پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۷۹۶۲
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
وقتی خبردار شدیم دانشگاه آزاد دماوند هم شهریه‌ها را افزایش داده و هم برای تعدادی از دانشجویان انجمن حقوق وقت انتخاب واحد زودتر از نوبت قرار داده، تصمیم گرفتیم موضوع را پیگیر شویم و به سراغ مسئولین و دانشجویان رفتیم.

شعار سال: کیانوش رضایی؛ چند روزیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند مورد انتقاد برخی از دانشجویان این دانشگاه قرار گرفته و از افزایش ناگهانی شهریه تا تبعیض بین دانشجویان بر سر زمان انتخاب واحد از بحث های داغ این روزهای دانشگاه آزاد دماوند است. اما باید دید واقعیت چیست؟ حق با دانشگاه است یا با دانشجو؟ آیا دانشگاه در چهارچوب قانون عمل کرده و یا برخی قوانین را پایمال کرده است؟

برای اینکه بدانیم دانشگاه آزاد دماوند چه کرده و حرف دانشجو و دانشگاه چیست پای صحبت آنان نشستیم و حال قضاوت با خودتان است.

از سیر تا پیاز حواشی دانشگاه آزاد دماوند/ حق با کدام است، دانشجو یا دانشگاه؟منع قانونی برای تشویق دانشجویان ممتاز وجود ندارد

اقدام قابل توجهی از سوی انجمن حقوق ندیدیم و نمی‌دانیم دلیل تشویق اعضای این انجمن چیست!

دانشجوی معترض دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند با انتقاد از برخی عملکرد‌های این دانشگاه گفت: روز قبل از انتخاب واحد، دانشگاه اعلام کرد به دلیل آپدیت شدن سیستم باید مابه‌التفاوت واحد‌هایی که قبل از آپدیت شدن توسط دانشجو انتخاب شده بود پرداخت گردد.

این دانشجوی معترض با بیان اینکه باید در روز‌های بعدی انتخاب واحد می‌کردیم و اگر این مقدار شهریه پرداخت نمی‌شد اجازه انتخاب واحد نیز نداشتیم و مجبور به پرداخت مابه‌التفاوت شدیم، افزود: در ادامه این روند بحث تبعیض میان دانشجویان رشته حقوق پیش آمد.

فعال دانشجویی دانشگاه آزاد واحد دماوند ادامه داد: دانشگاه امتیاز ویژه‌ای را برای اعضای انجمن حقوق در نظر گرفت به طوری که این افراد توانستند برای دانشجویان ممتاز ورودی ۹۵ به قبل انتخاب واحد کنند.

وی با اشاره به اینکه خودم از دانشجویان ممتاز هستم و دانشجویان ممتاز اجازه داشتند بین ساعت ۱۶ تا ۲۴ انتخاب واحد کنند تصریح کرد: شاغل هستم و فقط یک روزی کاری را می‌توانستم برای این کار درگیر کنم و برام مهم بود در روز مورد نظر انتخاب واحد را انجام دهم، اما ظرفیت رو به کاهش بود.

دانشجوی معترض دانشگاه آزاد دماوند خاطرنشان کرد: ظرفیت انتخاب واحد اساتید خوب در حال کم شدن بود و تا ساعت چهار که نوبت انتخاب واحد من رسید در اکثر کلاس‌ها ظرفیت محدودی باقی مانده بود و در نهایت ۱۴ واحد بیشتر نتوانستم انتخاب کنم.

دانشجوی رشته حقوق در پایان سخنانش با بیان اینکه مشکل پیش آمده صرفا مربوط به این ترم می‌باشد گفت: ما به عنوان دانشجویان رشته حقوق اقدام قابل توجهی از سوی انجمن حقوق ندیدیم و نمیدانیم دلیل تشویق اعضای این انجمن و همزمانی انتخاب واحد آنان با دانشجویان ممتاز چیست.

از سیر تا پیاز حواشی دانشگاه آزاد دماوند/ حق با کدام است، دانشجو یا دانشگاه؟

دانشجویان با معدل بالای 17 در دانشگاه آزاد دماوند کم نیستند

دانشجوی معترض دیگر این دانشگاه گفت: اکثر دانشگاه ها جهت اینکه امتیاز خاصی برای دانشجویان ممتاز خود قائل باشند به روش های گوناگون اقدام به تشویق دانشجویان می‌گیرند.

وی ادامه داد: دانشجویان با معدل بالای 17 در دانشگاه آزاد دماوند کم نیستند بطوری که اگر انتخاب واحد زودتر از موعد را به برای این افراد یک امتیاز قرار دهند تمامی کلاس ها با هر ظرفیتی که باشد سریعا پر می‌شود.

دانشجوی دانشگاه آزاد واحد دماوند تصریح کرد: به دلیل بالا بودن تعداد دانشجویان معدل بالای 17بهتر بود تشویق دانشجویان انجمن حقوق به نحو دیگری صورت میگرفت تا حقی از هیچ دانشجویی ضایع نمی‌شد.

فقط ۱۵ نفر از ۴۲ نفر عضو انجمن حقوق دانشجوی ممتاز نبودند

مهدی ملک محمدی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند با بیان اینکه موج ایجاد شده در خصوص انتخاب واحد تعدادی از اعضای انجمن حقوق فقط شامل حال تعداد ۱۵ نفر از اعضای ایم انجمن می‌باشد و سایر آنان به خودی خود از دانشجویان ممتاز بودند.

ملک محمدی با بیان اینکه تعداد ۱۵ نفر از میان هزار و دویست دانشجوی رشته حقوق تعدادی است که در روند تکمیل ظرفیت کلاس‌ها تاثیری نخواهد داشت و در حق دانشجویی اجحاف نشده است گفت: فقط ۱۵ نفر از ۴۲ نفر عضو انجمن حقوق دانشجوی ممتاز نبودند که به واسطه عضویت در این انجمن همراه با دانشجویان ممتاز به انتخاب واحد پرداختند.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند ادامه داد: انتخاب واحد این افراد به تشخیص مدیرگروه بوده و به جهت اینکه اعضای انجمن را به فعالیت علمی و پژوهشی ترغیب کند چنین تصمیمی گرفته است.

از سیر تا پیاز حواشی دانشگاه آزاد دماوند/ حق با کدام است، دانشجو یا دانشگاه؟وی با اشاره به اینکه این انجمن نوپاست و برای گرفتن عضو بیشتر و ترغیب و تشویق سایر دانشجویان این تصمیم توسط مدیر گروه گرفته شد و مدیر هر گروهی که دارای انجمن باشد می‌تواند برای تشویق دانشجویان دغدغه‌مند خود درخواست تشویق داشته باشد.

ملک محمدی با بیان اینکه دانشگاه انقدر دارای اختیار است که امتیازی را برخی فعالیت‌هایی که توسط مدیران گروه‌ها پیشنهاد میشود را در نظر بگیرد، تصریح کرد: برخی پیشنهادات مطرح می‌شود که برای تشویق دانشجویان با معدل بالای ۱۷ از تخفیف دانشجویی استفاده شود، اما این مورد آیین نامه‌های خاص خود را دارد.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند اظهار داشت: معاونت دانشجویی بر اساس یکسری شرایط ملزم است معدل بالا‌های هر ترم را تخفیفات دانشجویی بدهد و واحد دماوند نیز از این موضوع مستثنا نیست و ممکن است شاید صددرصد مقداری که پیشنهاد شده را نتواند اجرا کند، اما تلاش است تا این کار انجام شود.

وی با بیان اینکه تخفیف دانشجویی یک نوع امتیاز به دانشجوی ممتاز است و یک امتیاز دیگر را ممکن است خود واحد دانشگاهی قائل شود افزود: در طول روز‌های انتخاب واحد ظرفیت برای انتخاب واحد دانشجویان اضافه شده است و با اینکه دانشگاه تعطیل بود و کسی در دانشگاه نبود، اما واحد آموزش این کار را انجام داد تا حقی از دانشجویی ضایع نشود.

ملک محمدی ادامه داد: اگر ظرفیت کلاسی پر شود مجدد کلاس جدید تعریف می‌شود و این روال ادامه دارد و براساس وظیفه‌ای که داریم هیچ منتی بر دانشجویی نیست.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند گفت: از همه انتقادات و پیشنهادات استقبال می کنم و حتی دانشجویان رشته حقوق در یک بازه زمانی اعتراضاتی داشتند و به نماینده آنان گفتم اعتراضات شما را در جوی آرام می شنویم، اما آن زمان اصلا نیامدند و کماکان اگر دانشجویان خواسته‌ای داشته باشند چه به صورت جمعی چه به صورت اینکه نماینده خود را بفرستند و خواسته‌های خود را بصورت منطقی مطرح کنند، در فضایی آرام و صمیمی خواسته‌ها و پیشنهاداتشان را می شنویم و در برنامه ریزی‌های ترم آینده تلاش می کنیم بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

از سیر تا پیاز حواشی دانشگاه آزاد دماوند/ حق با کدام است، دانشجو یا دانشگاه؟

وی اظهار داشت: تشویق دانشجویان از طریق انتخاب واحد چیزی بود که به ذهنمان رسیده بود و اگر دانشجویان پیشنهادات دیگری دارند مطرح کنند و تا جایی که قوانین اجازه دهد آن را انجام خواهیم داد.

ملک محمدی در خصوص عدم ارائه نمره توسط برخی اساتید توضیح داد: در دستورالعمل امتحانی اساتید را موظف کردیم ظرف یک هفته پس از تاریخ امتحان نمرات خود را اعلام کنند و علاوه بر این پیامک به آنان داده شده است و در کانال‌های تلگرامی نیز اطلاع رسانی کردیم و مدیران گروه‌ها را موظف کردیم که به اساتید اعلام کنند.

از سیر تا پیاز حواشی دانشگاه آزاد دماوند/ حق با کدام است، دانشجو یا دانشگاه؟

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند با بیان اینکه با فاصله زمانی کمی پس از امتحانات، انتخاب واحد داریم و دانشجو باید انتخاب واحد کند افزود: به اساتید گفته ایم سریع‌تر نمرات خود را اعلام کنید.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز تعدادی از اساتید نمرات خود را اعلام نکردند افزود: آنچه از لحاظ قانونی از دست ما برمی‌آید این است که به اساتید گفته ایم اگر تا ۶ بهمن نمرات را اعلام نکنند حق التدریس آنان به ترم آینده موکول خواهد شد.

ملک محمدی در خصوص اساتید هیات علمی گفت: از طریق مدیران گروه به آنان تذکر داده می‌شود و همچنین اگر تذکر مدیر گروه عملی نشد از طریق معاون آموزش تذکر داده می‌شود و در مرحله بعدی کمیته انتظامی داریم و اگر در جایی استادی مقررات را رعایت نکند از طریق کمیته انتظامی احکامی برایش صادر می‌شود که ممکن است تذکر کتبی درج در پرونده یا احکام سنگین تری باشد.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند با بیان اینکه دسترسی به نمره حق دانشجو است و ما با ابزار‌های قانونی که داریم پیگیر حقوق دانشجویان هستیم اظهار داشت: عده‌ای از دانشجویان رشته حقوق نامه اعتراضی نوشتند و که هم به اساتید تذکر دادم و هم از دانشجویان بابت دغدغه مندی تشکر کردم و با این وجود هنوز تعدادی از اساتید نمرات را اعلام نکرده اند و ما از طریق ابزار‌های قانونی پیگیری میکنیم.

وی تصریح کرد: با استادی که موارد نقض مقررات و آیین نامه‌ها آن زیاد شود از ترم بعد با آن فرد همکاری نخواهیم کرد و البته ناگفته نماند که آمار تعداد بالایی نیست.

از سیر تا پیاز حواشی دانشگاه آزاد دماوند/ حق با کدام است، دانشجو یا دانشگاه؟


شهریه ثابت هیچ گونه افزایشی نداشته است

مهدی اقبالی مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد با اشاره به اعتراض برخی دانشجویان مبنی بر افزایش شهریه این ترم دانشگاه گفت: افزایش ده الی پانزده درصدی شهریه متغیر برای تمامی رشته‌ها در ابتدای هر نیمسال تحصیلی طبق بخشنامه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به شماره ۲۹۸۰۱/۱۰ مورخ ۲۸/۵/۹۶ اعمال می‌شود و تمامی واحد‌ها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور ملزم به رعایت آن هستند.

اقبالی ادامه داد: موضوع دیگر اینکه مقدار شهریه ثابت برای دانشجویان ورودی هر سال از ابتدا تا انتهای تحصیلات دانشگاهی ثابت بوده و هیچگونه افزایشی ندارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار 11 بهمن 96، کد مطلب: 663716، www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین