پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۴۹۰۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹
اعداد اعلامی از سوی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نشان می‌دهد ٢١٠ هزار مترمربع تخلف در پروژه ایران مال وجود دارد.

شعار سال: مگا یعنی 10 به توان شش؛ اگر این عدد را از نگاه یک میلیاردر ببینید، عددی چشمگیر است. اگر در میان قشر متوسط مطرح شود، زیادتر از شمار متداول است، اما قشر ضعیف هنوز در ریاضیات به جرگه اینگونه اعداد وارد نشده‌ و نمی‌شوند. سخن از بزرگ‌ترین تخلف در گوشه غربی پایتخت است؛ جایی که زمین در سایه دریاچه خلیج‌فارس و بزرگراه‌های متعدد و تراکم فروشی‌های شهردار پیشین، حکم طلا را پیدا کرده و کوچک‌ترین تخلف در آن بزرگ خواهد بود؛ چه برسد به تخلف 210 هزار مترمربعی.

واگذاری بزرگ

مال‌ها و مگامال‌ها در تهران طی سال‌های اخیر رشدی قابل‌توجه پیدا کرده‌اند و بی‌توجه به بسیاری نیازها و کمبودهای شهری سر از جای جای شهر در آورده‌اند. در سال‌هال ابتدایی دهه 90 سخن از بزرگ‌ترین شهربازی خاورمیانه با نام «هزار و یک شهر» در رسانه‌ها پیچید. این شهربازی قرار بود در غرب تهران و نزدیک دریاچه چیتگر ساخته شود و تأمین‌کننده نیاز شهروندان، عدالت امکانات عمومی، تفریحی و فضایی گسترده برای شادی تهرانی‌ها باشد اما تعلل سازندگان و نرسیدن بودجه‌ها و امکانات لازم باعث شد شهرداری تهران این فضا و زمین‌های میلیون متری اطرافش را یکباره به‌دست‌اندرکاران بزرگ‌ترین «مال» واگذار کند.

این واگذاری موجب شد بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران کشور در این پروژه گردهم آیند و مختصاتی نجومی برای این پروژه درنظر بگیرند. مساحت ایران مال، یک میلیون و ۶۶۹ هزار مترمربع است که حدود 500 هزار مترمربع آن را واحدهای تجاری تشکیل می‌دهند.

در فاز اول از یک میلیون مترمربع پروژه، رونمایی شده که دارای 300 هزار مترمربع واحد تجاری و تولیدی است. 669 هزار مترمربع دیگر در فاز دوم و تا پایان 1399 مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. این مجموعه 200 رستوران دارد.

براساس پیش‌بینی‌ها در هر ساعت هشت هزار خودرو می‌تواند به این مجموعه وارد و از آن خارج شود. ایران مال دارای 52 دسترسی اعم از تونل، پل، زیرگذر و رمپ‌های مختلف است.

آخرین مذاکرات نیز به‌ منظور ایجاد خط مستقیم مترو به این مجموعه انجام شده تا همه امکانات روی کاغذ به نفع این پروژه نجومی باشد. فاز اول دارای یک هتل پنج ستاره پلاس با 400 اتاق و امکانات بالاست که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. سایر بخش‌های فاز اول نیز در ماه‌های آینده افتتاح خواهند شد. همچنین در فازهای بعدی طرح شهربازی سرپوشیده آن با 10هزار مترمربع مساحت طراحی شده است.

طراحی و مطالعه این پروژه دو سال به طول انجامیده و اجرای آن پنج تا شش سال زمان برده است. نخستین فاز ایران مال چندی پیش رونمایی ‌شده و تا چند ‌ماه آینده بخش‌های مختلف تجاری، فرهنگی، ورزشی و رفاهی آن به بهره‌برداری خواهد رسید.

کف تخلف ایران مال

براساس اطلاعات کمیسیون ماده 100 شهر تهران، شیوه محاسبه تخلفات ساختمانی اگرچه براساس جدول مدونی ارزیابی می‌شود اما پایین‌ترین نرخ املاک تجاری در تهران 10 میلیون تومان برای هر مترمربع برآورد می‌شود. البته قیمت هر مترمربع ملک مسکونی در منطقه 22، هشت میلیون تومان است و هر مترمربع زمین، 12 میلیون تومان قیمت دارد اما برای مشخص شدن متوسط قیمت تخلف مذکور، ‌همان متری 10 میلیون تومان، عددی میانگین محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد باتوجه به ارقام ذکر شده، ارزش مالی تخلف صورت‌گرفته در این پروژه به رقمی دست‌کم دو هزار و 100 میلیارد تومان برسد.

گزارش شورا و منطقه 22

اعداد اعلامی از سوی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نشان می‌دهد ٢١٠هزار مترمربع تخلف در پروژه ایران مال وجود دارد. محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در این‌باره می‌گوید: یکی از چالش‌های اساسی در حوزه شهرسازی تهران اعطای پروانه‌ها و مجوزها به‌ویژه در پروژه‌های بزرگ مقیاس چند منظوره همانند مال‌ها و مگامال‌ها صرفا مبتنی بر درآمدزایی بوده است. این در حالی است که یکی از تکالیف طرح تفصیلی که هنوز پس از هفت سال تعیین تکلیف نشده، ‌این بوده که شهرداری تهران اگر در پهنه‌های خاص، مجوز ساخت واحد تجاری، پاساژ، مال و یا مگامال را می‌دهد، باید این مجوز مبتنی بر یک نیازسنجی و انجام مطالعات جامع برای تعیین نوع بهره‌برداری از کاربری پروژه باشد. در حقیقت باید نوع بهره‌برداری این پروژه‌ها مشخص شود. آنگونه که سالاری اعلام کرده، در گزارشی که از ایران مال به شورا ارائه شده، آمده که قریب به ۲۱۰ هزار مترمربع مازاد بر آخرین پروانه‌ای که برای پروژه صادر شده تخلف ساختمانی رخ داده است. مساحت عرصه این پروژه حدود ۳۱۷ هزار مترمربع یعنی حدود ۳۲ هکتار است و تعداد هشت پروانه ساختمانی طی مدت هفت سال گذشته برای این پروژه صادر شده است. براساس گزارش ارائه شده توسط شهرداری منطقه۲۲ از تخلف حدود ۲۱۰هزار مترمربعی، ۴۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع آن به‌صورت فضاهای فرهنگی اضافه شده، سه هزار و ۷۰۳ مترمربع توسعه هتل بوده و همچنین 14هزار و ۷۲۹ مترمربع در حوزه توسعه فضای ورزشی بوده است. به علاوه، 1354 مترمربع فضای خدماتی، 3827 مترمربع مسجد، ۱۵هزار و ۴۲۹ مترمربع انبار تجاری، ۵۹۷ مترمربع اداری و ۲۷ هزار مترمربع هم لابی هتل و ۲۵ هزار مترمربع نیز راه‌پله‌ها و فضاهای مشاع بوده است. از تخلفات مذکور ۶۷هزار و ۲۵۰ مترمربع نیز به‌عنوان فضای پارکینگ اضافه شده است.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 23 مرداد 97، کد مطلب: 26944، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
باید خیلی وقت پیش جلوش گرفته میشد
س.ق76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین