پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۳۳۳۰
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸
هزاران معترض خشمگین روز گذشته وارد سفارت آمریکادر بغداد شدند تا اعتراض خود را به حمله هوایی اخیر آمریکا به نیرو‌های حشد شعبی نشان دهند. در حالی که مقامات آمریکایی در ساعات اولیه انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه رفته و مدعی پاسخگویی به این اقدامات بودند، ترامپ لحن خود را ناگهان تغییر داد و گفت با ایران سر جنگ ندارد.

شعار سال: نیرو‌های آمریکایی در واکنش به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در حمله‌ای راکتی به پایگاهی در عراق، سرفرماندهی گردان‌های کتائب حزب‌الله عراق در شهر مرزی قائم در استان انبار را بمباران کرده اند.

آمریکایی‌ها مدعی اند که کتائب حزب‌الله عراق از گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق است.

 ظهر امروز اکانت توییتر بیت رهبری در اقدامی غیر منتظره برای اولین بار توییت رییس جمهور آمریکا را بازنشر کرده و به آن پاسخ داد.

توییتر رسمی رهبری نوشت: تو توییت کردی که ایران را مسئول حوادث بغداد معرفی کنی و بگویی به ایران پاسخ خواهی داد: اولا تو هیچ غلطی نمیتوانی بکنی. دوما اگر منطقی بودی (که نیستی) میدیدی که جرائم خود شما در عراق، افغانستان و ... ملت‌ها را از شما منزجر کرده است.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا عصر یکشنبه در بیانیه‌ای که در مارلاگو، ویلای شخصی دونالد ترامپ، قرائت کرد گفت: ما اقدامات جمهوری اسلامی ایران که جان مردان و زنان آمریکایی را به خطر بیاندازد تحمل نخواهیم کرد.

 عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق، نیم‌ساعت قبل از حملات با تلفن مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا از این موضوع مطلع شده و مخالفت شدید خود را منتقل کرده، گفته این کار نقض حاکمیت ملی عراق است و منجر به افزایش تنش و بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.
واشنگتن پست در گزارشی این حمله را به نیرو‌های مورد حمایت ایران منتسب کرده و نوشت:هزاران عراقی حامی گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران در حالی شعار مرگ بر آمریکا داده اند که آمریکا صد‌ها میلیارد دلار در طول ۱۷ سال در این کشور سرمایه گذاری کرده است. اعضای نیرو‌های امنیتی عراق که توسط آمریکا آموزش دیده اند در کنار حامیان شبه نظامیان کاتب حزب الله ایستادند. معترضان شعار‌هایی در حمایت از ایران میدادند و فریاد میزدند آمریکا شیطات بزرگ است. شعار‌هایی که بازتولید شعار‌های انقلابیون ایران زمان حمله به سفارت آمریکا در تهران در چهل سال پیش بود.

معترضان عراقی اعلام کردند تمام شب را بیرون سفارت مینشینند تا زمانی که دیپلمات‌های آمریکایی و نیرو‌های این کشور عراق را ترک کنند.

 پنتاگون نزدیک به ۱۰۰ تک تیرانداز و دو هلیکوپتر را برای حفظ امنیت سفارت اعزام کرد. ترامپ در توییتر خود ایران را مسئول این وضعیت خواند و مدعی شد: ایران یک پیمانکار آمریکایی را کشته و تعداد زیادی را زخمی کرده است. ما قویا به این اقدام پاسخ میدهیم و همیشه هم همین کار را خواهیم کرد. الان ایران حمله به سفارت آمریکاد ر عراق را هدایت کرده و کاملا مسئول این وضعیت است. علاوه بر این ما از عراق انتظار داریم که از نیروهایش برای حفاظت از سفارت استفاده کند.

 مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که به ارتش اجازه داده ۷۵۰ سرباز دیگر را برای اقدامات ضروری و مناسب در واکنش به اقزایش سطح تهدید علیه پرسنل و اماکن آمریکایی به منطقه اعزام کند.

 سربازانی که قرار بود اعزام شوند از نیرو‌های واکنش سریع آمریکا هستند که برای واکنش به این گونه بحران‌ها طراحی شده اند. اما بعد از مکالمه تلفنی مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق، تهدید‌ها به حمله به سفارت کمی تخفیف پیدا کرد.

 یک فرمانده نظامی عراق اعلام کرد که نیرو‌های امنیتی عراقی مانع از ورود معترضان به داخل تشکیلات سفارت خواهند شد. عبدالمهدی در بیانیه‌ای خواستار حفظ آرامش شد و نیرو‌های امنیتی کمربندی را برای جلوگیری از نفوذ بیشتر معترضان تشکیل دادند.

اما معترضان همچنان بیرون دروازه‌های سفارت ماندند و تلاش کردند با کوکتل مولوتف، دیوار سفارت را خراب کنند.

با پیام‌های واتس اپی‌ای که از دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت آمریکا در اتاق امن به بیرون ارسال شده بود معلوم شد حال آن‌ها خوب بوده است.

معلوم نیست چه تعداد مقام آمریکایی در ساختمان سفارت حضور داشتند. مقامات برآورد‌های نتعددی از تعداد کارکنان تمام وقت سفارت آمریکا در عراق ارائه کردند که عددی بین ۳۰۰ تا ۳۲۵ نفر را تشکیل میداد.

مت تولر سفیر آمریکا در عراق پیش از این برای سک سفر شخصی عراق را ترک کرده بود، اما قرار بود به عراق برگردد.

پمپئو در مصاحبه‌ای که با فاکس نیوز داشت اعلام کرد علی رغم برخی گزارش‌های مننشر شده آن‌ها هیچ برنامه‌ای برای تخلیه دیپلمات‌ها از بغداد یا عقب نشینی ۵۰۰۰ نیروی باقیمانده آمریکا در عراق ندارند.

او در مصاحبه دیگری با سی ان بی اس گفت: بار‌ها به مقامات عراقی پای تلفن فشار آورده که مسئول امنیت و جان آمریکایی‌ها در بغداد ان‌ها هستند.

واشنگتن پست نوشته این حادثه نشان داد آمریکا تا چه حد نفوذش را در دولت عراق و بر نیرو‌های امنیتی‌ای که خودش آموزش داده از دست داده است.

یکی از سران گروه‌های شبه نظامی عراقی که مورد حمایت ایران است و در حمله به سفارت آمریکا نیز نقش داشته این حادثه را با حمله دانشجویان ایرانی به سفارت آمریکا در سال ۱۹۷۹ مقایسه کرده و گفته: از اشغال سفارت آمریکادر تهران تا حمله به سفارت آمریکا در بغداد در سال ۲۰۱۹ تاریخ دوباره خودش را تکرار کرده است.

حضور هادی العامری رهبر سازمان بدر عراق، قیس الخزعلی فرمانده گروه عصاب اهل الحق و جمال جعفر ابراهیمی معروفه به ابو مهدی مهندس که چندین سال به دلیل بمبگذاری در سفارت آمریکا در کویت در زندان بوده سبب شده رسانه‌ها بیشتر بر گمانه زنی خود برای ارتباط این اعتراضات با ایران پافشاری کنند. آمریکایی‌ها این شخصیت‌ها را تحت نفوذ ایران میدانند.

 از طرفی گرافیتی‌هایی که بر دیوار سفارت نگاشته شده بود نیز از همبستگی این حمله با ایران خبر میداد. نام رهبر ایران و فرمانده سپاه قدس قاسم سلیمانی توسط معترضان بر دیوار سفارت نوشته شد و شعار مرگ بر آمریکا یادآور شعار‌های انقلابی ایران بود.

با وجود تهدید‌های مقامات آمریکایی علیه ایران و ارتباط دادن ایران به این درگیری ها، ترامپ در حالی که در مارلاگو، ویلای ریاست جمهوری در فلوریدا برای جشن سال نوی میلادی حاضر شده بود اعلام کرد: ایران باید بیش از هر کس دیگری دنبال صلح باشد؛ و ما انتظار نداریم بین آمریکا و ایران جنگی رخ دهد.

 رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که او صلح را دوست دارد و فکر نمی‌کند که این برای ایران هم ایده خوبی باشد و بر این باور است که چنین اتفاقی نمی‌افتد. او با مقایسه حمله به سفارت آمریکا در بنغازی در لیبی در زمان اوباما با حمله معترضان خشمگین به سفارت آمریکا در بغداد گفت که حادثه بنغازی تکرار نخواهد شد.

ترامپ چند ساعت پیش از این اظهارات تهدید کرده بود که ایران را به خاطر حمله معترضان به سفارت آمریکا در بغداد تنبیه خواهد کرد.

 فاکس نیوز در گزارشی به واکنش نیویورک تایمز به حمله به سفارت آمریکا در بغداد انتقاد کرده و گفته این رسانه حمله کنندگان به سفارت را «عزاداران عراقی» خوانده است. این در حالی است که این حمله از بدترین حملات به سفارت آمریکا در سال‌های اخیر بوده است.

 هاآرتص نیز در باره این تحولات اخیر نوشت: حمله تحقیر آمیز و علنی به سمبل‌های آمریکایی در خاورمیانه کار خوبی نیست، به ویژه اگر بدانید اقدامات مقابله‌ای آمریکایی‌ها منجر به تلفات زیادی خواهد شد. اما ترامپ بار‌ها اعلام کرده با ماجراجویی نظامی در منطقه مخالف است. ایران موفق شد روز سه شنبه بازی را به نفع خودش تغییر دهد. بعد از ماه‌ها اعتراضات علیه دولت عراق و دخالت‌های تهران در این کشور که به حمله به کنسولگری ایران در عراق هم منجر شد، دیروز ایران موفق شد وضعیت را به سمت حضور نظامی آمریکا در عراق تغییر دهد.

 این لحظه ایست که حقیقت استراتژی آمریکا در منطقه را نمایان میکند. غیر ممکن بود بتوانید بفهمید ایران تا کجا قرار است پیش برود، اما روشن است که به تدریج سطح خطر از سوی ایران به طور برنامه ریزی شده‌ای افزایش یافته به طوری که امروز آمریکا به گوشه رینگ افتاده و مجبور است واکنش نشان دهد.

 این رسانه اسرائیلی نوشته: برخی تحلیل گران آمریکایی میگویند ایران وحشت زده شده، اما برعکس به نظر می‌رسد در طول این سال‌ها ایران به به طور برنامه ریزی شده‌ای تحریم‌های آمریکا علیه خودش را تخفیف داده است. در این بین اسرائیل از یک گوشه به ماجرا نگاه میکند. امیدوار باید بود که اورشلیم با این ایده که به طور غیر مستقیم بر آتش درگیری‌ها در بغداد بدمد به این امید که یک ائتلاف جدید بین المللی علیه ایران شکل دهد، بازی نخورد.

 این رسانه گفته بهتر است اسرائیل از هر گونه اتهام به تشدید تنش‌ها میان آمریکا و ایران که در هفته‌های گذشته به طور چشم گیری افزایش یافته دور بماند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت رویداد24، تاریخ 11 دی 98، کد مطلب: 199637: www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین