پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۸ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 28
کد خبر: ۳۱۰۹۳۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران با تاکید بر لزوم و ضرورت ثبات نرخ ارز در کشور اظهار داشت: از مهمترین دغدغه در شرایط فعلی، تاثیر بی ثباتی نرخ ارز در اقتصاد، خصوصاً در کالا‌های وارداتی می‌باشد، کالا‌هایی که عمده قطعات آن از خارج از کشور تامین می‌شود، هرروز با نوسان نرخ ارز در حال تغییر است.
شعار سال: محمدرضا فرجی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران اظهارکرد: کاهش قیمت لپتاپ و کالا‌های مشابه، مشروط به ثابت ماندن نرخ دلار است. کاهش قیمت دلار باعث می شود که در حالت خوشبینانه تا حدود دو ماه دیگر شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار باشیم. افت ارزش دلار اگر ادامهدار باشد قطعاً روی قیمت‌ها تاثیر خواهد داشت.

فرجی با تاکید بر اینکه تنها ثبات نرخ ارز است که می‌تواند بازار و خرید و فروش را به آرامش برساند افزود: اکنون شاهد تغییراتی در کاهش نرخ ارز هستیم؛ اما تا زمانی که ثبات پیدا نکند، نمی‌توان بخوبی برای تثبیت و یا کاهش قیمت کالا‌ها اظهار نظر کرد؛ البته که کاهش نرخ ارز می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

او در ادامه گفت: البته معضل و خطر دیگری وجود دارد که اگر فکری به حال آن شود حتی دلار ۲۰ هزار تومانی هم نخواهد توانست باعث کاهش قیمت‌ها شود.
 
معضل بزرگتر ما رو به اتمام بودن سقف ثبت سفارشهاست

رئیس اتحادیه فناوران رایانه در تشریح بیشتر این موضوع گفت: معضل بزرگتر ما رو به اتمام بودن سقف ثبت سفارشهاست. اهمیت و تاثیرگذاری این مشکل در صنف ما بسیار بیشتر از صنوف دیگر است. برای مثال مصرف کالایی مثل موبایل در مقایسه با سال گذشته احتمالاً کمتر شده است. اما مصرف کالا‌های آیتی به واسطه شیوع کرونا و اهمیت این قبیل کالا‌ها در امر آموزش دانش آموزان و دانشجویان و دورکاری، ۲۰۰ درصد افزایش داشته است. مصرف بشدت افزایش پیدا کرده، اما سقف ثبت سفارش همچنان طبق میانگین سال‌های ۹۷ و ۹۸ محاسبه میشود».

وی افزود: برای مثال تاجری ممکن است در سال‌های ۹۷ و ۹۸ حدود ۱۰۰ هزار دلار واردات انجام داده باشد (مجموعا ۲۰۰ هزار دلار). میانگین این دو سال ۱۰۰ هزار دلار است، اما این روش محاسبه نمی‌تواند با وضعیت و شرایط جدید سازگار باشد؛ چون همانطور که گفته شد شاهد افزایش بسیار زیاد کالا‌های آیتی هستیم. باید توجه داشت که اکنون تقاضا برای کالای آن تاجر حداقل ۲۵۰ هزار دلار است. به دنبال شیوع کرونا بسیاری از ادارات به ناچار بر حجم تجهیزات‌ای تی خود افزودند تا دورکاری، ممکن شود. وزارت صمت باید تمهیدی برای این معضل بیندیشد. در این باره با وزارتخانه، نامهنگاری کردهایم. امیدواریم قول مساعدی که داده شده به سرانجام برسد تا بتوانیم در هفته اخیر، خبر خوشی به مردم بدهیم.
 
اگر فکر عاجلی نشود ممکن است با یک سونامی بزرگ مواجه شویم

فرجی ضمن بیان این موضوع گفت: اگر فکر عاجلی نشود ممکن است با یک سونامی بزرگ مواجه شویم. متاسفانه این احتمال وجود دارد که تا قبل از پایان امسال، سقف ثبت سفارش بسیاری از اعضای صنف به پایان برسد. در این صورت، افت بیشتر قیمت دلار هم موثر نخواهد بود. باید به این نکته مهم هم توجه داشت که اوج خرید کالا‌ها در صنف ما به اسفندماه مربوط میشود، چون در این ماه ادارات و سازمان‌های دولتی، شروع به استعلام گیری می‌کنند. فروش اسفندماه ۳ یا ۴ برابر ماه‌های دیگر است. مسئولان و مدیران وزارت صمت در فروردین ماه درباره ممنوعیت وارداتای تی، منطقی رفتار کردند و بعد از شنیدن توضیحات ما این تصمیم را لغو کردند. امیدوار هستیم در ارتباط با معضل ثبت سفارش هم شاهد تصمیمات منطقی و واقع بینانه باشیم.

طبق اعلام رئیس اتحادیه فناوران رایانه مردم ظرف چند روز اخیر تا حدی خرید لپ تاپ و کالا‌های‌ای تی را به تعویق انداخته اند. البته تاثیر نوسانات نرخ دلار بر قیمت موبایل، سریع‌تر از لپتاپ اتفاق میافتد. محمدرضا فرجی ضمن بیان این موضوع افزود: رکود نسبی هم یک متغیر مهم به حساب می‌آید و ممکن است روی قیمت‌ها تاثیر بگذارد، اما به اندازه متغیر اصلی یعنی کاهش نرخ ارز، تاثیرگذار نخواهد بود.

او با اشاره به ضرورت افزایش ثبت سفارش انواع دستگاه‌ها و قطعات رایانه‌ای ادامه داد: از مهمترین عوامل موثر در افزایش کالا‌های رایانه ای، تقاضای بیش از حد در بازار این لوازم در سال جاری بوده، عواملی، چون شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، دانشگاها، مراکز فرهنگی آموزشی ورزشی و راه اندازی بسیاری از مشاغل در شبکه‌های مجازی، نیاز به دستگاه‌هایی مانند رایانه، لپ تاپ، تبلت و ... را برای افراد ضروری نمود؛ اما تعداد دستگاه‌های مورد نظر نسبت به تقاضا بسیار کم بود. در هر کالایی اگر نسبت تقاضا به عرضه زیاد شود، قاعدتاً کمبود منجر به افزایش آن کالا خواهد شد، بنابراین بار‌ها موضوع نیاز بازار را به سازمان صمت اعلام نمودیم که البته در ماه‌های اخیر نوید همراهی در این زمینه بیشتر گردیده و امیدواریم با موافقت در افزایش ثبت سفارش در این کالاها، بتوانیم با فراوانی آن در سطح بازار، هم نیاز داخلی را تامین و هم قیمت آن را کاهش دهیم.
 
گرانی کالا و کاهش توان خرید، موجب شده تا مردم دستگاه‌های قدیمی خود را  استفاده کنند

فرجی در رابطه با تعمیر دستگاه‌های رایانه‌ای توضیح داد: در سال‌های گذشته افراد به محض ورود تکنولوژی جدید تر، دستگاه قدیمی‌تر خود را می‌فروختند و دستگاه جدید تهیه می‌کردند، اما گرانی این کالا و کاهش توان خرید افراد موجب شد تا افراد دستگاه‌های قدیمی خود را تعمیر و مجدد استفاده نمایند، شایان ذکر است همانطور که شرکت‌های واردکننده دستگاه‌های رایانه‌ای به انتظار افزایش ثبت سفارش هستند، در بحث قطعات نیز نیازمند افزایش ثبت سفارش می‌باشیم امید است در این زمینه نیر، سازمان‌های مربوط موافقت نمایند چرا که اکنون بسیاری از قطعات در بازار با کمبود مواجه می‌باشد.

وی در پاسخ به این که آیا توانمندی تولید رایانه و لپ تاپ در کشور وجود دارد یا خیر بیان داشت: خوشبختانه در حال حاضر در کشور چندین شرکت در حال تولید برخی از قسمت‌های دستگاه‌های رایانه‌ای هستند، اما تکنولوژی تولید برخی از قطعات کاملاً انحصاری در اختیار تنها چند کشور در دنیا می‌باشد، برای اینکه بتوانیم تکنولوژی‌های نوین را داشته باشیم، نیازمند آموزش و یادگیری این تکنولوزی‌ها هستیم، تکنولوژی‌هایی که برای آموختن و راه اندازی تولید آن‌ها نیاز به میلیون‌ها دلار دارد، دولت می‌تواند با پرداخت وام‌هایی با درصد‌های کم، در این زمینه سرمایه گذاری نماید؛ چرا که از سویی جزو غنی‌ترین کشور‌هایی هستیم که مواد اولیه این قطعات را درکشور داریم و اینکه جوانان نخبه‌ای که توانمندی‌های بسیاری در یادگیری سخت‌ترین تکنولوژی‌های دنیا را دارند، پس تنها دولت است که با سرمایه گذاری  روی این جوانان و افراد مشتاق می‌تواند چرخ راه اندازی تولید تمامی قطعات را در کشور ایجاد نماید، این دو باهم از ارکان مهم تولید هر کالایی در جهان هستند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از اتاق اصناف تهران، تاریخ انتشار:۲۰ آبان ۱۳۹۹، کدخبر: otaghasnaftehran.ir، ۹۰۹۱۹
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
نوسانات ارزی در ایران برای اینه که بازار منلاطم ترین روزهای خودش رو داره سپری میکنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
0
0
نوسانات ارزي در ايران اصلا تمومي نداره براي همين بايد اقتصاد خودمون رو از وابستگي در بياريم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین