ضرورت مرور وظایف معاون پارلمانی رئیس جمهور توسط سیدمحمدحسینی:
تضارب آرای مخالفان و موافقان درخصوص تعطیلی روز پنج شنبه یا شنبه بعنوان تعطیل رسمی هفته بالا گرفته است. موافقان شنبه به افزایش روزهای تعامل با اقتصاد جهانی اشاره دارند و موافقان تعطیلی پنج شنبه با نگاهی ارزشی به مسئله نگریسته و در عین حال با رویکردی سلبی معتقدند که تعطیلی پنجشنبه ها اشکالی در ارتباط با بازارهای جهانی وارد نمی کند و به دلیل اختلافات زمانی شب و روز ،همه کشورهای جهان در یک ساعت مشخص سرکار نمی روند. در این بین شاهد ورود معاون پارلمانی رئیس جمهور ( سیدمحمد حسینی) به موضوعات ریز و درشت نظیر موضوع حاضر هستیم. بشکل خاص باید از ایشان پرسید که وظیفه معاون پارلمانی رئیس جمهور چیست؟ چرا جناب حسینی به این میزان افراطی تمایل به اظهار نظر و دیده شدن رسانه ای دارند؟ آقای دکتر حسینی می دانند که اختلاف ساعت ما با اروپا بطور متوسط در حد پنج ساعت است و ما ارتباط محدودی با آمریکای شمالی و جنوبی داریم؟
بهره وری ،مولفه ای فراموش شده در دولت ؟!
در بسیاری از کشورها از جمله ایران، سهم و نقش شرکتهای دولتی، در رشد اقتصادی پایدار و مبتنی بر بهرهوری، کلیدی و حائز اهمیت است. در ایران شرکتهای دولتی حدود یک دهم از تولید ناخالص داخلی را به طور مستقیم خلق میکنند. بااینحال، پایین بودن سطح و رشد بهرهوری این دسته از بنگاههای اقتصادی، در مقایسه با بنگاههای اقتصادی فعال در بخش خصوصی و سطح مطلوب بهرهوری، یکی از دغدغههای همیشگی در نظام حکمرانی کشور بوده است. در این راستا گزارش سنجش بهرهوری شرکتهای دولتی توسط «سازمان ملی بهرهوری ایران» منتشر گردیده است. این گزارش شامل اطلاعات سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ میباشد. بسیاری از دادهها و اطلاعات مندرج در این گزارش برای اولین بار در سطح نظام اجرایی کشور تولید و در اختیار عموم قرار گرفته است که میتواند ضمن ایجاد شفافیت عملکرد و پاسخگویی مبنایی مناسب برای تصمیمگیری سیاستگذاران بهمنظور ارتقای بهرهوری در شرکتهای دولتی را فراهم آورد.
اسماعیلی وزیر ارشاد:
یکی از کم هزینه ترین روش های ایجاد کارامدی در سازمان های دولتی ،به تحرک واداشتن مدیران دولتی،کاهش فساد، افزایش حساسیت ها به ارایه عملکرد و غیره ، توجه هم زمان به سه بحث شفاف سازی، مطالبه گری و افشاگری توسط رسانه هاست. البته که اجرای این مهم نیازمند وجود زیر ساخت های خاص نظیر سامانه های شفافیت ، تقویت ارتباط موثر رسانه ها با نهادهای نظارتی، قضایی و امنیتی کشور می باشد. اخیرا اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشته است که با اتصال دستگاه و سازمان های قوه مجریه و مقننه، سایر موسسات مشمول این قانون هم باید به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات برای پاسخگویی به مردم متصل شوند. همچنین ️مهدی پور معاون وزیر و دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گفته است که دستگاه ها به رعایت مقررات مواد قانون و همچنین فرآیند پیگیری افزایش تعداد موسسات مشمول برای ارایه اطلاعات به مردم در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ملزم هستند.
ابلاغیه دولت در راستای تقویت حقوق عامه و حقوق اساسی :
تصویب نامه ۲ اسفند امسال هیأت وزیران در خصوص اصلاح تبصره یک ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی قانون نحوه تشکیل و فعالیت تشکلهای صنفی - تخصصی که پیشتر در ۳ بهمن امسال به تصویب هیأت وزیران رسیده بود، در تاریخ ۹ اسفند به وزارتخانههای کشور، صمت، تعاون، جهاد، گردشگری، دادگستری، ورزش، اطلاعات، خارجه، ارشاد و علوم و همچنین سازمان برنامه ابلاغ شد. بر اساس این مصوبه دستگاههای استعلام شونده موظفند ظرف ۱۵ روز کاری از تاریخ صدور استعلام نظر قطعی خود را اعلام کنند. برخی از تحلیل گران معتقدند که این مصوبه از مزاحمتهای دستگاههای اجرایی برای تشکلهای صنفی و علمی بشدت میکاهد. بعنوان نمونه، انتظار میرود که دیگر انجمنهای علمی شاهد تاخیرهای شش ماه و یکساله در تمدید اعضای هیات مدیره خود نباشند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی:
آقامیری دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی یک سند سیاستی است و مخاطب آن، دستگاه های قید شده در ابتدای ابلاغیه هستند. وی با بیان اینکه این سند و به طور خاص بند ششم آن که درخصوص ممنوعیت استفاده از پالایش شکن هاست، مخاطب عمومی ندارد، افزود: برداشت های صورت گرفته درباره اینکه مخاطب این مصوبه مردم هستند، نادرست است بلکه این مصوبه دستگاه ها و تنظیم گران بخشی را ملزم کرده که امکان دسترسی مردم به سکوها و خدمات پرمخاطب خارجی را در چهارچوب قوانین و با ساز و کارهای جدید فراهم کنند.
ادامه تقابل واقعیت ها با ادعاهای مدیران دولتی در حوزه حمل و نقل ریلی :
میعاد صالحی میگوید که: مشکلی در ورود واگنهای منطقه CIS به کشور نداریم. هیچ کمبود لوکوموتیوی نداریم، در هر شبانه روز، ۳۰۰ لوکوموتیو باری در کشور تردد میکند. بین سه تا ۵ روز بار را از سرخس تحویل میگیریم و در بندرعباس تحویل میدهیم و.. منتقدین میگویند که مدیرعامل راه آهن برای حوزه نرم افزاری و سخت افزاری ایمنی چه اقدامی صورت داده است و چه برنامههایی برای تربیت نیرو و جذب نیرو در حوزه ایمنی داشته یا دارد؟ ممانعت از تقویت بخش خصوصی و میل به تصدیگری دولت بر خلاف تصمیم مقامات عالی نظام و قوانین بالادستی چرا در راه آهن دنباله گیری میشود؟ علت تلاش علنی برای بازگشت از خصوصی سازی و دولتی سازی مجدد بخش ریلی چیست؟ تلاشهای تبلیغاتی و رسانهای فراوان برای نمایش رکورد شکنیهای عمدتا گمراه کننده یا کذب برای چیست؟
نقد گزارش عملکرد عبدالمجید اجتهادی معاون وزیر اقتصاد:
عبدالمجید اجتهادی معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان اموال تملیکی گزارش عملکردی از دستگاه تحت مدیریت خود داده و گلایه مندی هایی را هم مطرح کرده است ( عین فرمایشات ایشان برای نقد توسط افکار عمومی ، منعکس شده است). مدعی است که دولت توجهی به درآمد سازمان اموال تملیکی ندارد اما سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی در این چند سال از یک سازمان زیان ده به یک سودده تبدیل شد و به رتبه نهم دستگاههای درآمدی قرار گرفته است و ١٠ هزار میلیارد تومان تعهد بودجهای این سازمان کاملا محقق شده است و بودجه ۴۵٠ میلیون تومانی برای تامین غذای زندانیان را پرداخت میکنیم؟! یکی به این اخوی ما بگه که وظیفه ات را داری انجام می دهی ، همین. نه بیل می زنی و نه زحمت چندانی دارد ، اداره مجموعه تحت مدیریت شما. چند تا مزایده و مناقصه و چند صد انبار و انبارداری که این قدر حاشیه سازی نمی خواهد. شما مراقبت کن که ان شاالله فسادی در مزایده ها و مناقصات صورت نگیرد. خیلی خیلی سربسته عرض شد.
انحراف افکار با طرح های آبدوغ خیار:
برعکس نظر جماعت بالای از منتقدین که بحث برقی کردن خودروها را شوآف علی آبادی در وزارت صمت قلمداد نموده و معتقدند که راه بجایی نمی برد، اما علی آبادی به میدان اماده و از این طرح دفاع نموده است. مدعی است که حدود ۲۲ میلیون دستگاه خودرو داریم، قصد نداریم که یک شبه ۲۰ درصد از خودروهای کشور را برقی کنیم، به تدریج این اتفاق می افتد. به دنبال این هستم که به سمت خودروهایی برویم که کمتر آلودگی ایجاد می کنند و به روز هستند، کیفیت سوخت را ارتقا دهیم و محصولات ایرانی تولید و برای بچه هایمان شغل ایجاد کنیم. اما درباره این که چگونه و از چه راهی برویم ممکن است اتفاق نظر وجود نداشته باشد.
گرانی بنزین پرمصرف ها:
عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مدعی است که گرانی بنزین مدنظر برای پرمصرفها است، نه برای عموم مردم. چند و، چون سهمیه اول و دوم که چقدر باشد، مورد بحث است. گرانی بنزین بر مازاد سهمیه اول و دوم قرار هست اتفاق بیفتد. باید به ایشان گفت که اولا متاسفیم که مجلسی در وزن مجلس حاضر داریم. ثانیا پر مصرف بنزین کیست اخوی؟ آیا سراغ داری افرادی را که با دور دور کردن، بنزین بسوزانند؟ اگر بلی، چند درصد صاحبان خودرو هستند؟ اگر منظورت هم کسانی است که آخر هفته به سفر میروند، آنها چند درصد جامعه هستند؟ بنزین اصلی توسط رانندگان مسافرکش درون و بین شهری مصرف میشود. اینکه قیمت بنزین باید افزایش یابد یک الزام است. اما نه با منطق نادرست و انحرافی بیان شده شما. وقتی که با زاویه دید نادرست نگاه میکنید، مسلما پیامدهای کار را هم نمیبینید یا نادرست میبینید. هدر دهنده اصلی بنزین کشور، شرکتهای خودروساز داخلی هستند (کجای دنیا صدی ۶ تا صدی ۱۰ مصرف دارند؟). در مرحله دوم به ضعف حمل و نقل عمومی بر میگردد و در مقام بعدی باید به قاچاقچیان آشنای بنزین کشور اشاره کنیم (البته اگر خودت را به خواب نزده باشی). راستی میدانی که بعضی از پمپهای بنزین بنزین دزدی آشکار میکنند؟ وزارت نفت زیربار نمیرود، اما ما مدعی هستیم و حاضریم با اختیار سازمان بازرسی با آزمون یکصد پمپ بنزین در کشور، این کثافت بازی لاپوشانی شده را اثبات کنیم. خودفریبی نکن اخوی. ما روی شما خیلی بیش از این حساب باز کرده بودیم.
زیان ۵۸۰ هزار میلیارد تومانی ۴ بانک و ۳ خودروساز:
چهار بانک و سه خودروساز بزرگ بورسی و فرابورسی با مجموع بیش از ۵۸۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته در صدر منفیترین شرکتها ایستادند. بانک آینده: زیان انباشته ۲۸۴ هزار میلیارد تومان / ایران خودرو:زیان انباشته ۱۰۴ هزار میلیارد تومان / بانک سرمایه:زیان انباشته ۵۳ هزار میلیارد تومان / سایپا:زیان انباشته ۴۸ هزار میلیارد تومان
/ بانک ایران زمین:زیان انباشته ۴۲ هزار میلیارد تومان / بانک دی:زیان انباشته ۲۶ هزار میلیارد تومان / پارس خودرو:زیان انباشته ۲۳ هزار میلیارد تومان. سوال اینجاست که قانون تجارت تکلیف را مشخص نموده، چرا اجرایی نمیشود؟
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران؛
سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در دیدار با مدیران و رؤسای مخابرات منطقه سمنان مدعی شده است که طبق محاسبه بهای تمام شده توسط مشاورین شورای رقابت و صورتهای مالی سال ۱۴۰۱، زیان شرکت مخابرات در نگهداری به ازای هرخط تلفن ۲۶۰ هزار ریال میباشد و با توجه به عدم تناسب تعرفهها، عدم اجرای دقیق مصوبه ۴۶۶ و عدم بروزرسانی تعرفه خدماتی که به FCPها ارائه میدهیم، ۸ هزار میلیارد زیان به شرکت مخابرات ایران وارد شده است. خدمت این برادر بزرگوار باید عرض شود که بسیاری از صاحب نظران از شیوه مدیریت و اداره شرکت مخابرات گلایه مند بوده و از زمان واگذاری تاکنون، انتقادات جدی را بر این شرکت وارد می دانند. آنچه که مسلم است ، نمی شود همه یا بخش زیادی از ذی نفعان و ذی مدخلان یک سازمان از ان ناراضی باشند. مردم ناراضی، کارمند ناراضی،بازنشسته ناراضی و .... . واقعا چکار دارید می کنید؟
بانک ملی در جشنواره شهید رجایی سال ۱۴۰۲( ارزیابی و عملکرد سال ۱۴۰۱) :
بانک ملی ایران در جشنواره شهید رجایی سال ۱۴۰۲( ارزیابی و عملکرد سال ۱۴۰۱) وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان های تابعه به عنوان «بانک برتر بر اساس بیشترین رشد امتیاز نسبت به سال گذشته» برگزیده شد و توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی مورد تقدیر قرار گرفت.
سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی :
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد زمان اجرای قانون جدید بازنشستگی گفت: افرادی که ۲۸ و ۲۹ سال تمام سابقه دارند، مشمول این قانون نمی شود و اجرای این قانون از ابتدای سال ۱۴۰۵ آغاز خواهد شد. باید از جناب سید صولت پرسید که آیا قانون را می شود عطف به ما سبق کرد؟ فردی که بیست سال با قانون قبلی کار کرده بر اساس کدام منطق، عقل، شرع و قانون، باید تابع مصوبه جدید قرار گیرد؟ وقتی که خودت هم خوب می دانی که مهمترین مشکل صندوق های بازنشستگی کشور، بحث فساد ، رانت و سو مدیریت است، چرا فرار به جلو کرده و صورت مسئله را می خواهی پاک کنی؟ آقای مرتضوی ، هنوز هم اعتقاد داریم که تو شایسته این پست نبودی و نیستی، چون فاقد توانمندی و جامعیت نگاه برای اینکاری. تو دانسته و یا ندانسته، در حال ضربه زدن به کشورت و مردم شریف این جامعه هستی . چون صلاحیت واقعی برای عهده داری این پست را نداشتی و نداری ( رای اعتماد را بگذار برای توجیه صلاحیت قانونی). منتظر پاسخگویی و انتشار توضیحات حضرتعالی هستیم. البته اگر روابط عمومی محترم وزارتخانه مثل سابق و درخواست توضیحات قبلی در چرت نباشد.
مدیرعامل تأمین اجتماعی در اختتامیه همایش مدیران:
کارفرمایان به اسم قانون در حال پوست کنده شدن توسط سازمان تامین اجتماعی خصوصا در بحث اذیت و آزارهای این سازمان در شیوه وصول مطالبات معوق، استفاده سلیقه محور از قدرت ماده ۵۰ ، عدم پاسخگویی شایسته به ارباب رجوع و مواردی همانند هستند.برخی از منتقدین فشار حداکثری سازمان بر بخش کارفرمایی را ناشی از ضعف سازمان در وصول مطالبات خود از دولت و ضعف نظارت های موثر بر ممانعت از فساد در مجموعه اقتصادی سازمان( شستا) می بینند. در کنار این همه فشارها ، بیمه شده ها از ضعف شدید خدمات رسانی گلایه مند هستند. گلایه هایی که حتی فلسفه وجودی این سازمان را هم زیر سوال برده است. حال خبر می رسد که رئیس این سازمان یعنی میرهاشم موسوی از حق الناس و استقلال مالی و غیره حرف می زند. آقای جوان، برو خدا را شکر کن که اینجا رسانه است و تحفظات رسانه ای خط قرمزهای برخورد با تو و امثال تو هستند. جرات و جسارت مناظره دانشگاهی و تلویزیونی داری؟ بسم الله
پیام کهتری چکاره است؟!
در هفتههای گذشته زمزمه استعفای وزیر نفت دولت سیزدهم به گوش رسید که البته بلافاصله تکذیب شد، فارغ از درستی یا نادرستی آن، روز گذشته اخباری در همین ارتباط مجددا منتشر شد که این بار پای مدیرکل دفتر وزارتی را به این موضوع باز کرده است. در شنیدههای هفته گذشته جواد اوجی به دلیل فشارهایی که به وی وارد کرده اند که برخی مدیران و مشاوران خود را به اجبار برکنار کند (ازجمله هوشنگ فلاحتیان) تصمیم به استعفا میگیرد، اما در خبرهای غیر رسمی که دیروز منتشر شد، پای مدیرکل دفتر وزارتی به میان آمده است.بهتر است هرچه سریعتر وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره چند شغله بودن پیام کهتری، خبر استعفای احتمالی اوجی، چرایی به کار گیری این فرد در هیئت مدیره نیکو و سایر مسائل شفاف سازی کنند تا بیش از این وزارتخانه به این مهمی درگیر حواشی نباشد.
وقتی خودمان ، خودمان را ارزیابی می کنیم؟
دستگاههای برتر در هجدهمین جشنواره شهید رجایی بر اساس نتایج ارزیابیهای سازمان اداری و استخدامی کشور از عملکرد سال ۱۴۰۱ دستگاههای اجرایی کشور مشخص شدند. نکته جالب در این انتخاب ها و برگزیده ها ، توجه به سازمان امور مالیاتی است که درمانده به تکالیف قانونی خود بوده و افزایش میزان مالیات ستانی منجر به شکستن کمر بخش خصوصی را ، پیشرفت می داند؟ سازمان ثبت اخوال درمانده در صدور کارت ملی؟ شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی با هزار اما و اگر و حاشیه ها که خودشان بهتر از پایگاه تحلیلی خبری شعار سال می دانند و هر از چندگاهی، یک متن انتقادی را در سایت درباره عملکردشان مشاهده می کنند؟ بهره وری در وزارت نیرویی که راندمان تولید برق و توزیع ان زیر ۵۰ درصد است؟ و ... . وقتی خودگویی و خود خندی و خودت خودت را ارزشیابی کنی، وضع از این فاجعه برانگیز تر که نمی شود. متاسفیم برای سرتا به پای قضاوت تان و انتخاب نمونه هایتان. منتظر دریافت توضیحات هستیم. آماده مناظره علمی در رسانه یا دانشگاه هستیم. اگر غیرت حرفه ای دارید و اثبات توانمندی می توانید بکنید، بسم الله .
حرکت کور و توجیه گری با سواستفاده از عبارت یکی از :
چند صفحه شلم شوربا که عموما هم خودشان ننوشته اند به اسم برنامه تحویل جماعتی بنام مجلسیون می دهند و با صدها لابی و وعده و غیره، زنگ های تائید و عدم تائید و ممتنع روشن و خاموش می شود و حضرات می شوند، وزیر و وکیل. صندلی صدارت هم آنقدر عسل دارد که باسن مبارک خیلی ها را بخودش بچسباند و جذب مگس کند دور شیرینی .شاید قیاس مع الفارق درباره علی ابادی باشد، اما ایشان هم از امکان ابتلا مبرا نیست. از آقای دکتر علی آبادی درخواست می کنیم بطور شفاف مستندات خود در خصوص سیاست های صنعتی کشور در دوره مدیریتی شان با سه سناریوی یک ساله، سه ساله و پنج ساله ، بشکل مکتوب ارایه دهند. از ان مهمتر درباره شاخص های اثبات تحقق آنها بشکل مستند صحبت کنند. منتظریم آقای وزیر.
سوتی مجدد در پرچم:
پنج سال است که بطور مکرر بشکل رسانه ای، تماس تلفنی، مکاتبه به دستگاه های اجرایی کشور، در خصوص انعکاس صحیح پرچم جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر رنگ آرم الله وسط پرچم، تذکر داده و می دهیم. آقای صالحی عزیز، آرم الله وسط پرچم ایران که در بنر پشت سر شما نصب شده است ، باید قرمز باشد نه مشکی. ضمن تشکر از شما و همکاران زحمت کشتان ، لطفا با یک بخشنامه اداری به کلیه زیربخش ها، تاکید موکد بر عدم تکرار و افزایش دقت عمل، داشته باشید.
پاسخگویی به مردم؛
رییس سازمان برنامه و بودجه دولت دوازدهم، خواستار مناظره با نماینده دولت سیزدهم شد. رئیس سازمان برنامه و بودجه در زمان دولت حسن روحانی با مخاطب قرار دادن سید ابراهیم رئیسی نوشت: گزارش مالی ارسالی، حاکی از ادعای نادرست همکاران شما در بدهی ٥٣٥ همتی اوراق در دولت قبل است.
"توصیه"هایی که "توفیق" شد؛
رهبر انقلاب در کنار طرح مسائل و مشکلات و توجه دادن مسئولان و ارائه راهکارها برای رفع چالشها، در دیدار با ابراهیم رئیسی و مسئولان دولت سیزدهم به توفیقات این دولت طی دو سال گذشته هم اشاره کردند که زنده کردن امید و اعتماد در مردم، سفرهای استانی، سرعت عمل، زدودن رقابتهای منفی از روابط بین قوا، جوانگرایی، احتراز دولت از فرافکنی و بهانهتراشی، رویکرد خوب در زمینه سیاست خارجی، برجسته شدن شعارهای اسلام همچون عدالتطلبی، پرهیز از اشرافیگری، حمایت از مستضعفان، استکبارستیزی، بهرهوری، کاهش وابستگی به صادرات نفت خام و احیای معادن از جمله این موارد است.