پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۸۹۶۹
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
بعد از گذشت دو روز از سیل در لرستان و آمادگی همه دستگاه های کشور به ویژه سپاه و بسیج برای خدمت رسانی به مردم سیل زده این استان امروز تا حدودی اوضاع در این استان بهبود یافته است.
شعارسال: بعد از گذشت دو روز از سیل در لرستان و آمادگی همه دستگاه های کشور به ویژه سپاه و بسیج برای خدمت رسانی به مردم سیل زده این استان امروز تا حدودی اوضاع در این استان بهبود یافته است.

گفته می شود که بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، امروز بیشتر مناطق کشور با بارش پراکنده باران و رعد و برق همراه خواهد بود. و امکان آب گرفتگی مجدد برخی از مناطق در این استان همچنان وجود دارد اما خطر سیل تا حد زیادی برطرف شده است.

شب گذشته جلسه ای در حضور رهبر انقلاب برای بررسی ابعاد خسارات سیل برگزار شد که در همین راستا نیروهای مسلح به ویژه سپاه با عزم بیشتری برای خدمت رسانی به مردم سیل زده وارد عمل شده است.

سرلشکر جعفری: خدمت به سیل‌زدگان باید با رسیدگی و سرعت بیشتری صورت گیرد

سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری صبح امروز در فرودگاه خرم‌آباد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به دنبال جلسه‌ای که روز گذشته در محضر مقام معظم رهبری برگزار شد معظم له تأکید بر رسیدگی بیشتر نیروهای مسلح به‌ تمامی استان‌ها و شهرهای سیل‌زده داشتند که این سفر را امروز انجام دادیم.

وی افزود: در روزهای قبل برادران ما سردار پاکپور و دیگر مسئولان در منطقه حضور داشتند و استان‌هایی که به‌عنوان معین اینجا تعیین شدند از امروز تمرکزشان انجام می‌شود و کمک‌رسانی‌هایی نیز تاکنون انجام داده‌اند.

فرمانده کل سپاهپاسداران انقلاب اسلامی عنوان کرد: آنچه قطعاً مردم ما باید بدانند این است که صبر و تحمل داشته باشند، این رحمت‌الهی به‌صورت گسترده بر ایران اسلامی نازل‌ شده که باید قدرش را بدانیم ولی خسارت‌هایی نیز وجود داشته است که بعضی از این خسارت‌ها ناشی از کم‌کاری و کوتاهی‌هایی است که باید حتماً جبران شود.

وی بیان کرد: تأکید مقام معظم رهبری روز گذشته هم همین بود که ما نباید اجازه دهیم سیل و بلایای طبیعی بتواند به ما آسیب بزند و اقداماتی که می‌توانیم پیشگیری کنیم و قبل از وقوع سیل و بلایای طبیعی انجام شود تا کمترین خسارت و تلفات به مردم وارد شود.

سرلشکر جعفری تصریح کرد: شهر پلدختر و برخی روستاها و شهرهای استان لرستان در معرض سیل بوده که امیدواریم با این همتی که در مردم استان‌های هم‌جوار و سایر استان‌ها است و عشق و علاقه‌ای که برای خدمت به همدیگر دارند بسیج شوند تا هر چه زودتر مشکلات برطرف شود.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه باید زیرساخت‌هایی که از بین رفته به سرعت ترمیم شود، گفت: تأکید مقام معظم رهبری به مسئولان دولتی و هم نیروهای مسلح بر این بود و امیدواریم از امروز به بعد با سرعت بیشتری کار انجام شود.

فرمانده سپاه پاسداران وارد لرستان شد

سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران به منظور بازدید از مناطق سیل زده لرستان وارد استان شد.

سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران دقایقی قبل برایبازدید از مناطق سیل زده استان لرستان وارد فرودگاه خرم آباد شد تا از نزدیک در جریان روند امدادرسانی به سیل زدگان استان به ویژه شهرستان پلدختر قرار گیرد.

بر اساس این گزارش سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه نیز از روز گذشته در استان حضور پیدا کرده و امدادرسانی به سیل زدگان را مدیریت می کند. تجهیزات و یگان های سپاه نیز به مناطق سیل زده اعزم شده است.

اعزام تانکر آب‌رسانی به روستاهای کوهدشت

بخشدار کوهدشت با بیان اینکه برق روستاهای منطقه اولادقباد وصل شد گفت: 2 تانکر آب آشامیدنی به روستاهای نامجو و جعفرآباد اعزام شد.

آرمان منصوری در این خصوص اظهار داشت: با تلاش نیروهای شرکت توزیع برق این شهرستان، برق روستاهای منطقه اولادقباد وصل شد و نیروهای اداره برق با حضور در منطقه عشایری سرکوه ضرون برای برطرف کردن خاموشی روستاهای این مناطق در تلاش هستند.

وی افزود: با توجه به تخریب 100 درصدی 3 پل مسیر کوهدشت شمالی امکان آ‌ب‌رسانی با تانکر برای برخی روستاها میسر نیست اما با وجود این مشکلات 2 تانکر آب آشامیدنی توسط آبفار شهرستان کوهدشت به روستاهای نامجو و جعفرآباد اعزام و در بین اهالی توزیع شده‌ است.

بخشدار مرکزی کوهدشت با اشاره به مسدود بودن جاده‌های دهستان کوهدشت شمالی عنوان کرد: نیروهای امدادی راهداری و راه‌ و شهرسازی با حضور در این منطقه در پی احداث پل موقت برای برطرف کردن انسداد ارتباطی روستاهای این منطقه هستند.

سیلاب جان یک نفر را در کوهدشت گرفت

بخشدار درب‌گنبد شهرستان کوهدشت از فوت مردی 48ساله بر اثر طغیان رودخانه پریان در این شهرستان خبر داد.

بهزاد ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درکوهدشت اظهار داشت: راه ارتباطی روستاهای منطقه کشماهور در منطقه‌ای به‌نام پریان و به‌علت وقوع سیلاب قطع‌شده و هشدارهای لازم را به مردم این مناطق مبنی بر مخاطره‌بودن مسیر و عدم تردد اطلاع‌رسانی کرده‌بودیم.

وی افزود: باوجود هشدارهای سیلاب مردی به‌نام«نازارمراد شکرالهی» حدود 48ساله و اهل روستای بره شیخ عالی کشماهور در ساعت یک بامداد دوشنبه با خودروی پژو قصد عبور از این راه را داشته که گرفتار سیلاب می‌شود و خودروی او در چاله‌ای سقوط می‌کند.

بخشدار درب‌گنبد عنوان کرد: این فرد پس از گرفتارشدن خودرو در چاله برای مشاهده جزئیات از خودرو پیاده شده و شدت آب او را در خود فرو می‌برد، اما فرزندانش توسط اهالی روستای ناوه شیراوند از سیلاب نجات یافتند؛ جسد این فرد در روستاهای منطقه ضرون بخش مرکزی شهرستان کوهدشت پیدا شده‌است.

پیش از این نیز بر اثر شدت بارندگی‌ها و ریزش ساختمان یک اصطبل در روستای چم‌سنگر بخش درب‌گنبد یک دختر 20 ساله به‌نام پرستو مرادپور جان خود را از دست داده‌بود.

برآورد اولیه؛ سیلاب بیش از 15000 میلیارد ریال به استان لرستان خسارت زد

معاون عمرانی استانداری لرستان با اشاره به برآورد اولیه از خسارات سیلاب استان عنوان کرد: بر اساس برآورد اولیه و سر انگشتی که صورت گرفته بیش از 15000 میلیارد ریال خسارت به زیرساخت‌های استان وارد شده و این برآورد نهایی نیست و خسارت بیش از این است.

احمد مرادپور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم آباد، با اشاره به کمک‌رسانی از طرف سایر استان‌های کشور به مناطق سیل‌زده لرستان اظهار داشت: استان‌های کرمانشاه، قم، یزد، همدان، مرکزی و شهرداری اصفهان با ارسال تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز به استان لرستان کمک کرده‌اند و همچنین کمک‌های مردمی استان لرستان به مناطق سیل‌زده بسیار چشمگیر بوده است.

وی افزود: ارتش و سپاه نیز تمام امکانات و تجهیزات زمینی و هوایی را جهت کمک به مردم مناطق سیل‌زده به‌کار گرفته‌اند ولی حجم خسارات بسیار زیاد است و با توجه به کوهستانی و پراکنده بودن استان امدادرسانی بسیار سخت است.

معاون عمرانی استانداری لرستان با اشاره به برآورد اولیه از خسارات سیلاب عنوان کرد: بر اساس برآورد اولیه و سرانگشتی که صورت گرفته بیش از 1500 میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های استان وارد شده است البته این برآورد نهایی نیست چرا که نیروهای ارزیاب باید به مناطق خسارت دیده جهت برآورد خسارات زیرساختی و معیشتی مردم اعزام شوند که قطعا میزان خسارت بیش از این است.

وی ضمن تقدیر از کمک‌های مردمی بیان کرد: مردم سعی کنند اقلام مورد نیاز مردم سیل‌زده را به هلال احمر تحویل دهند و خودشان راهی مناطق سیل‌زده نشوند چرا که تنها ماشین‌های امدادی می‌توانند وارد مناطق سیل‌زده شوند.

مسیر ریلی تهران - جنوب بازگشایی شد

رضاخالقی، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: خط ریلی تهران - جنوب که بر اثر رانش زمین بسته شده بود بازگشایی و حرکت قطارها دراین مسیر از سر گرفته شد.

وی افزود: به دلیل رانش زمین و ریزش کوه در مسیر خطوط ریلی استان، راه آهن سراسری تهران - جنوب 12فروردین امسال بسته شده بود که با تلاش های صورت گرفته این از امروز این مسیر فعال است.

155 کیلومتر از مسیر ریلی تهران جنوب در محدوده لرستان قرار دارد.

با توجه به شرایط کوهستانی منطقه مسیر عبور راه آهن در لرستان فنی ترین بلاک مسیر در ناحیه راه آهن سراسری محسوب می شود است که دارای 19 دهنه تونل به طول بیش از 9 کیلومتر، 6 دهنه پل به طول 567 متر و 44 دهنه قوس است.

6هزار بسته غذایی در پلدختر توزیع شد

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از توزیع 6 هزار بسته غذایی میان سیلزدگان پلدختر در استان لرستان خبر داد.

وی در تشریح آخرین روند ارائه خدمات امدادی در مناطق سیل زده استان لرستان گفت: نیروهای امدادرسان هلال احمر استان لرستان با حضور در منطقه یادشده به بررسی نیازهای غذایی و تغذیه ای سیل زدگان پرداختند و بسته های یادشده را توزیع کردند.

به گفته سلیمی، همچنین 25 هزار تخته پتو میان سیل زدگان توزیع شده است.

رئیس هلال احمر ایران اضافه کرد: با نیازسنجی های انجام شده، تهیه بسته غذایی ویژه افراد کم توان شامل کیسه برنج 10 کیلویی، نمک تصفیه شده، کنسرو لوبیاچیتی، کنسرو تن ماهی، عدس سبز، قندکله شکسته شده، لوبیا چیتی، روغن مایع خوراکی، شکر و چای خشک در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته وی، این بسته بزودی میان سیلزدگان توزیع می شود.

2 بیمارستان سیار در پلدختر دایر می شود

کوروش ساکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در راستای امداد رسانی به سیل زدگان 2 کامیون اقلام بهداشتی و دارویی به مناطق سیل زده پلدختر ارسال شد و روز گذشته نیز یک محموله توسط بالگرد به این مناطق ارسال شد.

وی اظهار داشت: تمام مصدومان سیل زده در این مناطق تحت درمان قرار گرفته اند و در صورت نیاز به بالگرد به مراکز درمانی دیگر نقاط استان منتقل شده اند.

ساکی ادامه داد: تا کنون تلفات جانی در پلدختر گزارش نشده است.

سیلاب در لرستان ۱۴کشته داشت

به گزارش ایرنا، حمیدرضا نظیفی، مدیرکل پزشکی قانونی لرستان ضمن ابراز همدردی و عرض تسلیت به خانواده کشته شدگان سیل اظهار داشت: از ابتدای دوره بارش سیل آسای باران در استان تاکنون ۱۴ جسد به دلیل خفگی ناشی از سیل و یا در ارتباط با آن به پزشکی قانونی استان ارجاع شده‌اند.

وی تصریح کرد: از این تعداد ۳ نفر مربوط الیگودرز، یک نفر مربوط به شهرستان دورود، ۳ نفر مربوط به خرم آباد، ۲ نفر مربوط به کوهدشت، ۲ نفر مربوط به معمولان، ۲ نفر مربوط به چگنی و یک نفر مربوط به نورآباد بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان ضمن اظهار تأسف از حادثه پیش آمده، افزود: پزشکی قانونی استان در طول مدت حادثه در کنار مردم حضور داشته و با معاینه اجساد و صدور سریع جواز دفن، مانع از افزایش درد و آلام مردم شده است.

نظیفی گفت: تا پایان مشکلات ناشی از این بحران، پزشکی قانونی در هر لحظه از شبانه روز آماده معاینه اجساد و صدور جواز دفن است.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش: ۱۴ فروند بالگرد در اختیار ستاد بحران لرستان است

امیر سرتیپ نوذر نعمتی جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در پلدختر گفت: تمامی ۱۴ فروند بالگردهای تجهیزات‌ هوانیروز و نیروی زمینی ارتش در اختیار ستاد بحران لرستان است.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود و نیاز مردم به امداد رسانی و خدمات دهی نیروی زمینی ارتش زیر نظر ستاد بحران لرستان انجام وظیفه می کند.

امیر نعمتی با بیان اینکه شهر پلدختر و توابع آن به سه قسمت تقسیم شده است، تصریح کرد: تجهیزات، نیروی انسانی، فعالیت‌های خدماتی و همچنین بازگشایی محورهای مواصلاتی زیر نظر ستاد بحران استان لرستان بوده و هرجایی که نیاز باشد نیروی زمینی وارد عمل می شود.

۷۰ سورتی پرواز بر فراز لرستان از شب گذشته

به گزارش مهر، شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای انتقال محصور شدگان در سیل در مناطق سیل‌زده لرستان، از آغاز پروازهای نیروهای سپاه و ارتش برای امدادرسانی به مناطق سیل‌زده لرستان خبر داد.

شاهین فتحی با بیان اینکه تعداد دقیق افرادی که همچنان در مناطق سیل‌زده استان لرستان حضور دارند و امکان خروج ندارند، مشخص نیست، گفت: امداد رسانی از طریق زمینی و هوایی در حال انجام است و از روز گذشته بیش از ۶۰ تا ۷۰ سورتی پرواز برای خارج کردن مردم مناطق سیل‌زده انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه از امروز صبح نیز پروازهای هلال احمر، سپاه و ارتش با هماهنگی هلال احمر به منطقه اعزام شده‌اند و اقلام امدادی را نیز منتقل کرده‌اند، افزود: از طریق زمینی هم اقلام امدادی ارسال شده است. در منطقه پل دختر نیز دیشب یک کاروان امدادی انتقال داده شده و در حال هماهنگی برای توزیع اقلام مذکور هستند.

به گفته وی هر پرواز بین ۲۰ تا ۳۰ فرد که در ارتفاعات گرفتار شده‌اند، را منتقل می‌کنند.

لیست نیازمندی های استان لرستان اعلام شد

سازمان بهزیستی کشور در اطلاعیه لیست اقلام مورد نیاز در استان لرستان را اعلام کرد.

بنا بر این اطلاعیه هم اکنون هموطنان می‌توانند اقلام زیر را برای کمک به سیل زدگان استان لرستان به نهادهای کمک رسان تحویل دهند. پتو، زیر اندار (موکت یا فرش)، البسه گرم در سایزهای مختلف، مواد غذایی شامل، انواع کنسرو و تن ماهی، مواد غذایی خشک (مانند برنج، ماکارونی، روغن، رب، قند، چای، نمک)، نان بسته بندی، انواع حبوبات (مانند عدس و لوبیا چیتی و..)، آب معدنی، شیر خشک، پوشک در سایزهای مختلف، پوشینه (در سایزهای مختلف)، نوار بهداشتی و دستمال کاغذی، وسایل ساده جهت پخت غذا (مانند قابلمه، ماهیتابه، بشقاب، کاسه، قاشق و چنگال و....)، وسایل گرمایشی (بخاری و پخت پز گازی و نفتی)، یخچال، چراغ قوه و انواع وسایل کمک توانبخشی (مانند ویلچری، واکر، عصا و.....) در این لیست اعلام شده است.

فرماندارخرم‌آباد: راه‌ ارتباطی ۲۰۰ روستای خرم‌آباد قطع است

اسد عبداللهی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به درگیری سه بخش خرم‌آباد با سیل اظهار داشت: یکی از مشکلات ما بخش پاپی بوده و دو بخش دیگر نیز مشکلاتی داشتند اما کمتر از بخش پاپی بود چرا که در بخش پاپی علاوه بر موضوع قطع ارتباط جاده‌ای قطع ارتباط راه‌آهن نیز وجود داشت.

وی با بیان اینکه با باز شدن راه‌آهن توانستیم مواد غذایی به این بخش ارسال کنیم، افزود: امروز نیز به صورت هوایی و زمینی مواد غذایی به این بخش ارسال کردیم به غیر از هوایی و زمینی تمام راه‌ ارتباطی آن‌ها قطع است.

فرماندار خرم‌آباد تصریح کرد: راه‌ ارتباطی حدود ۲۰۰ روستا قطع شده است که در در سه بخش خرم‌آباد هستند.

وی گفت: در بخش مرکزی برای ایجاد راه دسترسی به بللوند که حدود۶کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد از ارتش درخواست کردیم راه‌ارتباطی از میدان تیر ارتش به این روستا احداث‌ کند.

عبدالهی خاطر نشان کرد: در بخش بیرانوند نیز با قرارگاه خاتم صحبت شده و با تمام تجهیزات امروز مشکلات این بخش پایان می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه اولویت اول ما بحث راه و اولویت دوم بحث گاز است، عنوان کرد: مرحله نخست شهری پاک‌سازی منازل مغازه‌های شهروندان و سپس معابر است که از ظرفیت شهرداری دیگر استان‌ها که برای کمک‌رسانی حضور دارند، نیز استفاده می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ 14 فروردین 1398 ، کدخبر: 1472674 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین