پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۲۷۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
سیدابراهیم رییسی فساد را چوبی در چرخ تولید می‌داند که اگر برداشته شود، چرخ‌های تولید به حرکت درمی‌آید. رییس قوه قضاییه در سفری که نهم آبان‌ ماه به استان آذربایجان شرقی داشت در بازدید از کارخانه ماشین‌سازی تبریز از تلاش دستگاه قضایی برای رونق تولید خبر و وعده داد که «به هیچ عنوان اجازه داده نخواهد شد، هیچ کارخانه و کارگاهی تعطیل شود.»

شعار سال:سیدابراهیم رییسی فساد را چوبی در چرخ تولید می‌داند که اگر برداشته شود، چرخ‌های تولید به حرکت درمی‌آید. رییس قوه قضاییه در سفری که نهم آبان‌ ماه به استان آذربایجان شرقی داشت در بازدید از کارخانه ماشین‌سازی تبریز از تلاش دستگاه قضایی برای رونق تولید خبر و وعده داد که «به هیچ عنوان اجازه داده نخواهد شد، هیچ کارخانه و کارگاهی تعطیل شود.»

رییسی در نشستی با صنعتگران، تولیدکنندگان و نمایندگان اتحادیه‌های کارگری استان آذربایجان شرقی تاکید کرد که «دستگاه قضا، تلاش‌های مثمرثمری در راستای احیای کارخانه‌های تعطیل شده، انجام داده که منجر به اشتغال تعداد قابل توجهی از کارگران شده است.» او در ادامه خبر داد که «با اقدامات قضایی قضات و دادستان‌ها در سراسر کشور از تعطیلی حدود ۵۰۰ کارگاه و مراکز تولیدی جلوگیری یا تلاش شده است تا مشکلات حل شود.» خبری جلوگیری از تعطیلی 500 کارگاه و مرکز تولیدی که رییس دستگاه قضا آن را مطرح کرد را می‌توان نقطه‌ای درخشان در کارنامه دستگاه قضایی و گامی مثبت جهت اشتغال کارگران دانست. اما مطرح شدن این موضوع در ذهن مخاطبان این پرسش را ایجاد کرد که آن 500 کارگاهی که رییس قوه قضاییه از تعطیل شدنشان جلوگیری به عمل آورده است، کدامند! پرسشی که حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس‌جمهوری هم آن را در حساب توییتری‌اش مطرح کرده است. آشنا با اشاره به خبری که خبرگزاری میزان، خبرگزاری قوه قضاییه، منتشر کرده بود در توییتر نوشت:«لطفا؛ نام، مکان، علت در معرض تعطیل بودن، اقدامات مشخص دستگاه قضایی در هر مورد و وضعیت فعلی تولید هر مرکز را جهت تنویر افکار عمومی اعلان فرمایید.» او همچنین نوشته که بهتر است «هر نهادی که ادعا می‌کند، شغل یا فرصت شغلی ایجاد کرده یا می‌تواند ایجاد کند یا جلوی از دست رفتن فرصت‌های شغلی را گرفته است با شفافیت تمام اعلام کند؛ کجا؟ در چه بخشی؟ چه مقدار شغل؟ با چه هزینه‌ای؟ با چه مقدار پایداری؟»

بحث از لزوم اعلام جزییات اقدامات دستگاه قضایی البته نخستین ‌بار نیست که مطرح می‌شود. از هنگامی که سیدابراهیم رییسی به عنوان رییس دستگاه قضایی منصوب شده، شخص رییس قوه قضایی، سخنگوی این قوه و برخی دیگر از مسوولان این دستگاه بارها اعلام کرده‌اند که دستگاه قضایی در برخورد با متخلفان هیچ خط ‌قرمزی ندارد و در همین راستا اخباری هم از بازداشت یا برکناری قضات متخلفی در این دستگاه منتشر شده است. زمانی هم که خبر برخورد دستگاه قضایی با قضات متخلف مطرح شد، مسوولان مختلفی تاکید کردند که معرفی این افراد متخلف، باعث افزایش اعتماد عمومی و اعتبار دستگاه قضایی خواهد شد اما به‌جز چند مورد خاص، اسامی این قضات متخلف اعلام نشده است.

رییسی در تیر ماه امسال و همزمان با دومین روز هفته قوه قضاییه در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم از برخورد با 60 قاضی متخلف در دستگاه قضایی خبر داده بود. رییس قوه قضاییه برخورد با این 60 نفر را «آغاز کار» دانست که همین‌گونه هم بود. پس از تیر ماه هم باز اخباری از برخورد با قضات متخلف منتشر شد. در هفته‌های پایانی مهر ماه دادستان کل ‌کشور از عزل «5 قاضی فاسد» از دستگاه قضایی خبر داد. منتظری بار دیگر و در جریان سفر رییسی به استان آذربایجان شرقی به عنوان نماینده رییس قوه قضاییه در جمع قضات و کارکنان دادگستری شهرستان مراغه حاضر شد و باز این خبر را تکرار کرد و گفت:«در همین یکی، دو هفته اخیر پرونده ۵ یا ۶ قاضی فاسد را در محکمه عالی رسیدگی و آنها را از دستگاه قضایی منفصل کردیم.»

با وجود آماری که از برخورد دستگاه قضایی با قضات متخلف اعلام می‌شود اما تاکنون به‌جز یکی دو نام، نام هیچ قاضی دیگری که بازداشت یا عزل شده است از سوی مسوولان قوه قضاییه اعلام نشده و همواره این پرسش برای برخی مسوولان و افکار عمومی مطرح است قضاتی که با آنها برخورد شده، چه کسانی هستند. حالا با اعلام جلوگیری از تعطیلی کارگاه‌ها و تولیدی‌ها بار دیگر این پرسش مطرح شده است که این کارگاه‌ها کدامند؟ البته خبرگزاری میزان 2 روز پس از اینکه رییسی آمار مربوط به جلوگیری از تعطیلی 500 کارگاه را اعلام کرد و البته چند ساعت پس از توییت حسام‌الدین آشنا، گزارشی منتشر کرد که در آن به معرفی تعدادی از کارخانه‌هایی که با ورود دستگاه قضایی مشکلات آنها حل شده است، پرداخته بود. این گزارش «میزان» شامل تمام اخباری است که در ماه‌های اخیر درباره اقدامات دستگاه قضایی برای رفع مشکلات این کارخانه‌ها منتشر شده بود. در این گزارش تعدادی از مواردی که به نظر می‌رسد مشکلات‌شان با ورود دستگاه قضایی مرتفع شده یا از تعطیل شدن کارخانجات و واحدهای تولیدی جلوگیری به عمل آمده، معرفی شده و اقدامات دستگاه قضایی به تفصیل آورده است.

میزان البته وعده داده که بخش دیگری از این گزارش را در آینده نزدیک منتشر خواهد کرد. با توجه به اطلاعات منتشر شده در این گزارش اما می‌توان گمان برد که اعلام آمار کارگاه‌ها و تولیدی‌هایی که از سوی دستگاه قضایی «نجات» یافته‌اند، پاسخ رییس قوه قضاییه به نقل قولی است که رییس‌جمهور در جلسه هیات دولت دو هفته پیش مطرح کرد. روحانی با انتقاد از برخی بگیر و ببندها، درخواست کرده بود که شرکت‌ها را خفه نکنند. رییس‌جمهوری گفته بود:«هر چه شرکت بزرگ است با یک دلیلی، با یک اتهامی، یکی را می‌بندیم، یکی را درش را قفل می‌کنیم. یکی را می‌گیریم. یکی را می‌بریم این دادگاه، یکی را می‌بریم آن دادگاه.» او با بیان اینکه «من نمی‌خواهم بگویم بخش خصوصی ما فساد ندارد، ممکن است یک جایی هم فساد داشته باشد» ادامه داد:«اشکال ندارد. با آن برخورد کنیم. (ولی) تعطیل نکنیم کشور را.» به عقیده رییس‌جمهوری این رفتارها از سوی افرادی اتفاق می‌افتد که «مبارزه با فساد» را به «گزاره انتخاباتی» خود تبدیل کرده‌اند و می‌خواهند با آن رای بیشتری کسب کنند.

روحانی در آن سخنرانی به دستگیری‌ فعالان اقتصادی که در نتیجه آن کارخانه‌ها بسته و کارگران بسیاری بیکار می‌شوند، اشاره کرده بود. او پیش از این هم به نوع رسیدگی به مفاسد اقتصادی اعتراض کرده و گفته بود:«فساد و رانت با بگیر و ببند و دادگاه از بین نمی‌رود؛ بلکه دستگاه قضایی آخرین مرحله است.»

حالا رییس دستگاه قضا برای اینکه نشان دهد که به دنبال «بگیر و ببند» صرف نیست و کنار برخورد با فساد برای ادامه حیات کارگاه‌ها و اشتغال‌زایی کارگران فعالیت می‌کند، آماری را ارایه می‌کند که چند روز پس از آن هم خبرگزاری دستگاه متبوعش در گزارشی مفصل به بیان جزییاتی درباره آن می‌پردازد. در ادامه این گزارش جزییات تعدادی از کارخانه‌ها یا واحدهای تولیدی که «میزان» گزارش کرده مشکلات‌شان با ورود دستگاه قضایی حل شده و «اقدام دقیق صورت گرفته» را به اختصار آورده‌ایم. شاید مخاطبان روزنامه هم همچون مشاور رییس‌جمهوری بخواهند از جزییات آمار ارایه شده از سوی دستگاه قضا مطلع شوند. طبیعی است که روزنامه اعتماد نمی‌تواند صحت و سقم این موارد را به طور مستقل تایید کند؛ بنابراین لازم است به گزارش منتشر شده از سوی خبرگزاری قوه قضاییه بسنده کنیم و امیدوار باشیم همانطور که «میزان» وعده داده، در بخش سوم این گزارش موارد باقیمانده از جزییات
500 موردی که رییسی از حل و فصل مشکلات‌شان خبر داده بود، رسانه‌ای شود.

تعطیلی چند ساله کارخانه آسفالت سیریز زرند کرمان: ورود دادستانی به پرونده - دعوت پیمانکار - مهلت ۱۰ روزه راه‌اندازی مجدد پروژه – راه‌اندازی مجدد

معوقات کارگران آبفای شادگان: دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شادگان با حضور در جمع کارگران آبفا و پیگیری‌های قضایی، معوقات حقوق آنان پیگیری و دستورات لازم برای پرداخت صادر شد.

بازگشت کارخانه لبنیات افتخار گلستان به چرخه تولید: با تلاش و حمایت ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان گلستان، مشکلات آن (مشکلات مالی و اختلاف شرکا) مرتفع شد و به چرخه تولید بازگشت.

جلوگیری از توقیف خط تولید شرکت تولید آجر سفال گرگان: تعدادی از طلبکاران این شرکت اجراییه توقیف خط تولید کارخانه را گرفته بودند که با ورود دادگستری استان گلستان از اجرای آن جلوگیری شد

رونق تولید در کارخانه فرآوری زیتون در شهرک صنعتی مینودشت: با حمایت ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان گلستان و در پی آن افزایش تولید، تعداد کارگران کارخانه فرآوری زیتون در شهرک صنعتی مینودشت از ۶ نفر به ۶۰ نفر رسید

احیای کارخانه آجر سفال گنبدکاووس: کارخانه به علت بدهی تعطیل شده بود اما با تلاشی که انجام شد شرکت‌های خدمات‌رسان به صاحب این کارخانه چند ماه فرصت دادند و تولید در این کارخانه دوباره آغاز شد.

احیای ۲۸ واحد تولیدی در خراسان شمالی: پیگیری‌های فراوان و مذاکره با مقامات استانی و کشوری، این واحدها از تعطیلی نجات داده یافته و تقویت شدند.

تثبیت اشتغال کارگران یکی از زنجیره‌های تولید طیور: جلسه‌ای با حضور بانک‌های عامل، صنعت معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و تعزیرات حکومتی گلستان

جلوگیری از بیکار شدن کارگران معدن زغال سنگ کوهبنان: با ورود سیستم قضایی شهرستان کوهبنان، معدن زغال سنگ کانجویان کوهبنان رسیدگی شد و از تعطیل شدن این معدن جلوگیری به عمل آمد.

بازگشت کشتارگاه استان ایلام به چرخه فعالیت: با تلاش و پیگیری تنها کشتارگاه استان ایلام که مدتی بود به دلایل مختلف از جمله مشکلات مالی از چرخه فعالیت خارج شده بود مجددا آغاز به کار کرد.

بررسی مشکلات معدن سنگ کرومیت: اختلاف بین برخی افراد و سرمایه‌گذار در یکی از معادن کهنوج با اقدام دادستانی، این معدن کار خود را مجددا آغاز کرد .

احیای کارخانه تبریز کف: کارخانه کاشی کف سرام تبریز که به ‌علت بدهی‌های انباشتی، برایش حکم ورشکستگی صادر شده بود، در اختیار خریداران جدید قرار گرفت و کارگران مجموعه دوباره مشغول به کار شدند.

جلوگیری از تشکیل ۵۰۰ پرونده قضایی و تعطیلی کارخانجات فولاد شهرستان زرند: با ورود دستگاه قضایی و برگزاری ۶۸ جلسه و مشارکت هیات داوری و هیات کارشناسی، اختلافات بین دو شرکت تولیدی در کارخانجات فولاد شهرستان زرند حل و فصل شد .

جلوگیری از تعطیلی کارخانه آجر در دهدشت: با حمایت دستگاه قضایی از تعطیلی جلوگیری شد.

از سرگیری فعالیت کارخانه سگمنت‌سازی: کارگران این کارخانه که به دلیل اختلاف کارخانه با یکی از سازمان‌های دولتی تعطیل شده بود،به کار خود بازگشتند.

جلوگیری از تعطیلی باغ وحش ارومیه: جلوگیری از تعطیلی به دلیل بدهی بانکی با ورود مدعی‌العموم.

حل مشکلات کارخانه آرتاویل تایر اردبیل: رییس کل دادگستری استان اردبیل و اعضای کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری استان، ارزیابی وضعیت موجود و حضور در جمع کارگران

بررسی مشکلات 3 واحد تولیدی در آذربایجان غربی: برگزاری جلسه‌ای برای بررسی مشکلات شرکت صنعت ذوب‌آهن ارومیه با بانک انصار، شرکت قزل بالیخ مهشاد با بانک کشاورزی و بانک ملت شعبه محمدیار، شرکت تعاونی شکلات‌سازی صدرا با بانک صادرات با وساطت رییس کل دادگستری استان آذربایجان غربی.

ورود دستگاه قضایی برای حل مشکلات کارگران کارخانه قند بردسیر: حل مسائل مربوط به کارخانه قند بردسیر از سال ۱۳۸۶ از سوی دادگستری این استان مورد تاکید قرار گرفت، با وجود تمامی پیگیری‌های انجام شده، این کارخانه راه‌اندازی نشده و همچنان به بدهی‌های آن افزوده شده است. علاقه‌مند به راه‌اندازی کارخانه قند بردسیر هستیم.

بازگشت شرکت ابهربافت به چرخه تولید: مشکلات شرکت ابهربافت که منجر به ورشکستگی آن شده بود با ۵۰۰ میلیارد تومان به چرخه تولید بازگشت.

تصمیم‌گیری درباره رفع مشکلات 3 شرکت و واحد تولیدی در سمنان: در جلسه‌ای با حضور مسوولان عالی قضایی استان سمنان، مقرر شد تا درباره مشکلات گروه صنعتی مهندسی آریا فولاد آسیا، شرکت مهندسی و توسعه نفت و گاز محمدیان و شرکت تاژه صنعت سنگسر از طریق ستاد تسهیلات استان سمنان، همکاری بانک‌ها و سازمان امور مالیاتی اقدام شود.

رونق دوباره تولید در کارخانه لبنیات مینودشت: این کارخانه از ۲ سال پیش به علت مشکلات مالی و اختلاف شرکا تعطیل شده بود با تلاش دادگستری این استان دوباره رونق گرفت.

رفع مشکلات کارگاه تولید انواع سنگ: در جریان بازدید رییس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شیروان از شهرک صنعتی این شهرستان مشکلات یکی از واحدهای تولیدی مرتفع شد.

حل مشکلات کارخانه روغن نباتی جهان: پرداخت یک ماه حقوق معوق کارگران و قول مساعد مدیر کارخانه برای پرداخت مابقی مطالبات با برگزاری 2 جلسه رییس کل دادگستری زنجان با مسوولان شرکت

رونق تولید در کارخانه ماشین‌سازی تبریز: در این پرونده تنها یک اقدام ما بازگشت ماشین‌سازی تبریز به دولت و سازمان خصوصی‌سازی که ارزش واگذاری آنها برآورد کردند ۶۸۸ میلیارد تومان بوده است که این واگذاری ابطال و به بیت المال اعاده شد.

صدور دستورات لازم در خصوص حل مشکلات مبلمان و خودروی تبریز: مقرر شد حداکثر ظرف ۱۰ روز زمین جهت احداث پست برق تحویل اداره برق شود.

رفع مشکلات نساجی خراسان شمالی: تداوم پیگیری‌های جدی دستگاه قضایی و حمایت‌های مقتضی جهت رفع مشکل این واحد تولیدی تا حصول نتیجه.

پیشگیری از تعطیلی یک کارگاه تولیدی: تعطیلی کارگاه تولیدی در درگز به واسطه قطع برق - ورود دستگاه قضایی - برگزاری جلسه‌ای با حضور طرفین دعوی - با دستور دادسرا برق کارگاه وصل ومجدد مشغول به کار شد.

تصمیم‌گیری در زمینه حل مسائل مالی و حقوقی مرکز پرورش اسب امین: جلسه‌ای با حضور رییس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری، مقامات قضایی و مسوولان دستگاه‌های اجرایی جلسه ستاد حمایت قضایی از اقتصاد مقاومتی چهارمحال و بختیاری - تصمیم‌گیری درباره حل مسائل مالی و حقوقی مرکز پرورش اسب امین و مرغداری روستای شکرآباد شهرستان اردل.

حل مشکلات کارخانه خودروسازان بم: ۱۹۱ دستگاه خودرو از سوی شرکت خودروسازان بم به لیزینگ مربوط به یکی از بانک‌های استان کرمان واگذار شدکه باید با پرداخت وجه این خودروها به حساب بانک مربوطه از معوقات این شرکت کاسته شده و مشکلات این واحد حل شود، اما این کار تاکنون انجام نشده است.

بررسی مشکلات تولیدی فولاد هیربد زرندیه: واحد تولیدی فولاد هیربد پس از اجرای مصوبات نسبت به افزایش نیرو از ٦٠٠ به ١٢٠٠ نفر اقدام کند.

بازگشت شمش منیزیم فردوس به چرخه تولید: این کارخانه هیچ تولیداتی ندارد و مشکلات بسیاری از جمله مطالبات کارگری دارد لذا تلاش‌مان بر این است تا این مجموعه به چرخه تولید برگردد. باید کمک کنیم این واحد تولیدی به چرخه تولید دوباره متصل و سهم خود را در اقتصاد کشور ایفا کند. امیدواریم کارخانه شمش منیزیم فردوس تا ۲۰ روز آینده به چرخه تولید بازگردد. عمده مشکلات این کارخانه با سیستم بانکی و شرکت‌های خدمات‌رسان بود که تمام اجراییات قضایی علیه این شرکت را تا یک سال متوقف کردیم و هفته آینده این واحد با ۲۰ درصد تولید کار خود را آغاز می‌کند. (22 مهر)

حل مشکلات کارگران و کارکنان شرکت عمران مارون در شهرستان درگز: حل مشکلات تعدادی از کارگران و کارکنان شرکت با برگزاری جلسات

آغاز به کار مجدد کارخانه روزبهان:
کار بازگشایی کارخانه روزبهان بعد از 10 سال تعطیلی با کمک‌ دستگاه قضایی و دستگاه‌های اجرایی .

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی ساعت24،تاریخ انتشار:12آبان1398،کد خبر:467998،www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
0
0
هر نهادی که ادعا می‌کند، شغل یا فرصت شغلی ایجاد کرده یا می‌تواند ایجاد کند یا جلوی از دست رفتن فرصت‌های شغلی را گرفته است با شفافیت تمام اعلام کند
کجا کی چه زمانی با مستندات واقعی اعلام کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین