پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۸۹۴۹
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸
محدودیت های جزیی و موقت کرونایی در حالی از امروز اعمال می شود که هنوز درباره اجرای طرح ترافیک در تهران اختلاف نظر وجود دارد.
شعارسال: از امروز بر اساس مصوبه ستاد مدیریت کرونا در تهران و تایید ستاد ملی کرونا به مدت یک هفته برای شهر‌هایی که در وضعیت قرمز یا هشدار مانند تهران هستند محدودیت‌های جدیدی اعمال می‌شود.

بر این اساس فعالیت آموزشگاه‌ها، مدارس شبانه‌روزی، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، باغ وحش و شهربازی و باشگاه‌های ورزشی سالنی هم تعطیل خواهد بود.

همچنین استخر‌های سرپوشیده با محدودیت فعالیت مواجه خواهند شد.

فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در تهران گفت: اگر دستورالعمل‌ها رعایت نشود در بازگشایی مشاغل دیگر هم تجدید نظر خواهد شد.

استانداری تهران هم اعلام کرد: مراکز تجاری در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌ها، پلمب می‌شوند.

اعمال محدودیت‌های جدید در تهران در حالی است که یکی از عوامل موثر در رعایت فاصله اجتماعی یعنی لغو طرح ترافیک همچنان با اختلاف نظر مسوولان تصمیم گیر مواجه است.

مخالفان لغو طرح ترافیک استدلال کرده اند که لغو آن باعث تردد‌های غیر ضروری شهروندان در سطح شهر می‌شود و به همین دلیل با لغو طرح ترافیک موافق نیستند.

موافقان، اما می‌گویند از آنجا که وضعیت حمل و نقل عمومی در سطح شهر به گونه‌ای نیست که نه در خطوط اتوبوسرانی و نه در مترو شهروندان بتوانند فاصله اجتماعی را رعایت کنند بنابراین به طور طبیعی بسیاری از شهروندانی که از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند در معرض تماس‌های ناخواسته و آلوده کننده قرار می‌گیرند.

این واقعیت را کسانی که حتی یکبار از خطوط اتوبوسرانی یا مترو تهران استفاده کرده باشند تایید خواهند کرد.

ضمن آنکه تردد با وسیله نقلیه شخصی علیرغم افزایش بار ترافیک ضریب ایمنی را بالاتر می‌برد. چه بخواهیم و چه نخواهیم شهروندان زیادی در شرایط عادی اعلام شده مجبور به حضور در محل کار خود هستند بنابراین بهتر است به این وسیله از بار حمل و نقل عمومی هم کم شود تا رعایت فاصله اجتماعی در آن‌ها برای دیگرانی که وسیله نقلیه شخصی ندارند آسان‌تر باشد.

تردید‌ها در اجرا یا لغو طرح ترافیک در موج اول کرونا نیز وجود داشت و بالاخره بعد از غلبه مسوولان بر این تردید‌ها طرح ترافیک در تهران لغو شد و اثر مثبت آن نیز دیده شد.

در آن زمان نیز مسئولان شهری در ابتدا، زمان آغاز اجرای مجدد طرح ترافیک در تهران را در سالی که با کرونا آغاز شده بود از ۲۳ فروردین اعلام کردند که این تصمیم با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که رئیس ستاد کرونای کشور نیز محسوب می‌شود، لغو شد.

سعید نمکی در همان ۲۳ فروردین یعنی نخستین روز اجرای طرح ترافیک جدید ضمن اعلام لغو اجرای این به این نکته اشاره کرد که در شرایطی که وسایل نقلیه عمومی کفاف رعایت فاصله گذاری را نمی‌دهد، یکی از مطمئن‌ترین وسیله‌ها استفاده از وسیله نقلیه شخصی است؛ باید مردم را ترغیب کنیم که فاصله گذاری هوشمند را اجرایی کرده و به سمت استفاده از وسیله نقلیه شخصی بروند.

اعضای شورای شهر تهران نیز که تا پیش از این دستور وزیر بهداشت قصد اجرای طرح ترافیک را داشتند، پس ازدستور نمکی در کنار تقدیر و تشکر از این تصمیم، خواستار رسیدگی به این موضوع شدند که چه کسانی قصد بازی با سلامت و جان مردم را داشتند!

شورای شهر: تابع ستاد کرونا هستیم  

اما در دور جدید محدودیت‌های کرونایی موضع شورای شهر تهران قدری تخفیف یافته و محسن هاشمی رییس این شورا در این باره شورا را تابع تصمیمات ستاد کرونا دانسته است.

او که در ۱۳ خرداد و در زمان با آغاز دوباره افزایش روند ابتلای کرونا در کشور از آغاز اجرای آزمایشی طرح ترافیک از ۱۷ خرداد خبر داده بود در اواسط تیرماه امسال در پاسخ به شایبه‌های مالی در زمینه کاهش درآمد شهرداری از لغو اجرای طرح ترافیک گفت: در حال حاضر برخی توپ را به زمین شهرداری انداخته‌اند و می‌گویند شهرداری به خاطر اینکه درآمدش از لغو طرح ترافیک کاهش می‌یابد مخالف لغو آن است و این مسأله حرف درستی نیست. مجموعه مدیریت شهری تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا است.

به گفته وی با اینکه افزایش تردد خودرو‌ها می‌تواند سبب افزایش آلودگی هوا و کاهش ایمنی بدن افراد شود، گفت: مدیریت شهری در مورد لغو یا اجرای طرح ترافیک تابع تصمیمات ستاد کرونا است.

رئیس شورای شهر تهران درباره موضوع لغو احتمالی طرح ترافیک اظهار داشت: موضوع طرح ترافیک یک مسأله دو لبه است و باید به آن دو سویه نگاه کرد از طرفی طرح ترافیکی که در حال حاضر اجرا می‌شود متفاوت از طرح ترافیک سابق است.

وی افزود: اصولا زمانی که تردد خودرو‌ها در سطح شهر افزایش یابد آلودگی هوا بروز می‌کند که این آلودگی ایمنی بدن را کاهش می‌دهد و این مسأله به ویژه در کسانی که دچار بیماری هستند حادتر است.

رئیس شورای شهر تهران طی روز‌های اخیر با اشاره به اینکه وزارت بهداشت باید این موضوع را بررسی کند و نتیجه لغو طرح ترافیک بر سلامت انسان را هم اعلام کند، گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر همه فعالیت‌ها در پایتخت در حال انجام است و کسب و کار‌ها فعالند باید دقیق بررسی شود که آیا برداشتن طرح به نفع یا ضرر مردم است و آیا مسافران حمل و نقل عمومی با لغو طرح کاهش چشمگیر خواهند داشت؟

هاشمی بیان داشت: ستاد ملی مقابله با کرونا می‌تواند هر تصمیمی را درباره طرح ترافیک اتخاذ کند، شهرداری نیز ملزم به اجرای آن است، ولی بهتر است که اگر تصمیمی در مورد لغو طرح ترافیک وجود دارد آن را با شورای شهر مطرح کنند تا مسأله به صورت قانونی صورت گیرد چرا که بر اساس قانون لغو طرح ترافیک باید مصوبه شورای شهر هم داشته باشد.

ماسک همه ماجرا نیست

در هر حال روند نگران کننده افزایش مبتلایان به کرونا در تهران از موج اول این بیماری چیزی کم ندارد و به علاوه به دلیل خفیف‌تر بودن محدودیت‌ها و پیش از آن عادی اعلام شدن شرایط، حضور مردم در سطح شهر نیز افزایش یافته وهمین امر نیز رعایت فاصله اجتماعی را دشوار کرده است.

در حال حاضر توصیه‌های بهداشتی بر استفاده از ماسک از سوی شهروندان متمرکز شده و این در حالی است که معلوم نیست به دلیل پیش بینی ناپذیری رفتار این ویروس ناشناخته چنین تاکیدی درست مانند روز‌های نخست این بیماری دوباره ضروری تشخیص داده نشود.

پوشیدن ماسک به تنهایی کافی نیست و باید پوشیدن ماسک به همراه شستشوی مکرر و مناسب دست انجام شود. بسیاری از متخصصان حتی در مورد استفاده نامناسب از ماسک مانند دست زدن به آن و عدم شستن دست‌ها قبل و بعد از استفاده از ماسک، ابراز نگرانی کرده‌اند چرا که می‌تواند خطر انتقال ویروس را افزایش دهد.

اطلاعات موثق و شواهدی در زمینه «کمی سازی» میزان انتقال ویروس کرونا در صورت استفاده و یا عدم استفاده از ماسک وجود ندارد و علیرغم تاکید بر استفاده درست از ماسک و اثرات آن بر ایمنی در برابر کرونا تاکنون هیچیک از سازمان‌های معتبر بهداشتی از ادعا‌های مربوط به درصد‌های این ایمنی حمایت نکرده‌اند؛ بنابراین آنچه همچنان به طور قطعی در زمینه ایمنی در برابر کرونا مطرح است شستن مکرر دست‌ها و حفظ فاصله اجتماعی است که در کم کردن تردد‌های عمومی در سطح شهر قابل دستیابی است که متکی بر خلوتی وسایل حمل ونقل عمومی است که آن نیز خود بر امکان استفاده از خودرو‌های شخصی برای تردد مبتنی است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از الف، تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۹، کدخبر: ۳۹۹۰۴۲۸۰۴۳، www.alef.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین