پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۱۰۱
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۰
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهر تهران با در نظر گرفتن شاخص های کیفیت زندگی جزء بدترین کلانشهرهای دنیا است وهنوز در رده سیاه چاله ای در قیاس با سایر کلانشهرهاست.

شعارسال: محمد سالاری در نطق پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر با اشاره به چشم انداز گسترش بی‌رویه مجموعه شهری تهران اظهارداشت: نگاهی گذرا به تاریخچه شهرنشینی در دهه‌های گذشته کشورمان نشان می دهد که شهرنشینی در دهه های اخیر دستخوش تحولات قابل توجه و قابل تأملی شده است.

سالاری با تاکید بر اینکه پرداختن به مقوله شهرنشینی دارای ابعاد گسترده‌ای است، گفت: مهاجرت پذیری شهرها به دلیل عدم تحقق سند راهبردی آمایش سرزمین از یک طرف و ایجاد ارزش افزوده برای سرمایه گذاری در شهرها و کلانشهرها، آن هم با محوریت و مبتنی بر بارگذاری و سوداگری ملک از سویی دیگر از جمله مهم ترین مولفه های تحولات توسعه شهرنشینی بوده است.

وی ادامه داد: آنچه از بررسی آمارهای سرشماری رسمی ایران بدست می آید، درسال ۱۳۳۵ از کل جمعیت ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار نفری کشور حدود ۳۲ درصد (یعنی حدود شش میلیون نفر) در شهرها ساکن بوده‌اند و به عبارتی ۶۸ درصد در روستاها ساکن بوده‌اند که در این سرشماری، تهران با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۵۶۰ هزار و ۹۶۳ نفر پرجمعیت‌ترین شهر بوده و پس از آن شهرهایی مثل تبریز، مشهد، اصفهان، آبادان، شیراز، کرمانشاه، اهواز و رشت به ترتیب در رده‌های بعدی قرار داشتند.

سالاری افزود: بررسی های بیشتر نشان می دهد که در سال ۱۳۳۵ میزان جمعیت ساکن در شهر، ۳۲ درصد را در کشور شامل می شد در صورتیکه در سرشماری ۱۳۵۵ این میزان به ۴۷ درصد و در سال ۱۳۸۵ به ۶۸ درصد و در سال ۱۳۹۰ به ۷۱ درصد و با در نظر گرفتن تداوم این روند در سال ۱۳۹۵ به ۷۲.۵ درصد رسیده است.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه میزان نرخ رشد جمعیت شهری در شهر تهران در دهه‌های گذشته بتدریج کاهش پیدا کرده است، گفت: این در حالی است که در مجموعه شهری تهران و شهرهای اقماری آن با نرخ رشدی بین ۵ تا ۵/۷ درصد مواجه بوده‌ایم و آنچه جای نگرانی جدی دارد اینست که گسترش شهرنشینی به سمت شهرهای اقماری مجموعه شهری تهران رفته به طوریکه در سال ۱۳۳۵ استان تهران دارای ۳ کانون شهری بوده که به تدریج به ۷ کانون در سال ۱۳۴۵ و ۱۲ کانون شهری در سال ۱۳۵۵ و ۱۸ کانون در سال ۱۳۶۵ و ۲۶ کانون در سال ۱۳۷۵ و بالاخره ۴۱ کانون شهری در سال ۱۳۸۷ افزایش یافته و قطعا در حال حاضر تعداد کانون‌های شهری از مرز ۵۰ عبور کرده است.

وی ادامه داد: توجه دقیق تر به افزایش تعداد کانون های شهری در مجموعه شهری تهران، خرسندی کسانیکه اعتقاد دارند رشد جمعیت شهرنشینی در تهران رو به تنزل است را با ابهام جدی مواجه می کند چرا که بررسی ها و مطالعات مربوط به شهرنشینی نشانگر اینست که اساسا هر گونه افزایش جمعیت که در نتیجه افزایش بارگذاری در شهرهای اقماری شهر تهران یا هر کلانشهر دیگری اتفاق می افتد، تاثیر مستقیم در افزایش مشکلات شهرها دارد و به عبارت دیگر افزایش بارگذاری‌های گسترده و بی‌رویه اعم از شهرهای اقماری و یا شهر تهران، منجر به افزایش جمعیت مجموعه شهری تهران شده و نتیجه آن وضعیت نابهنجار موجود می باشد، بطوری که هم اکنون با معضلات عدیده ای برای جمعیت مجموعه شهری مواجهیم.

رییس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران معضلات مجموعه شهری تهران را به این شرح اعلام کرد: کاهش سرانه خدماتی، افزایش سکونتگاه‌های غیررسمی، آلودگی هوا، گسترش بیماری های صعب العلاج و...

وی اضافه کرد: بر اساس گزارش موسسه مرسر، شهر تهران با در نظر گرفتن شاخص های کیفیت زندگی جزء بدترین کلانشهرهای دنیا محسوب می شود که با در نظر گرفتن شاخص های فرا ملی و جهانی بودن هنوز در رده سیاه چاله ای در قیاس با سایر کلانشهرها است. چراکه شهر تهران علی رغم تلاش های بسیار خوبی که در دهه های اخیر صورت پذیرفته با یک بی برنامه گی و بی قاعدگی وبدون طرح جامع و طرح تفصیلی شکل گرفته است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در ادامه گفت: بررسی و مطالعات وضعیت افزایش جامعه شهری به ویژه جمعیت پذیری مجموعه شهری تهران و برخی کلانشهرهای کشور باید برای ما به عنوان نمایندگان مردم پایتخت مورد توجه جدی قرار گیرد. هر چند اختیارات نهاد شورا برای حل مشکلات موجود کافی نیست ولی به نظر می رسد ما به عنوان پارلمان محلی پایتخت جمهوری اسلامی ایران، کنشگری لازم را در ایجاد این دغدغه جدی برای عموم مردم و مسئولین کشور نداشته ایم.

وی در پایان سخنانش پیشنهاداتی را جهت رفع و کاهش مشکلات این حوزه مطرح کرد.

سالاری افزود: اکنون زمان آن رسیده که بازنگری جدی در اصلاح طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران داشته باشیم. اساسا در دنیا و کشورهای توسعه یافته از طرح های جامع بلند مدت عبور کرده و به سمت برنامه ریزی های غلتان رفته اند، چراکه مقتضیات زمانی ومکانی و فناوری های نوین با سرعت در حال تغییر است.

وی ادامه داد : ضرورت تهیه طرح جامع و طرح تفصیلی مجموعه شهری تهران شامل کلانشهر تهران به عنوان شهر مادر و روستاها و شهرهای اقماری یا به عبارت دیگر تمامی کانونهای جمعیتی شهری و روستایی با رویکرد مدیریت در جهت کاهش و توقف بارگذاری ها مطرح است.

رییس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران افزود: تعامل با دولت و تشکیل جلسات مشترک و حضور موثر در کمیسیون مربوط به رسیدگی به مشکلات کلانشهرها و شهر تهران جهت تاثیر گذاری موثر در تحقق سند آمایش سرزمینی کشور و مجموعه شهر تهران به منظور مدیریت عدم ورود تمامی ثروت از اقصی نقاط کشور به مجموعه شهری تهران و سایر کلانشهرها و ایجاد نهادی متشکل از تمامی ذینفعان اعم از شورا و شهرداری تهران و شهرهای اقماری با سرپرستی فردی که منصوب به بالاترین مقام کشوری است جهت مدیریت مجموعه شهری تهران لازم است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار خبر 4 خرداد 1395، کدمطلب: 3667055 ،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین