پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۸۷۵۳۶
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۴
دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به آسیب‌های عدالت‌خواهی بدون عقلانیت گفت: جریان دانشجویی مراقب تولید باورهای ضدعدالت در عدالتخواهی باشد.

شعارسال: دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به آسیب‌های عدالت‌خواهی بدون عقلانیت گفت: جریان دانشجویی مراقب تولید باورهای ضدعدالت در عدالتخواهی باشد.

 همزمان با 16 آذر، روز دانشجو، میزگرد آسیب‌شناسی وضعیت جنبش دانشجویی کشور، با حضور نمایندگان تشکل‌های دانشجویی کشور در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

محمدحسین صبوری، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی، پیام مرادی، دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، علی دهقان، دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی (دفتر تحکیم وحدت)، محمدامین مهدی‌پور، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در این میزگرد میهمان خبرگزاری تسنیم بودند و در این نشست به سؤالاتی درباره پیشرو بودن جنبش دانشجویی در حال حاضر، وضعیت جنبش دانشجویی در فضای سیاسی کشور و نگاه جنبش دانشجویی به مفهوم عدالت پاسخ دادند.

پیام مرادی در ابتدای این نشست در پاسخ به اولین مطلب این نشست مبنی بر اینکه "بسیاری از کارشناسان و متخصصان امر معتقدند جنبش دانشجویی در شرایط فعلی مانند گذشته‌های دور دیگر نقش پیشرو (آوانگاردی) در جامعه نداشته و مانند قبل نمی‌تواند نقش ایفا کند"، اظهار داشت: نگاه کاریکاتوری و صفر و یکی داشتند به این مسئله غلط است. جریان دانشجویی مانند هر قشر دیگری در جامعه در برهه‌هایی اثرگذاری و کُنشگری بیشتری داشته و در برهه‌هایی اثر‌گذاری کمتری و ضعف داشته است، ولی می‌توان گفت هیچ زمانی، حداقل در دانشگاه تعطیل نبوده است.

وی 16 آذر و روز دانشجو را بهانه این گفت‌وگو دانست و با اشاره به دیدگاه صبوری، نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی مبنی بر اینکه برخی 16 آذر را از هویت اصلی خود خارج می‌کنند با طرح سوالاتی گفت: 16 آذر چه چیزی را ثابت کرد؟ منِ دانشجو چرا در این روز در دانشگاه برنامه‌هایی را اجرا می‌کنم؛ چون می‌خواهیم هویت 16 آذر را زنده کنیم. اگر 16 آذر یک حادثه هویت‌ساز برای جریان دانشجویی است، چه عناصر هویتی در این روز برای جریان دانشجویی ثبت شد؟

دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، 16 آذر را عامل ثبت سه عنصر هویت‌ساز برای جریان دانشجویی دانست و گفت: جریان دانشجویی در مقابل بخشی از جامعه که مصلحت اندیش و بی‌تحرک هستند، آرمان‌خواه است. اولین شاخصه دانشجویی در 16 آذر متبلور شدن آرمان‌خواهی بود. دوم اینکه آرمان‌هایی که پیگیری می‌کند عمومی است، نه بخشی و مورد طالبه دانشجویان، دانشجویان در 16 آذر به چیزی اعتراض کردند که فقط ارمان و دغدغه آنها نبود بلکه دغدغه کل جامعه بود.

**آرمان‌خواهی و سلامت جنبش دانشجویی در 16آذر 32 ثبت شد

مرادی با اشاره به عنصر سوم یادآور شد: اینکه جریان دانشجویی از صداقت و سلامت برخوردار است و پای هر حرفی که زده هزینه داده و تحت تاثیر قدرت حاکم قرار نمی‌گیرد. این سه شاخصه در 16 آذر ثبت شد. پس هویت جریان دانشجویی این سه موضوع است.

تعداد بازدید : 2

وی در ادامه با طرح این سوال که چرا جریان دانشجویی پیشرو بود؟، خاطرنشان کرد: یک علت این است که جریان دانشجویی از یک بدنه نخبگانی برخوردار است. نسبت به عموم مردم از سواد، شناخت و توانمندی بیشتری برخوردار است. بعد از انقلاب آموزش عالی از نظر کَمی رشد کرد. خاصیت نخبگانی‌ این جمعیت 4 و 5 میلیونی با عنوان دانشجو مثل گذشته نیست. تحلیل دانشجو به دلیل اینکه به صورت عمومی رشد کرده اُفت می‌کند.

** خاصیت نخبگانی جمعیت دانشجویی فعلی مانند گذشته نیست

این فعال دانشجویی با بیان اینکه هر مقدار دغدغه‌ جریان دانشجویی با مسائل عمومی مردم تناسب بیشتری داشته باشد، اثر‌گذاری بیشتری خواهد داشت،گفت: درست است که باید پیشرو باشد اما این به این معنی نیست که از مردم جدا باشد. برخی از شاخه‌های جریان دانشجویی در دوره‌های مختلف از جمله امروز از بدنه مردم جدا شدند نه اینکه جلوتر باشند، جدا شدند، جریان دانشجویی در این وضعیت قطعا خاصیت رهبری هم نخواهند داشت. وقتی از مسائل مردم جدا می‌شود، نمی‌تواند به این مطالبات جهت دهد. یکی از شاخص‌های هویتی 16 آذر برای جریان دانشجویی صداقت و سلامت بود. اگر صداقت جریان دانشجویی آسیب ببیند؛ یعنی حاضر نباشد برای آرمان‌‌های خود هزینه دهد، قطعا از مردم جدا می‌شود.

وی تصریح کرد: جریان دانشجویی برای اینکه مرجع تحلیل و گفتمان در کشور شود، باید نخبگانی بودن خود را حفظ کند؛ یعنی تخصص و توانمندی داشته باشد. بین کنش و دغدغه‌اش تناسب و اصطکاک وجود داشته باشد و سلامت خود را حفظ کند. از بدنه جریان دانشجویی هیچ وقت نمی‌توان انتظار داشت در همه زمینه‌ها متخصص باشد. نه در ایران در همه جای دنیا اینگونه است. انتظار اشتباهی است که از جریان دانشجویی توقع داشته باشیم در همه زمینه‌ها دارای تخصص باشد.

**نباید انتظار داشت جریان دانشجویی در همه زمینه‌ها دارای تخصص باشد

مرادی در همین زمینه افزود: البته این هم اشتباه است که حل مسائل کشور را به این جریان بسپاریم. جریان دانشجویی شان و جایگاهی دارد. مسئولان کشور هم شانی، امورات اجرایی و عملیاتی کشور کار جریان دانشجویی نیست. می‌شود گفت چطور می‌توانست اثرگذارتر باشد اما نباید پیشرو بودن را با این دو مورد اشتباه گرفت؛ یک اینکه جریان دانشجویی بشود، نخبه‌ای دانشگاهی که تولید محتوای تخصصی و نظر پردازی کند و دیگر اینکه انتظار داشته باشیم مسائل مملکت را به صورت عملیاتی برطرف کند.

دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در ادامه این میزگرد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "در مقطعی از تاریخ فعالیت جنبش دانشجویی، دولت حاکم از آن به عنوان پیاده نظام خود استفاده کرد و استقلال این جنبش تحت شعاع قرار گرفت، آیا در شرایط حاضر جریان دانشجویی از استقلال در قبال دولت‌ها و احزاب سیاسی برخوردار است یا نه" به طرح صورت‌ بندی جدیدی در این بخش پرداخت.

وی با اشاره به سه عنصر هویت‌ساز جریان دانشجویی، آرمان‌خواهی، پیگیری دغدغه‌ها و مطالبات مردمی و صداقت و سلامت گفت: پرداخت هزینه برای جریان دانشجویی یکی از موضوعات بدیع و مشخص است. یعنی اینکه با ابزار قدرت و ثروت قابل کنترل نباشد، با تطمیع، در‌گیر مسائل شخصی و زندگی شخصی قابل حذف و منفعل نشود.

مرادی با اشاره به اینکه دولت‌ها به عنوان مجری اجرایی کشورها، همواره برای پدیده‌هایی که آنها را به نقد و چالش می‌کشند، برنامه دارند، گفت: رسانه و دانشگاه کانون برای کسانی که عملکِرد دارند همواره کانون اصلی است، نسبت به آنها احساس خطر می‌کنند و برای آنها برنامه خواهند داشت تا این کانون‌های اعتراضی و انتقادی را کنترل کنند.

دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه از بعد از جنگ هر کدام از دولت‌ها برای کنترل فضای دانشگاه استراتژی داشتند، یادآور شد: روش و استراتژی دولت مرحوم هاشمی برای کنترل فضای دانشجویی این بود که هزینه کار و فعالیت دانشجویی را به شدت افزایش داد. برای کنترل این فضا هزینه را افزایش داد.

** استراتژی دولت مرحوم هاشمی افزایش هزینه فعالیت‌های دانشجویی بود

وی به روش اجرا شدن این استراتژی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از آنها استفاده سلیقه‌ای از اختیارات قانون بود. قانون برای فعالیت‌های دانشجویی، تخلفات و مسائل مختلف آن تعاریفی داشت؛ ممکن است برخی از این بخش‌ها قابل تفسیر باشد، ممکن است برخی مسئولان دانشگاهی و دولتی اختیاراتی داشته باشند و از این طریق اهداف خود را اجرا کنند. اولویت کار استفاده سلیقه‌ای از قانون بود. اگر قرار بود فعالیت انتقادی انجام دهید، بلافاصله حذف شده و در روند تحصیل و زندگی عادی دچار مشکل می‌شدید. ایجاد فشار و بالا بردن هزینه دو گزینه اصلی و طبیعی است در این شرایط برخی فعالیت‌ها ریزش داشت.

مرادی با اشاره به رویکرد دولت اصلاحات در این بخش یادآور شد: اصلاح‌طلبان قبل از دوم خرداد سال 76 تلقی خود را از مفهوم آزادی به لیبرال تغییر دادند. مفهوم آزادی برخلاف گذشته و سابقه چپ سنتی به "دال" و عنصر مرکزی گفتمان اصلاح‌طلبی تبدیل شد و تلاش کردند همه مفاهیم موجود را از قبیل دموکراسی، حقوق اجتماعی، حقوق زنان و حتی تجارت و ... را حول این بنشنید؛ البته این مدلها را از غرب گرفته بودند و توسط نخبگان خودف اساتید و رسانه به بدنه اجتماعی و دانشجویی تزریق می‌کردند.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه اصلاح طلبان برای کنترل فضای دانشگاه نیز از مدل غربی استفاده کردند، گفت: روش آنها ترکیبی از دو موضوع بود؛ با توجه به اینکه دانشجو مطالبه‌گر است و آرمان‌ عمومی را دنبال می‌کند، به جای مانع تراشی برای فعالیت دانشجویی با مهندسی‌ کردن فضای دانشجویی کاری کردند تا دانشجو اهداف آنها را دنبال کند. اولین کاری که کردند این بود که تلقی لیبرال از آزادی را با استفاده از اساتید دانشگاه که نزد دانشجو دارای تشخص بود و تریبون داشتند، به فضای دانشجویی تزریق کردند تا این فضا را کنترل کنند.

**سهم‌دهی به تشکل‌های دانشجویی برای ورود به قدرت در دولت اصلاحات

دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در همین زمینه گفت: در مرحله دوم برای دانشجویان این فضای ذهنی را ایجاد کرد که در انتخابات سهم خواهید داشت. انجمن اسلامی و تشکل دانشجویی یعنی ورود به عرصه قدرت. این یعنی تطمیع جریان دانشجویی؛ اینکه دانشجو و نخبه‌ای که در دانشگاه تربیت شود بعد از دانشگاه وارد عرصه اجرایی، مدیریت و قانونگذاری کشور شود روال طبیعی است اما اینکه فعالیت دانشجویی، فلسفه و بستری برای حضور در عرصه قدرت شود و به او سهم دهید، غلط است.

وی با اشاره به نمونه‌ای در این زمینه گفت: در کتاب "تاریخ تحکیم" می‌خوانیم که ما (دانشجویان تحیکم وحدت) در جلسه به یک نتیجه می‌رسیدیم ولی وقتی مسئل تشکل با شخصیت‌های سیاسی اصلاح طلب نشست می‌گذاشت نظرش تغییر می‌کرد و نظر همه ما عوض می شد.

مرادی افزود: نکته‌ای که در استراتژی این دوران وجود داشت، تخریب رقیب بود. استفاده ناجوانمردانه از ابزار و امکانات رسانه‌ای برای برسب زنی به مخالف؛ عناوین چون خشونت‌طلب افراطی و ... در این فضا پدید آمد. هرکاری کردند تا مجموعه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل که در این دوران داشت شکل می‌گرفت، پا نگیرد. نامه‌نگاری وزیر علوم با آقای خاتمی در این زمینه موجود است اینکه پول گرفتند و توسط جریانی خاص ایجاد شده است و... . این روش هم یک نوع بالا بردن هزینه برای فعالیت دانشجویی است. البته هزینه‌ای که در سطح باور مردم باید پرداخت شود. دولت اصلاحات در محدود کردن فضای آزاد تشکل‌های دانشجویی در بین همه دولت‌ها شاخص است گر چه روش هوشمندانه ای را انتخاب کرد.


تعداد بازدید : 1

** روش دولت احمدی‌نژاد برای همراهی جنبش دانشجویی با دولت

دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به روش دولت نهم و دهم در این زمینه اشاره کرد و گفت: روش به کار گرفته شده در دوران آقای احمدی نژاد، ضریب کاریکاتوری دادن به برخی از تشکل‌ها بود. (احمدی‌نژاد) در دانشگاههای مختلف "سوگلی" داشت، یک عده از تشکل‌ها دانشجویی برای او محترم بودند و برخی محترم نبودند. در آن سال‌ها می‌دیدیم تشکل‌های دانشجویی شناسنامه‌دار، اصلا تریبونی نداشتند و در دیدارها با رئیس‌جمهور حضور نداشته و سخنرانی نمی‌کردند. همان طیفی که به صورت خصوصی از دانشجویان در دفتر ریاست جمهوری رفت و آمد و در دانشگاه‌ها و دستگاه‌ها ضریب نفوذ داشت همان طیف در رسانه‌های وابسته به دولت حضور فعال داشت اما بخش بزرگی از جریان دانشجویی اصلا حضور ندارند.

مرادی با اشاره به وضعیت جریان دانشجویی و نگاه حاکم به آن از سوی دولت فعلی یادآور شد: دولت فعلی به نظر من در بحث کنترل تشکل‌های دانشجویی سرآمد است. تلاش کردند هم با اعمال قدرت مستقیم، اینکه مسئولان وزارتخانه یا مسئولان دانشگاه‌ها با فشار، تشکل‌های خودساخته و دولت ساخته ایجاد کنند. این روند ناخودآگاه تلقی قدرت را در تشکل ایجاد می‌کند، چون بدنه این تشکل خود را مدیون دولت می‌داند، طبیعی است در نقد دولت احتیاط کند.

**دولت روحانی در کنترل تشکل‌های دانشجویی سرآمد است

وی در همین زمینه ادامه داد: اقدام دوم دولت حاکم این است که ذیل عنوان اعتدال و معتدل تلاش کردند، تحرک را از دانشگاه بگیرند. مدیریت فضا به اسم اعتدال با بی‌جان و بی‌تحرک کردن دانشگاه و تشکل دانشجویی، در حالیکه این روند بی‌اعتبار کردن اعتدال است.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه قبل از انقلاب بستر رسمی برای فعالیت دانشجویی وجود نداشت به استراتژی ثابت اصحاب قدرت و ثروت در دوران قبل از انقلاب نسبت به جریان دانشجویی اشاره کرد و گفت: اپوزسیون در فضای رسمی بعد از انقلاب به راحتی اجازه فعالیت در کشور پیدا کرد. خیلی از کسانی که منتقد جدی نظام هستند، به ترامپ نامه می‌نویسند و ... در فضای رسمی بعد از انقلاب اجازه فعالیت یافتند.

مرادی ادامه داد: اصحاب قدرت و ثروت بعد از انقلاب یک استراتژی ثابت هم داشتند و آن این است که به یک روشی قوه انتقادی دانشگاه را فلج، کنترل و یا محدود کنند. به خصوص جریانی که سر قدرت است و می‌خواهد قدرت را کنار بگذارد در این زمینه انگیزه داشته و تلاش می‌کند، پیاده نظام و بدنه فعالی برای خود بتراشد.

دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در بخش دیگر این میزگرد در پاسخ به سوالی مبنی بر "دلیل نگاه کاریکاتوری جنبش دانشجویی به مسئله عدالت که بعضا از سوی برخی تشکل‌های دانشجویی در سالهای اخیر مشاخد شده است، اینکه شعار عدالت خواهی سر می‌دهد اما در برخی مصادیق به مواردی ورود می‌کند که با عدالت فاصله دارد یا پشت افرادی قرار می‌گیرد که تنها شعار عدالت سر می‌دهند،" اظهار داشت: هر حرکت آرمان‌گرایانه در طول تاریخ چه در ایران و چه در خارج از ایران همیشه با خطر انحراف و از مسیر اصلی خارج شدن روبرو بوده است. حتی در طول تاریخ برخی از حرکت‌های آرمان‌خواهانه به واسطه عدم آسیب‌شناسی درست به ضد خودشان تبدیل شده است.

**عدالت منهای عقلانیت انحراف است و به ضد خود تبدیل می‌شود

وی افزود: رهبران سیاسی هوشمند و آینده‌نگر همیشه در مسیر حرکت برنامه‌ریزی می‌کنند. گروه‌های مرجع مثل جریان دانشجویی در مسیری که حرکت می‌کنند، با نگاه آسیب‌شناسانه‌ای باید جلو روند.جریان دانشجویی آرمان‌خواه است. آرمان‌های عمومی چیست؟ عدالت، معنویت، استقلال، پیشرفت و آزادی آرمان‌های عمومی هستند و اشاره کردیم که استقلال آزادی و عدالت اهم آرمان‌هایی بوده که در طول دوره‌های مختلف دنبال کرده است.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه جریان دانشجویی به نظر من در بحث استقلال توفیق نسبی داشته است،گفت: من جریان دانشجویی را درگیر سه مسئله می‌بینم؛ یک مقوله، عدالت، دوم آزادی و سوم معنویت. هر کدام از اینها را به صورت کاریکاتوری دیده یعنی یکی را ببینم و بقیه را نبینیم، دچار خطا شدیم. جریان موسوم به اصلاح‌طلب گرفتار آزادی منهای معنویت و عدالت است. مفهوم عدالت اجتماعی که گفتمان و باور قالب آنها شده باشد، وجود ندارد.

وی گفت: به جز عدالت منهای آزادی‌خواهی و معنویت یک نکته مهمی دیگری که نه تنها جریان دانشجویی که بدنه انقلاب و بچه‌های انقلابی باید به آن توجه داشته باشند، عدالت منهای عقلانیت است. تذکری که شاید قبلا از بزرگان گرفتیم و با قدری تأمل، تفکر و بررسی تاریخ می‌شود فهمید، این است که عدالت منهای عقلانیت انحراف است و به ضد خود تبدیل می‌شود. چرا می‌گویم مسئله آسیب شناسی این مسئله برای جریان انقلابی از بقیه مسائل مهم‌تر است برای اینکه مفهوم عدالت پررنگ‌ترین شاخصه پایگاه گفتمانی جریان انقلابی است. در سطح جامعه در صورت بندی‌های سیاسی، همیشه مسئله عدالت را با بچه های انقلابی می‌شناسند و در اعتقادات و باورهای ما مقوله عدالت زمینه‌ساز پیشرفت کشور است.به خصوص در دوره فعلی که کارایی اقتصادی به شدت افت کرده و کارآمدی نظام مورد چالش قرار گرفته است. در این دوره مقوله عدالت اولویت دارد و در رأس همه موارد دارای اهمیت کشور است.

**توصیه رهبر انقلاب برای ورود دانشجویان به مسئله عدالت

مرادی با اشاره به طرح مبحث عدالت منهای عقلانیت از سوی رهبر انقلاب و مهمترین توصیه رهبری به دانشجویان در این زمینه گفت: وقتی رهبر انقلاب مقوله عدالت منهای عقلانیت را مطرح کردند آن چیزی که مهم بود مسئله مصادیق بود؛ گفتند اگر شما عقلانیت را در عدالت‌خواهی دخیل نکنید در تشخیص مصادیق دچار مشکل می‌شوید. در یک برهه‌ای مشخصا به جریان دانشجویی توصیه کردند که وارد مصادیق نشود. توصیه به خاطر این بود که شأن جریان دانشجویی را در این نمی‌دانستند که وارد مصادیق شوند. به دلیل اینکه عموم مسائلی که خصوصا در سطح ملی محل چالش قرار می‌گیرد از جزئیات و پیچیدگی‌هایی برخوردار است که آن کسی که در کرسی قضاوت نشسته ممکن است امکان قضاوت دقیق پیدا نمی‌کند، چه رسد به جریانی که تخصص کافی در آن فضا ندارد و تازه می‌خواهد از گروه‌های مرجع، اطلاعات دریافت کند.

دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه جریان انقلابی باید مراقب باشد مبادا، بلایی که اصلاح‌طلبان بر سر مفهوم آزادی آوردند، بر سر مفهوم عدالت بیاورد، توضیح داد: تلقی اصلاح طلبان از مفهوم آزادی غیر‌اسلامی شد و به خاطر کسب منافع بیشتر سیاسی، آزادی را از مبنا تهی کردند. مرزها را جابجا کردند،گفتند هر جا که ضریب نفوذ اجتماعی بیشتری وجود داشته باشد، رأی جمع کند و توجه مردم را بیشتر جلب کند مرز آزادی است؛ یعنی، آزادی‌خواهی می‌تواند ساختارها، باورها و نظم را بشکند تا ضریب نفوذ اجتماعی پیدا کند.

مرادی با اشاره به آسیب و خطری که امروز مقوله عدالت را تهدید می‌کند،گفت: این نباید در جریان انقلابی باب شود که من بگویم عدالتخواهی تا هر جایی که ضریب نفوذ اجتماعی بیشتری ایجاد کرد. اگر می‌خواهم موضع‌گیری کنم، ببینم این موضع‌گیری برای من ضریب نفوذ اجتماعی دارد، باعث می‌شود مردم بیشتر استقبال کنند، اگر رأی بیشتری برای من جلب می‌کند و من را بیشتر در معرض دید افکار عمومی قرار می‌دهد مرزها را جابجا کنم. قانون، ساختارها و حتی اگر لازم باشد، انصاف را هم می‌شکنم.

تعداد بازدید : 3

** اگر در عدالتخواهی فقط به ضریب نفوذ اجتماعی توجه کنیم ناچار باید چارچوب‌ها را بشکنیم

وی به پیامدهای چنین رویکردی اشاره کرد و افزود: این روند باعث از بین رفتن عدالتخواهی از ریشه می‌شود. اگر عدالتخواهی از ریشه زده شود، قطعا بعد از گذشت مدتی به ضد خودش تبدیل می‌شود. چون وقتی حد و مرز و چارچوبی برای عدالتخواهی قائل نشویم و تنها به ضریب نفوذ اجتماعی توجه کنیم به جایی می‌رسیم که ناچار باید چارچوب‌ها و ساختارهای کل جامعه را شکست. مثلا زیر میز انتخابات می‌زنید. دیدم که وقتی آزادی به ضد آزادی تبدیل شد با مقوله انتخابات چه کردند. کسانی که شعار آزادی می‌دادند حق تعیین سرنوشت را برای مردم قائل نبودند. اگر مردم فرد دیگری را انتخاب کردند که ما قبول نداریم آزادی نیست. آزادی خواهان ضد آزادی عمل کردند، مبادا عدالت‌طلبان ضد عدالت عمل کنند.

دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: می‌گوییم، ولایت پذیری مصداق اتم عدالت است. بعد ببینیم اگر نقد ولایت‌ و این ساختار ضریب نفوذ اجتماعی می‌آورد، شروع به نقد کنیم. این ضدعدالت است. تولید باورهای ضدعدالت در دل عدالتخواهی است. اگر ما به عنوان جریان انقلابی و پرچمداران عدالتخواهی این بلا را بر سر مفهوم عدالت بیاوریم بارقه‌ها و روزنه‌های امیدی که هست از بین می‌رود. مثلا در حال حاضر انقلاب به شفافیت احتیاج دارد، عدالتخواهی برخورد آنارشیستی، ایجاد بی‌نظمی، ساختارشکنی و بی احترامی به سنت‌ها و بی‌مبنا کردن عدالتخواهی نیست باید روند شفافیت را با احترام به قانون، احترام به ساختارها و احترام به نظم جمعی پیش برد. این عدالت‌خواهی نیست که کسی این مفاهیم و مبناها را بشکند و بعد بگوید من عدالتخواه هستم.

**عدالتخواهی ساختارشکنی و بی‌احترامی به سنت‌ها نیست

وی در بخش پایانی سخنان خود درباره اقتضائات جنبش دانشجویی در شرایط فعلی گفت: در این موقعیتی که ما هستیم اگر بخواهیم یک کار ویژه تعریف کنیم که در 16 آذر 1397 مشخصا جریان دانشجویی چه کاری باید انجام بدهد و وظیفه‌اش چیست؟ مقوله اساسی و اصلی که باید دنبال شود، عدالتخواهی است. با توجه به افت شدید کارایی اقتصادی دولت و دستگاه هایی که در اداره کشور نقش دارند، مسئله عدالت در رأس همه مطالبات است.

**دانشجویان دوگانه شفافیت و پاسخگویی را دنبال کنند

این فعال دانشجویی گفت: برای تحقق عدالت و مبارزه با مظاهر بی‌عدالتی، فقر، فساد و تبعیض چه اتفاقی باید 16 آذر 97، 16 آذر شفافیت و پاسخگویی باشد. یعنی دوگانه شفافیت و پاسخگویی را دنبال کنیم. مثلا دانشجویان در هر شهر و حوزه انتخابیه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای پاسخگویی در این بخش دعوت کنند. در مورد طرح‌هایی مثل اینکه چرا شفافیت آرای نمایندگان جلو نمی‌رود؟ چرا مجلس شورای اسلامی ناگهان تصمیم می‌گیرد، ده‌ها منطقه آزاد تجاری اضافه کند؟ علی‌رغم اینکه دلسوزی‌هایی که شد کارشناسان متعهد و دلسوز در این زمینه مسائلی را مطرح کردند که نادیده گرفته شد. برخی نمایندگان برای کسب کرسی مجلس در دوره آینده گاهی حاضر هستند، منافع ملی را نادیده بگیرند.

دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، مجلس، قوه قضائیه، دولت را یکی از مخاطبین مسئله شفافیت دانست و گفت: مدتهاست مدعی هستیم قوه قضائیه باید یک‌نوسازی از درون انجام دهد و ساختارهای آن مستهلک شده؛ لذا فکر می‌کنیم خود مسئولین قوه قضائیه چه در سطح استان‌ها، شهرستان‌ها و چه در سطح کلان کشور که امیدوارم آقای آملی ریاست محترم قوه قضائیه امسال تریبون بدهند و ما توفیق داشته باشیم مطالباتمان و انتقاداتی را که داریم مطرح کنیم. در مورد قوه قضاییه نکته‌ای که وجود دارد این است که از نظر رسانه‌ای فلج است و ضریب نفوذ اجتماعی خیلی پایینی دارد. سیاست‌گذاری مشخص رسانه‌ای وجود ندارد. قوه قضائیه کارهایی انجام داده، گزارش گرفتیم اما مردم باید این اقدامات را درک کنند.

وی به لزوم شفاف‌سازی همه نهادها و ارگان‌ها اشاره کرد و افزود: نهادهای زیرمجموعه رهبری، مجموعه‌هایی که از توان مالی برخوردارند و امکانات لجستیکی دارند حتی نهادهای نظامی که شفاف‌سازی آنها به مسائل امنیتی برنمی‌گردد و محرمانگی ندارد. همه باید در قبال آن وظایفی که دارند، مناسباتشان را شفاف و پاسخگو باشند.

**حرکت‌های دانشجویی رادیکالیسم به‌نفع کشور نیست

مرادی افزود: در رأس همه اینها دولت که بیشترین امکانات و بودجه کشور را در اختیار وزارت‌خانه‌های مختلف قرار می‌دهد باید پاسخگو باشند. این موارد را احصا کردیم و سوژه‌های مشخصی داریم. به نظرم مسئولان استانی و شهرستانی در سطح شهرستان‌ها، وزرا در سطح تهران باید با دانشجو گفتگو کنند قطعا اگر بحث‌های دانشجویی به سمت رادیکالیسم پیش رود به نفع نظام و کشور نیست.

وی در پایان اضافه کرد: من 16 آذر امسال را 16 آذر پاسخگویی و شفافیت می‌دانم. به عنوان عضوی از جریان دانشجویی از مسئولان کشور اعم از دولتی، غیردولتی دعوت می‌کنم در این روزها در یک فضای منطقی مبتنی بر عقلانیت انقلابی در قبال وظایفشان پاسخگو باشند و مناسباتشان را هم شفاف کنند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 17بهمن 1397 ، کدخبر: 1891542،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین