پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۳۳۱۰
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵
میانگین سن مدیران کشور تا پایان برنامه ششم توسعه به میزان 13 سال کاهش خواهد یافت. معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری استخدامی کشور در نخستین همایش «مدیران آینده صنعت برق» با اعلام این خبر گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان دوره فعالیت دولت دوازدهم نیز حدود 8 سال از میانگین سن مدیران کشور کاسته خواهد شد.

شعارسال: استارت تغییر در روند جوان سازی مدیران درحالی در کشور زده شد که پیش از این نیز حسن روحانی در چینش کابینه دولت دوزادهم، با تغییر هشت وزیر، میانگین سن کابینه خود را دو سال کاهش داده بود. بررسی میانگین سنی جدید کابینه نشان می دهد که مطابق روند حاکم در سه دهه گذشته میانگین سنی اعضای کابینه دولت حدود 58 سال شده است. این درحالی است که هرم سیاست گذاری در قوه مجریه طی سه دهه گذشته حکایت از روند پیر و پیرتر شدن برخی کابینه دولت های قبل دارد. معاون رئیس جمهوری در این گردهمایی خطاب به مدیران آینده، پنج شاخص اصلی «جوان بودن مدیر نسبت به میانگین سن مدیریت فعلی در دستگاه ها»، «دانش تخصصی در حوزه فعالیت»، «جسارت خروج از مناسبات سنتی سازمان ها و بنگاه ها»، «داشتن روحیه خلق فرصت» و «شناخت محیط سازمانی» را برای جانمایی مدیران در دولت دوازدهم برشمرد. به گفته جمشید انصاری در دنیا دو رویکرد برای به کارگیری و استفاده از مدیران آینده وجود دارد؛ اول، «شناسایی، جذب و آمادسازی نیرو از بیرون دستگاه» و دوم؛ «جذب مدیران کارآزموده و مستعد از درون دستگاه ها.»

اولین نشست «مدیران آینده صنعت برق» حواشی و گلایه هایی را نیز به همراه داشت. سرپرست وزارت نیرو در سخنرانی خود گلایه هایی را مطرح کرد؛ گلایه هایی که از سرمایه گذاری وزارت نیرو در احداث سدها حکایت داشت. ستار محمودی بر این باور است که یکی از نکات منفی که درباره شهرسازی مطرح می شود این است که وزارت نیرو در حوزه آب سرمایه گذاری و اقدام به ساخت سد می کند اما بعد از مدتی می گویند اسم سدسازی را نیاورید؛ چراکه مافیایی ا ست. به گفته سرپرست وزارت نیرو این چالش نوک پیکان را متوجه حضور مدیران تک بعدی در کشور می کند. محمودی با صراحت عنوان کرد که مدیر آکادمیک نمی خواهیم و باید به دنبال تربیت مدیرانی با «مهارت»، «قدرت استدلال» و «تصمیم گیری مناسب» بود. اما یکی از مهم ترین خبرهایی که در این همایش از سوی مدیرعامل توانیر اعلام شد، اتصال شبکه برق ایران به شبکه برق کشورهای لبنان، سوریه و اردن از طریق مذاکره ایران و عراق برای سنکرون شدن (اتصال) بود. به گفته آرش کردی، اگر برق ایران با عراق سنکرون شود، زمینه ای برای گسترش مبادلات برقی ایران با افغانستان و پاکستان نیز فراهم خواهد شد.

پنج شاخص مدیران آینده

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در این مراسم با بیان اینکه میانگین سن مدیریت کشور هشت سال کاهش می یابد، گفت: دستیابی به این هدف، مستلزم این است که نیروهای جوان تر دستگاه ها را برای تصدی پست های مدیریتی آماده کنند. انصاری که در جمع متولیان صنعت برق کشور حضور داشت از پنج شاخص اصلی برای مدیران آینده ایران رونمایی کرد. وی افزود: برای انتخاب مدیران، باید پنج شاخص اصلی مورد توجه قرار گیرد که نخستین شاخص، «جوان بودن مدیر نسبت به میانگین سن مدیریت فعلی در دستگاه ها است.» معاون رئیس جمهوری داشتن دانش تخصصی در حوزه فعالیت را از دیگر شروط انتخاب مدیران عنوان کرد و گفت: دستگاه ها فرصت ندارند دانش تخصصی را آموزش دهند؛ نیروی انسانی که برای تصدی پست های مدیریتی انتخاب می شود باید دانش تخصصی آن سازمان را داشته باشد. انصاری در ادامه اعلام کرد: «جسارت خروج از مناسبات سنتی سازمان ها و بنگاه ها» از دیگر شاخص ها است؛ باید کسانی را برای مدیریت انتخاب کنیم که برای اجرای روش های مدیریتی جسارت داشته باشند. وی افزود: باید بپذیریم که «رابطه کارمند و مدیر» و «رابطه کارمند و کارفرمایی»، نباید رابطه ای بر مبنای رفاه باشد؛ نباید تصور شود که عده ای دور سفره دولت نشسته اند به ازای خدماتی که انجام می دهند، چیزی جز دستمزد بخواهند.

معاون رئیس جمهوری، «داشتن روحیه خلق فرصت» و همچنین «شناخت محیط سازمانی» را از دیگر شاخص های انتخاب مدیران عنوان کرد و گفت: زمانی که افرادی با این شرایط انتخاب شدند، باید آنها را برای مدیریت تربیت کرد و آموزش دانش مدیریت را سرلوحه کار قرار دهیم؛ همچنین مهارت ها و فنون حرفه ای مدیریت انتقال و توجه به بهره وری آموزش داده شود. انصاری همچنین در این نشست به تجارب جهانی در گزینش مدیران آینده اشاره کرد و گفت: معمولا در دنیا دو رویکرد برای به کارگیری و استفاده از مدیران آینده وجود دارد؛ اول، شناسایی، جذب و آماده سازی نیرو از بیرون دستگاه و دوم؛ جذب مدیران کارآزموده و مستعد از درون دستگاه ها. وی تصریح کرد: عمده تمرکز سیستم اداری ایران در سال های اخیر روی رویکرد دوم بوده که البته در یک سال گذشته با استخدام دستیاران جوان گام جدیدی در راستای رویکرد اول نیز برداشته شده است. معاون رئیس جمهوری همچنین از مطرح شدن «طرح مدیران آینده» در شورای عالی اداری خبر داد و گفت: در این طرح ابتدا 600 نفر از بدنه دستگاه ها انتخاب شدند و سپس از این تعداد، 278 تن برای تصدی پست های مدیریتی در نظر گرفته شدند که هم اکنون این افراد درحال آموزش هستند.

افزایش راندمان با مدیران مجرب

ستار محمودی سرپرست وزارت نیرو نیز در این همایش افزایش راندمان در ساختار مدیریتی کشور را منوط به تربیت مدیران مجرب و موفق دانست. محمودی با تاکید براینکه آموزش در وزارت نیرو باید همراه با بهره وری نیروی کار باشد، گفت: وزارت نیرو یک وزارتخانه دانش بنیان است؛ اما باید توجه داشت که مساله آموزش ضمن خدمت در این وزارتخانه صرفا یک آموزش آکادمیک نباشد، بلکه آموزش باید همراه با بهره وری نیروی کار باشد. وی مهم ترین منبع تولید در هر سازمان را سرمایه انسانی دانست و افزود: این سرمایه می تواند سایر سرمایه ها را به گردش درآورده و باعث تولیدانبوه در آن صنعت شود. محمودی تصریح کرد: اگر کشوری از منابع مناسب برخوردار باشد، اما مدیران با درایتی در آن کشور نباشند امکان هدررفت منابع در آن کشور بسیار بالا می رود. محمودی داشتن نگاه چندبعدی را از پیش شرط های مدیریت خوب و موفق در یک سازمان دانست و گفت: روزانه حدود دو هزار حادثه در کشور اتفاق می افتد که چنانچه مدیران با درایتی وجود نداشته باشند تا این حوادث را مدیریت و مرتفع کنند، امکان ایجاد بحران در کشور افزایش می یابد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دمادم، تاریخ انتشار: -، کدخبر: 11028570: www.damadam.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین