پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۴ - 2025 June 17
کد خبر: ۳۹۵۴۰۱
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰
قیمتگذاری بلیت هواپیما‌ها و نوع رفتار آن‌ها با مردم برای بسیاری از تحلیل گران شائبه آلودگی امنیتی را پیش آورده است. سوال افکار عمومی ین است که آیا پشت پرده منافع ایرلاین‌های داخلی با بحث آلودگی امنیتی مواجه هستیم که حضرات ایرلاین‌ها با چنین گردن کلفتی‌هایی می‌توانند با ۸۵ میلیون شهروند ایرانی برخورد کنند؟ بنزین ۶۰۰ تومانی، پرداخت هزینه‌های فرودگاهی با ماه‌ها تاخیر، دریافت ارز‌ها و وام‌های خاص و .. تنها بخشی از آویز تریپ رفتن ایرلاین‌های ایرانی است. پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، بار‌ها و بار‌ها درخواست کرده است که کلیه حمایت‌های یارانه‌ای از ایرلاین‌ها را قطع کنید و سپس بلیط را به قیمت متوسط جهانی بفروشید، موضوعی که با طرح آن، انگار خیلی از مالکان و مدیران ایرلاین‌ها را آتش زده ای. سخنگوی کمیسیون عمران مجلس نیز انتقاداتی در این خصوص بیان داشته است. وی با اشاره به ضرورت ساماندهی نرخ بلیط هواپیما، بیان نموده است که، اگر بنا بر آزادسازی قیمت بلیط هواپیما بر اساس عرضه و تقاضا است، باید تکلیف رانت‌های نجومی و یارانه‌ها و مشوق‌های ارائه شده به شرکت‌های هواپیمایی خصولتی مشخص شده و عدالت بر قرار شد.

شعارسال: عبدالجلال ایری با اشاره به ضرورت ساماندهی نرخ بلیط هواپیما، گفت: در روز‌های اخیر اخباری مبنی بر افزایش قیمت بلیط هواپیما توسط شرکت‌های هواپیمایی منتشر شده و به نظر می‌رسد قیمت‌های اعلامی با درآمد‌های مردم به ویژه اقشار متوسط جامعه سازگاری مناسبی ندارد و تداوم این مسیر موجب می‌شود، دسترسی بخش عظیمی از جامعه از ناوگان حمل و نقل هوایی محدود شود.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: ایرلاین‌ها در حالی مدعی آزادسازی قیمت‌ها و رقابتی شدن نرخ بلیط هواپیما بر اساس عرضه و تقاضا هستند که متاسفانه تمامی جوانب لازم برای آزادسازی قیمت‌ها در کشور فراهم نبوده و به نوعی نیازمند برقراری عدالت در تعیین نرخ هستیم تا نه تنها شرکت‌های هواپیمایی بلکه مردم هم از مواهب آن بهره‌مند شوند.

ضرورت روشن شدن تکلیف رانت‌های نجومی در قیمت‌گذاری بلیط هواپیماها + یارانه ای تریپ می روند،آویز قیمتگذاری می کنند؟!

وی افزود: اگر بنا بر آزادسازی قیمت‌ها باشد، عدالت هم میان ایرلاین‌های خصولتی و نیمه دولتی که بخش زیادی از پرواز‌ها را نیز در اختیار دارند و از یارانه‌های مختلفی نیز استفاده می‌‎کنند با ایرلاین‌های خصوصی برقرار شده و تمامی مشوق‌‍ها و سوبسید‌های پرداختی به ایرلاین‌ها اعم از یارانه سوخت، هزینه‌های فرودگاهی و تعمیر و نگهداری هواپیما‌ها حذف شود.

این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: متعتقدم اگر شرکتی از مشوق‌های دولتی استفاده می‌کند حتما باید نرخ بلیط خود را نیز به صورت دولتی و پایین‌تر از نرخ بلیط شرکت‌های خصوصی محاسبه کند. در غیر این صورت یارانه‌ها نوعی رانت بوده که به جیب شرکت‌های هواپیمایی نیمه دولتی می‌رود؛ لذا حتما این موضوع باید شفاف سازی شود و آزادسازی قیمت بلیط‌ها مجدداً مورد ارزیابی قرار گیرد. از سوی دیگر برای ایجاد رقابت صحیح به نفع مصرف کننده باید تمامی قیمت‌ها آزاد و اجاره ورود ایرلاین‌های خارجی داده شود.

ایری تاکید کرد: این نکته را هم باید در نظر بگیریم که شرکت‌های هواپیمایی باید در صدد نوسازی ناوگان هوایی خود باشند، طبیعی است که هواپیما‌ها فرسوده با سن بالای ۲۵ سال مصرف سوخت بسیار بالاتری نسبت به هواپیما‌های جدید دارد، اما به دلیل دریافت سوخت یارانه‌ای هزینه‌های مرتبط چندان محلی از اعراب برای شرکت‌های هواپیمایی ندارد و تلاشی هم جهت واردات هواپیما نو نمی‌کنند.

وی ادامه داد: ایران از معدود کشور‌هایی است که برای دسترسی عمومی مردم به خدمات هوایی یارانه سنگین پرداخت می‌کند که مهمترین آن ارائه سوخت جت به شرکت‌ها هوایی با قیمت بسیار اندک است. از سوی دیگر تعرفه فرودگاهی در تمامی ۵۴ فرودگاه کشور هم به صورت تعرفه دولتی به این شرکت‌ها ارائه می‌شود، ضمن اینکه دستمزد پایین پرسنل شرکت‌های هوایی نسبت به میانگین جهانی عاملی برای مهاجرت خلبانان ایرانی به کشور‌های همسایه شده است؛ لذا با توجه به مشوق‌های دریافتی سود شرکت‌های مذکور از فروش بلیط هواپیما رقمی کاملا خارج از عرف بوده و همین امر موجب شده با وجود پرداخت یارانه‌های سنگین دولتی، عموم مردم امکان بهره‌مندی ازظرفیت ناواگن هوایی کشور را نداشته باشند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: در دستور کار کمیسیون عمران هم موضوع ساماندهی بازار بلیط هواپیما‌ها قرار گرفت و تاکید داریم یکبار برای همیشه تکلیف این موضوع روشن شود و اگر نرخ‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و آزادسازی قیمت‌ها و رقابت میان شرکت‌های هواپیمایی ملاک است، حتما باید همه شرکت‌ها از شرایط یکسانی برخوردار باشند و رانت‌های دولتی حتما باید حذف شود. 

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خانه ملت، تاریخ انتشار: 19تیر1403، کدخبر:380401، icana.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین