پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۷۷۰۳۹
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴
دولت اعلام کرده که تاکنون 700هزار شغل ایجاد کرده است، 700 هزار شغل ایجاد شده جزو مشاغل پایدار نیست، اینکه فردی دو ساعت کار کند که شاغل نیست.

شعارسال:چندی است که دولت در صدد اشتغال زایی با اجرای طرح کارورزی است. این طرح از اردیبهشت ماه امسال شروع و موجب شد تا 60 هزار نفر با امید به اشتغال، ثبت نام کنند، اما طرح کارورزی از همان ابتدا با موضع‌گیری‌هایی روبرو شد به گونه‌ای که بازرس مجمع عالی کارگران کشور اجرای طرح کارورزی را نوعی برده‌داری نوین در حوزه کارگری کشور دانست، که موجب می‌شود دولت با استفاده از آن به آمارسازی دست بزند.

* دور تسلسل پرهزینه برای بیت‌المال

برخی کارشناسان بر این باورند که با اجرای این طرح و بیکار شدن نیروی کار فعال در واحدهای تولیدی و معرفی افراد به تامین اجتماعی برای دریافت بیمه بیکاری، بار مالی به سازمان تامین اجتماعی وارد می‌شود. دولت در حالی تلاش دارد که بار روانی جامعه در ارتباط با بیکاری را کاهش دهد که هزینه‌ای جدی به تامین اجتماعی وارد شده و این در حالی است که دولت بدهی سنگینی به تامین اجتماعی دارد و نسبت به پرداخت آن نیز تاکنون اقدامی انجام نشده است!

در جریان اجرای این طرح، کارشناسان و تشکل‌های کارگری انتقادهای زیادی به آن وارد کرده‌اند، چون عدم تدبیر سازوکارهای مناسب طرح کارورزی، امکان سوءاستفاده برخی کارفرمایان از فارغ‌‌التحصیلان را فراهم خواهد کرد؛ یعنی کارفرما با جذب نیروهای ارزان و موقت می‌تواند به تعدیل نیرو اقدام کند.
* طرح برای لاپوشانی بیکاری
ادامه این روند نوعی جابجایی در مجموعه کاری ایران به وجود خواهد آمد و اتلاف منابع دولتی را در اجرای این طرح شاهد خواهیم بود. یکی دیگر از ایرادات مهم طرح کارورزی دولت، عدم توجه به قانون کار و حقوق بنیادین کارگران است، به طوری که رابطه کارگری و کارفرمایی برقرار نبوده و حق بیمه‌ای در این مدت به کارورزان تعلق نخواهد گرفت.
* نمی‌توان به طرح کارورزی ایراد گرفت حتی اگر اشتغال‌زا نباشد
رئیس خانه صنعت ، معدن و تجارت مازندران طرح کارورزی را خوب توصیف کرد و گفت: نمی‌توان ایراد آنچنانی به طرح گرفت و به نظر تا حدودی می‌توان روی آن حساب باز کرد.
سید مجتبی رضوی گفت: در این طرح افراد به صورت یک دوره، جذب می‌شوند و آموزش می‌بینند که اگر کارفرما از فعالیت کارورز راضی بود او را استخدام می‌کند.
وی به کارگیری جوانان مستعد در واحد تولیدی را مورد اشاره قرار داد و گفت: چنین سیاستی را قبلاً در واحد تولیدی‌ام اجرا کرده‌ام، جوانان دانشجو یا فارغ‌التحصیل را آموزش می‌دهم و به کارگیری می‌کنم، این افراد از دوران جوانی، کار را با من شروع کردند و الان نیز مشغول به کار هستند.
* تولیدکننده برده مشکلات است!
رضوی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح کارورزی موجب برخورد برده‌داری کارورز توسط کارفرما می‌شود، اظهار کرد: به نظر لفظ برده را باید برای تولیدکننده و کارفرما به کار برد، برده واقعی تولیدکننده است که کار و فعالیتش به قیمت ارزان هم خریده نمی‌شود.
وی با انتقاد از بیان برخی آمارها در مورد اشتغال اظهار کرد: یک سری توقعات آماری در کشور باب شده که سیاست‌مداران و تصمیم‌گیران را به این سمت سوق داده است تا با بیان آمارها موفقیت کمّی برای خود ایجاد کنند.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: با بیان آمارها می‌خواهند عقب ماندگی‌ای، که در برنامه‌های توسعه دارند، را جبران کنند که درست نیست.
* ایجاد یک میلیون شغل در وضعیت کنونی کشور امکان پذیر نیست
رضوی با بیان اینکه ایجاد 400هزار شغل؛ مدیریتی قوی می‌خواهد، تصریح کرد: با شرایط اقتصادی امروز، ایجاد 400 هزار شغل در ایران امکان پذیر نیست.
وی رشد میانگین اقتصادی ایران را از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون 4 درصد ارزیابی کرد و گفت: با این رشد اقتصادی امکان ندارد سالی یک میلیون شغل ایجاد کرد.
رضوی در ادامه گفت: دولت اعلام کرده که تاکنون 700هزار شغل ایجاد کرده است، 700 هزار شغل ایجاد شده جزو مشاغل پایدار نیست اینکه فردی 2 ساعت کار کند که شاغل نیست.
* طرح کارورزی کشاورزی غیر کارشناسی است
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران طرح کارورزی را مسکنی موقت دانست و تصریح کرد: طرح کارورزی خوب است اما کامل نیست، هر چند چنین طرح مشابهی از سال 84 تا 88 در بخش کشاورزی اجرا شده بود.
حجت الله علی محمدی اظهار کرد: در این بازه زمانی به کارورز کشاورزی 130هزار تومان حقوق می‌دادند، اما امروز 330هزار تومان دست مزد می‌دهند که مناسب نیست.
وی با بیان اینکه ساز و کار موجود در طرح کارورزی نشان می‌دهد که با شکست مواجه خواهد شد، تصریح کرد: کارورز پس از چندماه فعالیت از ادامه کار منصرف شده و پشیمان می‌شود.
علی محمدی طرح کارورزی کشاورزی را غیر کارشناسی دانست و تاکید کرد: طرف حساب این طرح بخش خصوصی است که از پس حقوق کارگران ثابتش برنمی‌آید، چگونه یک نیروی ازران پس از مدتی جذب می‌کند؟
* منابع طرح کارورزی دیده شده است
رئیس سازمان تامین اجتماعی مازندران در پاسخ به این پرسش که طرح کارورزی بر تعهدات مالی بدون پشتوانه دولت اضافه می‌کند؟ اظهار کرد: بیمه کارورزان توسط دولت پرداخت خواهد شد و یقیناً منابع اعتباری آن نیز دیده شده است.
محمودی خاطر نشان کرد: هر فردی که از طرف دولت برای پوشش بیمه تامین اجتماعی معرفی می‌شود، دارای شناسنامه پرداختی است که منابع آن دیده شده است.
* بدهکاری دولت به تامین اجتماعی، قوز بالای قوز است
این درحالی است که به گفته محمودی دولت 100هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است که هر سال 20 هزار میلیارد تومان به آن اضافه می‌شود، همچنین بودجه 72 هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی 10 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و مصارف منابع این سازمان بیش از درآمد منابع آن است، برای مثال تامین اجتماعی در مازندران 2 هزار و 197 میلیارد تومان درآمد دارد، اما هزینه مصرفی آن بیش از 2 هزار و 362 میلیارد تومان است.
  در طرح کارورزی، کارورزان مدتی محدود در واحدهای تولیدی مشغول به کار می‌شوند که به ازای فعالیت انجام شده پول تو جیبی یا به تعبیری کارخرجی دریافت می‌کنند، این طرح اگر به منظور آموزش و تربیت نیروی متخصص با پرداخت بخشی از هزینه‌ها در نظر گرفته می‌شد بسیار تحسین برانگیز و قابل ستایش بود، اما وقتی دولت آن را به عنوان آمار اشتغال معرفی می‌کند، قابل قبول نیست و مورد تقبیح است. امیدواریم دولت به جای کارخرجی به سمت کارورزی درست و ایجاد اشتغال واقعی گام برود.

شعارسال، با اندکی تلخیص  واضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار 5 شهریور96، کد خبر : 1179319، www.dana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین