پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۹۴۸۶۲
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۸
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در نامه‌ای به رئیس این دانشگاه نوشت: شهریه دروس جبرانی دانشجویان ارشد دانشگاه شهید بهشتی غیرقانونی است.

شعارسال: انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در نامه‌ای خطاب به رئیس دانشگاه شهید بهشتی نوشت: شهریه دروس جبرانی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی غیرقانونی است.

متن این نامه به شرح زیر است:

ریاست محترم دانشگاه شهید بهشتی جناب آقای صدوق

با سلام و تحیات

متاسفانه با خبر شدیم بار دیگر دانشگاه شهید بهشتی از دانشجویان کارشناسی ارشد روزانه هزینه‌های گزافی تحت عنوان دروس پیش نیاز و جبرانی دریافت می‌کند و موجب اعتراض دانشجویان شده است.

لازم به ذکر است طبق اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت موظف است تحصیلات عالی را بطور رایگان گسترش دهد و بدین ترتیب طلب ۱۷۴ هزار تومان برای هر واحد دروس جبرانی که نه بدلیل ضعف علمی دانشجو بلکه تنها با تصمیم دانشگاه به دانشجویان ارشد تحمیل شده است، خلاف قانون اساسی است.

از این رو مسئله‌ی اخذ شهریه از دانشجویان روزانه تحت هر عنوانی که در آئین نامه آموزشی مصوبه وزارت علوم آمده، نقض آشکار قانون اساسی است. هر چند در آئین نامه‌ی مذکور، در مورد اخذ یا عدم اخذ شهریه، به دانشگاه اختیار داده شده و حتی نسبت به مبلغ شهریه نیز توضیحی داده نشده و تصمیم را بر عهده هیئت امنای دانشگاه قرار داده است. در نتیجه حتی اگر اخذ شهریه قانونی تلقی شود، مبلغ ۱۷۴ هزار تومان برای هر واحد خارج از عرف بوده و غیر اخلاقی و ناعادلانه می‌باشد.

چنانچه مستحضرید دانشگاه صنعتی شریف برای هر واحد ۳۰ هزار تومان در نظر گرفته و هنوز اقدام به اخذ شهریه نکرده و دانشگاه تربیت مدرس اقدام به حذف کلیه شهریه‌ها نموده است و ما هم به عنوان تشکلی که مدعی حمایت از دانشجویان است از جنابعالی خواستار حذف شهریه‌های مذکور می‌باشیم.

شایان ذکر است در دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش در قسمت توضیحات نیز هیچ صحبتی در مورد این مساله نشده است و دانشجویان می‌توانستند دانشگاه شهید بهشتی را اولویت بعدی خود قرار دهند.

جدای از غیرقانونی بودن این شهریه، دانشجویانی وجود دارند که توان پرداخت هزینه را نداشته و با نیت تحصیل رایگان به دانشگاه بهشتی آمده اند و به دور از اخلاق اسلامی است که آن‌ها ملزم به پرداخت مبلغی شوند که قبل از ورود به دانشگاه و انتخاب واحد اطلاعی از آن نداشتند.

همچنین آقای سلیمی عضو هیئت رییسه کمیسیون آموزش مجلس نیز در مصاحبه با روزنامه همشهری بر غیر قانونی بودن این مساله تاکید کرده اند، فلذا واحد اجتماعی انجمن اسلامی دانشگاه شهید بهشتی از شما تقاضا دارد به طور ویژه به این مساله ورود پیدا کرده و ضمن شفاف سازی پاسخگوی سوالات و اعتراضات دانشجویان باشید.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار: 5 آذر 1396 ، کدخبر: 648743 ، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین