‌فشارند.

زن و مرد جوانی که به تازگی زندگی خود را تشکیل داده بودند با دقت به صحبت‌های راهنمای این قسمت توجه می‌کردند و سپس با دقت برگه‌ها را زیر و رو می‌کردند و یکی از یتیمان را انتخاب کردند تا حامی‌اش شوند، وقتی علت را جویا شدم گفتند، به شکرانه لطف خداوند با همدیگر پیمان بستیم که در اولین شب قدرِ زندگی مشترکمان، سرپرستی یتیمی را به عهده بگیریم و هر چند ناچیز ولی سهمی در حمایت از یتیمان داشته باشیم.

علم‌گردانی دراویش در میدان امام حسین(ع)

به رسم همه ساله دراویش اطراف میدان امام حسین با حمل علم‌هایی رنگین و سینه‌زنی پای علم، ارادت خود را به مولای متقیان علی (ع) نشان می‌دهند.

در همین زمینه فردی میانسال که وظیفه هدایت هیأت دواریش را برعهده داشت اظهار داشت: این مراسم هر ساله همزمان با شهادت امیرالمؤمنین با حضور دراویش اصیل مقیم میدان امام حسین، شهدا و میدان خراسان برگزار می‌شود.

وی افزود: علم‌گردانان را افرادی شفا گرفته از دستگاه اهل بیت بویژه حضرت علی(ع) تشکیل می‌دهند که به جهت عرض ارادت به امیرالمؤمنین با شرکت در این مراسمات، به دنبال ادای دین خود هستند.


مقاومت مردم لبنان مدیون شهدا، جانبازان و رزمندگان ایرانی است

در ادامه مراسم احیای شب قدر، پس از تمام شدن دعای جوشن کبیر و نوحه‌خوانی مداحان اهل‌بیت، طبق سنت هر ساله حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن ابوترابی‌فرد نائب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت علی(ع) اظهار داشت: قومی که خدا آن‌ها را شایسته حمایت از دین میداند و در دنیا و آخرت به سعادت می‌رساند سه ویژگی دارند، که خداوند این قوم را دوست دارد و مردم این قوم نیز خدا را دوست دارند.

وی خطاب به مردم مؤمن و نمازگزار گفت: یکی از ویژگی‌های این قوم، اطاعت از رسول‌اللّه، ائمه اطهار و ولی‌اللّه است؛ همچنانکه سلمان فارسی افتخارش این بود که در اطاعت از پیامبر گوی سبقت را از دیگران ربوده و تا آنجا اوج گرفت که به سلمان محمدی مشهور شد.

نماینده سابق مردم تهران، ری و شمیرانات با اشاره به اینکه انسان‌ها به دو گروه اهل ایمان و اسلام و همچنین افراد آلود ه به کفر تقسیم می‌شوند عنوان کرد: انسان‌هایی که خدا را دوست دارند، در برابر برادران و خواهران دینی خود همواره متواضع و فروتن هستند.

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: دغدغه رهبر معظم انقلاب این است که ملت‌های ایران، سوریه، عراق، بحرین و یمن تا به یک جبهه نفوذناپذیر، متصلب و سخت تبدیل نشوند، دشمن به شما طمع دارد؛ دشمنان آن‌گاه مأیوس می‌شوند که جبهه اسلام سخت و ایستاده بر مبانی فکری خود باشد.

وی با بیان اینکه ایستادگی و مقاومت راه‌حل برون‌رفت از مشکلات است تأکید کرد: اینکه 99درصد سرزمین‌های اشغالی در موصل آزاد شد، ثمره این ایستادگی است؛ اگر شهدا، جانبازان و رزمندگان نبودند، ملت مقاوم لبنان متولد نمی‌شد.

نائب‌رئیس سابق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سومین ویژگی مؤمنان این است که در مقابل کفار شدید و سخت؛ اما بین خود با محبت و مهربانی رفتار می کنند و این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

بعد از این سخنرانی و همچنین خواندن دعای پرفیض کمیل در شب جمعه، مراسم نورانی قرآن به سر نیز توسط حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد برگزار و شور و معنویت خاصی به میدان امام حسین بخشیده شد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 26 خرداد 96، کد مطلب: 1437728:www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین