پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۵۲۱۴
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به تشریح چالش‌های این حوزه پرداخت و کمبود منابع را یکی از علل عدم توسعه حمل و نقل یکپارچه عمومی در پایتخت دانست.

شعارسال : معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به تشریح چالش‌های این حوزه پرداخت و کمبود منابع را یکی از علل عدم توسعه حمل و نقل یکپارچه عمومی در پایتخت دانست.

 محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با حضور در بیست و پنجمین جلسه علنی شورای شهر با بیان اینکه قوانین کافی در مورد حمایت از حمل نقل در سطح پایتخت وجود دارد اما این قوانین نواقصی دارند که باید تکمیل شوند، اظهار کرد: در چشم‌انداز حمل و نقل پایتخت سیستم عمومی یکپارچه، پاک و روان، ایمن و در دسترس در نظر گرفته شده است و ماموریت اصلی 5 ساله دوم شهرداری تهران برای حمل و نقل توسعه سیستم هوشمند و مدیریت حمل و نقل سازگار با محیط زیست، انسان‌ محور بودن و مدیریت عرضه و تقاضا است.

وی با بیان اینکه معاونت حمل و نقل از 9 شرکت سازمان تشکیل شده و یک سوم کارکنان شهرداری در شاخه حمل ونقل فعالیت می‌کنند، گفت: 19 هزار نفر در این معاونت مشغول به کار هستند و در مجموع اعتبارات در نظر گرفته شده با توجه به ماموریت سیستم حمل و نقل کشور 6 هزار میلیارد تومان برای این معاونت در نظر گرفته شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به تفکیک تخصیص بودجه در این زمینه پرداخت و تصریح کرد: 57 درصد از بودجه عنوان شده هزینه مترو، 12 درصد هزینه بهره‌برداری از آن، 20 درصد هزینه اتوبوسرانی و مابقی در سایر نقاط تخصیص می‌شود. در واقع 70 درصد اعتبارات در بخش مترو هزینه می‌شوند.

دولت هیچ پول نقدی به معاونت حمل و نقل نداده است

پورسید آقایی با اشاره به اینکه در دولت ردیف‌های زیادی برای توسعه حمل و نقل در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: ‌اما دریافتی بسیار ناچیز بوده و تا به امروز یک بار 48 میلیارد و بار دیگر 29 میلیارد تومان پرداخت شده است که البته هیچ کدام از این پرداختی‌ها به صورت نقدی نبوده به عنوان مثال آن 48 میلیارد تومان صرف بازپرداخت اوراق مشارکت قبلی مترو شده است و ما تا به امروز از دولت در زمینه یارانه بلیط مترو، اتوبوس و سایر موارد هیچ پول نقدی دریافت نکرده‌ایم. همچنین در بخش جرائم رانندگی پرداختی دولت به شهرداری صفر است.

آمار 60 درصدی توسعه حمل و نقل در پایتخت صحت ندارد

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های حمل و نقل پایین بودن سهم حمل و نقل عمومی است، گفت: بر خلاف آمارها که از توسعه 60 درصدی حمل و نقل در پایتخت خبر می‌دهد، توسعه حمل ونقل در پایتخت با احتساب تاکسی‌ها به 45 درصد می‌رسد این در حالی است که در دنیا تاکسی جزء حمل و نقل عمومی محسوب نمی‌شود و تاکسی‌ها جزئی از حمل و نقل خصوصی هستند.

عوارض حمل و نقل شخصی در پایتخت پایین است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران یکی از علل استفاده از خودروهای شخصی در پایتخت را پایین بودن عوارض ناشی از آن دانست و عنوان کرد: در بیشتر کشورهای دنیا عوارض عبور از معابر خاص و بزرگراه‌ها وجود دارد در صورتی که در ایران چنین قانونی تعریف نشده و این خود عاملی برای تقویت استفاده از خودروهای شخصی است.

وی با تاکید بر کمبود منابع برای توسعه حمل و نقل عمومی افزود: در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی منابع محدود است و ما هم اکنون برای تکمیل 7 خط مترو 22 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.

تهران 10 هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد

وی با بیان اینکه علاوه‌بر مشکلات در بخش مترو تهران در بخش اتوبوسرانی هم با مشکل مواجه است، عنوان کرد: تهران به 10 هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد این در حالی است که سه هزار و 700 دستگاه اتوبوس هم اکنون از رده خارج شده‌اند و باید 6 هزار و 700 اتوبوس جدید وارد پایتخت شود که قیمت هر کدام از آنها 600 الی 700 میلیون تومان تمام می‌شود در این زمینه منابع کم کفاف هزینه توسعه را نمی‌دهد و همه خرج نگهداشت می‌شود.

کمبود سیستم حمل و نقل عمومی در مناطق غربی تهران

پورسید آقایی نبود سیستم یکپارچه حمل و نقل عمومی و پوشش کافی در تمامی نقاط پایتخت را یکی دیگر از معضلات این حوزه عنوان و اضافه کرد: در منطقه 22 پایتخت هیچ سیستم حمل و نقل عمومی وجود ندارد و در واقع این منطقه فاقد مترو و خطوط بی‌آرتی است همچنین در غرب پایتخت نیز با کمبود سیستم حمل و نقل عمومی روبرو هستیم.

چندگانگی مدیریت حمل و نقل در پایتخت

وی با بیان اینکه مدیریت ترافیک در شهر تهران یکپارچه نیست، گفت: در شهر تهران چندگانگی مدیریت در مسائل حمل و نقل و جود دارد و در واقع مسئولیت شهرداری با اختیاراتش تطابق ندارد مثلا همه از شهرداری توقع دارند که معضل ترافیک را حل کند در حالی که اختیارات برعهده شهرداری نیست و ارگان‌های متفاوتی در این زمینه باید فعالیت کنند. مثلا در موضوع ساده‌ای مثل قیمت‌گذاری عوارض ورود به طرح ترافیک وزارت دفاع و سازمان حمایت دخالت می‌کنند و سازمان حمایت نیز علیه شهرداری شکایت می‌کند و با انگ افزایش قیمت بیش از حد مجاز و شکایت به تعزیرات شهرداری تهران محکوم می‌شود.

لزوم هماهنگی با شهرداری تهران در ساخت ساختمان‌های بلند مرتبه

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه باید در ساخت و سازها یکپارچگی با معاونت حمل و نقل وجود داشته باشد، اضافه کرد: ‌اصولا طرح ساخت و سازها و توسعه شهری بر مبنای حمل و نقل نیست و ما باید هر جایی که ساخت و سازی را انجام می‌دهیم به مسائل حمل و نقل نگاه کنیم به همین دلیل لزوم هماهنگی با معاونت حمل و نقل در ساخت ساختمان‌های بلند مرتبه از مسائل قابل توجه است و در واقع تهران باید از نظر طراحی مورد بازنگری قرار گیرد.

پورسید آقایی همگام نبودن سیاست‌های کلان کشور با توسعه پایدار را یکی دیگر از معضلات این حوزه عنوان و اضافه کرد: استفاده از خودروهای کم مصرف و برقی و نصب فیلتر روی کامیون‌ها از مواردی است که می‌تواند برای رفع آلودگی هوا موثر باشد اما حمایت از خودروسازان داخلی این اجازه را به ما نمی‌دهد در سیاست‌های کشور همراهی کافی برای رفع مشکل آلودگی هوا وجود ندارد در واقع مکانیسم‌های کافی بین دولت و شورای شهر تعریف نشده است.

به گفته وی سوختی که در شهرها مصرف می‌شود در سایر کشورها دارای عوارض است و شامل حال کسانی می‌شود که از خودروهای شخصی خود بیش از اندازه استفاده می‌کنند اما چنین مکانیسمی در پایتخت وجود ندارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر عدم ساماندهی پارک حاشیه‌ای در شهر اضافه کرد: ما در پایتخت در زمینه پارک حاشیه‌ای با مشکل مواجه هستیم این در حالی است که شهری مثل مشهد در این زمینه بسیار بهتر از پایتخت عمل کرده است. 15 هزار محل پارک همراه با پارکومتر وجود دارد که کارایی لازم را ندارند.

تاکسی‌های اینترنتی هیچ مقرراتی را رعایت نمی‌کنند

وی با بیان اینکه تاکسی‌های اینترنتی تابع هیچ مقررات خاصی نیستند، اضافه کرد: تاکسی‌های اینترنتی تعداد خودروهایشان بیشتر از تاکسی‌های تحت نظر شهرداری تهران است شهرداری تهران هم اکنون 80 هزار تاکسی در اختیار دارد اما این در حالی است که تعداد تاکسی‌های اینترنتی فعال در پایتخت دو برابر این رقم است.

به گفته پورسید آقایی 22 شرکت اینترنتی خصوصی در شبکه تاکسی‌رانی پایتخت فعالیت می‌کنند بدون اینکه از نحوه عملکرد آنها اطلاعاتی در دست باشد.

وی با انتقاد به نوع سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه اضافه کرد: به عنوان مثال آژانس‌ها در پایتخت که از معضلات ترافیکی هستند زیر نظر شهرداری تهران فعالیت نمی‌کنند و با صنف ارتباط دارند علی‌رغم اینکه بر اساس قانون مدیریت بار و مسافر بر عهده شهرداری تهران است.

ضرورت ساماندهی طرح زوج و فرد

پورسید آقایی با بیان اینکه طرح ترافیک بیش از 30 سال است که در پایتخت اجرا می‌شود، اضافه کرد:‌ این طرح به عنوان یک طرح اضطراری شروع شد و ادامه پیدا کرد اما باید در نتایج آن بازنگری صورت گیرد کارت‌های طرح ترافیک شناور مورد اعتراض دستگاه‌های نظارتی قرار گرفته است این در حالی است که از 118 هزار خودرویی که مجوز ورود به طرح ترافیک را دارند بخش کمی به خودروهای شخصی اختصاص یافته و اکثر آن متعلق به ارگان‌های مختلف است.

موتورسیکلت‌ها پدیده خاص پایتخت

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه موتورسیکلت‌ها پدیده خاص پایتخت هستند، عنوان کرد: در هیچ جای دنیای چنین پدیده‌ای وجود ندارد و هم اکنون بیش از 3 میلیون موتورسیکلت در سطح شهر تهران تردد می‌کنند که میزان آلایندگی آنها بسیار بالا است. بیشترین آمار کشته شدگان در پایتخت مربوط به راکبین موتور سوار است همچنین بخش عمده ترافیک نیز به همین افراد مربوط می‌شود. البته برخورد با این افراد تبعات اجتماعی خاص خود را به دنبال دارد و باید برای آن فکر مناسبی صورت گیرد موتورسیکلت‌های توقیف شده سال‌ها در پارکینگ‌ها می‌مانند و کسی برای دریافت آنها مراجعه نمی‌کند.

پورسید آقایی با اشاره مجدد به عدم پرداخت پول جرائم به شهرداری‌ها اضافه کرد: مجموعا 4 هزار و 600 میلیارد تومان ردیف درآمدی برای جرائم است اما 550 میلیارد تومان آن به کل شهرداری‌های کشور اختصاص یافته است این در حالی است که طبق ماده 23 قانون جرائم باید به نسبت 60 درصد به شهرداری و 20 درصد به نیروی انتظامی تخصیص پیدا کند که متاسفانه از 6 میلیارد تومانی که برای حوزه تهران در نظر گرفته شده هنوز هیچ مبلغی از سوی شهرداری دریافت نشده است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی، تاریخ انتشار:7 آذر 1396، کدخبر: 310667،www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین