پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۶۵۴
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳
دانشکده محیط زیست کرج از آخرین جلسه هیات امنا که در اسفند سال گذشته انجام شده، تصمیم به انحلال این مرکز گرفته؛ اما تاکنون هیچ مصوبه‌ای از جلسه هیات امناء منتشر نشده است.

شعار سال: با شنیدن خبر انحلال دانشکده محیط زیست کرج و پیگیری های صورت گرفته جهت شنیده شدن صدای اعضای هیات علمی که بدون تصویب هیات امناء اخراج شدند؛ لذا تصمیم گرفتیم پای صحبت اساتید این دانشکده نشسته و توضیحات آنان را در خصوص تصمیمات مدیریتی اعمال شده در دانشکده محیط زیست بشنویم.

گفتنی است، دانشکده محیط زیست کرج از آخرین جلسه هیات امناء که در اسفند سال گذشته انجام شده تصمیم به انحلال این مرکز گرفته؛ اما تاکنون هیچ مصوبه ای از جلسه هیات امناء منتشر نشده است.

عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست کرج گفت: بر اساس بخشنامه‌های دولت در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۶ مراکز آموزش عالی وابسته به دستگاه‌های اجرایی در دستور کار قرار گرفت که دستورالعمل‌هایی نیز پیوست این بخشنامه بود و در این پیوست‌ها مشخص شده بود که مراکز آموزشی منحل نشده بلکه باید به دانشگاه‌های دولتی منتقل شوند.


این عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست کرج ادامه داد: متاسفانه در خصوص دانشکده محیط زیست متعلق به سازمان حفاظت محیط زیست یک تصمیم عجولانه و غیرکارشناسی گرفته شده بدین ترتیب که نه اجازه داده شد این دانشکده به یک دانشگاه دولتی منتقل شود و نه وضعیت آن تثبیت شود.


وی افزود: متاسفانه رییس وقت دانشکده تصمیم گرفته با اعضای هیات علمی و کارکنانی که قراردادی هستند خاتمه کار دهد و کسانی که قراردادی نیستند در اختیار استاندای قرار دهد و شاهد این هستیم ظرف یک هفته، تعداد ۱۶ نفر بیکار شدند و تا دو ماه آینده حدود ۱۰۰ نفر بنا به شواهد موجود قرار است بیکار شوند.


عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست کرج با بیان اینکه امیدواریم تغییری در روند تصمیم گیری و مدیریت دانشکده رخ دهد و باعث دلگرمی و شکوفایی هرچه بیشتر دانشکده در جهت مدیریت محیط زیست کشور شود، تصریح کرد: از اسفند سال گذشته در هیات امنا تصمیم گرفته شد که دانشکده محیط زیست ماموریت گرا شود، اما قرار بود کمیسیون دائمی دانشکده تشکیل شود و راهکاری را به هیات امنا معرفی کند و مشکل اینجاست که رییس دانشکده قبل از ارائه راهکار کمیسیون دائمی و قبل از دستور هیات امنا اقدام به اخراج افراد کرده است.


این استاد دانشگاه اظهار کرد: سازمان محیط زیست ظرفیت دیگری به نام پژوهشکده محیط زیست دارد که اساتید و اعضای هیات علمی می‌توانند در آن پژوهشکده مشغول به کار گرفته شوند و بدون توجه به گزینه‌های امکان پذیر، کوتاه‌ترین راه که همان اخراج افراد است را در پیش گرفتند.


عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست کرج بیان داشت: قرارداد اساتید از
۲۳ مهرماه سال ۹۲ امضا شده و اگر قرارداد سالی یکبار تمدید شده باشد یعنی تا ۲۳ مهرماه فرصت دارند تا در کلاس‌ها حاضر شوند، اما پیش از موعد پایان قرارداد، اخراج شدند که از لحاظ قانونی حق اخراج کسی را پیش از مصوبه هیات امنا ندارند.


سند دروس ارائه شده به یکی از اساتید که تا پایان ترم اجازه تدریس دارند


وی با اشاره به اینکه هفته گذشته سازمان محیط زیست فراخوان جذب نیرو داده و اگر واقعا نیاز به نیروی انسانی دارد خب از همین افراد استفاده کند و در دانشکده محیط زیست
۱۰۰ نفر نیرو باتجربه وجود دارد، توضیح داد: فناوری سازمان حفاظت محیط زیست از سطح متوسط کشور پایین‌تر است و از فناوری‌های نوین جهانی به دور است و وقتی مقایسه کنید با دیگر سازمان‌ها، متوجه خواهید شد بسیار عقب است.


این استاد دانشگاه گفت: اگر عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست برنامه‌ای اعلام کند ما اجرا خواهیم کرد، اما موضوع اینجاست که برنامه‌ای اعلام نشده و کاوه مدنی ادعا کرد برنامه مدون برای سازمان دارد، اما با گذشت شش ماه هیچ برنامه‌ای اعلام نشده و حتی از مدت
سه ماهه تصدی بزرگ حداد به عنوان سرپرست دانشکده محیط زیست نیز برنامه‌ای از وی ندیدیم.

باقر نظامی، عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست کرج نیز گفت: دانشکده محیط زیست تنها مرکز آموزش عالی محیط زیست در کل خاورمیانه است و با توجه به اینکه ما به شدت مشکلات محیط زیستی داریم و سیاست این بوده که با پرورش اعضای هیات علمی مشکلات محیط زیستی در اولویت قرار گیرد و بیشتر به این مسائل پرداخته شود.


نظامی ادامه داد: این مرکز ۴۵ سال قدمت دارد و فردی که رییس دانشکده شده که هیچ شناختی از مجموعه ندارد و به اذعان خود شخص بزرگ حداد، اگر یک آتش نشان و یک محیط بان را کنار هم بگذاریم نمی‌توانم تشخیص دهم که کدام آتش نشان است و کدام محیط بان. این فرد در عرض دو ماه تغییرات عجیب غریب در مجموعه ایجاد کرده و یک مرکز علمی که قرار بود به مشکلات محیط زیست کشور کمک کند و بار علمی را جلو ببرد دارد در حال آسیب دیدن است.


عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست کرج بیان کرد: این مرکز از زمان تاسیس در پیش از انقلاب برای پرورش نیرو‌های متخصص برای محیط زیست بوده که با بورس جذب می‌شدند و بعد از انقلاب تقاضای دانشجویان بیشتر شد و سازمان نتوانست نیرو‌های زیادی را جذب کند و همزمان با پرورش نیرو‌های محیط بانی گام بزرگتری برداشت و پرورش نیرو‌های متخصص در زمینه‌ای مرتبط را بر عهده گرفت.

وی تصریح کرد: ماموریت گرا شدن بدین معنی است که دیگر دانشجو پرورش ندهد و فقط محیط بان و نیرو‌های متخصص سازمان را پرورش دهد، اما تعهداتی نسبت به دانشجویان داریم که اول باید دانشجویان را فارغ التحصیل کنیم و دوم در هر مجموعه دانشگاهی مغز متفکر آن، اعضای هیات علمی هستند و نمی‌شود اول هیات علمی را بیرون کرد و در صورت نیاز نداشتن به این افراد، باید کمیته جذب تشکیل شود.



نظامی با بیان اینکه رییس دانشگاه یک تنه اقدام به اخراج اعضای هیات علمی کرده که کاری غیرقانونی است و کمیته جذب همگی رای دادند که این اتفاق نباید بیفتد و مجموعه به اعضای هیات علمی نیاز دارد، اظهار داشت: اما رییس دانشکده چون نتوانست موافقت کمیته جذب را بگیرد خودش به تنهایی اقدام به اخراج افراد کرده است.


عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست کرج بیان داشت: تاکنون هیچ مصوبه‌ای از سوی هیات امنا ندیدیم و شنیده‌ها حاکی از آن است که سعی شده مصوبه هیات امنا منتشر شود، اما به دلیل اینکه نماینده وزارت علوم روی بند‌ها اختلاف نظر داشتند لذا اتفاقات را نپذیرفتند و مصوبه امضا نشده است.


وی با اشاره به اینکه در رسانه‌ها اعلام می‌کنند قصد تغییر ماموریت مرکز را داریم در صورتی که در عمل تعطیلی دانشکده را دنبال می‌کنند و حتی لیستی به ما نشان دادند که قرار است نیرو‌های رسمی را به استانداری معرفی کنند، گفت: براساس قانون جذب نیرو‌های پیمانی، باید
دو ماه پیش از عدم نیاز به آنان اعلام شود تا فکری به حال خود کنند، اما پایان فروردین به یکباره متوجه شدیم که اسامی ما در لیست نیرو‌های ممنوع الورود به دانشگاه قرار گرفته است و حتی با وجود اینکه تمامی کلاس‌های فروردین را برگزار کردیم، اما حقوق ما پرداخت نشده است.


عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست کرج با بیان اینکه حتی اتوماسیون اداری همه افراد اخراجی را پاک کردند و ما پیش از عید درخواست دانشیاری داده بودیم که الان در اتوماسیون موجود نیست، بیان داشت: بزرگ حداد به دلیل تعداد مسئولیت‌هایی که دارد در طول هفته بیش از
دو ساعت در دانشکده حضور ندارد و نه از داخل مجموعه دانشکده و نه از داخل مجموعه سازمان محیط زیست بوده و انقدر شتاب زده برای انحلال دانشکده عمل می‌کند.

بهزاد رایگانی دیگر عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست کرج گفت: اواخر آبان ماه سال گذشته کاوه مدنی که سمت معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست را عهده داشت با یک تفکر جدید به نام ماموریت گرایی وارد دانشکده شد و در یک جلسه مشترک از اعضای هیات علمی دعوت کرد در راستای ماموریت گرایی دانشکده نظرات خود را اعلام کنند.


رایگانی با بیان اینکه اعضای هیات علمی با رویکرد فشره‌ای سعی کردند برنامه‌های خود را برای دفتر کاوه مدنی تهدیه کنند و جلسات متعددی داشتیم و برنامه‌های مختلفی را برای معاون آموزش و پژوهش محیط زیست ارسال کردیم، تصریح کرد: متاسفانه تنها پاسخی که از دفتر وی دریافت کردیم این بود که مطالب ارسال شده مدنظر ما نیست و با چیزی که در نظر ماست فاصله دارد.





برنامه استراتژیک دانشکده محیط زیست نوشته شده توسط اعضای هیات علمی

عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست کرج با اشاره به اینکه طی جلساتی که با اعضای هیات علمی داشتیم برنامه استراتژیک دانشکده محیط زیست را تدوین کردیم که مبتنی بر دانشگاه‌های معتبر بین المللی است، اظهار داشت: پاسخی در زمان تدوین برنامه استراتژیک از کاوه مدنی دریافت کردیم که ضمن تجلیل از این اقدام، اشاره کرد که این برنامه حاوی نکات ارزنده‌ای است، اما از بعضی جهات با اهداف سازمان حفاظت محیط زیست دارای تناقض‌هایی است و بعد از مرحله ثبات مدیریتی قرار است در سند تهیه شده از ظرفیت هیات علمی که در تدوین این سند نقش داشتند استفاده شود.


(پاسخ کاوه مدنی به اعضای هیات علمی دانشکده محیط زیست پیرو برنامه استراتژیک)


وی بیان داشت: بعد انتصاب امید بزرگ حداد به سمت سرپرست دانشکده محیط زیست به دلیل اینکه مسئولیت پژوهشکده سازمان حفاظت محیط زیست را نیز عهده دار بود و دغدغه‌های زیادی داشت لذا ارتباط گیری با وی مقداری سخت شد و موفق نشدیم نتیجه مذاکرات با کاوه مدنی را به وی منتقل و کار تدوین برنامه ماموریت گرایانه را نهایی کنیم؛ بنابراین بزرگ حداد در اسفندماه
۹۶ بدون برنامه راهبردی، جلسه هیات امنا دانشکده را برگزار کرد.


رایگانی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که باید بدان توجه شود این است که شیوه‌
بزرگ حداد برای تصمیمات اتخاذ شده انفرادی است و هنوز هیات امنا تصمیمی برای آن نگرفته و صورتجلسه‌ای برای آن وجود ندارد.


عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست کرج ادامه داد: سبک برخورد تصمیماتی که گرفته شده بالا به پایین و ریاستی است و بدون اینکه به عواقب کار توجه شود مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. بدین گونه که مولفه‌های همکاری بسته شده و کامپیتور من در دانشگاه ازم گرفته شده، اینترنت نیز قطع شده و حتی به حراست گفته شده که ممنوع الورود هستیم.



وی بیان داشت: وقتی تمام خدماتی از قبیل کامپیوتر و اینترنت که ما در دانشگاه به عنوان هیات علمی نیاز داریم از ما گرفته شده و ما را در دانشگاه راه نمی‌دهند چطور می‌توان ادعا کرد که اساتید با دانشگاه همکاری لازم را ندارند؟ در صورتی که این موارد در شان دانشگاه نیست و ضرر آن را قطعا دانشگاه هم از جانب آموزشی و هم از جانب پژوهشی خواهد دید.

رایگانی با بیان اینکه باید در این مرکز ماموریت گرایی اتفاق بیفتد یک حق و دستور رییس سازمان است، اما شکل رفتاری قطعا اینگونه مدنظر نبوده و امروزه شاهد هستیم تا از ورود ما به دانشگاه جلوگیری می‌شود که این موارد رفتار‌های رادیکالی است و هیچ جا تایید نیست، افزود: در یک جلسه مشترک که با بزرگ حداد رییس دانشکده داشتیم وقتی اعلام شد اسامی ما هشت نفر در لیست اخراج قرار گرفته و دلیل را جویا شدیم که آیا براساس بررسی عملکرد مارا انتخاب کردید؟ گفت فعلا زورمان به شما می رسد.

عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست کرج تصریح کرد: وقتی برنامه مشخصی برای ماموریت گرایی دانشکده وجود ندارد، با توجه به مشکلات حاد محیط زیستی و ضرورت آموزش تخصصی در حل این معضلات، حذف سرمایه های انسانی بدون ارزیابی قابلیت بهره گیری در سازمان حفاظت محیط زیست پذیرفتنی نیست.


وی در پایان سخنانش افزود: حذف سرمایه‌های انسانی شامل هیات علمی، دانشجو، کارمند متخصص که حتی برخی از آن‌ها در سطح ملی صاحب نظرند، از سازمانی که در سخنرانی صریح معاون سابق آموزش و پژوهش آن از ضعف عمده کارشناسی صحبت می‌شود، بر اساس کدام سیاست است؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 6 اردیبهشت 97، کد مطلب: 680953: www.snn.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین