پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۱۴۳
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶
به نظر می‌آید در عراق یک جریان قوی‌تر ملی گرایانه‌ای مطرح می‌شود که دیگر نگاه ایدئولوژیک شیعه را نمی‌پسندند و ما نباید این دولت و جریان را نادیده بگیریم؛ بنابراین یک نوع رقابت بین ایدئولوژی شیعه و ملی گرایی عراقی در حال شکل گرفتن است که اگر این پیش رود، ایران در آینده نمی‌تواند همان جایگاهی را که قبلا در افکار عمومی عراقی‌ها داشت، حفظ کند.

شعار سال: در انتخابات برگزار شده در عراق شاهد بودیم که هیچکدام از احزاب سیاسی که شرکت کرده بودند در موقعیتی قرار نگرفتند که بتوانند دولت تشکیل دهند و به ناچار باید ائتلاف می کردند. ولی مشکلی که پیش آمده این است که نیروهای طرفدار ایران یعنی حشد شعبی و جریاناتی که با ایران ارتباطاتی دارند، اصل انتخابات را زیر سوال بردند و معتقد هستند که تقلب صورت گرفته است. به همین دلیل حاضر نشدند نتایج انتخابات را بپذیرند و زمانی که نتایج انتخابات را یک جناح نمی پذیرد طبیعتا برای تشکیل دولت با مشکلات متعددی مواجه می شود. به نظر می رسد که تا این مشکل برطرف نشود همچنان بحرانی که در ارتباط با تشکیل دولت است می تواند ادامه پیدا کند هرچند که بقیه گروه ها از جمله جریان صدر که بیشترین رأی را به خود اختصاص داده، امیدوار هستند با اهل سنت و کردها بتوانند ائتلافی را تشکیل دهند و حزب صدر در تلاش است دولتی بدون حضور گروه هایی که انتقاد دارند یا معتقد هستند که تقلب صورت گرفته، تشکیل شود اما به نظر می رسد که حتی اگر دولتی به این کیفیت تشکیل شود ممکن است شکننده باشد و نتواند تداوم پیدا کند به خصوص جریان حشد شعبی که به طور کلی مواضعش را تغییر ندهد و به همین موضعی که الان دارد ادامه دهد.
 
به نظر می آید، بدون حضور حشد شعبی دولت تشکیل خواهد شد یعنی ممکن است جناح هایی از حشد شعبی به این نتیجه برسند که نباید در این روند خیلی کارشکنی کنند چون منافع بلند مدتشان را احتمالا در این تشخیص خواهند داد که با صدر به یک نوعی جمع بندی برسند و کنار آیند. فلذا راهی جز تشکیل دولت باقی نمانده است. به دلیل اینکه دیوان عالی کشور که آخرین تصمیم گیری ها را در ارتباط با تایید انتخابات انجام می دهد مثل عملکرد شورای نگهبان ایران را دارد و این دیوان انتخابات را تایید کرده است و نظر کسانی که معتقد هستند تقلب صورت گرفته را رد کردند و با توجه به تایید دیوان عالی دولت عراق تشکیل می شود و همه تلاش ها در همین جهت است که یک دولتی تشکیل شود منتهی مشکل این است که دولتی باید تشکیل شود که بتواند دوام بیاورد و دچار اختلافات درونی نشود که همین امر و فضایی که در بغداد حاکم است کار را تاحدودی سخت کرده است .
 
این نکته را نیز اضافه کنم؛ متاسفانه در خصوص ایران، نیروهایی که خیلی امیدوار بود در حاکمیت نقش اصلی را ایفا کنند را دیدیم که که افکار عمومی در عراق آنها را تایید نمی کردند و ایرانی ها باید متوجه این قضیه باشند که ممکن است در آینده موقعیتشان را از دست دهند. به نظر می آید در عراق یک جریان قوی تر ملی گرایانه ای مطرح می شود که دیگر نگاه ایدئولوژیک شیعه را  نمی پسندند و ما نباید این دولت و جریان را نادیده بگیریم. بنابراین یک نوع رقابت بین ایدئولوژی شیعه و ملی گرایی عراقی در حال شکل گرفتن است که اگر این پیش رود، ایران در آینده نمی تواند همان جایگاهی را که قبلا در افکار عمومی عراقی ها داشت، حفظ کند.

*پیر محمد ملازهی تحلیلگر مسائل منطقه

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی  امتداد ، تاریخ انتشار: 22 دی 1400، کدخبر: 5758، www.emtedad.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین