پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۲۳۰
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳
مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با اشاره به نهایی شدن بسته تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده کلانشهر تهران و ابلاغ آن به دستگاه‌های ذی‌ربط گفت: وام قرض‌الحسنه نوسازی از امروز به متقاضیانی که به بانک معرفی شده بودند، پرداخت خواهد شد.

شعارسال: فتح‌اللهی در نشست خبری روز (یکشنبه) گفت: اعطای بسته‌های تشویقی نوسازی در بافت‌های فرسوده 4 محور اصلی داشته که مهم‌ترین آن کنترل تورم با هدف رونق‌بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده بوده است. برهمین اساس برای کنترل تورم 20 تا 25 درصد هزینه ساخت را کاهش داده‌ایم.

وی افزود: در راستای کاهش هزینه‌های ساخت، رایگان شدن هزینه انشعاب در سال 1395 مدنظر قرار گرفت و برای کلیه شهروندانی که مبتنی بر طرح موجود اقدام به نوسازی در بافت‌های فرسوده کنند، کلیه هزینه‌های انشعاب رایگان خواهد بود. هزینه انشعاب به طور میانگین با توجه به متراژ هر پلاک حدود 7 میلیون تومان خواهد بود که اگر تخفیف صددرصدی این هزینه‌ها را در نظر بگیریم، 7 الی 10 درصد بنا به متراژ هر پلاک هزینه‌های ساخت و ساز کاهش می‌یابد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران به تخفیف 100 درصدی مجوزهای حفاری به عنوان یکی دیگر از بندهای بسته طرح تشویقی در جهت کاهش تورم اشاره کرد و افزود: شهرداری تهران برای نوسازی بافت‌های فرسوده تخفیف 100 درصدی مجوزهای حفاری را در نظر گرفته است. در حقیقت کلیه عوارضی که منشاء آن شورا و شهرداری بوده است، حذف گردیده و هیچ هزینه دیگری از سازندگان اخذ نخواهد شد. سازمان نوسازی رصدخانه‌ای با هدف نظارت بر صدور پروانه‌ها تشکیل داده تا در تمام مناطق روند صدور پروانه با تخفیفات ذکر شده، مورد نظارت قرار گیرد.

فتح‌اللهی با اشاره به اعطای وام قرض‌الحسنه نوسازی و کارمزد 2 درصد جهت امور ثبت و ضبطی وام‌ها تاکید کرد: در این طرح بانک عامل، بانک مسکن تعیین شده است و در روند واگذاری اعطای وام‌ها 9 الی 10 درصد وام توسط دولت و مابقی توسط شهرداری تهران پرداخت می‌شود.

وی از اختصاص 400 میلیارد تومان ردیف بودجه برای شهرداری‌ها جهت نوسازی بافت‌های فرسوده خبر داد و افزود: براساس برآورد انجام شده تقریبا تمامی هزینه ساخت در بافت‌های فرسوده توسط وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود. بدین ترتیب هیچ علتی برای عدم نوسازی در این بافت‌ها باقی نخواهد ماند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران ادامه داد: در بسته‌های تشویقی قبلی بیشتر فرد سازنده مورد حمایت قرار می‌گرفت؛ اما در بسته تشویقی فعلی، براساس تفاهمی که با دولت انجام شده، محله مورد حمایت قرار می‌گیرد؛ به طوری که با حضور همه دستگاه‌های اجرایی 10 درصد محلات به صورت محله‌ای و همه جانبه نوسازی آنها مورد توجه قرار می‌گیرد. قطعا نوسازی محلات به حوزه‌های زیرساختی مرتبط خواهد بود.

فتح‌اللهی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به توزیع عادلانه مشوق‌ها در بسته‌های تشویقی جدید اشاره کرد و افزود: در گذشته به همه گونه‌های بافت فرسوده به صورت یکنواخت توجه می‌شد در نتیجه ریزدانه‌ها امکان بهره‌برداری کمتری را داشتند اما در بسته جدید به ریزدانه‌ها به صورت ویژه توجه شده است.

وی با اشاره به اینکه 93 درصد پلاک‌ها در بافت فرسوده زیر 200 متر هستند، افزود: 68 درصد پلاک‌ها در بافت‌های فرسوده زیر 150 متر و 75 درصد نیز زیر 100 متر هستند. بنابراین باید به ریزدانه‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با اشاره به همدلی و همگامی دولت و شهرداری در ارائه بسته‌های تشویقی جدید گفت: این همدلی و همکاری میان دولت و شهرداری توفیق بسیار بزرگی است که قطعا با سرعت این روند، ستاد بازآفرینی کلانشهر تهران می‌تواند محل ساماندهی نوسازی بافت‌های فرسوده قلمداد شود.

فتح‌اللهی با اشاره به مصوبه شهرداری تهران برای مستقر شدن ستادهای نوسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده در مناطق گفت: این ستادها با هدف مدیریت محل در سرای محلات مستقر خواهند شد. بدین ترتیب ریل‌گذاری مدیریت هماهنگ در ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران حتی تا سطح مناطق نیز انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: در بسته‌های قبلی پلاک‌محوری مدنظر بود؛ اما بسته فعلی محله محور است و به دنبال نوسازی متداول در محله‌ها خواهد بود تا از این طریق ارتقای کیفیت زندگی را برای شهروندان تهرانی به همراه داشته باشد. بی‌تردید فقدان شغل پایدار و وجود مشاغل غیررسمی از معضلات بافت‌های فرسوده قلمداد می‌شود که با توانمندسازی و ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با محله، می‌توان مشاغل غیررسمی را به مشاغل رسمی تبدیل کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران در بخش دیگری از تشریح بسته‌های تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده تصریح کرد: در 149 محله در 12 منطقه از تهران بسته‌های نوسازی عمومی در نظر گرفته شده است؛ اما بسته‌های ویژه‌ای برای محلاتی که مقتضیات خاصی دارند در نظر گرفته شده است. برای مثال در منطقه 12 که به 3 ناحیه تاریخی جنوبی و شمالی تقسیم شده است، بسته‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. محله‌های سیروس، بازار، سنگلج و عودلاجان در منطقه 12 به عنوان محله‌های تاریخی در نظر گرفته شده که با هماهنگی میراث فرهنگی، بهسازی و نوسازی پلاک‌های آن در جهت ارتقای زندگی در این محله‌ها اجرایی خواهد شد.

فتح‌اللهی تصریح کرد: در بسته‌های تشویقی این محله‌ها احیا، مقاوم‌سازی و مرمت پلاک‌های تاریخی ثبت شده و ثبت نشده به طور جدی مدنظر قرار گرفته و وام ویژه‌ای جهت مرمت این پلاک‌ها در نظر گرفته شده است و تلاش شده هویت این آثار و نفع مالکان مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در این محله‌ها برای ساخت فضاهای تجاری 75 درصد تخفیف در نظر گرفته شده، در حالی که در سایر محله‌ها این محل 50 درصد خواهد بود. در حقیقت تلاش شده است که در منطقه 12 و در بخش جنوبی آن ساکنان به مالکان تبدیل شوند و محله خانواده‌محور شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران درخصوص روند اعطای وام نوسازی بافت‌های فرسوده تاکید کرد: این وام در شهر تهران به مبلغ 50 میلیون تومان خواهد بود که 20 میلیون تومان نیز به عنوان تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت خواهد شد. همچنین اگر نمای ساختمان‌های نوسازی شده متناسب با طرح کمیته نمای منطقه باشد، بین 10 تا 20 میلیون تومان کمک بلاعوض توسط سازمان نوسازی شهرداری تهران به مالکان پرداخت می‌شود.

فتح‌اللهی تاکید کرد: کلیه خدمات ارائه شده توسط دفاتر خدمات نوسازی رایگان خواهد بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 30خرداد1395، کدخبر: 95033017841: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین