پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۰۹۸۴
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۰
قاليبافيان ديروز از مانيفست نواصولگرايي خود رونمايي كردند. نشست خبري برگزار كردند و رئوس اين مانيفست را تشريح كردند؛ مانيفستي كه همان‌طور که انتظار می‌رفت از كليات شعاري و كليشه‌اي فراتر نمي‌رفت. قاعدتا معرِف بايد اعم از معرَف باشد. تعریف باید هم جامع افراد معرَّف باشد هم باید مانع اغیار باشد؛ یعنی اغیاری را که غیر معرَّف هستند، از تعریف خارج کند.
شعار سال: مانيفست نو‌اصولگرايي در مقام تعريف اما چنين كاري نمي‌كند. آنچه نهايتا از مانيفست نواصولگرايي مي‌شد دريافت، اين است: «نواصولگرايي يعني خودانتقادي، بازگشت به اسلام و مباني، تغيير اساسي در گفتمان، رويكرد و ساختار، مردم‌باوري، عدالت، عقلانيت، مردم‌سالاري ديني، توجه به آزادي‌هاي اجتماعي در چارچوب قانون اساسي و...» در آخر هم گفته‌‌اند كه نو‌اصولگرايي فرايندي در حال شدن است...

مانيفست نواصولگرايي صرفا چينشي است از جملات و توصيف ايده‌آل‌هاي جذاب كه دست آخر هم نمي‌گويد تفاوتش با اصولگرايي چيست و حتي با اصلاح‌طلبي چه فرقي دارد؟
حسن پیرهادی، دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت، حزبي كه قاليباف پدر معنوي آن است و مسئوليت تدوين اين مانيفست را برعهده گرفته، ديروز در نشست خبری رونمایی از مانیسفت نواصولگرایی گفت: ما اصولگراها در خودانتقادی نسبت به چهره‌ها، حاکمیت و نهادهای دلبسته با آن مشکل داریم اما نو‌اصولگرایی می‌گوید: «از خود انتقاد کن
اگرچه به نظر مي‌رسد كه نواصولگرايان به‌دنبال نوعي خط‌كشي بین خود با اصولگرايان‌اند و قصد دارند از آنچه خط قرمز اصولگرايان تلقي مي‌شود، عبور كنند اما در نهايت از ترسيم خطوط روشن اين تفاوت بين خود و اصولگرايان باز‌مانده‌‌اند و صرفا در طرح كليات درجا زده‌اند. مثلا پيرهادي گفته است: «همه اسلام پیاده نمی‌شود. مثلا در امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر آن را تنزل دادیم به مسائل ظاهری و فقدان امر به معروف مردم به حاکمیت دیده می‌شود. در بسیاری از دستگاه‌های حاکمیتی اشکالاتی وجود دارد و مردم و نخبگان می‌بینند، چرا چیزی در‌این‌باره نمی‌گویند؟ باید گفته شود. ياد مرز انتقاد به حاکمیت و اشکالات وارد به آن را اصلاح کنیم». پیرهادی در ادامه گفته جوان‌گرایي از محورهای اساسی نواصولگرایی است: «باید از برخی مسئولان درخواست کرد که مسئولیت بس است، شما سال‌های سال زحمت کشیده‌اید، به منزل تشریف ببرید و در کنار خانواده باشید؛ تا لحظه آخر عمر نباید این صندلی را چسبید
اگرچه پيرهادي توضيح بيشتري درباره مصاديق نداده و نگفته است كه منظور او چه افراد يا چه سمت‌هايي هستند كه بايد كنار روند. البته انتظار هم از قاليبافيان اصولگرا نمي‌رود كه به مصاديق ورود كنند. محمدسعید احدیان، عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت كه در‌عين‌حال مديرمسئول روزنامه خراسان هم هست، در اين نشست خبري گفته است: «بخش مهمی از اسلام در حال پیاده‌‌‌سازی است اما در حوزه سیاست‌‌‌‌ورزان، مشخصا مسئله اسلام ناب دچار مشکل است...». او باز هم توضيح بيشتري نداده است كه اين مشكل چيست و كجاست.
نواصولگرايي ايده‌اي بود كه محمدباقر قاليباف آن را تيرماه سال گذشته و يكي، دو ماه بعد از شكست در انتخابات رياست‌جمهوري، با نوشتن نامه‌اي خطاب به بدنه جريان اصولگرايي براي نخستين‌بار مطرح كرد.
قاليباف از سوي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب يا همان جمنا، در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري مجبور به كناره‌گيري به نفع رئيسي شد اما در نهايت، اصولگرايان انتخابات را باختند؛ حالا نوبت قاليباف بود كه تقصير را گردن ياران خود بيندازد.
او با طرح ايده نواصولگرايي مدعي شد تصميم‌گيري در رأس اين جريان دچار بحران ناكارآمدي شده است. او از جوانان بدنه اصولگرايي خواست آتش‌به‌اختيار طرحي نو دراندازند.
نامه‌ قاليباف حاوی و حامل دلخوری‌های شهردار سابق تهران بود که برای سومین‌بار در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کرد اما به اصرار رفقای اصولگرایش مجبور به کناره‌گیری شد. قرار بود با کناره‌گیری او، جماعت اصولگرا با رأی به رئیسی انتخابات را ببرند اما فقط 16‌میلیون رأی آوردند و از رقیب اعتدالی شکست خوردند.
از آن زمان تاکنون شهردار سابق تهران جسته‌و‌گریخته به منش و شیوه رفقای اصولگرایش انتقاد کرده است و از درانداختن طرحی نو در اصولگرایی سخن می‌گوید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 10 مهر97، شماره: 3257

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین