پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۳۹۵۴۹
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶
توسعه علوم انسانی بخشی مهم از توسعه ساختار سیاسی اجتماعی محسوب می شود. بررسی وجوه توسعه علوم انسانی برای کشورهای در حال توسعه بسیار مهم و ضروری است. در مباحث مربوط به توسعه علوم انسانی در ایران و کشورهای در حال توسعه، دو جریان مهم معرفتی «بومی­ گرایی کارکردی» و «بومی­ گرایی معرف ت­شناسانه» قرار دارند و همواره تقابل­ های رویکردی را با یکدیگر داشته ­اند که موجب کندی تحول در توسعه علوم انسانی گشته است.
توسعه علوم انسانی بخشی مهم از توسعه ساختار سیاسی اجتماعی محسوب می شود. بررسی وجوه توسعه علوم انسانی برای کشورهای در حال توسعه بسیار مهم و ضروری است. در مباحث مربوط به توسعه علوم انسانی در ایران و کشورهای در حال توسعه، دو جریان مهم معرفتی «بومی­ گرایی کارکردی» و «بومی­ گرایی معرفت­ شناسانه» قرار دارند و همواره تقابل­ های رویکردی را با یکدیگر داشته ­اند که موجب کندی تحول در توسعه علوم انسانی گشته است.
در این پژوهش قصد آن داریم که با یک روش کیفی و بهره­ گیری از ابزارگردآوری داده­ ها کیفی به این سوال پاسخ دهیم (سوال اصلی) که «تقابل رویکرد بومی ­گرایی کارکردی و رویکرد بومی ­گرایی معرفت­ شناسانه در بومی ­سازی و توسعه علوم انسانی چگونه سبب کارآمدی و یا ناکارآمدی این حوزه می ­گردد؟.
فرضیه اصلی ما در این پژوهش بیان می­دارد که «تقابل رویکرد بومی ­گرایی کارکردی و رویکرد بومی ­گرایی معرفت شناسانه سبب کُندشدن فرآیند توسعه علوم انسانی و عدم تحقق بومی ­سازی در ایران شده و حرکت به سمت رویکرد تلفیقی ـ ترکیبی در این حوزه، راهگشای وضعیت فوق می­ باشد».

 متن کامل مقاله را اینجا بخوانید.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از وبسایت پژوهشنامه علوم سیاسی، تاریخ انتشار:بهار 1396 ، کدخبر: 315، www.ipsajournal.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین