پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۱۵۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۷
کمک‌های شهرداری تهران به مناطق سیل‌زده کشور همچنان ادامه دارد. تصویب یک‌لایحه دوفوریتی در پارلمان شهری پایتخت هم تأکیدی بر این پیام شد که «خوزستان تنها نیست»؛ لایحه‌ای که صبح دیروز شهردار تهران ارائه کرد و خبر داد که نیروها و تجهیزات شهرداری تا بازگشت وضعیت عادی به مناطق سیل‌زده به‌خصوص دشت آزادگان حضور خواهند داشت. پیروز حناچی گزارشی را از اقدامات صورت‌گرفته در 3 استان درگیر با سیلاب ارائه کرد و با تقدیم لایحه‌ای در واقع خواستار دریافت مجوزی قانونی از شورا برای کمک به سیل‌زدگان شد.

شعار سال: اصلی‌ترین دستور جلسه دیروز شورای شهر تهران به موضوع بررسی لایحه دو‌فوریتی مجوز به شهرداری تهران جهت کمک به سیل‌زدگان استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان اختصاص داشت؛ لایحه‌ای که توانست آرای لازم را کسب کند و به این ترتیب به شهرداری تهران اجازه داده ‌شد از محل صرفه‌جویی در هزینه‌کرد ردیف‌های بودجه سال98 نسبت به کمک به سیل‌زدگان استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان تا سقف 100میلیارد ریال هزینه کند. همچنین شهرداری تهران مکلف شد پایان هر فصل گزارش عملکرد هزینه‌کرد این اعتبار را به شورا ارائه دهد.

در یکصد‌و‌سی‌و‌پنجمین جلسه شورای شهر تهران، پس از صحبت‌های محسن هاشمی و ایراد 5تذکر از سوی اعضا، حناچی پشت تریبون قرار گرفت تا دلایل ارائه لایحه به‌صورت دوفوریت را بیان کند. او البته اشاراتی هم به اقدامات مهار سیلاب‌ها در پایتخت داشت. حناچی گفت: «از ابتدای سال جدید علاوه بر ماموریت‌های جاری، آمادگی مقابله با سیل برای کل تهران، اعلام آماده‌باش به مناطق، لایروبی مسیل‌ها و انهار، ایجاد نشاط در مردم و کمک به استان‌های نیازمند جزء 3ماموریت‌ دیگر لحاظ شدند.» او با بیان اینکه به‌دنبال حضور نخستین اکیپ‌ها به مناطق سیل‌زده، استاندار گلستان و وزیر کشور از شهرداری تهران تشکر کردند، عنوان کرد: «خوشبختانه بخش زیادی از آب شهر آق‌قلا تخلیه شده و اکیپ‌های دیگری از نیروهای شهرداری تهران نیز به پلدختر و خرم‌آباد اعزام شدند. تا به امروز به‌دنبال جمع‌آوری کمک‌های مردمی و کمک‌های اقلامی شهروند، اجناسی به مناطق سیل‌زده ارسال شده است.

طی روزهای گذشته 70خودروی سبک و سنگین از حرم امام راحل همراه ماشین‌آلات مهندسی که بخشی از آنها کمک‌های مردمی بوده‌اند، به دشت آزادگان و سوسنگرد و روستاهای اطراف ازجمله حمیدیه ارسال شده است.» شهردار تهران با اشاره به اینکه برخی ‌نقاط این منطقه ازجمله قسمتی از تنگه رقابیه زیر آب رفته است، گفت: «همچنین جاده سوسنگرد به بستان دچار آبگرفتگی شده و مهندسان شهرداری تهران در تلاشند آب را به مسیر اصلی برگردانند. شهروندان خوزستانی نیز قدردان فعالیت‌های شهرداری تهران هستند و حتی روز گذشته به‌عنوان تشکر برای شهرداری تهران، هوسه کردند؛ موردی که عکسش در صفحه اول روزنامه همشهری امروز (یکشنبه) چاپ شد.»

حناچی درباره آوردن لایحه به شورا هم توضیح داد که برای انجام ماموریت‌های خارج از حریم قانونی شهر تهران نیازمند مجوز هستند. او اعلام کرد که تلاش می‌کنند تا از بودجه استفاده نکنند اما در برخی موارد ناگزیر به استفاده از بودجه هستند.

16موافق از 19نفر

پس از استماع دفاعیات پیروز حناچی درباره کمک شهرداری تهران به مناطق سیل‌زده، دوفوریت لایحه مجوز به شهرداری تهران جهت کمک به سیل‌زدگان استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان را با حدکثر آرا به تصویب رساندند. بر این اساس، بررسی کلیات لایحه در دستور کار قرار گرفت و مخالفان و موافقان نظرات خود را بیان کردند. در این میان سیدحسن رسولی اعتقاد داشت که لایحه ایرادات ماهوی دارد و به لحاظ قانونی باید درست شود. رسولی همچنین بر این نظر بود که باید عدد و رقم میزان مساعدت به‌صورت دقیق در لایحه آورده شود. او در عین حال تأکید کرد که مخالف کمک به سیل‌زدگان نیست اما با استناد به بند۳ ماده۴ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران، در قالب تبصره‌ای آورده شود که وزیر کشور و استاندار تهران ضمن تعیین نقش شهرداری از محل اعتبارات مربوطه نسبت به تامین هزینه‌های جبرانی خدمات شهرداری اقدام کند‌. شهربانو امانی اما از کلیات لایحه دفاع کرد و گفت که برای حمایت از سیل‌زدگان بهتر است هرچه سریع‌تر اقدام کنیم.

محمد‌جواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران هم در دفاع از لایحه دوفوریتی گفت: «در سطح ٢٥ استان و میزان بارش که در ٢٠٠سال گذشته بی‌سابقه بوده است، تاکنون ٧٨ کشته آمار رسمی گزارش داده‌اند. بدون بسیج همه ظرفیت‌های دولتی و اجتماعی و مدنی نمی‌توان حتی بخش کوچکی از نیازهای گسترده هموطنان در رنجمان را تامین کرد. دولت و نهادهای دیگر همه تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند. مردم و نهادهای مدنی فعال شده‌اند و شهرداری تهران نیز اقدامات عاجلی را به‌کار بسته است. با حضور شهرداری با تخصص و توانایی در مناطق سیل‌زده، تجربه و آمادگی لازم در مواجهه با دیگر حوادث طبیعی چون سیل و زلزله در مناطق دیگر کشور ازجمله در شهر ۱۰میلیونی تهران به‌وجود می‌آید. شهرداری تهران به لحاظ دانش و امکانات فنی و نیروی انسانی می‌تواند نقش مهمی در مدیریت کمک‌های مورد نیاز سیل‌زدگان داشته باشد.»

سپس سیدمحمود میرلوحی پیشنهادی را ارائه داد که موافقت اعضا را در پی داشت. به این ترتیب و طبق پیشنهاد میرلوحی، مبلغ 10میلیارد تومان کمک به سیل‌زدگان 3استان از سوی شهرداری تهران اختصاص می‌یابد.

پس از این، نوبت به بررسی جزئیات لایحه رسید که 4پیشنهاد داشت. یکی از اصلی‌ترین پیشنهادها هم این بود که پایان هرفصل گزارش عملکرد هزینه‌کرد این اعتبار به شورا ارائه شود؛ پیشنهادی که به تصویب رسید. در بخش دیگری از این ماده واحده و با توجه به در اختیار داشتن دو ظرفیت مردمی سمن‌ها و ستاد شورایاری‌ها از سوی مدیریت شهری، مقرر شد شهرداری تهران ساماندهی کمک‌های مردمی شهروندان تهرانی به سیل‌زدگان را نیز مدیریت کند. به گزارش همشهری، دیروز همچنین به پیشنهاد زهرا نژاد‌بهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران و با امضای نامه‌ای اعضای شورای شهر تهران با اختصاص بخشی از حق‌الجلسه خود به هموطنان سیل‌زده‌مان موافقت کردند. پس از این هم نوبت به دستور جلسات بررسی پلاک ثبتی باغات رسید که از 7پرونده موجود، 4مورد پلاک باغ تشخیص داده نشد.

بررسی اعتراض رانندگان فرودگاه امام در شورا

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان جلسه روز گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از ساعت 7صبح دیروز جلسه هم‌اندیشی اعضا با حضور آقای حناچی برگزار شد، اظهار کرد: «در این جلسه مسائل مختلف ازجمله اقدامات شهرداری تهران در بحث سیل مطرح شد و همچنین شهردار توضیحاتی را درباره کمک به سیل‌زدگان استان‌های خوزستان، لرستان و گلستان مطرح کرد.» محسن هاشمی رفسنجانی گفت: «همچنین، در رابطه با اقدامات شهرداری تهران در سال98 براساس برنامه سوم و قانون بودجه هماهنگی‌هایی انجام شد و بنابر توضیح شهردار تهران در سال97، 100درصد بودجه نقدی تحقق پیدا کرده و البته در رابطه با بودجه‌های غیرنقدی هنوز مشکلاتی وجود دارد و 100درصد آن محقق نشده است.» او با اشاره به اعتراض رانندگان تاکسی و مینی‌بوس فرودگاه امام‌خمینی(ره) به پرداخت عوارض طرح ترافیک، نیز گفت: «این اعتراضات به من رسیده و من آن را به کمیسیون عمران و حمل‌ونقل ارجاع دادم و درنهایت پس از نتیجه‌گیری نظر شورا به معاونت حمل‌ونقل و ترافیک ارسال می‌شود و امیدواریم آنها طبق این رأی عمل کنند.»

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری تاریخ انتشار 26فروردین 98، کد خبر: 52402، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States of America
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
0
0
10 میلیارد؟ برای ساخت هر متر واحد مسکونی حداقل 2 میلیون پول نیازه. به نظرتون اون حجم خونه تخریبی چقدر پول میخواد؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین