شعار سال: قيمت برخي خودروها در کارخانه و بازار
بين شش تا 14 ميليون تومان افزايش پيدا کرده و بهطور ميانگين قيمت انواع خودروهاي
داخلي رشد تا 20درصدي را تجربه کرده است. اما چه اتفاقي افتاده که در طول يک هفته
اخير بازار با افزايش روزانه قيمت انواع خودروهاي داخلي و خارجي مواجه شده است؟
برخي مقصر اصلي بههمريختگي قيمتها را
تحويلندادن محصولات به مردم از سوی خودروسازان ميدانند و معتقدند اگر
خودروها بهموقع تحويل داده ميشد، به طور حتم بازار با افزايش قيمتها روبهرو
نبود، وقتي عرضهاي وجود نداشته باشد، طبيعتا تعادلي ميان عرضه و تقاضا در بازار
نميتوان مشاهده کرد. در اين وضعيت، وظيفه اصلي وزارت صمت کنترل و تنظيم بازار به
نفع مهار گراني است. مديرکل صنايع خودرو و نيرو محرکه وزارت صمت درباره افزايش
قيمت خودرو به «شرق» توضيح داد: بخشي از تعيين قيمت خودرو به عهده وزارت صمت و بخشي
از آن مربوط به بازار است. افزايش قيمت خودرو در اين روزها
ربطي به ما ندارد.
قيمت خودرو رکورد زد
وزير صنعت، معدن و تجارت اواخر سال گذشته در حالي وعده متعادلشدن قيمت
خودروهاي داخلي و افزايش عرضه خودروسازان را به مردم داد که برخلاف اين ادعا، شاهد
بالارفتن قيمت کارخانهاي برخي خودروها هستيم.رضا رحماني، وزير صنعت، ابتداي اسفند
سال گذشته با بيان اينکه برخي نوسانات مقطعي است، گفته بود: مردم نبايد تحت تأثير
فضاي رواني قرار گيرند، چرا که به هر ميزان مصرفکنندهها تقاضا داشته باشند، در
کشور قابل تأمين است؛ بهویژه در ماههاي آينده که شايد توليد بيش از رقم کنوني
افزايش يابد و با اين افزايش توليد قيمتها متعادلتر ميشود.
وي با تأکيد بر اينکه توليدات خودرو در اسفندماه نسبت به سه ماه قبل از آن بيش از دو برابر شد، گفته بود: اين افزايش توليد دو اثر دارد؛ نخست اينکه توان خودروسازان را براي انجام تعهدات قبلي افزايش ميدهد و افرادي که خودرو پيشخريد کردهاند، ميتوانند خودروهاي خود را سريعتر دريافت کنند و دوم اينکه عرضه خودرو، قيمت را متعادلتر ميکند.اما اکنون عينيت هيچکدام از سخنان وزير صمت را نميتوان در بازار خودرو مشاهده کرد. قيمت کارخانهاي برخي خودروها در سال جاري نسبت به روزهاي آغازين فروش فوري در بهمنماه افزايش يافته است. در اين مورد ميتوانيم به رشد قيمت محصولات سايپا اشاره کنيم، به طوري که در شروع فرايند فروش فوري در بهمن ۹۷ سايپا ۱۳۱ با قيمت ۳۷ ميليون تومان عرضه شد، اما همين خودرو امروز با قيمت ۳۷ ميليون و ۳۸۱ هزار تومان به مشتريان عرضه شد.
همچنين قيمت فعلي تيبا SX در فروش فوري
سايپا ۴۲ ميليون تومان است، در حالي که
اين خودرو بهمن سال گذشته با قيمت ۴۰
ميليون و ۸۰۰ هزار
تومان عرضه شد. قيمت ساينا در فروش سال گذشته سايپا ۴۷ ميليون تومان بود، ولي حالا با قيمت ۵۳ ميليون و ۲۴۳ هزار تومان از سوي اين گروه خودروساز عرضه ميشود که نشان
از رشد شش ميليون و ۲۴۳ هزارتوماني
قيمت اين خودرو دارد.قيمت خودروهاي خارجي نيز بهشکل سرسامآور و عجيبي افزايش
پيدا کرده، به طوري که سانتافه از خانواده هيوندايي با 180 ميليون افزايش قيمت به
قيمت نهايي يک ميليارد رسيده و از خانواده کيا نيز سورنتو با 140 ميليون افزايش به
قيمت يک ميليارد و 80 ميليون تومان رسيد.
هدايت سرمايهگذاري از مسکن و بانک به خودرو
مديرکل صنايع خودرو و نيرو محرکه وزارت صمت درباره افزايش قيمت خودرو
توضيح داد: بخشي از تعيين قيمت خودرو به عهده وزارت صمت
و بخشي از آن مربوط به بازار است و ربطي به ما ندارد. تقاضا افزايش
پيدا کرده و عرضه تناسبي با تقاضا ندارد و قيمتها افزايش پيدا ميکند. با توجه به
کاهش نرخ سود بانکي، مردم براي سرمايهگذاري به سمت بازارهاي ديگر از جمله، ارز،
سکه و خودرو رفتهاند و با توجه به اينکه بخش مسکن در رکود است و ارز و سکه
نوسانات زيادي داشته، برخي افراد حاشيه سود سرمايهگذاري را در بازار خودرو بهتر
ميدانند. به همين دليل عملا ميزان تقاضاي خودرو با
ميزان عرضه همخوانی ندارد و همين موجب افزايش قيمتها شده است.
اميرحسين قناتي ادامه داد: عملا در حال حاضر تقاضا در بازار خودرو از
حد ظرفيت توليد بيشتر است. براي تنظيم اين وضعيت، ما در وزارت صمت ميتوانیم در
جهت افزايش ظرفيت خودرو در حد توان حرکت کنيم. ميزان توليد خودرو حداکثر بالغ بر
يک ميليون و 600 دستگاه بوده در حالي که اکنون ميزان تقاضا به بالاي دو ميليون
دستگاه رسيده است. اين حد از تقاضاي بالا افزايش قيمت را به وجود ميآورد.او
درباره اقدامات وزارت صمت براي کنترل قيمت خودرو گفت: ما
تمهيداتي را براي تأمين مالي قطعهسازان و تأمين ارز آنها انجام داديم و در پايان
سال پيش توليد روزانه به بالاي سههزار و 500 دستگاه رسيد درحالي که در فصل پاييز
ميزان توليد حدود سه هزار دستگاه بود. همچنين بخشي از خودروها را هم براي عرضه
فوري در دستور کار گذاشتيم. اما
بايد در نظر گرفت که تنگناهايي درباره بحث تأمين منابع و مواد اوليه بخشي از
عملکرد را مختل کرد، معوقات بيشتر شد و انجام تعهدات خودروسازان حداقل در ماه آخر
روند نزولي پيدا کرده است.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 10 اردیبهشت 98، کد مطلب: 3415