پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۳۱۳۵
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
200 هزار سهامدار ایران خودرو وسایپا در شرایطی به مجمع می‌روند که ایران خودرو 87 میلیارد تومان سود شناسایی کرده، اما سایپا 1140میلیارد تومان زیان دیده است.

شعار سال: مجامع عمومی دوقلو‌های خودرو ساز ایران در حالی امروز برگزار می‌شود که شرکت ایران خودرو عملکرد مالی و اقتصادی بهتری نسبت به رقیب تجاری خود برجای گذاشته است. به گزارش همشهری، مجامع عمومی سالانه دو شرکت ایران خودرو و سایپا امروز در شرایطی برگزار می‌شود که انتظارات از وضعیت درآمد‌زایی این شرکت‌ها با پیچیدگی‌های زیادی مواجه شده است با این حال شرکت ایران خودرو عملکرد بهتری را نسبت به رقیب دیرینه‌اش به نمایش گذاشته است؛ این دو شرکت که در دو سال گذشته رهبری بازار سهام را در اختیار داشته‌اند و بخش زیادی از معاملات بازار را به‌خود اختصاص داده‌اند این بار هم در آستانه برگزاری مجامع سالانه این دو شرکت گمانه زنی‌ها برای رشد ارزش سهام این شرکت‌ها در بورس افزایش یافته است و امروز بعد از برگزاری مجامع عادی سالانه بخشی از این گمانه زنی‌ها روشن و شفاف خواهد شد. مطابق آمار‌های تولید و فروش مقدار فروش شرکت سایپا در بهار امسال 44 درصد و ایران خودرو یک درصد رشد کرده است، با این حال شرکت ایران خودرو برای سال مالی 96معادل 87 میلیارد تومان سود شناسایی کرده است اما سایپا در همین مدت 1140 میلیارد تومان زیان کرده است. با این شرایط سهامداران این دو شرکت که از 200هزار نفر فراتر می‌رود امروز در شرایطی در مجمع عمومی سالانه شرکت می‌کنند که سود هر سهم ایران خودرو 57 ریال و زیان هر سهم سایپا 290 ریال است. شرکت ایران خودرو همچنین قرار است 28 مرداد‌ماه امسال یک مجمع فوق العاده برای تعیین هیأت مدیره جدید برگزار کند.

چالش‌های سه گانه

برخلاف سایپا که همچنان تحت‌تأثیر برخی رویکرد‌های مدیریتی با زیان سنگینی مواجه شده است، اطلاعات مالی مربوط به شرکت ایران خودرو که در سامانه کدال درج شده است نشان می‌دهد این شرکت از رویه‌های مالی و اقتصادی بهتری برخوردار بوده و توانسته سود انباشته خود را در پایان سال مالی 96به 446میلیارد تومان برساند؛ درحالی‌که شرکت سایپا نه فقط سودی نکرده است بلکه زیان انباشته‌اش نیز به 1100میلیارد تومان رسیده است. هم‌اکنون سه چالش اساسی به‌عنوان خطرات بالقوه بر سر راه فعالیت این دو شرکت تلقی می‌شود، نخستین چالش کمبود نقدینگی است که هزینه‌های مالی آن ها را به‌شدت افزایش داده و به بدهی‌های سنگین مالی منجر شده است. شرکت‌های ایران خودرو و سایپا سالانه به‌دلیل کسری نقدینگی در گردش هزاران میلیارد تومان وام بانکی دریافت می‌کنند و هر سال سود‌های سنگینی برای باز پرداخت سود این بدهی‌ها می‌پردازند. چالش دوم این شرکت‌ها افزایش قیمت دلار است که موجب شده هزینه تمام‌شده تولید این شرکت‌ها که به واردات قطعات اولیه وابسته است افزایش پیدا کند. در چنین شرایطی صادر نشدن مجوز افزایش قیمت در شورای رقابت برای محصولات این شرکت‌ها به مانعی برای افزایش درآمد‌های این دو شرکت تبدیل شده و حاشیه سود این دو شرکت را به‌شدت کاهش داده است، به‌طوری که شرکت سایپا به تازگی در توضیحات خود درباره اینکه چرا مقدار زیانش در سال 96تا 1140میلیارد تومان افزایش یافته اعلام کرده دلیل این کاهش شدید سود افزایش نیافتن قیمت فروش محصولات، افزایش قیمت تمام‌شده محصولات به‌دلیل افزایش قیمت نهاده‌های تولید و همینطور تغییر روش فروش از نقدی به اعتباری است که هزینه‌های مالی زیادی را به سایپا تحمیل کرده است. چالش سوم که هنوز برآورد دقیقی از اثرات آن انجام نشده است اعمال تحریم‌های جدید از آبان‌ماه است که می‌تواند واردات مواداولیه این شرکت‌ها را محدود کند.

اقدامات اصلاحی

با وجود چالش‌های اقتصادی داخلی و احتمال بروز محدودیت‌های خارجی جدید برای شرکت‌های خودرو ساز شرکت ایران خودرو با ارائه راهکار‌هایی در زمینه صادرات خودرو به کشور‌های دیگر بخشی از این موانع را رفع کرده، به‌طوری که این شرکت قرار است در سال‌جاری 10هزار دستگاه خودرو به کشور‌های دیگر صادر کند که 75درصد آن به کشور‌های خاورمیانه و آفریقا و 25درصد نیز به کشور‌های آسیای میانه، آمریکای لاتین و اروپا صادر خواهد شد. سال قبل شرکت ایران خودرو توانست مجوزهای لازم را برای صادرات دنا پلاس و رانا به کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس به‌دست بیاورد و نخستین محموله صادراتی دنا پلاس را به ناوگان پلیس سنگال صادر کرد که با استقبال این کشور مواجه شد. همچنین براساس قراردادی که با کشور بلاروس منعقد شده قرار است سالانه 1000دستگاه دنا در این کشور تولید شود و پیش‌بینی می‌شود این مقدار به‌زودی به 5هزار دستگاه برسد. همچنین کارخانه مشترک ایران خودرو و بخش خصوصی آذربایجان با هدف تولید سالانه 10هزار دستگاه برای 5مدل خودروی سواری تاسیس شده و قرار است با توسعه فعالیت آن در 3شیف کاری ظرفیت آن به 50هزار دستگاه برسد. آن طور که مدیران شرکت اعلام کرده‌اند به‌دنبال انعقاد قرارداد‌های همکاری جدید با شرکای خارجی در زمینه فنی و مهندسی پیش‌بینی می‌شود نخستین محصول این قرارداد مشترک 2.5سال آینده وارد بازار شود ودر10سال آینده 23محصول جدید روی پلتفرم اختصاصی ایران خودرو طراحی و تولید شود.

تولید و فروش

داده‌های آماری از وضع تولید و فروش دو شرکت ایران خودرو و سایپا نشان می‌دهد شرکت ایران خودرو در بهار امسال جمعا 126هزارو 11دستگاه خودرو به ارزش 4519 میلیارد تومان فروخته که این مقدار نسبت به سال قبل یک درصد رشد نشان می‌دهد. در میان این خودرو‌ها، دنا از بیشترین مقدار رشد فروش برخوردار بوده و مقدار فروش این خودرو امسال نسبت به سال قبل دست‌کم 80درصد رشد کرده و به مرز 12هزار خودرو رسیده است.در این مدت همچنین مقدار فروش شرکت سایپا با 44درصد رشد از نظر تعداد به 108هزارو 332دستگاه خودرو رسیده است. این مقدار فروش منجر شده است درآمد سایپا نسبت به سال قبل با 1060تومان رشد، معادل 60درصد به 2841میلیارد تومان برسد.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 31 تیر 97، کد مطلب: 23932، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین