پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۲۸۸
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳
برای تهران نمی‌توان برنامه‌ای جدا از فرآیندهای ملی پیش بینی کرد به شکلی که باید در هر برنامه‌ای که تدوین می‌شود ملاحظات آمایشی را در نظر گرفت و به روندهای کلان توجه جدی داشت. بی تردید سیاستگذاری‌ها نباید محدود به سیاستگذاری‌های قیمتی باشد. امری که ظرف سال‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفته، توجه به اصلاحات اساسی و تغییر در قواعد حکمرانی بوده است. شهر یک مجموعه متعامل است و با دولت، محیط پیرامونی، جامعه مدنی، بخش خصوصی و مردم در تعامل قرار خواهد گرفت.

شعارسال: میرزایی در تشریح عناصر محوری توسعه به تجلی هدفمندی و عقلانیت در روند تدوین برنامه برای جامعه اشاره کرد و افزود: برای تهران نمی‌توان برنامه‌ای جدا از فرآیندهای ملی پیش بینی کرد به شکلی که باید در هر برنامه‌ای که تدوین می‌شود ملاحظات آمایشی را در نظر گرفت و به روندهای کلان توجه جدی داشت. بی تردید سیاستگذاری‌ها نباید محدود به سیاستگذاری‌های قیمتی باشد. امری که ظرف سال‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفته، توجه به اصلاحات اساسی و تغییر در قواعد حکمرانی بوده است. شهر یک مجموعه متعامل است و با دولت، محیط پیرامونی، جامعه مدنی، بخش خصوصی و مردم در تعامل قرار خواهد گرفت.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران در تشریح آنچه که تا کنون در روند تدوین برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران انجام گرفته است، گفت: تعیین مدل مفهومی و مبانی نظری مرتبط با تدوین برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران انجام شده است و همچنین سازماندهی و هماهنگی، تعیین لیست بلندی از موضوعات شهر تهران در قالب تشکیل کارگروه‌های 17 گانه، تعیین کلان روندها و پیشران‌های موثر بر شهر تهران، مطالعه تطبیقی تهران و کلانشهرهای جهان و جمع‌آوری اسناد بالادست و پشتیبان برنامه در روند تدوین برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران انجام خواهد شد.

حجت الله میرزایی درباره روند تدوین برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران، گفت: تدوین برنامه‌های توسعه پنج ساله برای شهرداری تهران در ابتدا به عنوان یک الزام قانونی تعیین شده است؛ اما عوامل دیگری همچون شتاب و پیچیدگی تغییرات، ضرورت‌های برنامه ریزی، آشفتگی‌های محیطی که بر روند توسعه شهر تهران تاثیرگذار است، عدم قطعیت‌ها، تحولات اقتصاد منطقه‌ای و همچنین بلایا و حوادث و تغییرات محیطی باعث خواهند شد که برای حرکت به سمت توسعه برنامه ریزی دقیقی انجام شود.

وی افزود: توسعه شهری فرآیندی یکپارچه، فراگیر و برخوردار از پیوندهای منطقه‌ای و ملی است. در این میان مفهوم توسعه یک فرآیند مستمر و یک مفهوم سیستمی، انسانی و ارتباطی محسوب می‌شود.

وی افزود: آسیب شناسی روند توسعه شهر تهران و همچنین برنامه‌هایی که در گذشته تدوین شده‌اند در مرحله اول انجام شد و همچنین ارزیابی میزان تحقق برنامه‌های جامع و تفصیلی شهر تهران نیز به طور دقیق انجام شده است اما در روند این بررسی‌ها آنچه که در شهر تهران در قالب نظام برنامه‌ریزی‌ها مغفول مانده است شامل تفاوت نهاد برنامه ریزی و ارتقای استقلال، توانمندسازی و تجهیز آن به نظام آمار و اطلاعات مورد نیاز در سطوح کلانشهر تهران و تکامل آن در سطوح پایین‌تر بوده است.

وی ادامه داد: در این بررسی‌ها مشخص شد نظام حکمرانی منطقه‌ای، تمرکززدایی مالی، اقتصادی و سیاسی از سطح کلانشهر به مناطق و از شهرداری به نهادهای مدنی و بازار نیز مغفول مانده است.

میرزایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تمرکزگرا بودن برنامه توسعه شهر تهران در گذشته تاکید کرد: شهردار محوری، مدیرمحور و غیر مشارکتی بودن،‌ نامسئولانه بودن، عدم پیوستگی و غفلت از عوامل تعیین کننده نهادی از ویژگی‌های مسلط الگوی توسعه در گذشته کلانشهر تهران بوده است.

وی تاکید کرد: نظام برنامه ریزی نیز با دغدغه‌هایی همچون تمرکزگرایی، تفصیل‌گرایی، فقدان تعریف توسعه، جزئی نگری و فقدان آینده نگری مواجه بوده است.

معاون برنامه ریزی شهرداری تهران ادامه داد: متاسفانه در گذشته منابع اصلی درآمدهای شهر تهران توسط سازندگان بناها تأمین می‌شد، به شکلی که به جای پرداخت عوارض توسط 9 میلیون نفر تمام هزینه‌های شهرداری توسط 200 تا 250 هزار نفر تأمین می‌شد. به این ترتیب در شهر تهران شاهد استقرار یک اقتصاد سنتی نابرخوردار از فناوری‌های نوین بودیم که امروز باید با یک پارادایم شیفت از اقتصاد ساخت و ساز به یک اقتصاد نوین حرکت کنیم.

وی گفت: بی تردید باید برای تامین منابع مالی شهرداری تهران از مشارکت مردم استفاده کنیم. نه اینکه به جای این مشارکت تامین مالی شهرداری تهران از طریق تعدادی از سازندگان و از محل عوارض ساخت و ساز صورت گیرد؛ چرا که همین حوزه باعث بروز بیشترین فسادها خواهد شد.

میرزایی ناپایداری را از روندهای مسلط بر درآمدهای شهرداری ظرف سال‌های گذشته خواند و افزود: امروز برای تکمیل پروژه‌های نیمه کاره شهر تهران به 45 هزار میلیارد تومان نیازمند هستیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی تیترشهر ، تاریخ انتشار: 12 دی 1396 ، کدخبر: 59449 ، www.titreshahr.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین