پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۷۷۵
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۹
پروژه ساخت نیروگاه 546 مگاواتی سیکل ترکیبی سربداران سبزوار داستانی مفصل و پرفرازونشیب دارد. پروژه این نیروگاه از سال های 86 تا 91 چندین بار کلنگ زنی شد و برای چندمین بار در بهمن ماه سال گذشته با کلنگ زنی مجدد به مرحله تجهیز کارگاه رسید و قرار است تا سال آینده فاز نخست آن به بهره برداری برسد.

شعارسال:  پروژه ساخت نیروگاه 546 مگاواتی سیکل ترکیبی سربداران سبزوار داستانی  مفصل و پرفرازونشیب دارد. پروژه این نیروگاه  از سال های 86 تا 91 چندین بار کلنگ زنی شد  و برای چندمین بار در بهمن ماه سال گذشته با کلنگ زنی مجدد به مرحله تجهیز کارگاه رسید و قرار است  تا سال آینده فاز نخست آن به بهره برداری  برسد.به گزارش خراسان رضوی، یکی از مهم ترین موضوعات در حوزه زیرساخت ها برای رسیدن به توسعه و پیشرفت موضوع تامین انرژی برق است. به همین دلیل  طرح  ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی  در دو دهه گذشته در دیار سربداران مطرح بوده است  اما اتفاق خاصی برای  اجرایی شدن این پروزه نیفتاد و درحد حرف باقی ماند تا این که در بهمن سال گذشته کلنگ این پروژه به زمین زده شد.احداث نیروگاه 546 مگاواتی براساس سیاست های اصل 44 قانون اساسی از طریق بخش دولتی امکان پذیر نبود و باید با جذب سرمایه گذار بخش خصوصی اجرایی می شد.

 گذری بر تاریخچه پروژه نیروگاه 546 مگاواتی سیکل ترکیبی سربداران

در سال 91 برای احداث نیروگاه 546 مگاواتی قراردادی با بخش خصوصی منعقد و از طرفی موافقت خرید تضمینی برق توسط وزارت نیرو و همین طور موافقت تامین گاز مورد نیاز برای  نیروگاه سیکل ترکیبی گرفته شد. این پروژه به مرحله ای رسید که بحث تامین اعتبار مطرح شد و به دلیل این که سرمایه‌گذاری سنگینی به میزان 290 میلیون دلار در اجرای پروژه نیاز داشت و سرمایه گذار به تنهایی نمی‌توانست این میزان اعتبار مورد نیاز را تامین کند، سال 92 معرفی سرمایه گذار به صندوق توسعه ملی مورد پیگیری قرار گرفت و مدارک و اسناد مورد نیاز برای روند اجرای پروژه به صورت همزمان انجام شد. پس از پیگیری های مستمر 19 نیروگاه برای راه‌اندازی هدف گذاری شده بود که برای دریافت تسهیلات درخواست داشتند و با گذشت یک سال نیروگاه سیکل ترکیبی 546 مگاواتی سربداران از اولویت 19 به 15 تغییر یافت و طی مراحل اداری و با ارائه اسناد مجدد این موضوع در دستور کار قرار گرفت. همچنین برای دریافت تسهیلات به دلایل مختلف شرایط فراهم نشد و پس از جلسات متعدد، چیت چیان وزیر سابق نیرو دستور داد که این پروژه در اولویت دوازدهم قرار گیرد. یکی از دلایلی که سبب شده بود پروژه نیروگاه سربداران به ثمر نرسد، مصوبه دولت بود که از صندوق توسعه ملی میزان دو میلیارد دلار باید تسهیلات به بخش انرژی داده شود. این موضوع به این معناست که برای هر نیروگاه دارای اولویت  200 میلیون دلار در نظر گرفته می شد بنابراین 10 نیروگاه در کشور می توانستند از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کنند.موضوع پیگیری شد و با حضور وزیر نیرو  و سرمایه گذار نشستی برگزار شد و با دلایل و مستنداتی ساخت نیروگاه سبزواردر اولویت کمتر از 10 قرار گرفت و نیروگاه سربداران جایگزین نیروگاه قشم شد. با قرار گیری نیروگاه سربداران در اولویت کمتر از 10 امکان استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی فراهم شد و همچنین در شورای اقتصاد و سازمان مدیریت برنامه و بودجه مجدد اصلاحیه ای اخذ شد که نیروگاه سربداران مشمول یارانه ها  شودو کارفرما بیشتر از گذشته به سرمایه گذاری در پروژه رغبت پیدا کرد و به بانک صادرات برای دریافت تسهیلات معرفی شد. درابتدای سال گذشته ال سی پروژه گشایش یافت و پروژه نیروگاه 546 مگاواتی با حضور اردکانیان وزیر نیرو در بهمن سال گذشته در محدوده ریوند داورزن کلنگ زنی شد.

توسعه و‌پیشرفت شهرستان داورزن با ساخت پروژه نیروگاه

رئیس شورای اسلامی شهر داورزن در گفت‌وگو با خراسان رضوی اظهار کرد: بحث اشتغال زایی در پروژه نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی سیکل ترکیبی بسیار دارای اهمیت است و می تواند مشکل مهاجرت و اشتغال زایی این شهرستان را برطرف کند.موسی الرضا داورزنی با اشاره به ظرفیت اشتغال‌زایی برای یک هزار و‌ ۲۰۰ نفر در پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی، افزود: این میزان اشتغال به معنای این است که یک هزار و ۲۰۰ خانوار در داورزن ماندگار می‌شوند و ماندگاری جمعیت توسعه و‌پیشرفت این شهرستان را به دنبال دارد.وی ادامه داد: آرزوی دیرینه مردم شهرستان داورزن ساخت پروژه نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی سیکل ترکیبی بوده که در گذشته تنها بیابانی بوده و اکنون همانند شهرک صنعتی در حال ساخت است.وی با بیان این که ساخت نیروگاه عامل توسعه فیزیکی داورزن است، افزود: در گذشته این پروژه چهار بار کلنگ زنی شده بود و خوشبختانه هم اکنون شاهد تحقق قول ۱۷ ساله هستیم.داورزنی در خصوص روند پیشرفت پروژه، تصریح کرد: به لطف همت و تلاش تمامی مسئولان هر روز شاهد پیشرفت در این پروژه هستیم و در دو طرف پروژه سیل بندهایی احداث شده که مسیر سیل منحرف شود و‌خسارتی به تجهیزات نیروگاه وارد نشود.وی گفت: حداقل حدود ۱۲ سوله و سازه سبک در محل پروژه نیروگاه ساخته شده و ژنراتور نیز به محل پروژه منتقل شده است.

انتقال نخستین ژنراتور به محل نیروگاه

براساس مشاهدات خبرنگارما نخستین ژنراتور نیروگاه 546 مگاواتی سیکل ترکیبی سربداران با هزینه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به محل نیروگاه وارد شده است و بنابراین انتظار است که کمتر از یک سال آینده فاز نخست آن به مرحله بهره برداری برسد. با توجه به وعده های مسئولان طی کمتر از یک سال آینده فاز نخست پروژه  به بهره برداری می رسد و در این فاز 183 مگاوات برق تولید می شود. همچنین پس از فاز نخست، بهره برداری از فازهای دوم و سوم طی سه سال آینده در دستور کار قرار می گیرد،  بنابراین در مجموع 546 مگاوات برق وارد مدار می شود.

 مطابق برنامه پروژه در حال انجام است

همایونی مدیر پروژه درخصوص روند اجرای پروژه گفت: روند اجرایی پروژه نیروگاه 546 مگاواتی که امسال به ما ابلاغ شد، از ابتدای سال آغاز شده است. وی با بیان این که آغاز پروژه را از اول شهریور ماه در نظر گرفتیم و برنامه زمان بندی برای روند پروژه تعریف شده است، افزود: در کوتاه ترین زمان ممکن پیمانکار برای پروژه انتخاب وهمزمان با تجهیز کارگاه فعالیت اجرایی پروژه آغاز شده است. مدیر پروژه ادامه داد: سیل بند در اطراف پروژه نیروگاه احداث و نیروگاه حفظ شده و در مراحل بعدی سنگ چینی را در برنامه قرار داده ایم. وی با بیان این که همزمان با این اقدامات در داخل پروژه توربین گاز واحد یک خاک برداری انجام و احداث مخازن سوخت آغاز شده است، تصریح کرد: مطابق برنامه ای که تعریف شده، اقدامات پروژه در حال انجام است. مدیر پروژه با اشاره به انتقال نخستین ژنراتور به محل پروژه نیروگاه 546 مگاواتی سیکل ترکیبی سربداران، تصریح کرد: توربین ژنراتور به عنوان یکی از تجهیزات اصلی به زودی به محل پروژه منتقل می شود. همایونی تاکید کرد: مراحل تجهیز کارگاه فرایند چند ماهه ای در تمامی پروژه هاست و در این پروژه به سرعت 300 و 670 متر مربع بنا ساختیم  و دغدغه ای در خصوص تجهیز کارگاه نداریم. وی گفت: یک ساختمان 118 متر مربعی برای بهداری، آتش نشانی و آزمایشگاه احداث شده و همچنین تجهیز اداری مستقر شده است. مدیر پروژه با بیان این که تمامی عزم ما در پروژه این است که مطابق برنامه پیشرفت داشته باشیم ، افزود: در محل پروژه فعالیت ها بیشتر می شود و در بیشترین زمان به اشتغال یک هزار و 200 نفر در محل پروژه می رسد. همایونی تصریح کرد: در پروژه های مختلف به این صورت بوده که 70 درصد نیروها به صورت بومی جذب می شوند و امیدواریم با همت و همدلی مردم و مسئولان بتوانیم پروژه  را سریع تر به پایان برسانیم .موسوی کارفرمای پروژه نیزگفت: تمام تلاشمان را انجام می دهیم که پروژه نیروگاه 546 مگاواتی سبزوار را در کمترین مدت زمان به مرحله بهره برداری برسانیم. وی ادامه داد: در دیگر پروژه هایی که گروه مپنا انجام می‌داد، برنامه زمان بندی در حدود سه سال طول می کشید. موسوی افزود: برخی تجهیزات ازگروه مپنا گرفته شده و به دنبال تامین بقیه تجهیزات  هستیم که همه امکانات آماده باشد و عملیات نصب فونداسیون انجام شود.
 
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از روزنامه خراسان رضوی ،تاریخ انتشار:7   بهمن    1398،کدخبر:   232703 ،www.khorasanrazavi.khorasannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین