پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۴۲۶
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
بنیادگرایی‌های مطرح در داعش، صرفا ریشه‌های دینی نداشته و با نوعی نظم سازمانی عجین شده است. گرایش به این نوع ایدئولوژی بعنوان یکی از ابزار‌های سریع دسترسی به قدرت (از بین سه ابزار اصلی دستیابی به قدرت شامل آغاز گری از درون و مهندسی لذت و درد با هدف توان مداخله در عادات و نیاز‌ها و انگیزه‌ها، عقل مجبور یا توان اندیشیدن مدیریتی و سیاسی و در نهایت مداخله گری در هستی با انواع روش‌های دینی و غیر دینی، تاکید ناقص روی ابزار سوم است) به جوانان القا شده و جوان صرف حضور و فعالیت در این مسلک، مجاز به خود ویژه بینی و دستیابی به سکس و غارت برای تامین منافع و منابع خود است. داعش برای تحت کنترل داشتن فرد بنیادگرای دینی، نوعی نظم سازمانی سلسله مراتبی را نیز بر تشکیلات خود، حاکم کرده و فرد را به خودش نسپرده است.
شعار سال: جوان داعشی، اعتراف می‌کند که بر اثر فقر و نیاز به برآورده شدن سریع خواسته‌های خود به سمت ایدئولوژی داعش کشیده شده است. نوعی بنیادگرایی بر وی القا شده که دشمنان شما، خارج از دین بوده و کشتن و غارت ان‌ها جزو واجبات دین است. بر آن‌ها القا شده که سکس آزاد و مکرر با خارج شدگان از دین می‌توانند داشته باشند و مجاز به غارت همه چیز آن‌ها هستند.

معترف است که به ۵۰-۶۰ دختر و حدود ۳۰۰ زن تجاوز کرده است و حتی می‌گوید که مجبور بوده، چرا که اگر انجام نمی‌داد، فرمانده او، وی را می‌کشت (نظم سلسله مراتبی).

برای درک و تحلیل این اتفاقات، باید در ابتدا بنیادگرایی را تعریف نمود. در برداشتی حداقل گرا، بنیادگرایی را می‌توان به معنای محور قرار دادن مفاهیم حداکثری دین یا یک ایدئولوژی در تمام شئون اندیشه و سبک زندگی دانست. بنیادگرایی می‌تواند دینی و غیر دینی باشد (مثل انواع اقدامات نژاد پرستانه یا وابسته به سرزمین).

سه ویژگی مهم در بنیادگرایی (مثلا بنیادگرایی دینی) شامل واکنش نسبت به حاشیه شدن دین (نگرانی این گروه‌ها از به حاشیه رانده شدن دین و غلبه نظام سکولار و اندیشه‌های غیرمذهبی)، گزینشگری (بنیادگرایان در مواجهه با متن مقدس کل آن را در نظر نمی‌گیرند و از متن مقدس به زعم و به نفع خودشان گزینش‌هایی انجام می‌دهند. حتی از تکنولوژی و مدرنیته نیز به نفع خودشان گزینشگری می‌کنند) و ایجاد ثنویت و دوگانگی (خود را جبهه حق تصور می‌کنند و غیر را جبهه باطل) می‌باشد. نیروی محرک اعضای جنبش‌های بنیادگرای دینی، ریشه در ایمان و اعتقادات ایشان دارد. من به این دلیل شما را می‌کشم، چون ایمانم به من چنین دستوری می‌دهد؛ نه به دلیل خصومت شخصی با شما. این مسئله که جنبه اعتقادی و ایمانی موجب این عمل می‌شود در اکثر جنبش‌های بنیادگرای خشونت طلب کاملا واضح است.
 
از بنیادگرایی‌ها در داعش چه می‌دانید؟
 
بنیادگرایان بدلیل کم توجهی به تقویت توان آغازگری از درون و مهندسی و مدیریت لذت و درد و همچنین بدلیل کم توجهی به عقل مجبور (ضرورت مدیریت و سیاست ورزی)، با کمترین حمله حساب شده به حوزه‌های ایمانی و تقوایی شان، دچار فروپاشی از درون می‌شوند.

با توجه به وجود چنین پاشنه آشیلی، جنبش‌های بنیادگرا (نظیر داعش)، صرفا از توان بنیادگرایی افراد بهره برداری نکرده، بلکه با حاکم سازی نوع نظم سلسله مراتبی، کنترل مستمر نیرو‌ها را نیز در دست گرفته و افراد وادار به نوعی تابعیت تام می‌نمایند.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین