پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۶۲۱۲
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۷
نصف جهان امروز به پایتخت پروژه‌های ناتمام معروف است؛ از سد تمام ناشدنی کوهرنگ تا پیشرفت حلزونی مترو اصفهان امروزبه عنوان دغدغه مردم اصفهان، سال‌هاست خاک بی‌توجهی می‌خورد.
شعار سال:نصف جهان امروز به پایتخت پروژه‌های ناتمام معروف است؛ از سد تمام ناشدنی کوهرنگ تا پیشرفت حلزونی مترو اصفهان امروزبه عنوان دغدغه مردم اصفهان، سال‌هاست خاک بی‌توجهی می‌خورد.
اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است، یکی از قطب‌های فرهنگی، صنعتی و اقتصادی کشور است که از پرچمداران پرداخت مالیات در کشور محسوب می شود اگرچه همواره در بودجه کشوری به دلیل برچسب استان برخوردار بودن، سهم کمی از بودجه را در اختیار دارد.

نکته جالب و مورد سئوال این‌جاست که اگر اصفهان یک استان برخوردار است به چه دلیل این حجم از پروژه‌های ناتمام که در سفرهای اعضا هیات دولت به استان اصفهان و در سفر رئیس جمهور تنها قول اتمام آن داده شده است را هنوز به دوش می‌کشد که پروژه‌های  مهم و استراتژیک تأمین آب استان اصفهان از جمله این پروژه‌های نیمه تمام است.

در ادامه نیم نگاهی داریم به برخی طرح‌های نیمه تمام و بلاتکلیف اصفهان که مسئولان و مدیران استان و دولت تدبیر و امید ترجیح داده‌اند به جا اتمام  این پروژه‌ها و گره گشایی از مشکلات مردم، برخی پروژه‌های قدیمی را بازهم در اصفهان در مناسبت‌های مختلف از جمله هفته دولت افتتاح کنند.

افسانه تمام ناشدنی سد تونل سوم کوهرنگ

عملیات اجرایی تونل سوم کوهرنگ در سال ۱۳۷۷ و با هدف تامین آب به میزان حدود ۲۵۵ میلیون متر مکعب در سال برای تامین بخشی از کمبود آب منطقه مرکزی ایران آغاز شد؛ قرارداد ساخت سد تونل سوم کوهرنگ نیز در سال ۱۳۸۹ بسته شده و قرار بود در سال ۹۳ به بهره برداری برسد اما عملیات اجرایی سد مخزنی این تونل در چند سال اخیر متوقف مانده است.

بدین ترتیب مشکل سد تونل سوم کوهرنگ از سوی بالاترین مقام اجرایی استان اصفهان بر دوش پیمانکار طرح  انداخته شده است و نماینده دولت در اصفهان هیچ جوابی به جز قول و توضیح در ارتباط با جلسه با مسئولان کشوری نداشته است.

در این ارتباط استاندار اصفهان با انتقاد از کندی روند ساخت تونل سوم، اظهار کرد: با وجودی که پروژه سد تونل سوم کوهرنگ امروز هیچ مشکل مالی ندارد، اما پیمانکار این طرح چابکی لازم را ندارد.

عباس رضایی ادامه داد: از آنجایی که پیمانکار با فهرست نمای سال ۸۸ کار می‌کند، دیدگاه‌های کارشناسی و فنی خاص خود را دارد اما تغییر پیمانکار به ضرر ما تمام می‌شود، با این وجود در این رابطه چندین جلسه با «شستا» و وزیر کار داشته‌ایم.

از سویی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی معتقد است که احتمال بهره برداری ازا ین سد تا سال ۱۴۰۰ وجود دارد.

حمیدرضا فولادگر در خصوص آخرین اخبار از ساخت سد تونل سوم کوهرنگ در گفت وگو با خبرنگار هر اظهار داشت: امروز در تونل سوم و سد تونل سوم مشکل بودجه ندارد، سد تونل سوم نسبت به گذشته سرعت عمل بیشتری دارد و امیدوار هستیم سال ۱۴۰۰ شاهد بهره‌برداری از سد تونل سوم باشیم،.

وی ادامه داد: تونل اکنون برای پمپاژ آب آماده است اما هدف از احداث تونل پمپاژ آب نبوده بلکه آب‌گیری از طریق سد است. بهشت آباد هم طرحی است که با قوت پیرامون آن در حال پیگیری و امیدوار به حصول نتیجه هستیم.

اگر چه  فولادگر از فعال‌تر شدن روند کند و فرسایشی ساخت سد تونل سوم سخن می‌گوید و امیدوارانه از پایان این افسانه در سال ۱۴۰۰ حرف می‌زند اما این وعده سرانجام بیش از دو دهه پیرامون این سد مطرح شده است و باید دید آیا بالاخره زمان آسودگی خاطر نسبی مردم اصفهان از آب خوردنشان فرا خواهد رسید یا همچنان با آغاز فصل گرما باید نگران آب و برق خانه‌هایشان باشند.

قطار سریع‌السیر اصفهان قم تهران، کهنه‌تر از خاطرات جام جهانی فوتبال ۹۸

طرح قطار سریع‌السیر اصفهان پیش از انقلاب اسلامی قرار بود با یک شرکت ژاپنی اجرایی شود اما این طرح نیز تاکنون جنبه عملیاتی به خود ندیده است، تا اینکه در اواخر دهه شصت قرار بر این شد که این قطار تا اواسط دهه هفتاد به روی ریل برود که نرفت و تا سال ۸۲ حرفی از این قطار دیگر به میان نیامد، آخرین بار سال ۸۹ قرار بود این قطار برای حرکت مسافرین سوت بزند که این‌بار هم همه چیز در میان حرف‌ها و وعده‌ها ماند و اقدامی جدی صورت نگرفت.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و سفر حسن روحانی در دولت یازدهم به اصفهان، در کنار وعده‌های گوناگون رییس جمهوری از جمله جاری شدن دائمی زاینده رود (که کارشناسان معتقدند  اگر باران‌های سیل آسا نیامده بود همچنان خشک باقی می‌ماند) قرار بود تا آغاز دولت دوازدهم این پروژه مهم و اثرگذار در کشور، به پایان برسد اما تا کنون تنها بیش از ۵ درصد پیشرفت داشته است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه آهن ۲۰ خرداد ماه در حاشیه نمایشگاه ریلی در جمع خبرنگاران درباره استفاده از LC چین در احداث خط آهن سریع
طرح قطار سریع السیر اصفهان پیش از انقلاب اسلامی قرار بود با یک شرکت ژاپنی اجرایی شود اما این طرح نیز تاکنون جنبه عملیاتی به خود ندید وهمه چیز در میان حرف‌ها و وعده‌ها باقی مانده است.
السیر تهران-قم-اصفهان، گفت: ارزش این ال سی ۱۳.۶ میلیارد یوآن است و مشکل خاصی ندارد و در حال حاضر چینی‌ها آن را برای ایران فعال کرده اند. اعتبار این LC نزد بانک موجود بوده و هر موقع اسناد آن به بانک ارائه شود در مقابل پیشرفت پروژه به شرکت سازنده پرداخت خواهد شد.

اگرچه نورالله بیرانوند  مدعی است که مشکلی برای LC  با چین وجود ندارد اما صحبت‌های خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور چندی پیش ابراز امیدواری کرده بود که تأمین اعتبار این پروژه از محل فاینانس چینی‌ها با فعال سازی LC چین انجام شود و از همین ابراز امیدواری می‌توان برداشت کرد که هنوز امکان استفاده از اعتبارات چینی‌ها فراهم نیامده است.

وی پیرامون تأمین اعتبارات این پروژه اظهار کرد: در حال تلاش برای بازگشایی LC چین هستیم تا بتوانیم کار این پروژه را جلو ببریم، مبلغ کل این LC ۱۳ و ۶ دهم میلیارد یوآن چین بوده که تا کنون تنها ۴ میلیارد آن عملیاتی شده است و برای ادامه انجام پروژه نیازمند این بازگشایی هستیم.

مترو اصفهان، از افتتاح‌های چندباره تا پیشرفت حلزونی پروژه

برای نخستین بار پیشنهاد ساخت مترو اصفهان در اوایل دهه ۴۰ داده شد، طرحی که بنابر آن قرار بود مترو از فرودگاه اصفهان تا فولادشهر و کارخانه ذوب آهن برود و البته خیلی زود این طرح به  تاریخ پیوست.

سپس از نیمه‌های دهه شصت مطالعات و بررسی‌ها و رایزنی‌ها برای مترو اصفهان آغاز شد و سالها ادامه داشت تا در نهایت نخستین فاز مترو اصفهان در سال ۸۱ رسما افتتاح شد و پس از گذشت حدود ۱۸ سال تنها یک خط آن‌هم با نقصهایی در برخی ایستگاه‌ها به صورت کاملا فعال شده است.

جالب این‌جاست که افتتاح این خط در هفته دولت و در ایام نزدیک به انتخابات بوده است و عجیب‌تر اینکه برخی شهرها بعد از اصفهان پروژه مترو را آغاز کردند اما پیشرفت بسیار بیشتری نسبت به اصفهان داشته‌اند.

از ویژگی‌های افتخار آمیز مترو اصفهان، افتتاح‌های چندین باره با حضور پر رنگ اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور است، نخستین بار سوم شهریور ماه سال ۹۳ با حضور جهانگیری فاز اول مترو اصفهان در مرحله آزمایشات راه اندازی افتتاح شد.

محمدجواد ظریف نیز ششم شهریور ۹۴ ضمن بازدید از خط یک کلنگ خط دو مترو اصفهان را بر زمین کوبید، ۲۳ مهرماه سال ۹۴ فاز اول خط یک مترو اصفهان توسط عبدالرضا رحمانی افتتاح شد سپس ۱۲ آبان سال ۹۵ فاز دوم خط یک مترو با حضور مجدد جهانگیری افتتاح شد.

دواستانداری که خط اول متروی اصفهان را در دو فصل متفاوت افتتاح کردند!

اما این پایان کار افتتاح‌ها نبود، در جهانی که ظرف چند سال یک شهر غرق در خطوط مترو می‌شود، اصفهان بازهم شاهد افتتاح یکی از فازهای خط یک مترو اصفهان بود، این‌بار نوبت به زرگرپور استاندار سابق اصفهان رسید که در نخستین روز تابستان سال ۹۶ سومین فاز خط یک مترو اصفهان را افتتاح آزمایشی کرده و البته احتمالا برای محکم‌کاری بود که مهرعلیزاده استاندار پیشین اصفهان در ۲۷ اسفند همان سال مجدد فاز سه خط یک مترو اصفهان را افتتاح کرد.

اما اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور تیر خلاص را به افتتاح فاز سه خط یک مترو اصفهان با افتتاح این فاز به صورت رسمی در ۱۹ تیرماه ۹۷ شلیک کرد.

امروز این شرایط افتتاح از حالت فاز وارد افتتاح ایستگاه به ایستگاه شده است و مجموعه شهرداری و شورای شهر با فضاسازی رسانه‌ای از افتتاح‌های ایستگاه های مترو اصفهان رونمایی می کنند و این در حالی است که بخش‌هایی از مترو علی‌رغم این‌که فعال هستند با نشتی آب‌ها زیرزمینی مواجه شده است و هنوز مترو اصفهان را نمی‌توان مشکل گشای معضلات ترافیکی این کلانشهر دانست.

استانی با ۳ هزار طرح بزرگ نیمه تمام

طرح‌های نیمه تمام اصفهان به اندازه‌ای زیاد است که نمی‌توان از همه آن‌ها سخن به میان آورد؛ نعمت‌الله اکبری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان در خصوص سهم اصفهان از طرح‌های نیمه تمام دولتی به، گفت: در حال حاضر در کشور ۵ هزار طرح ملی و ۶۵ هزار طرح استانی نیمه تمام وجود دارد که سهم استان اصفهان برابر با ۳ هزار طرح است.

آن‌چه مطرح شد تنها بخشی از پروژه‌های نیمه تمام شهر اصفهان است، رینگ چهارم حلقه حفاظتی شهر اصفهان، سالن اجتماعات گلستان شهدای اصفهان، سالن بین‌المللی اجلاس سران، محل دائمی شرکت‌ نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان، بازار گل و گیاهان اصفهان، ورودی‌های شهر اصفهان، پل‌های هشتگانه میدان استقلال، موزه دفاع مقدس و بسیاری دیگر از طرح‌ها و پروژه در کلانشهر اصفهان وجود دارند و مجال مطرح کردن و بررسی طرح‌های مهم در دیگر شهرهای استان اصفهان در این نوشته وجود نداشت، همه این طرح‌ها تنها یا مشمول افتتاحها و کلنگ زنی‌های نمایشی شده‌اند یا دولتمردان و مسؤولان شهری تنها وعده آن‌ها را مطرح کرده‌اند و هنوز مرد میدانی برای اجرایی شدن یا اتمام آن‌ها پیدا نشده است.
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان،تاریخ انتشار:8مهر1398،کد خبر:22944،eskannews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین