پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۶۴۹
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰
طی سال های اخیر همواره این موضوع مطرح شده که چرا ایران با وجود پیشرفت در عرصه موشک سازی، هنوز در صنعت خودرو عقب مانده است؟ آیا اصلا ارتباطی بین این دو حوزه وجود دارد؟ آیا دستاوردهای صنایع موشکی می تواند به مدیران خودروساز برای تولید محصولات بروز تر و با کیفیت تر کمک کند؟

شعارسال: مجری از منوچهر منطقی می‌پرسد که آیا موشک ساز خوب خودروساز خوب می‌شود یا خیر؟ منطقی که سابقه فعالیت در هر دو گروه خودروسازی و هواپیماسازی را دارد، زمین و آسمان را بهم می‌بافند و در نهایت با بیان سه حلقه تولید فناوری، تجاری سازی فناوری و تولید انبوه، به این نتیجه می‌رسد که خیر؟

تعداد بازدید : 6


اما باید خدمت ایشان عرض شود که اگر موشک ساز خوب، خودروساز خوب نشود، یکی از نشانگان توسعه نامتوازن است. یعنی یک بخشی از کشور بنابر ملاحظاتی خاص و به شیوه‌های مختلف تولید یا ادعای تولید (مونتاژ) صاحب صنایع‌ تک است و سایر بخش‌ها محروم از صنایع عمومی. در واقع و در صورت صحت ادعای موشک سازی و سایر صنایع‌ تک، الزاما در پشت پرده شاهد نوعی تزریق وسیع منابع و اختیارات به صنعت یا تولید پیشرو بوده که امکان ارایه این حد حمایت برای سایر صنایع وجود ندارد.

امکان ندارد که کشوری موشک ساز پیشرفته باشد و پیچ مولینکس و قطعات معمولی لوازم خانگی در کشورش، پیدا نشود. اگر چنین باشد، الزاما با توسعه نامتوازن مواجه هستیم آقای منطقی.

جناب منطقی، ما مثل شما نیستیم که برای منفعت طلبی یا هر علت دیگری، با منافع ملی مان بازی کنیم. مثلا ادعا کنیم که کشور بعد از فلان سال می‌تواند هواپیماساز بشود و بخشی از منافع ملی را به آن سمت سوق دهیم و در حالی که می‌دانیم، حداکثر پیشرفت در این خصوص بدنه سازی است و خبری از موتور و اویونیک نیست. با اخباری دهن پرکن باعث ایجاد انحراف شناختی در مراجع حاکمیتی شویم.

موشک ساز خوب، الزاما باید خودروساز خوب هم  بشود آقای منوچهر منطقی، در غیر این صورت با توسعه نامتوازن روبرو هستیم

ما مثل شما نیستیم که ادعای تولید خودروی ملی در زمان مدیریت در صنعت خودرو کنیم و آهنگ دالام دالام برای سمندی که موتور وارداتی داشت را با هزینه بیت المال در رسانه ملی، به زور وارد حلقوم خق الله کنیم و پشت پرده، وارد کننده موتور و بخش زیادی از قطعات باشیم. آقای منطقی، با وجدانت چطور کنار می‌آیی مشتی؟!

توسعه نامتوازن یکی از نشانگان بشدت خطرناک انحراف از مسیر بوده و چنانچه ارتقا تعهد داده نشده و نگاه همه جانبه لحاظ نشود، نابودی توسعه را به ارمغان می‌آورد. جناب منطقی اگر ریشه‌های انقلاب را با استاد خوبی پاس کرده باشند (البته اگر دانشجویی کرده و آشنا با این درس باشند) باید بدانند که یکی از سقوط پهلوی دوم، همین توسعه نامتوازن اقتصادی با توسعه فرهنگی- اجتماعی بود که جامعه دوقطبی اقلیت راضی- اکثریت ناراضی را رقم زد و منجر به سقوط رژیم شد.

آیا بهتر نیست بجای ایجاد انحراف شناختی در تصمیم گیری مردان حاکمیتی، وفادار به تعهدات انقلابی و تمدنی خودتان باشید و با ملاحظه هم شده، حقایق را بگویید؟ برایتان بشدت متاسفیم. متاسفیم از این جهت که می‌توانستی نیروی خوبی برای کشور و جمهوری اسلامی باشی (همانطور که در ابتدا، بشکل شایسته‌ای شروع کرده بودی)، ولی بعد‌ها از توانمندی هایت در حاشیه‌ها استفاده کردی.

یک طرفه به قاضی نمی‌رویم و منتظر دریافت توضیحات احتمالی شما برای انتشار هستیم.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین