پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۸۵۰
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷
گزارش زیر قصد تحلیل آقای رحمانی بعنوان نامزدهای معرفی شده جهت وزارت صنعت،معدن و تجارت توسط دولت به مجلس شورای اسلامی را دارد. امیدواریم نمایندگان محترم با توجه به راست آزمایی صورت داده در خصوص صحت مطالب گزارش زیر، اقدام به رای دهی در جلسه تخصصی مربوطه کنند. تاکید می گردد که گزارش با رویکرد بی طرفانه و صرفا بر پایه تحقق حداکثری منافع ملی ، تهیه شده است .
شعار سال : تحلیل وضعیت رضا رحمانی می بایست بر اساس سه گانه سوابق نمایندگی مجلس، معاونت وزیر در وزارت صنعت، معدن و تجارت و در نهایت شخصیت فردی وی مورد تحلیل قرار گیرد. سابقه سه دوره نمایندگی و فعالیت در مجلس(آنهم در کمیسیون صنایع و معادن)، رضا رحمانی را باران دیده کرده است( توانمند در برقراری لابی های سیاسی و حرفه ای). 
فعالیت تخصصی وی در قامت معاون وزیر صنعت،معدن تجارت ( نعمت زاده و شریعتمداری)، آنهم در معاونت طرح و برنامه وزارتخانه ، پختگی لازم را به رحمانی بخشیده است. تا حدی که ضعف مدارج علمی وی را تا اندازه زیادی کم رنگ نموده (معدل، نوع دانشگاه ، نوع رشته ) و  کمتر توجه ای بدان صورت می گیرد.
سومین توانمندی خاص رحمانی، توانمندی شخصی و فردی او در مباحث ارتباطی است. لبخند دائمی رحمانی همراه با همگرایی ها و تائید مستمر مخاطب، از وی چهره ای دوستانه و قابل اعتماد به مخاطب، ارایه می دهد. 
رحمانی بدلیل حضور در سه دوره مجلس، چهره قابل نقد سیاسی نیست. نقدهای وارده بر وی در مجلس و در زمان اخذ رای اعتماد ، می تواند از چند منظر تخصصی و حرفه ای(عملکرد غیرقابل دفاع در وزارت صنعت،معدن و تجارت) و قضاوت های شخصی در خصوص انتصاب ایشان به دو وزیر قبلی( نعمت زاده و شریعتمداری ) ، مدارک تحصیلی پراکنده ، دانشگاه ها و کیفیت اتمام تحصیل( حقوق،مدیریت منابع انسانی، مدیریت استراتژیک ) ، عملکرد نامبرده در دوره مدیریت بر کارخانه آلومینیوم المهدی و ..... ، صورت پذیرد.
با توجه به طیف وسیع لابی های چند روز اخیر رحمانی با نمایندگان مجلس و استفاده حداکثری از توان ارتباطی و مخاطب پسندی خود(تائید دیگران و پاسخگویی به درخواست ها)، شانس ورود به مجلس را خواهد داشت. اما رحمانی به نظر می رسد که قادر به اداره موفق امور وزارتخانه تحت امر خود ، نخواهد شد.

* پاشنه های آشیل رحمانی در پست وزارت :
برخی از شایعات بیان می دارند رحمانی در آینده ،توسط همان عواملی که بالا آمده است(سابقه نمایندگی، سابقه فعالیت در وزارت صمت ، توانمندی های ارتباطی)، قربانی شده و بشکلی ناموفق کنار زده می شود. سه پاشنه اصلی آشیل رحمانی،پاسخگویی به طیف وسیع وعده های داده شده( براساس شنیده ها و شایعات) و کم توانی جهت پاسخگویی به مطالبات همگانی در شرایط تحریم است. چنانچه شایعات و شنیده های بیان شده درست باشد، رحمانی می بایست بعد از ورود به مجلس، پاسخگو به اشتهای سیری ناپذیر طلبکاران خود باشد. سوال اینجاست که آیا می توان با این شیوه استقرار مدیران، اقدام به راهبری یک وزارتخانه بشدت سنگین نمود؟
دومین پاشنه آشیل رحمانی به بحث فعالیت تخصصی در حوزه صنعت و معدن و تجارت در شرایط تحریم و پاسخگویی به مطالبات مردمی بر می گردد. شاید رحمانی بتواند چندین نسخه برنامه گل درشت و شکیل گذر از تحریم را تقدیم و تسلیم مجلس و نمایندگان محترم کند، اما به احتمال زیاد نخواهد توانست مطالبات مردمی از وزارت صمت را پاسخگو باشد(خودرو، پتروشیمی،صنایع فلزی،معادن ، صادرات و واردات، ...... ) . گرایشات تسکینی به سمت اتاق بازرگانی و شوهای مقطعی از توانمندی در کنترل بازار (بعنوان مثال خودرو) نیز ، رحمانی را نجات نخواهد داد.
سومین پاشنه آشیل رحمانی ، تنهایی وی است. رحمانی در اداره پیکره سنگین وزارت صمت ، تنهاست و  مسلما بخشی  از مدعیان سینه چاک وی ، نیتی جز کسب منفعت ندارند. شاید تنهایی آنقدر بر رحمانی فشار آورد که مجبور به بستن چشم خود بر منفعت طلبان شده و آنها را وارد بازی کند. بازی که بیشتر شبیه قهوه تلخ قجری یا بوسه سرد ملکه مرگ ، خواهد بود. 

* توصیه های راهبردی به وزیر پیشنهادی وزارت صمت :
- تیم سازی الزاما راهبردی، تخصصی  و مستقل برای اداره بخش ها و صنایع مختلف و تمکین مدیریتی به تصمیمات و تجویزهای سر تیم ها.
- ایجاد تیم ماتریسی از نیروهای زبده وزارتخانه بعنوان حلقه مشاوران و بازرسین با قابلیت پروژه سپاری.
- ارتباط مستمر و تنگاتنگ با برخی از وزرای سابق وزارت صنایع و بهره گیری از تجویزات راهبردی انها در اداره امور .
- تشکیل کمیته های تخصصی چابک جهت پاسخگویی عملیاتی و واقعی به مطالبات مردمی از صنایع زیر مجموعه وزارت صمت.
- تشکیل تیم تخصصی ارتباطات بین و فرابخشی، جهت ساماندهی به برنامه ها و ارتباطات ، وزارت صمت با سایر دستگاه ها.
- تدارک تیم رسانه ای بسیار توانمند برای آگاه سازی، حساس سازی ، پاسخگویی به مطالبات افکار عمومی و شهروندی.
- .............. .

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال 
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین