پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۶۲۴
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
مسجد علاءالدین در آنتالیا یک اثر باستانی 800 ساله به‌شمار می‌رود که توانسته توریست‌های زیادی را نیز طی سال‌های اخیر به‌سوی خود جذب کند، اما متاسفانه با به پایان رسیدن مرمت آن مشاهده شد که بسیاری از تزئینات و نقوش دروازه تاریخی این اثر باستانی از بین رفته است.

شعار سال: مرمت آثار باستانی از ارزش بسیار بالایی برخوردار است و دقت و ظرافت در آن مهم و ارزشمند است. اما طی سال‌های اخیر دیده شده که برخی از آثار باستانی و تاریخی جهان هنگام مرمت از بین رفته و یا آن ارزش و اعتبار تاریخی خود را از دست داده است. از این رو باستان‌شناسان و فعالان این حوزه همیشه بر این موضوع تاکید بسیار داشته و از مسئولان کشوری خواهان توجه به این موضوع مهم هستند.

در واقع مرمت آثار باستانی یک پروژه عادی نیست که هر فرد یا گروهی از پس آن بربیایند و برای اجرایی شدن آن می‌بایست تیم‌های متخصص در رشته‌های مختلف فعالیت کنند تا کوچکترین خدشه‌ای به این اثار مهم و ارزشمند وارد نشود.

در این میان مسجد 800 ساله علاءالدین که به سبک سلجوقی ساخته شده و در استان جنوبی منطقه کورکوتلی آنتالیا واقع شده، با یک مرمت در قسمت دروازه تاج رو به زوال رفته و بخش‌های ارزشمند تاریخی خود را از دست داده است. چراکه همیشه متخصصان این حوزه از نقوشات و تزئینات این مسجد به عنوان یک شاهکار تاریخی یاد می‌کردند و بسیاری از توریست‌ها برای مشاهده این آثار تزئینی به سراغ این مسجد می‌رفتند.

همچنین در دیواره‌های این مسجد سنگ‌هایی قرار داشت که اعداد خاصی بر روی آن طراحی شده بود، اما متاسفانه هنگام مرمت این سنگ‌ها نیز به‌طور کامل برداشته شده و سنگ‌های جدیدی جایگزین آن شده‌اند. در واقع معماره پروژه مرمت مسجد علاءالدین در اینباره گفته که تمام این دیواره‌ها از لحاظ ایستایی مورد بررسی قرار گرفتند و تصمیم بر آن شده تا این دیواره‌ها برداشته شده  تقویت شوند. حال باید دید این عملیات تقویت و ایجاد ایستایی در مسجد تا چه اندازه درست پیش رفته و اینکه آیا نباید از راه‌های دیگری برای تقویت دیواره‌ها استفاده می‌شده که آسیبی به نقوش ارزشمند روی سنگ‌ها وارد نشود؟

مدیرکل بنیادهای منطقه‌ای آنتالیا با بیان اینکه سنگ‌های منحصر به فرد به انبار برده شده، ادعا کرد با تصمیم هیات حفاظت آنتالیا، این دروازه پیاده شده و سنگ‌ها شماره‌گذاری شده‌اند. اما در همان تاریخ، سنگ‌های دروازه تاج در اطراف مسجد بدون هیچ حفاظت خاصی در معرض انواع شرایط طبیعی و محیطی قرار گرفته‌اند و هیچ محافظی در برابر افرادی که می‌خواستند سنگ‌ها را بردارند، وجود نداشت.

به دنبال این رسوایی، اداره بنیادهای منطقه‌ای آنتالیا تحقیقاتی را برای این شرکت که ترمیم را انجام داده بود، انجام داد و آن را از مناقصه خارج کرد. سپس بازسازی دروازه تاج با رقمی معادل 480 هزار لیر ترکیه به یک شرکت دیگر اهدا شده است.

حال که این شرکت جدید هم مرمت را به پایان رسانده، اصالت دروازه تاج این مسجد را از بین برده و با سنگ‌های جدیدی بازسازی شده است. پس می‌توان گفت شاهکار هنری و باستانی آنتالیا که زمانی اصالت تاریخی این شهر را نشان می‌داد، از بین رفته و هم اکنون کسی هم پاسخگوی آن نیست. 

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اسکان نیوز، تاریخ انتشار: 21بهمن1398 ، کدخبر: 25619: www.eskannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین