پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۶۸۵۹۷
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۷
تصاویر بسیاری از شما مخاطبان در خصوص عدم موفقیت در ثبت سفارش سرخطی به دست ما رسید که دقیقا موضوع رانت در خرید عرضه اولیه را نشان می‌دهد. موارد خاص مانند آن‌چه دیروز صبح در کانال تلگرامی «دنیای بورس» در خصوص سفارشات سرخطی منتشر شد در ادامه ارائه می‌شود.
شعارسال: چند کد حقیقی حدود 25 میلیارد تومان سهام شگویا را خریداری کردند؟

تصاویر بسیاری از شما مخاطبان در خصوص عدم موفقیت در ثبت سفارش سرخطی به دست ما رسید که دقیقا موضوع رانت در خرید عرضه اولیه را نشان می‌دهد. موارد خاص مانند آن‌چه دیروز صبح در کانال تلگرامی «دنیای بورس» در خصوص سفارشات سرخطی منتشر شد در ادامه ارائه می‌شود.
 
 در کنار تصاویر معامله‌گران از تجربه ناکام سفارشات سرخطی یک رانت عجیب نیز از سوی یکی از کارشناسان مورد اشاره قرار گرفت. اگر به اندازه حداقلی نیز با معاملات بازار درگیر بوده باشید احتمالا معاملات سنگین و عجیب سهام پتروشیمی تندگویان (شگویا) را در پنجمین روز بعد از عرضه اولیه به خاطر دارید. در این روز بیش از 57 میلیون سهام عرضه شد. در این میان حدود 48.5 میلیون سهم از شگویا را کدهای حقیقی خریداری کردند.
 
از زمان خرید این سهم تاکنون سود حدود 4.5 میلیارد تومان به صورت خالص به خریداران این سهم رسیده است. ارزش خرید این معامله‌گران حدود 25 میلیارد تومان بود. اما تا این‌جای داستان که مشکلی ندارد اتفاقا همه از عرضه سهام تازه‌وارد استقبال می‌کنند. اما مشکل کجاست؟
 
نکته‌ای که کارشناس محترم عنوان کرد دقیقا همین موضوع بود. به نظر شما چند کد حقیقی حدود 25 میلیارد تومان از این سهام را خریداری کردند؟ نگاهی به تاریخچه معاملات شگویا بیاندازید. تنها 163 کد حقیقی بیش از 48 میلیون سهم شگویا را خریداری کردند. همه از سقف سفارش صد هزار سهمی آگاه هستند حالا این را با میانگین خرید هر کد حقیقی در اینجا مقایسه کنید.
 
هر یک از این کدهای حقیقی حدود 297 هزار سهم خریداری کرده است. واقعا برای شما یا ناظر بازار جالب نیست که چگونه؟ اما جالب‌تر این‌که ما نیز با وجود رصد لحظه‌ای بازار از موضوع در روزهای شلوغ پایان سال غافل بودیم در این شرایط واقعا ناظر بازار به این موضوع آگاه است یا خیر. واقعا باید گفت چند مورد دیگر از این اتفاقات رخ داده که ما و شما و دوست کارشناس ما و حتی مقام ناظر بازار از آن بی خبر است. مدیران عزیز سازمان بورس به صورت مشخص دامنه نوسان قیمتی جز رانت به وجود نیاورده است و اگر همچنان بر این باورید که دامنه نوسان در کنترل هیجان موثر بوده است دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند.
 
 اما باز کردن هر یک از این داستان‌ها می‌تواند خیلی جذاب باشد و موارد پشت‌پرده عجیبی را نشان دهد. برای مثال فرض کنید (تنها یک فرض است) که 150 کد حقیقی سفارش صد هزار سهمی به ثبت رسانده بودند و بر اساس همان داستان رانتی که چند روزی است در بازار پیچیده است حدود 15 میلیون سفارش را به ثبت رسانده‌اند در این سناریو به هر یک از 13 کد معاملاتی باقیمانده نزدیک به 2.6 میلیون رسیده است (ارزش خرید حدود یک میلیارد و سیصد میلیون تومانی که هر نفر به راحتی بیش از 110 میلیون تومان رانت، عیدی طی چند روز به دست آورده است).
 
حالا اگر بخواهیم گمانه‌زنی را از این موضوع شروع کنیم: چگونه 13 نفر اطلاع داشته‌اند که بنا است آن روز به‌خصوص سهام شگویا عرضه شود و روزهای بعد دیگر عرضه نشد. آیا عرضه‌کنندگان ابتدا اطمینان یافته‌اند که کدهای حقیقی امکان خرید را دارا هستند و در ادامه عرضه را شروع کرده‌اند و اگر این باشد لیست سفارشات را از کجا تهیه کرده‌اند؟ ذهن ما نیز مانند بسیاری دیگر پر از سوالات مبهم است و گمانه‌زنی‌ها ما را نیز رها نمی‌کند، ولی واقعا مقام ناظر قصد بررسی این موضوع را ندارد که در شگویا چه گذشته است؟ آیا همان سناریو رانت هزار میلیارد تومانی در سال 98 را تایید می‌کنند؟ آیا موضوع کد به کد از حقوقی‌ به حقیقی‌های خاص در برخی از سهام خاص (بعضا شایعاتی در خصوص این موارد نیز مطرح می‌شود) را نیز باید برای کل بازار بررسی کنیم؟
 
این داستان ادامه دارد و امیدواریم در مسیر حذف رانت قدم مثبتی برداشته شود. نکته نگران‌کننده این‌که برخی از دوستان وجود رانت را با توانایی خود اشتباه گرفته‌اند و در برخی از پیام‌های ارسالی به دنیای بورس دانش بالای خود در نرم افزار و برنامه‌نویسی را علت چنین موضوعی می‌دانند. عدم درک از مسائل اقتصادی و مفهوم رانت بیداد می‌کند که در مطالب آتی بیشتر به آن پرداخته می‌شود. یا موضوع کدهای اجاره‌ای در این میان مطرح است که مطلب دیگری را برای بررسی آن باید نوشت. سیاست اشتباه به جایی رسیده که رانت را با توانایی خود اشتباه گرفته و حتی به صورت بی‌ربط توانایی در سفارشات سرخطی را به معاملات الگوریتمی وصل می‌کنند. در حالی‌که موضوع مزبور ربطی به رانت سفارشات سرخطی ندارد و شاید همین عدم داشتن دانش کافی نسبت به بهره‌کشی از رانت برخی را به خطا انداخته است.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  سایت خبری دنیای بورس   ،تاریخ انتشار:   10 فروردین    1399،کدخبر:  65248 ،www.donyayebourse.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین