پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۶۴۴۹۵
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
نحوه طراحی و تصویب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که در فراخوان رهبر معظم انقلاب تعیین و اعلام شده است، نمونه‌ای از تصمیم‌گیری و اداره کشور با مشورت جمعی نخبگان است.وقتی به مشکلات امروز کشور فکر می‌کنیم ممکن است اقدامات ضروری و فوری اعم از فکر کردن به آینده بلندمدت کشور مشکل جلوه کند اما وقتی به ریشه‌های عمیق و قدیمی این مشکلات می‌نگریم، درمی‌یابیم که حل این مسائل علاوه ‌بر اقدامات فوری، کارهای اساسی و طولانی ‌مدتی را طلب می‌کند. در این فضا، یکی از کارکرد‌های الگوی پیشرفت، ایجاد تعادل و هماهنگی بین کارهای فوری، کوتاه‌مدت و زودبازده و کارهای اساسی و بلندمدت است.

شعار سال: نحوه طراحی و تصویب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که در فراخوان رهبر معظم انقلاب تعیین و اعلام شده است، نمونه‌ای از تصمیم‌گیری و اداره کشور با مشورت جمعی نخبگان است.وقتی به مشکلات امروز کشور فکر می‌کنیم ممکن است اقدامات ضروری و فوری اعم از فکر کردن به آینده بلندمدت کشور مشکل جلوه کند اما وقتی به ریشه‌های عمیق و قدیمی این مشکلات می‌نگریم، درمی‌یابیم که حل این مسائل علاوه ‌بر اقدامات فوری، کارهای اساسی و طولانی ‌مدتی را طلب می‌کند. در این فضا، یکی از کارکرد‌های الگوی پیشرفت، ایجاد تعادل و هماهنگی بین کارهای فوری، کوتاه‌مدت و زودبازده و کارهای اساسی و بلندمدت است.

ممکن است منشأ اثر نشدن برخی تصمیمات فوری، ذهن را با این پرسش مواجه کند که تهیه یک الگو (الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت) برای دهه‌های آینده به چه کاری می‌‌آید؟ اما وقتی آینده‌نگری بعضی کشورهای دیگر را مشاهده می‌کنیم که با وجود مشکلاتی بعضاً بزرگ‌تر از مشکلات ما، برای دهه‌های آینده برنامه‌ریزی می‌کنند، تهیه و اجرای الگوی پیشرفت را ضرورت می‌بخشد.

جابه‌جایی قدرت در سطح جهان در بین دو جنگ جهانی پدید آمد و امریکای شمالی جای اروپا را در سکوی اول قدرت اقتصادی و سیاسی گرفت. بسیاری از مطالعات آینده‌ پژوهانه، جابه‌جایی دیگری را در توزیع قدرت در دنیا پس از 100 سال از جابه‌جایی نخست پیش‌بینی می‌کنند و نشانه‌های آن را در تحولات امروز جهان می‌بینند. امروز آسیا آبستن تحولات سرنوشت‌ساز جهان است.

در 10 سال گذشته سریع‌الرشدترین GDP (تولید ناخالص داخلی) در مناطق دنیا متعلق به اقتصاد نوظهور و درحال‌ توسعه قاره ما است.رشد آسیا ناشی از شکوفایی برنامه‌ریزی‌شده ظرفیت‌های وامانده آسیا خواهد بود. ایران چهارراه جغرافیایی و تمدنی آسیا است.

به گواهی تاریخ هر تحول فراملی که بر آسیا بگذرد از این چهارراه می‌گذرد. اگر آماده نباشیم، حتی تحولات خوب برای آسیا، ممکن است برای کشور ما خوب نباشد. همان طورکه پایان جنگ جهانی دوم برای ایران همراه با مصائب زیادی بود.باید بکوشیم از فرصت‌های تحول و جابه‌جایی جایگاه کشورها در نیم‌قرن آینده که در آسیا متمرکز شده است سود ببریم.

حضور و همکاری ایران در تحولات آسیا، ضامن موفقیت ما در تحولات جهانی است زیرا آسیا به‌سوی کسب جایگاه مطلوب خود در دنیا حرکت می‌کند. حضور ضروری و مفید ایران در تحولات آسیا به معنی غفلت از رقابت و تعامل با غیرآسیا نیست. همان‌طور که کشورهای بزرگ آسیا مثل چین و هند، تعاملات گسترده‌ای با غیرآسیا دارند. در الگوی پیشرفت به رسیدن ایران به جایگاه مناسب خود به فعال کردن موقعیت‌های ارتباطی ایران تأکید شده است و توقف خام‌فروشی منابع طبیعی کشور با ایجاد زنجیره تولید ارزش افزوده از مواد خام کشور خواسته شده است و برای این منظور تسهیل ورود کارآفرینان دانشی به عرصه اقتصاد و توسعه شبکه‌های علم، فناوری و نوآوری و احیای بازارهای تولیدی تخصصی تدبیر شده است.

«الگو اسلامی ایرانی پیشرفت» می‌کوشد تا مهارت‌های بومی ایران با پژوهش به فناوری‌های صنعتی تبدیل شود و بازارهای تولید ما با استفاده از فرهنگ و تجارب بومی و دستاوردهای دانشی احیا شود تا همه عوامل تولید در یک محیط جمع شود و تولید به‌صرفه شود. موقعیت ارتباطی ممتاز ایران در طول تاریخ دست‌دردست فرهنگ اسلامی ایرانی موجب حضور مؤثر ایران در تحولات پیرامونی بوده است. جاذبه این فرهنگ همراه با قابلیت جذب و تعامل زیادی که دارد امروز هم می‌تواند در خدمت پیشرفت ایران قرار گیرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران تاریخ انتشار 1 آیان97، کدمطلب: 486989، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین