پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۱۳۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۲
۵۳ هزار نفر از فاقدین شناسنامه در سیستان و بلوچستان که حاصل ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی هستند در سامانه اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی ثبت نام کرده‌اند که پرونده ۲۶ درصد از آنان رد تابعیت شده است.
شعار سال: برخی از خانوار‌های ایرانی که در استان سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند فاقد شناسنامه هستند، با اینکه مراحل قانونی را برای دریافت شناسنامه را طی کرده‌اند، اما تاکنون هیچ پاسخی مبنی بر اخذ شناسنامه دریافت نکرده‌اند.

سردبیر این پویش گفت:کسی صدای ما را آنچنان که باید، نمی‌شنود؛ مردم سیستان و بلوچستان از مشکلات بسیاری برخوردارند و یکی از این مشکلات که اهم نیز است، مشکل نبود شناسنامه این مردم است!

وی افزود: روستا‌هایی که برای تهیه گزارش به آن مراجعه کردم، روستا‌های هیرمند، مختاری، احمدآباد و ... از روستا‌های اطراف مرز و محروم هستند. با این وجود که اهالی این روستا‌ها تمام کار‌های اداری مانند آزمایش دی ان ای، مراجعه به ثبت احوال، فرمانداری و... را انجام داده اند، اما هیچ کدام از این مراجعات به جایی ختم نشده است، به طوری که اهالی این روستا حتی از رسیدگی مسئولین نیز محرومند و صرفاً دلخوش به وعده‌های غیرعملی مسئولین هستند.

اکثر مدعیان فاقد شناسنامه در هیرمند و چابهار ایرانی نیستند 

مدیرکل ثبت احوال استان سیستان و بلوچستان در این زمینه می‌گوید: اکثر مدعیان فاقد شناسنامه در شهر‌های زاهدان، هیرمند و چابهار بوده و اکثرا ایرانی نیستند و تاکنون واقعیت را نمی‌گفتند، اما اکنون بر اساس ثبت نامی که خودشان انجام داده اند مشخص شد هویت آنان ایرانی نیست.

رضا راحت دهمرده افزود: اکنون بیش از ۵۳ هزار نفر فرزند حاصل ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی در اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری ثبت شده که نشان می‌دهد پدر ایرانی نیست.

وی ادامه داد: شهرستان مرزیهیرمند هم به دلیل اینکه شهر مرزی ایران و در همسایگی افغانستان است و ازدواج زنان ایرانی و مردان افغانستانی آنجا مرسوم بوده مشکل زیادی در این زمینه دارند و بسیاری از فرزندان فاقد شناسنامه از همین طیف هستند.

راحت دهمرده بیان کرد: برای کسانی که پدر ایرانی است و مدارک نسبی دارد و در مناطق روستایی از جمله نیکشهر و فنوج و دلگان که دسترسی به ثبت احوال نیست ساکن هستند، شناسنامه صادر کردیم، اما افراد فاقد شناسنامه‌ای که در زاهدان، هیرمند و چابهار هستند اکثرشان ایرانی نیستند.

وی افزود: سه طیف فاقد شناسنامه داریم، گروه اول کسانی که پدر ایرانی است و مدارک نسبی باید از طریق مراجع قضایی ارائه دهند و ما طبق دستورالعمل ماده ۴۵ قانون ثبت احوال پرونده تشکیل و پس از استعلامات توسط مراجعه امنیتی و انتظامی و تایید آنان شناسنامه صادر خواهیم کرد.

مدیرکل ثبت احوال استان سیستان و بلوچستان گفت: طیف دوم، کسانی که مادر ایرانی و پدر خارجی است که بیش از ۵۳ هزار نفر در این زمینه تاکنون ثبت نام کرده اند، اما هنوز شناسنامه‌ای صادر نشده است.

وی ادامه داد: وظیفه ثبت احوال در این زمینه دو بخش است، بررسی شناسنامه مادر ایرانی که ما اعلام کنیم آیا مربوط به خودش است و دوم پس از تایید مراجع امنیتی، صدور شناسنامه است که هنوز هیچ تاییدیه‌ای از طریق امور اتباع برای ثبت احوال ارسال نشده است.

وی اضافه کرد: در کل ثبت احوال در کمترین زمان ممکن برای پرونده‌های تایید شده شناسنامه صادر و تحویل متقاضیان خواهد کرد.

راحت دهمرده بیان کرد: گروه سوم کسانی هستند که هیچگونه مدرکی از پدر و مادر و بستگان سببی و نسبی ندارند و براساس تصمیمی که از سوی شورای تامین گرفته شده ما مسوول تشکیل هیچ پرونده‌ای برای آنان نیستیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر کل پرونده‌هایی که در دست رسیدگی داریم ۲۸۰۰ پرونده است که ۵۰ درصد آنان مربوط به زاهدان و حوزه هیرمند است که این‌ها اکثرا ایرانی نیستند و پرونده هایشان از طریق شورای تامین رد تابعیت شده است.

روزانه پرونده ۳۰۰ فاقد شناسنامه بررسی میشود

مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه درزاهدان می‌گوید: براساس مصوبه مجلس در سال گذشته، کسانی که مادرن ایرانی و پدران خارجی دارند، با رعایت چهارچوب‌ها و انجام استعلامات، فرزندان ۱۸ سال به پایین با درخواست مادر و ۱۸ سال به بالا با درخواست خود می‌توانند در سامانه‌ای که ایجاد کرده برای شناسنامه ثبت نام کنند که در این راستا تاکنون ۵۳ هزار نفر ثبت نام کردند، تشکیل پرونده فیزیکی شروع شده با توجه به شیوع بیماری کرونا بازهم همه همکاران ما بسیج شدند و روزانه پرونده حدود ۳۰۰ نفر را بررسی می‌کنند.

نبی بخش داوودی افزود: اولین کار ما این است که شناسنامه مادر ایرانی استعلام می‌شود از ثبت احوال و پس از بررسی و تایید ثبت احوال سایر اقدامات شروع می‌شود و از مراجع امنیتی و انتظامی برای صلاحیت آن‌ها اقدام می‌شود و بعد از آن ولادت آنان از سیستم بهداشت و درمان و ... آغاز می‌شود و سپس پرونده تکمیل و برای صدور شناسنامه به ثبت احوال ارجاع می‌شود.

وی ادامه داد: این ۵۳ هزاری نفری که در سامانه ثبت نام کرده اند در حال پالایش است تلاش ما این است که هیچ ایرانی فاقد شناسنامه نباشد و هیچ غیر ایرانی از شناسنامه ایرانی برخوردار نباشد.

مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری سیستان و بلوچستان  گفت: در این پالایش‌ها تعداد بسیاری از آنان استعلاماتشان منفی و شناسنامه مال خودشان نبوده است.

وی افزود: تاکنون پرونده بیش از ۸ هزار نفر را به ثبت احوال تحویل دادیم که بیش از ۲۶ درصد آنان رد شده اند.

مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: با توجه به اینکه این قانون سال گذشته ابلاغ شده و کرونا از سرعت کار کاسته است، امیدواریم زودتر بررسی‌ها منتج به صدور شناسنامه شود.

وی تاکید کرد: استان سیستان و بلوچستان مرزی است و تعدادی اتباع اینجا زندگی می‌کنند و تلاش داریم حق به حقدار برسد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فارس، تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۴۰۰۰۶۰۷۰۰۰۷۹۸، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
0
0
شاید نیاز هست که بعضی از قانونها مورد بازبینی قرار بگیرند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
0
0
اونهایی که پرونده‌شون رد شده تکلیفشون چیه؟
و اگر رد نشده چرا رسیدگی نمیکنین و بهشون شناسنامه نمیدین؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین