پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۷۸۰۷۶
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۳
رئیس اتحادیه قهوه خانه داران و سفره خانه‌های سنتی تهران با اشاره به دغدغه‌های پایان ناپذیر اتحادیه و اعضای این صنف گفت: موضوع جمع آوری قلیان هر بار و هر لحظه جان و جسم قهوه خانه دار‌ها را به لرزه می‌اندازد. چندین سال است که بار‌ها و بار‌ها این صنف ضعیف از سوی وزارت خانه ها، سازمان‌ها و افراد مختلف مورد نقد و بررسی قرار گرفته و به آن‌ها آسیب رسانده است.
شعار سال: عباس علایی، رئیس اتحادیه قهوه خانه داران و سفره خانه‌های سنتی تهران بیان داشت: به بهانه‌های مختلف و با تهمت و افترا به قهوه خانه و مکان این صنف خواسته اند مانع از کسب و کار تعداد زیادی از افراد شوند. قهوه خانه همیشه برای افراد جایی امن بوده به طوری که افراد لوازم و دارایی خود را به امانت به آن‌ها می‌سپردند.

وی ادامه داد: اگر قلیان را از قهوه خانه بگیرند چه چیزی برای امرار معاش باقی می‌ماند. کسی برای خوردن یک فنجان چای و یا املت که پای در قهوه خانه نمی‌گذارد. آیا می‌خواهند چندین هزار نفر با خانواده و کارگرانشان بیکار و بدون ارتزاق بمانند. قهوه خانه دارها، کارگرانی که اغلب از قشر ضعیف و بی سواد هستند را با درایت جمع کرده و با اشتغالزایی گره‌ای از گره‌های بیکاری کشور باز کرده اند. آیا به جای حمایت هر دولت و هر گروهی که کار و مسئولیت را در دست می‌گیرد باید دشنه به گلوی قهوه خانه دار فرو کند.

علایی تصریح کرد: مسئولان ادعا دارند برای سلامتی افراد باید قلیان جمع شود؛ اگر برای سلامتی افراد دغدغه دارند چرا کارخانجات بزرگ تولید سیگار برچیده نمی‌شود؟ سن استفاده از سیگار در کشور بسیار پایین آمده، چون براحتی تهیه و قابل استفاده و جابجایی است. چرا از تولید و فروش سیگار جلوگیری نمی‌شود؟ از سوی دیگر مگر فراهم آوردن و استفاده از قلیان فقط در قهوه خانه هاست؟ چرا هر سال با دست گرفتن میکروفن و ادعای دفاع از سلامت جامعه، قهوه خانه‌ها را سیبل می‌کنند؟ در تمام دنیا در هتل‌ها و مراکز تجاری مکانی برای استفاده از قلیان و یا استعمال دخانیات هست، اما در این جا نداریم.

وی همچنین بیان داشت: اکثریت اعضای اتحادیه قهوه خانه داران از جانبازان و ایثارگران کشور هستند. از سوی دیگر این صنف از اولین و قدیمی‌ترین قشر اصناف کشورند و تاریخچه آن گواه این ادعاست. آن زمان که کاروانسرا‌ها برای اتراق و اسکان مسافران ساخته شد، حضور و وجود قهوه خانه داران در کاروانسرا‌ها و استقبال و پذیرایی از مسافران را با جان و دل برعهده می‌گرفتند.

رئیس اتحادیه قهوه خانه داران و سفره خانه‌های سنتی تهران با اشاره به تلاش برای ثبت جهانی قهوه خانه‌ها بیان داشت: سال‌ها برای ثبت جهانی قهوه خانه‌ها تلاش کردیم، امیدوارم کشور دیگری به دلیل اهمال غیردلسوزان داخلی این قدمت که متعلق به کشور ایران است را به نام خودش، ثبت نکرده باشد. در تلاشیم تا سفره خانه‌ها و دیزی سرا‌ها را به ثبت جهانی برسانم.

علایی در خصوص رعایت پروتکل‌های کامل بهداشتی در قهوه خانه‌ها تاکید کرد: با اینکه به قوانین و پروتکل‌های بهداشتی کاملاً متعهد هستیم و بار‌ها به وزارت بهداشت در این خصوص نامه نگاری و نظرمان را ارائه کرده ایم، اما این وزارت خانه تا کنون بدون اینکه دلیلش را بدانیم به هیچ یک از نامه‌های ما پاسخ نداده است.

وی افزود: واحد‌های این اتحادیه را اخطار، پلمپ و جریمه‌های سنگین می‌کنند. ما کاسبیم، مجرم نیستیم. چرا اینقدر با بی مهری با ما رفتار می‌شود؟ قهوه خانه‌هایی که محل گل ریزان برای آزاد سازی زندانیان است و جهیزیه تهیه می‌کند و کار خیر انجام می‌دهد، نباید مورد ظلم قرار گیرد. از دولت محترم می‌خواهم تا با نظر مثبت و درک عمیق نسبت به مشکلاتمان توجه کند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از اتاق اصناف تهران، تاریخ انتشار:۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۹۴۰۳۲، www.otaghasnaftehran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین