پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۳۵۸۱
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
عضو شورای شهر تهران گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد که 5 برابر حد مورد نیاز در شهرداری نیرو وجود دارد و این مردم هستند که هزینه آن را می‌پردازند.

شعارسال:عضو شورای شهر تهران گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد که 5 برابر حد مورد نیاز در شهرداری نیرو وجود دارد و این مردم هستند که هزینه آن را می‌پردازند.

مرتضی الویری، رئیس شورای عالی استان‌ها در اولین گردهمایی اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران با اشاره به عملکرد 18 ساله شوراها گفت: بر اساس قانون اساسی چهار رویکرد از شورا انتظار می‌رفت که رفع تبعیض، جلب مشارکت دولت، مجلس و قوه قضائیه، نظارت بر فعالیت‌های شهری به نحوی که جلوی تخلفات گرفته شده و همچنین اجرای مقررات به نفع احسنت از جمله این انتظارات است.

الویری با اشاره به گذشت 20 سال از آغاز فعالیت شوراها افزود: سوال این است که آیا توانسته‌ایم به وضع مطلوب برسیم و تبعیض قومی، منطقه‌ای از نظر توسعه را کاهش داده و در رابطه با توزیع اعتبارات به نقطه بهینه برسیم؟ پاسخ به این سوال بسیار ساده است بخش عمده‌ای از کشور از جمعیت خالی شده و این نشان می‌دهد زمینه‌های توسعه هموار و هماهنگ نیست.

وی ادامه داد: یکی از اعضا و نماینده‌های مردم که در یک دوره هم عضو شورا بوده با آ‌نکه در انتخابات رای مردم را جلب کرده باز هم نتوانست وارد شورا شود و این فقط یکی از مصادیق تبعیض است و مواردی این چنین به کرات مشاهد می‌شود متاسفانه در زمینه تبعیض نتوانسته‌ایم به یک نقطه شایسته برسیم.

الویری افزود: شوراها باید بتوانند در برنامه سالیانه‌ای که دولت به مجلس می‌دهد نظر بدهد همان طور که شورایاران در برنامه‌ پنج ساله شهرداری دخالت می‌کنند مساله نظارت در شورای شهر فقط در خصوص شهرداری نیست شورای شهر باید بر کلیه امور شهر نظارت داشته باشد.

وی ادامه داد: سوال این است که آیا این نظارت در مورد شهرداری‌ها و مقررات به خوبی اعمال شده است یا خیر؟ آیندگان در این مورد قضاوت خواهند کرد اما بی‌تردید شوراها به رغم اینکه حدود دو دهه از عمرشان می‌گذرد نتوانسته‌اند جایگاه بایسته و شایسته خود را کسب کنند.

رئیس شورای عالی استان‌ها شاه‌کلید را عدم تفکیک حکومت محلی و ملی دانست و افزود: در ارتباط با این مساله حتی در نقطه صفر هم قرار نداریم در برنامه سوم تصویب شد که وزارتخانه‌ها اموری را که می‌توانند در اختیار شهرداری قرار دهند اما دیدیم هیچ نتیجه‌ای نداشت و در نتیجه امور شهری مدیریت متفاوتی دارد.

وی با تاکید بر اینکه در رابطه با مدیریت یکپارچه شهری بسیار ضعیف عمل شده است ادامه داد: وقتی شهر چندین متولی داشته باشد هزینه‌ها چند برابر شده و این مردم هستند که باید بهای آن را بپذیرند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که 5 برابر حد مورد نیاز در شهرداری نیرو وجود دارد و به ازای هر پست سازمانی 4.3 نیرو استخدام شده است و این مردم هستند که هزینه آن را می‌پردازند.

وی افزود: مهمترین رویکرد که باید به آن بپردازیم این است که مدیریت یکپارچه شهری را پی گیریم اما این مدیریت یکپارچه برای همه شهرها به شکل واحد نیست و با توجه به اقتضائات محلی متفاوت است، نمی توان یک شهر 5 هزار نفره را با تهران 10 میلیون نفره به یک مدل اداره کرد. اما چون کاری در این زمینه نشده و هر کسی به دنبال بزرگ کردن میز خود بوده است با مشکلات بسیاری روبرو بودیم.

الویری با اشاره به اینکه شوراها دو دهه بعد از انقلاب فعالیت خود را شروع کردند گفت: به دلیل اینکه خانواده شوراها دیر به صحنه آمدند، دو قوه به نحوی می خواهند عامل مدیریت شورایی را در منگنه و مضیقه بگذارد در حالی که متولی این کار باید در بدنه شورا تعریف شود. در قانون شوراها نیز وظیفه شورای عالی استانها است که آن دسته از اموری که توسط شورا قابل انجام است توسط لایحه به شوراها واگذار شود تا از این طریق پایین آمدن هزینه ها شکل بگیرد.

وی با تاکید براینکه این عوامل از مهمترین عواملی است که خانواده شوراها نتوانستند در جایگاه خود قرار بگیرند گفت: در شورای عالی استانها و در کمیسیون کلانشهرهای دولت لایحه مدیریت شهری بحث های انجام شده و حدود دو هفته قبل به اتمام رسید و از طرف شورای عالی استان ها ما تصمیم گرفتیم برای نظر خواهی به شورای استانها ارسال کنیم تا بتوانیم در مدیریت یکپارچه شهری به یک نقطه مطلوب برسیم.

رئیس شورای عالی استانها گفت: متاسفانه درآمد پایدار شهرداری ها به سمت ورشکستگی پیش رفته است و بسیاری از شهرداری ها به وسیله فروش ملک یا تغییر کاربری درآمد زایی می کنند. درآمدهای ناپایدار که هستی این شهر را بر باد می دهد. این موضوع بسیار کلیدی است که همه شوراییان باید به آن بپردازند ما در شهر تهران تلاش کردیم و نتیجه خوبی هم گرفتیم و هزار میلیارد تومان سهم درآمدهای پایدار در بودجه شهرداری تهران که 22 درصد بود به 30.8 برای سال بعد رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: بحث عوارض نوسازی، عوارض پسماند و جمع آوری زباله از دیگر موضوعاتی است که به آن پرداختیم و نتیجه گرفتیم و امیدوارم بتوانیم سهم درآمدهای پایدار را بالا ببریم و توصیه می کنم دوستان به این موضوع بپردازند و در این زمینه قدم بردارند.

عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: موضوع دیگر که به ما کمک می کند مسئله توسعه فناوری نوین ارتباطی است استفاده از روشهای گذشته هزینه بر است اما با بکارگیری تکنولوژی جدید می توانیم هزینه ها را پایین بیاوریم و نتیجه مطلوب بدست بیاوریم در خیلی از جاهای دنیا متداول است که سطلها ی زباله هم هوشمند هستند خیلی از این موارد است که می توان از فناوری جدید در آن استفاده است البته اگر چه در قدم اول هزینه دار است اما در نهایت می تواند مفید باشد.

الویری گفت: سیستم مالی شهرداری می تواند در توسعه پایدار نقش مهم داشته باشد متاسفانه در مجموعه شهرداری در میان دستگاههای حاکمیتی فساد بیشتر رخنه کرده است و آسیب پذیری بالا دارند. مسئله حسابهای مالی و ذیحسابها از مهمترین مسائل در شهرداری ها هستند ما در شورای شهر به این موضوع نیز پرداخته ایم.

رئیس شورای عالی استانها در پایان به آموزش اعضای شورا اشاره کرد و گفت: موضوع بعدی مسئله آموزش کاربردی برای شوراهاست ما گاهی اوقات اطلاعات لازم در زمینه مقررات و قوانین و راهکارها نداریم یا به دلیل ندانم کاری سرمان کلاه می رود و نمی توانیم کارمان را درست انجام دهیم شورای عالی استانها برنامه ریزی مشخصی کرده و تقاضای ما از شوراهای استان این است که در زمینه هایی که احساس می کنند نیاز به آموزش دارند به ما منعکس کنند تا از ابتدای سال آینده آموزش های لازم را برای آنها برگزار کنیم

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار 10اسفند 96، کدخبر: 599229، www.ilnanews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین