شعار سال: مازیار یزدانی که همراه وزیر راه و
شهرسازی به مشهد سفر کرده است افزود: تمامی طول 11 هزار کیلومتر مسیر ریلی در سطح
ایران به رغم محدودیت ها و تنگناهای دولتی هم اینک تبدیل به کارگاه عمرانی شده است.
وی ادامه داد: در جای جای این مسیر 11 هزار کیلومتری ریلی پروژه های
متعدد همچون ساخت نمازخانه، ایستگاه، سالن مسافری، تغییرات خطوط و نیز علایمی کردن
ایستگاه ها در حال اجرا است.
معاون راه آهن جمهوری اسلامی گفت: طی چهار سال اخیر پروژه های بسیاری
آغاز شده و امروز بخشی از آنها و نیز طرح های نیمه تمام ریلی برجای مانده از قبل
به انجام رسیده اند. بخش قابل توجهی از طرح ها نیز هم اکنون آماده شده و به مرور
آماده بهره برداری می شوند.
وی افزود: 167 پروژه جاری بخشی از طرح های در دست انجام در حوزه
زیرساختی ریلی است که طرح های متوسط و بزرگ زیربنایی را شامل می شوند.
یزدانی ادامه داد: هدفگذاری شده تمام مسیرهای راه آهن به ویژه مسیرهای
پرترافیک چه از نظر بار و چه مسافری دو خطه شده و همزمان تراکبندی و در نهایت برای
برقی سازی آنها اقدام شود. برای تمامی مسیرها در این حوزه کار مطالعاتی انجام و
عملیات اجرایی برخی از آنها آغاز شده است. برای نخستین مسیر که راه آهن تهران -
مشهد است طی سال های گذشته دو خطه و در سال 94 تراکبندی صورت گرفت و قرارداد
عملیات برقی سازی آن نیز منعقد شده و امسال عملیات اجرایی آن آغاز و ظرف چهار سال
به انجام می رسد.
وی گفت: پیوست فنی برای دو خطه کردن مسیر ریلی تهران - شمال هم در دست
تکمیل است که با سرمایه گذاری طرف روس امیدواریم سریعتر اجرایی شود.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی افزود: دو خطه کردن مسیر
راه آهن تهران - تبریز هم آغاز شده و بخش اعظم این مسیر هم اینک دوخطه است. در
مسیر جنوب تا اهواز هم تمام خطوط راه آهن منتهی به این شهر دوخطه شده و در حالی
بهره برداری است. ادامه مسیر ریلی به سمت بندرعباس نیز دوخطه و تراک بندی شده و
برای برقی سازی آن در حال مذاکره با شرکت ها هستیم.
وی ادامه داد: مطالعات دوخطه شدن مسیر پرترافیک محور شرق یعنی راه آهن
بافق - مشهد نیز به انجام رسیده و در پی برنامه ریزی برای آغاز عملیات اجرایی آن
هستیم.
او گفت: در راه آهن جمهوری اسلامی اقداماتی برای نخستین بار آغاز شده
که از جمله آنها اجرای پروژه قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان با سرعت 250
کیلومتر بر ساعت می باشد که هم اکنون در دست اجراست. قرارداد پروژه مسیر ریلی
تهران - مشهد هم با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت منعقد شده و کارهای مطالعاتی آن به
انجام رسیده است.
یزدانی افزود: اتصال ریلی به مراکز همه استان های کشور از جمله اهداف و
برنامه ریزی هاست. هم اکنون هشت مرکز استان به شبکه راه آهن کشور متصل نیستند و
بدین منظور پروژه هایی تعریف شده که با تامین اعتبار طی چند سال آینده به انجام می
رسند.
وی همچنین مسیر ریلی مشهد - زاهدان - چابهار را برای اتصال به افغانستان و حمل بار بسیار
مهم توصیف و بیان کرد: بخشی
از این مسیر حدفاصل زاهدان - چابهار و نیز خواف - هرات پیشرفت خوبی دارد. تلاش می
شود هرچه سریعتر با تامین مالی در بخش زاهدان - مشهد هم این مسیر ریلی اجرایی شود.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی گفت: امروز راه آهن ایران
نسبت به بسیاری از کشورها وضعیت بهتری دارد. طی سال های اخیر برخی کشورهای منطقه
همچون قزاقستان، چین و ترکیه سرمایه گذاری های هنگفتی در حوزه ریلی اعم از مسافری
و باری و یا هر دو انجام داده اند. همه کشورهای در حال توسعه به شدت به تقویت و
توسعه حوزه ریلی روی آورده اند. ترکیه اعتبارات حوزه ریلی خود را 60 برابر کرده
زیرا توسعه این حوزه به صورت مجازی وسعت کشورها را کوچک و تبادلات را تسهیل کرده و
در واقع ارتقا ارتباطات ریلی بهترین مسیر برای توسعه است.
وی افزود: ایران نیز مطالعات خوبی در این حوزه داشته اما ساخت راه آهن
پرهزینه است و باید راهکارهای مناسبی برای تامین مالی آن پیش بینی شود. بهترین این
راه ها یعنی سرمایه گذاری خارجی هم اکنون در دستور کار دولت و راه آهن جمهوری
اسلامی است.
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 16 شهریور 96، کد مطلب: 82658002: www.irna.ir