پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۹۵۴۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۰
نام «عسلویه» با زخم کهنه فلر‌ها و مشعل‌های سوزان گره خورده است. انبار روباز گوگرد که یک اتوبان را از فرودگاه عسلویه به‌سمت شهر رنگ زرد می‌زند و آلودگی را به هوا می‌فرستد و در نهایت آسمانی که زیر هاله‌ای از آلودگی‌ها گم شده و شب هم نمی‌تواند ایستایی آلودگی آن را کتمان کند.
شعار سال: گوگرد آتش گیر و قابل اشتعال است و رهگذران اتوبان عسلویه خصوصاً در تابستان شاهد سوختن گوگرد‌ها با شعله آبی بوده‌اند و البته زردی این ماده بر روی تن جاده. وزش باد و بی‌دقتی در حمل‌ونقل گوگرد در ریزش و پخش شدن آن مؤثر است و به‌همین دلیل، بخشی از گوگرد در حاشیه جاده و اتوبان ریخته می‌شود که از نظر زیست‌محیطی مشکل داشته و خطراتی درپی دارد. در اهمیت ساخت و تکمیل انبار مکانیزه عسلویه باید گفت حجم زیادی گوگرد جامد به‌عنوان پسماند در پالایشگاه‌های گازی تولید می‌شود که در انبار‌های روباز نگهداری می‌شوند.

از برونشیت تا مشکلات مغزی و مرگ

بسیاری افراد که ساعات طولانی در معرض گوگرد قرار می‌گیرند، به برونشیت و سرفه‌های متعدد و ناراحتی‌های تنفسی مبتلا می‌شوند. آسم شایع‌ترین مشکل تنفسی و از بیماری‌های مزمن ریوی بر اثر تنفس گوگرد است که باعث تحریک راه‌های هوایی و سرفه، خس‌خس سینه، گلودرد و کوتاه شدن حجم تنفس می‌شود. دی‌اکسید گوگرد سنگین‌تر از هواست و اگر بدن در محیطی بسته و مملو از آن قرار بگیرد، حتی می‌تواند باعث مرگ شود.

در مبتلایان به آسم، قرار گرفتن در معرض گوگرد، علاوه‌بر این‌که می‌تواند باعث سفتی ماهیچه‌های ریه در آن‌ها شود، ممکن است باعث بروز واکنش‌های آنافیلاکتی شود که جان آن‌ها را به خطر می‌اندازد. ترکیب دی‌اکسید گوگرد با دیگر آلاینده‌های هوا ممکن است، حتی بیماری‌های قلبی را هم به‌دنبال داشته باشد. گوگرد زمانی‌که در حجم بالا استنشاق شود، می‌تواند به مرگ سلول‌های مغزی و در نهایت آسیب‌های مغزی شود.

تماس طولانی‌مدت با گوگرد

فرهاد قلی‌نژاد، مدیرکل محیط‌زیست استان بوشهر، در این باره به ایسنا گفت: بسیاری از استاندارد‌های زیست‌محیطی در پالایشگاه‌ها به‌دلیل آن‌که در مرحله استقرار ارزیابی و مطالعات زیست‌محیطی نداشتند، رعایت نشده است. امروزه پالایشگاه‌های عسلویه برای بازیافت گوگرد و تصفیه پساب مشکل دارند و به‌همین دلیل محیط‌زیست منطقه مجبور شده است علیه هشت پالایشگاه به‌دلیل وجود انبار‌های روباز گوگرد شکایت کند. راهکار جمع‌آوری این انبار‌ها نیز احداث انبار‌های مکانیزه است؛ از سوی دیگر برخی پالایشگاه‌های گازی تصفیه‌خانه پساب ندارند و تصفیه‌خانه‌های برخی دیگر نیز ناقص است و نمی‌تواند استاندارد‌های تخلیه به خلیج‌فارس را رعایت کند.

مشکل انبار مکانیزه و حمل و نقل گوگرد چه زمانی حل می‌شود؟

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر با اشاره به این‌که بیش‌ترین عامل آلودگی هوا در عسلویه دی‌اکسید گوگرد مشخص شده است، عنوان کرد: منشأ تولید گوگرد پالایشگاه‌های گازی است. گوگرد استحصال شده از پالایشگاه‌ها به‌دلیل برخی مشکلات در حاشیه اتوبان و فضایی موسوم به انبار روباز گوگرد انبارش شده‌اند که موجب آلودگی شده است.

وی همچنین با بیان این‌که در مسیر بارگیری گوگرد از پالایشگاه تا انبار روباز گوگرد و مسیر بارگیری از انبار روباز تا اسکله صادراتی ریزش‌های گوگرد دیده می‌شود و اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک مشکل انبار مکانیزه و حمل و نقل گوگرد برطرف شود و در کمیته ملی آلودگی هوای عسلویه با بررسی‌های دقیق کارشناسی و همکاری همه سازمان‌های عضو، شرایط لازم برای تحقق کاهش آلودگی‌ها و خواسته‌های به حق مردم عسلویه برآورده شود.

به گفته قلی‌نژاد، با فعالیت هشت پالایشگاه گازی و ۱۵مجتمع پتروشیمی به‌شکل متمرکز در شهرستان عسلویه اثرات تجمعی این صنایع آلودگی هوا محرز است و نتایج بررسی‌های به‌عمل آمده نیز این موضوع را تأیید می‌کند.

وی همچنین درمورد بوی بد در عسلویه عنوان کرد: انتشار بو‌های آزاردهنده در منطقه دلایل مختلفی دارد که به‌علت تنوع فعالیت‌های صنعتی، مقطعی بودن و رابطه مستقیم با جهت وزش باد و شرایط جوی تشخیص دقیق آن‌ها به سادگی میسر نیست و اعلام نظر قاطع در این زمینه به تجهیزات دقیق و پیشرفته نیاز دارد.


ساماندهی انبار‌های پسماند خواسته محیط‌زیست است

قلی‌نژاد گفت: انبار‌های گوگرد یکی از مشکلات زیست‌محیطی است که البته درخصوص حمل و نقل و انتقال این پسماند‌ها همکاری‌هایی صورت گرفته است. ساماندهی انبار‌های پسماند یکی از خواسته‌های محیط‌زیست است که حتی پرونده حقوقی نیز در این زمینه تشکیل شده و یک مهلت زمانی ضرب‌الاجل برای بهره‌برداری از انبار‌های مکانیزه در سال۹۹ تعیین شده است تا یک نگرانی مهم منطقه برطرف شود.

مدیرکل محیط‌زیست بوشهر تصریح کرد: کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی ناشی از صنایع نفت و گاز تنها محدود به عسلویه و کنگان نمی‌شود، در سکو‌های نفتی مستقر در خلیج‌فارس نیز شاهد رخداد نشتی‌های زیادی هستیم که موجب آلودگی می‌شوند.


شکایت‌هایی علیه انبار‌های روباز گوگرد در عسلویه

مدیرکل محیط‌زیست استان بوشهر در این باره گفت: سال‌هاست که موضوع گوگرد‌ها و آلودگی ناشی از آن در عسلویه وجود دارد و مرتباً انتشار آلودگی از انبار‌های روباز گوگرد و همچنین در مسیر منتهی به این انبار‌ها و هنگام حمل و نقل غیراستاندارد اتفاق می‌افتد.

قلی‌نژاد با توضیح عوامل و منابع نشر آلودگی عنوان کرد: شکایت‌هایی علیه انبار‌های روباز گوگرد در عسلویه داشته‌ایم که هنوز هم پرونده‌ها در جریان است و منتظر صدور رأی هستیم، منطقه ویژه ساخت انبار‌های مکانیزه و سوله‌های محصور- به‌جای انبار‌های روباز جهت نگهداری گوگرد- را در دستورکار قرار داده؛ اما بسیار کند پیش می‌رود.

ذخیره‌سازی غیراستاندارد گوگرد

مسئول دبیرخانه پایش آلودگی صنایع نفت، گاز و انرژی و اثرات آن بر سلامت هم درخصوص این موضوع گفت: انتشار بوی بد در منطقه عسلویه حاصل فعالیت شرکت‌های پتروشیمی در این منطقه و تولید صد‌ها تن گوگرد است که متأسفانه به‌شکل استانداردی ذخیره‌سازی نمی‌شود؛ لذا گاهی شاهد بروز این آلودگی‌ها حتی در کف خیابان‌ها هستیم و مردم آن منطقه می‌گویند وقتی با اتومبیل رد می‌شویم لاستیک‌ها زرد می‌شود.

شکرالله فرخی با اشاره به اظهارات مردم منطقه عسلویه درخصوص آلودگی‌های گوگردی افزود: قطعاً غلظت بالای گوگرد در منطقه عسلویه می‌تواند باعث بیماری‌های مختلفی در سیستم گوارشی، تنفسی و پوست افراد منطقه گردد، بنابراین تأکید می‌شود که نگهداری این محصولات پتروشیمی به‌صورت کاملاً استاندارد صورت پذیرد.

وی با بیان این‌که ذخیره‌سازی محصولات پتروشیمی در عسلویه کاملاً غیراستاندارد است، اظهار کرد: بوی گوگرد مانند بوی تخم‌مرغ گندیده است و بوی متعفنی را ایجاد می‌کند، به‌همین خاطر مردم منطقه به‌راحتی این بوی بد را در هوا احساس می‌کنند.


انتشار بوی بد در برخی مناطق عسلویه

رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان عسلویه نیز در این باره گفت: برخلاف تصور عموم عمده آلودگی هوا مربوط به پالایشگاه‌هاست و نه پتروشیمی‌ها و میزان انتشار آلاینده‌های تمام پتروشیمی‌ها (فلرینگ) در عسلویه به اندازه‌ی یک پالایشگاه نیست و با همدیگر قابل قیاس نیستند.

مصطفی موذنی درخصوص انتشار بوی بد در برخی از مناطق عسلویه عنوان کرد: بو‌های منتشر شده در منطقه تابعی از شرایط جهت باد است، چراکه واحد‌های زیادی در این منطقه وجود دارد و نمی‌توان به سادگی و بدون هیچ دستگاه و ابزاری این موضوع را تشخیص داد.

وی خاطرنشان کرد: هشت پالایشگاه و ۱۳پتروشیمی در عسلویه وجود دارد که فاصله پتروشیمی‌ها از شهر بیش‌تر است؛ اما پالایشگاه‌ها در مجاورت دو شهر نخل تقی و عسلویه قرار دارند و هر بویی که از فرآیند‌های مختلف فلرینگ، خنثی‌سازی، واحد‌های تصفیه‌خانه یا نشتی‌های این هشت پالایشگاه بزرگ اتفاق بیفتد، درصورت وزش باد به‌سمت شهر عسلویه در آن قسمت بو حس می‌شود که غالباً نیز مقطعی است و به‌شکل پایدار ادامه پیدا نمی‌کند.

گفتنی است، عسلویه بیش از ۶۵هزار نفر جمعیت دارد؛ جمعیتی که آلودگی را با تمام وجود خود احساس می‌کند و ساکنان منطقه آنقدر در معرض دود و آلودگی بوده‌اند که هوای پاک برایشان به یک نوستالژی و آرزو تبدیل شده است. امروز عسلویه با تمام وجودش غرق در آلودگی‌های زیست‌محیطی است و تبدیل به یک معضل ملی شده، اما متاسفانه دغدغه‌ی ملی نیست. آلودگی هوا تنها بخشی از مشکلات زیست‌محیطی عسلویه است، نبود مدیریت اصولی بر پسماند‌های ویژه و خطرناک و رهاسازی پساب صنعتی به خلیج‌فارس نیز از موارد دیگری است که در تمام سال‌های صنعتی شدن منطقه و توسعه آن نادیده گرفته شده است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار:  8 دی ۱۳۹۹، کد خبر:90946، sabzineh.org
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
برای همینه که با ده سال کار در عسلویه میتونی بازنشسته بشی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
صنعت در ایران انقد مهجور هست که این ضربه هارو نمیتونه تحمل کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
خیلی وقته مساله الودگی هوا و .. عسلویه روی میز مونده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
گرد و غبار در این عسلویه عزیزمون داره بیداد مینه و سلامت مهندس ها و کارگران رو به شدت به خطر انداخته
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین