پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۴۸۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
جزایر پراکنده فرهنگ در مدیریت شهری بهم نمی رسند گله های موازی کاری سازی نهادهای فرهنگی شهرداری تهران آنقدر ادامه پیدا کرد تا این بار از زبان سخنان رییس جدید سازمان فرهنگی وهنری شهر تهران نمود پیدا کرد.

شعار سال: سعید اوحدی در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان با اشاره مستقیم به این معضل پیچیده عنوان کرده است که تهران متناسب با توسعه شهری، بلندمرتبه‌سازی و ظرفیت اقتصادی‌ که دارد، در حوزه فرهنگی به اندازه کافی رشد نکرده است. یکی از دلایل این امر، مجموعه‌های متعددی است که کار موازی می‌کنند. اما با وجود تمامی این مشکلات رویکردهای ما این است که به سمت یک انسجام فرهنگی برویم.

سازمان فرهنگی هنری ۶۰۰ مرکز فرهنگی در اختیار دارد که با هیچ مجموعه‌ای در تهران قابل قیاس نیست. ۳۸۰ کتابخانه با یک میلیون نفر عضو و دو و نیم میلیون کتاب و سه کتابخانه به صورت اختصاصی برای نابینایان را هم در اختیار داریم.

وی حتی تاکید کرده با توجه به عدم محقق شدن ظرفیت‌های زیرساختی سازمان فرهنگی هنری شهر تهران؛ بزرگ‌ترین سالن تئاتر کشور با عنوان پردیس تئاتر تهران را داریم که متاسفانه تا کنون بهره‌برداری خوبی از آن نشده است. همچنین در حوزه سینما نیز سومین استودیوی فیلم سازی بزرگ کشور با عنوان تصویر شهر متعلق به سازمان فرهنگی هنری است.

گله های بی پایان مسئولان شهری

موازی کاری دستگاه هایی فرهنگی شهرداری تهران معضل تازه ای نیست . معضلی که دامنه اش آنقدر وسیع است که بر زبان خود مسئولان سازمان فرهنگی مبنی بر عدم اجرایی شدن وظایف اصلی خودش را نشان داده است .

موازی کاری هایی که در دستگاه های فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران خودش را بیشتر نشان می دهد و در دوره های گوناگون شهر تهران منتقدانی داشته است .

به طوری که در سال 94 و در زمان شورای چهارم گزارشی از نارضایتی شورا درباره این موازی کاری ها در برخی رسانه ها منتشر منتشر شد، عدم اثر سنجی دقیق فعالیت های فرهنگی؛ نبود حلقه مشارکتی بین مردم و برنامه گذاران فرهنگی وهنر و عدم وضوح سهم نظارتی شهرداری بر برخی سازمان های فرهنگی متولی فرهنگ و سر آخر عدم بهره برداری از زیر ساخت هافرهنگی شهر تهران مانند فرهنگسراها وسرای محلات که معمولا مسائل مالی مخدوشی را نیز داشته اند، شاه بیت تمام این انتقادات بود.

فرزند ناخلف شهرداری تهران

بعد از رفتن محمد باقر قالیباف محمد علی نجفی شهردار مستعفی تهران نیز معضل سازما فرهنگی و هنری شهرداری تهران از شهردار جدید مورد پرسش قرار گرفت.

وی در روزهای نخست آمدنش در گپ وگفت با خبرنگاران به مشکل سازمان فرهنگی وهنری شهرداری تهران اشاره کرد وگفت : بودجه مراکز فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران بسیاری از موارد به درستی مشخص نیست که چگونه هزینه شده است. به عنوان مثال در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و معاونت فرهنگی شهرداری این مبالغ به گونه ای نامشخص هزینه شده است که از این هزینه ها 64 درصد بودجه صرف فعالیت های مذهبی گزارش شده که تاثیرات آن را هم شاهد نبودیم و الباقی بودجه در سایر فعالیت ها گزارش شده است.

نجفی با بیان اینکه بزرگترین مشکل ما در رابطه با مسائل فرهنگ و اجتماعی با سازمان فرهنگی -هنری شهرداری تهران است،یادآور شد: این سازمان با هیئت امنایی 11 نفره مدیریت می شود که شهرداری تهران هیچ گونه اعمال مدیریتی بر آن نمی تواند داشته باشد چراکه شهردار و رئیس شورای شهر تنها یک نفر از از این تعداد هستند و تصمیمات توسط آن ها گرفته می شود و درآمد های عملیاتی سازمان فرهنگی-هنری از 33 میلیارد تومان به 16 میلیارد تومان کاهش داشته است.

این در حالی است که در سال 95 این سازمان 165 میلیارد تومان از شهرداری تهران برای فعالیت های فرهنگی و هنری خود بودجه دریافت کرده است.اندکی بعد حق‌شناس رییس کمیسیون فرهنگی وهنری شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد فعالیت‌های شبه‌انگیز سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و موازی‌کاری آن با معاونت اجتماعی و فرهنگی تاکیدکرد: با مسئولان فرهنگی و هنری چندین جلسه برگزار کردیم و رئیس سازمان گله کرد که پیش از ۹۰ درصد بودجه صرف حقوق کارکنان می‌شود. در نتیجه برای درآمدزایی اقدام به اجاره دادن امکانات سازمان شده‌اند اما درآمدها صددرصد صرف خود مجموعه می شود. البته نیاز به سازوکار دارد و باید مصوبه شورا بگیرد.

جواب سازمان فرهنگی وهنری به هیات مدیره یا شهرداری ؟

همان طور که گفته شد این سازمان به دلیل اداره شدن به سبک هیات امنایی از دایره نظارتی شورای شهر خارج است سازمان فرهنگی هنری هیئت امنایی متشکل از ۱۱ شخصیت حقوقی شامل شهردار تهران، رییس شورای شهر تهران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر آموزش و پرورش، رییس سازمان صدا و سیما، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده نیروی مقاومت بسیج،‌ رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌هاست.

اساسنامه‌اش، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سازمانی است با تابعیت ایرانی، عمومی و غیردولتی، مستقل و واجد شخصیت حقوقی که تحت ارکان هیأت امنا و هیأت مدیره فعالیت می‌کند. در تاریخ ۱۱/۹/۱۳۷۵ (تاریخ آگهی تأسیس سازمان در روزنامه رسمی) این سازمان به‌عنوان یکی از سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران رسمیت یافت.

رییس سازمان توسط هیأت امنا انتخاب و حکم او توسط شهردار تهران صادر می‌شود.

یکی از راه‌های اصلی تأمین بودجه سالانه سازمان، بنا به‌تصویب مجلس شورای اسلامی، ۴% درصد درآمد وصولی شهرداری تهران است.

هیأت امنا، عالی‌ترین مرجع سیاستگذاری و تعیین خط‌مشی سازمان است که تمامی مساعی و تلاش خود را در پیشبرد اهداف و اولویت‌های موضوعی سازمان مبذول خواهد داشت.

هیئت مدیره نیز تصمیمات اجرائی را اتخاذ می‌کند. سهم نظارتی شورای شهر بر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که قرار است بیش‌از پیش متولیِ امور فرهنگی شهر شود بسیار نازل است.

این سازمان در درجه‌ی اول به هیئت امنایش حساب پس می‌دهد و به صِرف آنکه وابسته به شهرداری است نمی‌توان امیدوار بود که شورای شهر بتواند بر کارکرد آن نظارت لازم را داشته باشد.

موضوعی که به سادگی دست شورای شهر را دراره نظارت به سازمان بسته و همچنین سبب شده است که برنامه های این سازمان ومعاونت اجتماعی شهر تهران به شکل موازی وبدون اثر بخشی لازم هر ساله بودجه ای را به خود اختصاص داده اما منعفت فرهنگی شهر برای آن نامشخص باشد.

برنامه های مشابه و متکثردودستگاه فرهنگی

مصداق جدید این ماجرا وعده های همزمان معاونت فرهنگی واجتماعی شهر تهران و سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری برای ماه رمضان است .

درحالی که ولی الله شجاع پوریان با تشریح برنامه های فرهنگی، ورزشی و هنری شهرداری تهران به مناسبت ماه میهمانی خدا، توضیح داده، برنامه های فرهنگی شهرداری تهران در ماه مبارک رمضان امسال با هدف تعمیق اُنس و الفت شهروندان به ویژه نوجوانان و جوانان با مفاهیم قرآنی، تکریم ایتام، محرومان و نیازمندان شهر با همکاری و بهره گیری از توان تشکل‌های مردم نهاد، ترویج نشاط معنوی در بین شهروندان و بهره مندی هرچه بیشتر شهروندان تهرانی از فضایل ماه مبارک رمضان برگزار می شود.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به برنامه‌های ماه رمضان در این سازمان گفت: در ماه مبارک رمضان برنامه‌ای با عنوان «بچه های محراب» را داریم که در مسابقه‌ای بهترین مؤذن و بهترین مکبر نوجوان انتخاب و تقدیر می‌شود.

همچنین در میدان امام حسین (ع) و چهار میدان پرتردد دیگر تهران افطاری ساده توزیع خواهد شد. جشنی با عنوان «دعوت» نیز با همکاری صدا و سیما و کمیته امداد برگزار می‌شود که به آزادی زندانیان جرائم غیر عمدی و تأمین هزینه درمان بیماران خاص می‌پردازد. برنامه هایی که محتوایی یکسان داشته و بودجه های متفاوتی برای آنها خرج می شود.

همان طور که ذکر شد سرنوشت این نهادهای فرهنگی شهرداری تهران همچنان در هاله ای از ابهام قراردارد مشکلاتی که حل آن به یکباره ممکن نیست و نیازمند بررسی های حقوقی کمیسیون های فرهنگی واجتماعی و همچنین برنامه و بودجه است . به زودی به شکل جزیی بخشی از مشکلات این سازمان و معاونت اجتماعی فرهنگی شهردارتهران را بررسی خواهد شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تیتر شهر، تاریخ انتشار 25 اردیبهشت 97، کد مطلب: 69015، www.titreshahr.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
0
0
برنامه های فرهنگی شهرداری برای این ماه به نظر من کافی نیست ؛ باشد که بیشتر از این چنین برنامه ها اجرا بشه
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
0
0
برای این ماه برنامه های مناسبی رو ندارن و باید بیشتر روی این زمینه کار کنن
س.ق76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین