پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۸۳۶۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷
متاسفانه حوزه امنیت در کشور (با وجود تمام اهمیت ها و الزامات حضور) بنظر از رویکردهای تامین امنیت مشارکت محور فاصله گرفته و تاکیدات بعضا مصلحت گرایانه و سلیقه محور در آن دیده می شود. این نوع افق فعالیتی هرچند ممکن است در کوتاه مدت باعث تحقق اهداف و رفع اضطرارهای امنیتی شود، اما در میان مدت و بلند مدت، دبگر حوزه های فعالیتی نظیر اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی ،مدیریتی و حتی سیاسی را، تحت تاثیر شدید پیامدها قرار داده و بنوعی زایشگر مشکلاتی جدید خواهد بود. از چند روز گذشته اینترنت در کشور با اختلال روبرو بوده است. فیلتر اینستاگرام و پیام رسان واتساپ هم انجام شد؛ حالا سوال اینجاست که آیا سرنوشت تلگرام در انتظار اینستاگرام است؟ آیا می توان با این دیدگاه انتظار توسعه اقتصاد برخط را داشت ؟ چه کسی پاسخگوی زیان های میلیونی و میلیاردی شهروندان است؟ واقعا مسئولی که این دستور را صادر می کند از اضطرار حاکم بر اقتصاد یک خانواده چه می فهمند؟ حقوق دریافتی از بیت المال و حقق تک تک مردم این سرزمین، حلالت باشه ان شاالله و مسلما همراستا با اعتقادی که باید داشته باشتی، قیامت و پاسخگویی هم وجود خواهد داشت. از ذره ذره بی کفایتی ها نمی گذریم. بحث حق الناس و اهمیت و جایگاه آن را که حتما دوستان شنیده اند.

شعار سال : چهار روز است که اینترنت کشور با اختلال روبرو است. از نوسان‌های گسترده در اتصال به شبکه گرفته تا قطعی کامل در برخی نقاط. فیلتر اینستاگرام نیز از روز چهارشنبه آغاز شد و خبرگزاری فارس نیز اعلام کرد که این کار با تصمیم شورای امنیت کشور انجام شده است. کاربران پس از فیلتر شدن تلگرام نگرانی‌های جدی‌ای نسبت به ادامه این روند برای دیگر شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی دارند. سوال اینجاست که آیا برای تامین امنیت، باید هر دلیل دیگر، می توان اقدام به فیلترینگ بلندمدت شبکه های اجتماعی نمود؟

جریان شناسی فیلتر تلگرام در ایران و تداوم ابهام امیز وضعیت : 
قبل از فیلتر شدن تلگرام، بارها موضوع آن توسط مراکز ذی‌ربط مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در زمان‌های متفاوت اختلالاتی در اتصال به آن به وجود می‌آمد. طی نا آرامی‌های ۸ دی‌ماه سال ۱۳۹۶ تلگرام به مدت بیش از یک هفته از دسترس کاربران ایرانی‌ها خارج شد و بالاخره در تاریخ ۲۳ دی ماه ۱۳۹۶ مجدداً در دسترس قرار گرفت. تلگرام در ۱۰ اردیبهشت ۹۷ مجدداً در کشور به دستور قضایی از دسترس کاربران خارج شد. در دستور قضایی دادستانی تهران آمده بود که تلگرام باید به گونه‌ای فیلتر شود که حتی با ابزارهایی شبیه فیلترشکن هم قابل دستیابی نباشد. فیلتر شدن تلگرام با اعتراض فعالان حوزه کسب و کار مجازی روبرو شد و همچنین بسیاری از افراد که درآمدهای خردی به واسطه این پیام رسان داشتند دچار مشکلات فراوانی شدند. البته تا حدود زیادی دسترسی به تلگرام با استفاده از فیلتر شکن ، به سختی امکان پذیر هست.

تکرار تاریخ و شباهت ها بین فیلتر اینستاگرام و تلگرام:
بین فیلتر شدن شبکه اجتماعی اینستاگرام و پیام رسان تلگرام رفتاری مشابه مشاهده می‌شود. قبل از فیلتر کامل تلگرام بارها انتقاداتی نسبت به این پیام رسان از سوی مسئولان مربوطه مطرح شد. دسترسی‌ها گاهی با دشواری صورت می‌گرفت و مکررا در خصوص تلگرام و تهدیدات ممکن از سوی آن هشدارهایی داده می‌شد. حتی کارشناسان به اشکال مختلف عواقب این کار را گوشزد می‌کردند اما نظرات نادید گرفته شدند و همواره مسئولان وعده جایگزینی پیام رسان‌های داخلی را می‌دادند که تا امروز این وعده به لحاظ کیفی محقق نشده و حتی روز گذشته پیام رسان داخلی روبیکا نیز از دسترس خارج شد.
حالا درمورد اینستاگرام نیز اتفاقاتی مشابه در حال رخ دادن است. از مدت‌ها پیش اختلالات گسترده‌ای در اتصال به این شبکه اجتماعی مشاهده می‌شود. کاربران بسیاری از عدم دسترسی‌ها و ارتباط ناپایدار با آن گلایه‌ مند هستند. حامد بیدی کارشناس فناوری اطلاعات وجود اختلالات را تایید و احتمال هک شدن کلی اینترنت کاربران را مطرح کرد. او معتقد بود داده‌های رمزنگاری شده بین مردم و سرور این شبکه اجتماعی در جایی احتمالا به شکل مدیریت شده باز شده و خوانده می‌شود.

مخاطرات اقتصاد برخط  و مجازی در ایران و سلیقه گرایی امنیتی ؟!

افراد بسیاری نیز با استفاده از فیلتر شکن و تغییر آی پی ایران ، توانایی دسترسی به اینستاگرام را پیدا می‌کردند. حالا فیلتر اینستاگرام از روز چهارشنبه به شکل رسمی اتفاق افتاد و دیگر اتصال به این شبکه اجتماعی بدون استفاده از وی پی ان ممکن نیست.

آیا فیلتر اینستاگرام ادامه دارد؟
باتوجه به عدم شفافیت، پاسخ دادن به این پرسش سخت است. کاربران این روزها به استفاده از شبکه اجتماعی برای برقراری ارتباط و حتی بسیاری از ایشان جهت کسب درآمد نیاز دارند. بارها مردم در شکل کلی‌تر و حتی با شرکت‌ در بعضی کارزارها مجازی نسبت به اجرای طرح صیانت و تصویب آن اعلام مخالف کرده‌اند.
هربار که بحث طرح صیانت به میان می‌آید سوال اصلی این است که چه سرنوشتی در انتظار دیگر پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی فیلتر نشده خواهد بود. این موضوع نگرانی کاربران را نسبت به هرگونه محدودیت در خصوص اینستاگرام، واتساپ و … نشان می‌دهد.

طبق آخرین آمارها ۹ میلیون ایرانی از طریق اینستاگرام به کسب درآمد مشغول هستند و بیشتر این درآمدها خرد و خانگی‌ست. مسدود سازی و فیلتر اینستاگرام ضربه بسیار زیادی به منبع درآمدی ایشان خواهد زد. این روزها که بحث اشتغال در کشور از اهمیت بالایی می‌بایست برخوردار باشد این‌گونه محدودیت‌ها در جهت عکس توجه به بحث درآمد و اشتغال است.

تا زمانی که شفافیت پیرامون فیلتر اینستاگرام صورت نگیرد احتمال ادامه دار بودن آن مطرح بوده و لازم است هرچه سریعتر مسئولان نسبت به این موضوع پاسخگو باشند.

از رنج قطعی اینترنت کسب و کارها چه می دانید و اصلا چقدر می فهمید:

نیما نامداری در مقاله رنج قطعی اینترنت می‌نویسد که، ایجاد محدودیت در دسترسی به اینترنت تصمیم خسارت‌باری است. قطعا یکی از اولین تبعات چنین تصمیم‌هایی کاهش فروش کسب وکار‌هایی است که فروش آنلاین دارند. باید توجه داشت که وصل بودن به اینترنت داخلی این مشکل را برطرف نمی‌کند. بخش مهمی از مردم تفاوت میان اینترنت داخلی و اینترنت بین المللی را درک نمی‌کنند و وقتی نمی‌توانند موتور جست‌وجوی گوگل را استفاده کنند فرض می‌گیرند که اینترنت کاملا قطع است. برآورد‌هایی وجود دارد که سایت‌های ایرانی سالانه حدود ۳۰۰میلیارد تومان برای SEO فقط روی گوگل هزینه می‌کنند که هنگام جست‌وجوی کالا‌ها و خدمات توسط مشتریان بالاتر و بهتر دیده شوند. وقتی گوگل قطع است کل این هزینه‌ها هدر می‌رود. تنها فروش شرکت‌ها نیست که کاهش می‌یابد، عملیات جاری آن‌ها هم لطمه می‌بیند که می‌تواند منجر به افزایش هزینه یا از دست دادن مشتریان شود.
 
مخاطرات اقتصاد برخط  و مجازی در ایران و سلیقه گرایی امنیتی ؟!

در تابستان۱۴۰۰، ۷۹درصد مردم گفته اند که از رسانه‌های اجتماعی مجازی استفاده می‌کنند که ۷۱درصد از واتس‌اپ، ۵۳درصد از اینستاگرام و ۴۰درصد از تلگرام استفاده می‌کردند؛ اما پراستفاده‌ترین رسانه داخلی روبیکا بوده که فقط ۸درصد مردم از آن استفاده کرده اند. در همین پیمایش ۵۰درصد جامعه گفته اند ترجیح می‌دهند فقط از رسانه‌های اجتماعی خارجی استفاده کنند و فقط ۲درصد گفته اند که ترجیح می‌دهند از رسانه داخلی استفاده کنند. ناپایداری زیرساخت اینترنت باعث افزایش ریسک سرمایه گذاری در اقتصاد دیجیتال می‌شود. چگونه می‌توان سهم اقتصاد دیجیتال را به ۱۰درصد تولید ناخالص داخلی رساند وقتی پایه ای‌ترین زیرساخت آن پایداری بالایی ندارد؟ چرا باید کسی در این حوزه سرمایه گذاری کند؟ همین وضعیت در مورد نیروی انسانی هم صادق است.
 
هشدار آذری جهرمی: این مسیر تعامل با فضای مجازی قطعا غلط است، آزموده را آزمودن خطاست

وزیر پیشین ارتباطات در کانال تلگرامی خود نوشت: تا سخنی می‌گویم یا نقدی مطرح می‌کنم، فریاد‌ها بلند می‌شود که مگر در زمان شما فلان کار نشد و یا در زمان شما فلان سیستم پایه‌گذاری نگردید؛ هر چند بسیاری از این انتساب‌ها صحیح نیست، اما فرض کنید همه ادعا‌های شما در مورد عملکرد بنده درست باشد، بنده با همه همین تجارب درست و غلطی که شما می‌گویید عرض می‌کنم: «این مسیر تعامل با فضای مجازی قطعا غلط است، آزموده را آزمودن خطاست».

امروز و در مهرماه ۱۴۰۱ میزان آسیب‌های اجتماعی و یا به دیگر سخن آمار هر آنچه که عاملش فضای مجازی شمرده شده (طلاق، اعتیاد، ناآرامی‌های اجتماعی و سیاسی و …) را یادداشت کنید، سال آتی با این رویکرد اعمالی شما به فضای مجازی هم آن‌ها را مجدد سنجش کنید. از دید بنده به احتمال بسیار زیاد، شرایط بدتر خواهد بود چرا که عامل فضای مجازی نیست. از آن‌سو یقینا میزان قابل توجهی از سرمایه اجتماعی دولت از دست خواهد رفت. امیدوارم تصمیم‌های واقع‌بینانه‌ای اتخاذ شود.
 

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات ،برگرفته از تجارت نیوز. کد خبر :-. تاریخ انتشار اول مهر 1401 .https://tejaratnews.com /دنیای اقتصاد/ سایر منابع

اخبار مرتبط
برچسب ها: امنیت و اقتصاد برخط ، امنیت و اقتصاد فضای مجازی ، نوسان در اتصال به اینترنت گرفته تا قطعی کامل ، فیلتر اینستاگرام ، ادامه فیلتر اینستاگرام ، همانندی سرنوشت فیلتر تلگرام با اینستاگرام ، تاریخ فیلتر تلگرام ، ناامنی برای فعالیت اقتصادی در فضای مجازی ، تامین امنیت و ایجاد اختلال یا قطع اینترنت ، تامین امنیت و فیلتر کردن پلتفرم ها ، فعایلت اقتصادی نه میلیون نفر ایرانی در اینستاگرام ، حامد بیدی کارشناس فناوری اطلاعات ، نیما نامداری ، رنج قطعی اینترنت ، سلیقه گرایی امنیتی در ایجاد محدودیت جهت دسترسی به اینترنت ، کاهش فروش کسب وکارهای دارای فروش آنلاین ، هزینه سالیانه ۳۰۰میلیارد تومانی ایرانیان برای SEO روی گوگل ، صدمه دیدگی عملیات جاری و از دست دادن مشتریان ، ناپایداری زیرساخت اینترنت و افزایش ریسک سرمایه گذاری در اقتصاد دیجیتال ، سهم 10 درصدی اقتصاد دیجیتال ، نیما نامداری کیست ، نیما نامداری کجاست ، رزومه نیما نامداری ، هشدارهای آذری جهرمی در خصوص نوع برخورد با فضای مجازی ، این مسیر تعامل با فضای مجازی قطعا غلط است آزموده را آزمودن خطاست ، کم تاثیری علی فضای مجازی روی آسیب های اجتماعی ، ضرورت ایجاد نگاه ایجابی برای کاهش اثرات فضای مجازی بر تشدید آسیب های اجتماعی ، فاصله گیری از نگاه سلبی برای کاهش اثرات فضای نجازی بر تشذیذ آسیب های اجاماعی ، نامدیریتی ها و آسیب به سرمایه اجتماعی دولت
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
0
0
مهدی بشارتده سلوطی محقق و پژوهشگر اقتصادی اعلام کرده که شغل حدود ۱۰ میلیون نفر و ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار کسب و کار در کشور وابسته به اینستاگرام است که با بستن آن ضرر و زیان هنگفتی به اقتصاد خانواده ها و کشور وارد می شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین