پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۰۵۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸
«سگ‌ها نباید وارد پارک شوند، البته ورود حیوانات خانگی مانند گربه ایرادی ندارد». این گفته مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران است. خبری که بار دیگر مسئله ورود یا عدم ورود حیوانات خانگی به پارک‌های شهری را به رسانه‌ها کشاند، به گفته مسئولان شهرداری تهران دوهزارو ۲۳۸ پارک دارد و روی کاغذ ورود حیوانات خانگی به همه این پارک‌ها ممنوع است.

شعار سال: ماجرا از این قرار است که خبرگزاری فارس در خبری در یکی از بخش‌های جدید خود که با هدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی کرده، روز گذشته خبری منتشر کرد با این توضیح: «سوژه قدغن‌کردن ورود سگ به پارک‌های عمومی از مرز 700 امضا گذشت و شهروندان خواستار رسیدگی به این مشکل در کلان‌شهر تهران شده‌اند». در بخش دیگری از این خبر به نقل از برخی شهروندان آمده است: «با عنایت به شلوغی شهرهای بزرگ و آلودگی‌های طول هفته و... مردم دوست دارند همراه خانواده و آشنایان خود آخر هفته چند ساعتی در پارک محل زندگی خود به تفریح بپردازند، ولی متأسفانه برخی با نادیده‌گرفتن این حق خانواده‌ها و بی‌توجه به فرامین دین اسلام که سگ را نجس تلقی می‌کند و به پیروی از ماهواره‌ها و به سبک زندگی غربی اقدام به آوردن سگ به پارک‌ها می‌کنند و این مسئله باعث شده خیلی از مردم از آمدن به پارک خودداری کنند، لذا از مسئولان شهرداری و مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که با شدت با این مسئله برخورد کنند

این ماجرا البته یک سوی دیگر هم دارد، آن دسته از شهروندانی که سگ یا حیوانات خانگی دیگر دارند و تعدادشان هم کم نیست هم مانند سایر شهروندان حق استفاده از فضاهای عمومی شهر را دارند، بااین‌حال آنچه را این خبرگزاری پیگیری و منتشر کرده است، می‌توان به‌نوعی در مقابل هم قراردادن شهروندان تلقی کرد.

البته این اولین‌باری نیست که مسئولان شهرداری ورود حیوانات خانگی را به پارک‌ها ممنوع اعلام می‌کنند. تابستان سال جاری بود که پیمان بضاعتی‌پور، سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج، اعلام کرد «از این پس، کشیدن قلیان و آوردن حیوانات خانگی در پارک‌ها ممنوع است». آنها دلیل این کار را این‌طور عنوان کردند: «به‌منظور استفاده بهینه و سالم خانواده‌ها از پارک‌ها و مراکز تفریحی طی هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده، طرح ممنوعیت استعمال قلیان و حضور حیوانات خانگی در پارک‌های شهر کرج به مرحله اجرا درآمده است. ورود حیوانات خانگی علاوه بر سلب آسایش و امنیت روانی شهروندان، به موضوع سلامت و بهداشت نیز مربوط می‌شود، فضولات حیوانات و تماس کودکان حین بازی با آنها موجب کاهش بهداشت محیط‌های بازی می‌شود و نیاز است تا سلامت و بهداشت کودکان در تمامی پارک‌های سطح کرج تأمین شود». نه‌تنها ورود این حیوانات به پارک ممنوع است، بلکه طبق قانون چاپ و انتشار آگهی‌های مربوط به نگهداری، خرید و فروش، غذای حیوانات خانگی به‌ویژه سگ و گربه نیز در آگهی‌نامه‌ها و سایر رسانه‌ها ممنوع اعلام شده است.

درهمین‌حال روز گذشته مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه چند وقت پیش سگی در پارک به طرف کودکی دویده و باعث ترس کودک شده بود، گفت: در تمامی پارک‌های تهران تابلوی «ورود حیوانات ممنوع» نصب شده است. پارک‌ها حصار ندارند و افراد می‌توانند از نقاط باز که نگهبان ندارد، سگ‌ها را وارد کنند.

علی‌محمد مختاری در ادامه با بیان اینکه تابلوهای ورود سگ به پارک ممنوع را در ورودی پارک‌ها نصب کرده‌ایم، گفت: در تمامی پارک‌ها این تابلوها نصب شده است، چراکه خدای ناکرده برخی مواقع این سگ‌ها بیماری دارند. او همچنین اظهار کرد: «برخی از شهروندان سگ‌های خود را برای بازی به پارک می‌آورند، بسیاری از شهروندان از ورود سگ به پارک ناراضی هستند. برخی از پارک‌ها نیز نگهبان دارند و به افرادی که می‌خواهند سگ‌ را وارد پارک کنند تذکر می‌دهند؛ اما ما نمی‌توانیم با شهروندان درگیر شویم. ما خادم مردم هستیم و نمی‌توانیم با مردم درگیر شویم و دستور داده‌ایم که با مردم به بهترین شکل برخورد شود». مختاری با بیان اینکه دوهزارو 238 پارک در تهران داریم، ادامه داد «ما به کسانی که سگ را وارد پارک می‌کنند تذکر می‌دهیم، اما این را هم بگویم که پارک‌ها حصار ندارند و افراد می‌توانند از نقاط باز که نگهبان ندارد، سگ‌هایشان را وارد کنند

قانونی نیست

محمدهادی حیدرزاده، مشاور معاون خدمات شهری شهرداری تهران، درباره ورود سگ‌ها به پارک، می‌گوید: در قانون آمده است که ورود حیوانات به اماکن عمومی که باعث سلب آسایش می‌شود، ممنوع است. او با بیان اینکه عمدتا در تمام پارک‌ها تابلوی «ورود سگ ممنوع» را زده‌ایم، گفت: نگهبانان پارک از ورود حیوانات جلوگیری می‌کنند، اما در برخی از پارک‌ها برای ورود سگ‌ها محدودیتی وجود ندارد. حیدرزاده در پاسخ به این پرسش که با افرادی که سگ‌هایشان را به پارک می‌آورند چه برخوردی می‌شود، گفت: قانون مشخصی برای ورود حیوانات به پارک نداریم، فقط گفته‌اند در اماکن عمومی ورود این حیوانات ممنوع است، حتی نگفته‌اند جرم است؛ نگهبان پارک فقط این افراد را به بیرون پارک مشایعت می‌کند. حیدرزاده با بیان اینکه شهروندان باید در این زمینه همکاری کنند، گفت:‌ درحال‌حاضر فرهنگ استفاده از سگ‌های تزئینی به‌ویژه در مناطق شمال شهر زیاد شده است و عمدتا افراد سگ‌ها را بعدازظهرها برای پیاده‌روی به پارک می‌برند. پارک فضایی است که مردم باید در‌ آن آرامش داشته باشند، به‌همین‌دلیل از شهروندان می‌خواهیم حیوانات خود را به پارک نبرند. او با بیان اینکه جلوی ورود گربه‌ها را به پارک نمی‌توانیم بگیریم، گفت: برخی پارک‌ها پاتوق گربه‌ها شده است، مد شده مردم به گربه‌ها غذا می‌دهند؛ مانند پارک قیطریه و خانه هنرمندان، کمپین گربه زده‌اند و این گربه‌ها چون می‌دانند در این مکان‌ها به آنها غذا می‌دهند حضور می‌یابند.

با‌این‌همه در بهار سال 90 حدود 40 نماینده وقت مجلس شورای اسلامی طرحی را برای تصویب تهیه کردند که براساس آن قرار بود آوردن حیواناتی مانند سگ در اماکن و معابر عمومی ممنوع و مرتکب‌شونده به ضبط حیوان و جزای نقدی محکوم شود. این طرح که در قالب الحاق یک ماده به قانون مجازات اسلامی ابتدای اسفندماه سال 89 در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد، شامل یک ماده‌واحده و یک تبصره بود، براساس ماده‌واحده آن طرح، گرداندن حیوانات خطرناک یا حیواناتی که برای سلامت عمومی مضر بوده یا نجس‌العین می‌باشند، از قبیل سگ در اماکن و معابر عمومی و وسائط نقلیه ممنوع است و مرتکب‌شونده علاوه بر جزای نقدی از یک میلیون ریال تا پنج میلیون ریال به ضبط حیوان مذکور محکوم می‌شود. همچنین نگهداری حیوانات مذکور در آپارتمان‌ها ممنوع و در منازل مسکونی چنانچه موجب نارضایتی هریک از ساکنان شود، ممنوع است به‌طوری‌که نگهدارنده در مرتبه اول موظف است با اخطار دادسرا ظرف 10 روز رفع مزاحمت کند. در مرتبه دوم و یا در صورت عدم رفع مزاحمت به جزای نقدی از 500 هزار ریال تا پنج میلیون ریال محکوم و در هر صورت حیوانات مذکور ضبط خواهد شد. با وجود آنکه در همان روزها این طرح واکنش‌های گسترده‌ای را به‌دنبال داشت و در رسانه‌های داخلی و خارجی هم بازتابی گسترده داشت، اما در نهایت به جایی نرسید و هرگز هم به صحن علنی مجلس کشیده نشد. بااین‌حال به نظر می‌رسد کسانی مصرانه خواستار اعمال این ممنوعیت در سطح اماکن و فضاهای عمومی هستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت اقتصاد آنلاین، تاریخ 29 آبان 97، کد مطلب: 316182: www.eghtesadonline.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
س.ح75
اخه این حیوونها چه ازاری برای کسی دارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین