او افزود: «در 10 سال اخیر شهرداری دو تحریم داشت؛ تحریمهای جهانی و تحریم دولت. مجلس تصویب کرد 1.2 میلیارد برای مترو تهران ابلاغ شود که تاکنون یک قِران هم ندادهاند و بنده هیچموقع گلهمندی نکردم و امروز که اکثر پروژهها در کشور تعطیل شده است، 21 هزار نفر شبانهروز در مترو تلاش میکنند و کارها پیشرفت داشته است» اما این سخنان در شرایطی مطرح میشود که معاون امور شهرداریهای سازمان دهیاریها وشهرداریهای کشور ضمن رد ادعاهای شهردار، به پرداخت سهم 50 درصدی دولت به مترو کلانشهرهای کشور اشاره میکند.
علی نوذرپور با اشاره به مصوبه اخیر دولت درباره راهکارهای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها که حدود یک ماه پیش برای اجرا ابلاغ شده است، به «ایران» میگوید: دولت در این مصوبه فقط در یک بند، 2 هزار و 200 میلیارد تومان تسهیلات ازطریق بانکها به توسعه «ناوگان اتوبوسرانی و حمل و نقل بار و مسافر» برای کلانشهرها و بویژه تهران اختصاص داده که قرار است از این محل، 4 هزار دستگاه اتوبوس پایه گازسوز برای 8 کلانشهر کشور خریداری شود.
* اختصاص 3 هزار دستگاه اتوبوس به تهران
وی البته میگوید که از این 4 هزار دستگاه، حدود 3 هزار دستگاه به تهران اختصاص مییابد و هم اکنون نیز در مرحله عقد قرارداد بین شهرداری تهران و شرکتهای خودروساز قرار دارد. براین اساس، دولت به ازای هردستگاه اتوبوس، 220 میلیون تومان وام با کارمزد 8 درصد به شهرداری ها پرداخت میکند، ازآن طرف خودروساز نیز متعهد شده تا 10 درصد باقی مانده از 18 درصد وام را پرداخت کند.وی همچنین اشارهای به پرداخت 120 تا 150 میلیون تومان به شهرداریها از محل صرفهجویی ناشی ازجایگزینی اتوبوسهای پایه گاز سوز به جای اتوبوسهای فرسوده کرده و دراین باره اینطور توضیح میدهد: همه اتوبوسهای پایه گازسوز به جی پی اس مجهز می شوند، براین اساس وزارت نفت به ازای مجموع پیمایشهایی که ثبت میشود، معادل 120 تا 150 میلیون تومان از محل صرفهجویی در فواصل 3 ماهه به شهرداری تهران و کلانشهرها به ازای هر دستگاه اتوبوس پرداخت میکند.
نوذرپورادامه میدهد:علاوه براین، سازمان برنامه و بودجه مکلف شده از ردیف مربوط به کمکهای فنی و اعتباری به ناوگان حمل و نقل عمومی شهری، رقمی را در اختیارما قرار دهد که اگر این رقم که در قانون بودجه پیش بینی شده تخصیص یابد، ما در اختیار شهرداریها قرار میدهیم که در این صورت همان کارمزد 8 درصد هم به صفر میرسد.وی همچنین به مصوبه شورای اقتصاد که حدود 2 هفته پیش ابلاغ شده است، اشاره کرده و دراین باره میگوید: براساس این مصوبه قرار است، 2 هزار واگن برای توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی از طریق مناقصه بینالمللی خریداری شده و ظرف 5 سال به مترو تهران و 9 شهربزرگ دیگرتزریق شود.
نوذرپور با بیان اینکه این واگنها از سوی دولت خریداری شده و به صورت رایگان در اختیار شهرداریها قرار میگیرد، میگوید: از این 2 هزار واگن، یک هزار واگن به تهران تعلق دارد و حدود 2 میلیارد یورو نیز به عنوان مبلغ کل قرار داد در نظر گرفته شده است.به گفته وی، وزارت کشور مسئول برگزاری این مناقصه بینالمللی است.
* پرداخت 3 هزار میلیارد تومان از محل مالیات
وی همچنین به پرداختیهای دولت به مترو تهران اشاره کرده و دراین باره میگوید: دولت طی این 17 سال، حدود 15 هزار میلیارد ریال و در 9 ماهه امسال هم 475 میلیارد ریال به مترو تهران پرداخت کرده است، البته منکر این هم نیستیم که شهرداری تهران تا سال گذشته، بیش از 30 هزار میلیارد ریال در این زمینه پرداخت کرده است.وی با بیان اینکه سهم تهران از مجموع بودجه شهرداریهای کشور 43 درصد بوده است، میگوید: این درحالی است که تهران فقط 15 درصد جمعیت شهرهای کشور را در خود جای داده است.علی نوذرپور، همچنین با تأکید بر اینکه رقم بدهی دولتها به شهرداریهای سراسر کشور از گذشته تا به امروز، معادل 2 هزار میلیارد تومان برآورد شده که تاکنون فقط در سال 87، حدود 80 میلیارد تومان آن پرداخت شده است، میگوید: براساس قانون رفع موانع تولید، سازمان شهرداریهای سراسر کشور در سال 94 مکلف شد به نیابت از شهرداریها، با توجه به اسناد موجود، میزان بدهی دولت را از وزارت دارایی گرفته، احصا کند که در مجموع رقم 2 هزار میلیارد تومان نه فقط برای تهران که برای همه شهرداریهای کشور نهایی شد.او ادامه داد: البته دولت با توجه به بند ج تبصره 7 قانون بودجه سال 93 هم اعلام کرده بود که رقم مطالبات را درصورتی که سازمان حسابرسی آنها را تأیید کند، پرداخت میکند. براین اساس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با سازمان حسابرسی قرارداد بست و 4 استان کردستان، البرز، اصفهان و تهران هم حسابرسی شدند که در نهایت رقم بدهی دولت تا پایان سال 92 به شهرداریهای یاد شده، 280 میلیارد تومان اعلام شد.وی با بیان اینکه دولت از محل قانون مالیات بر ارزش افزوده فقط در سال 93، حدود 30 هزار میلیارد ریال به شهرداری تهران کمک کرده است، تأکید کرد: اگرچه دولت محل هزینهکرد این مبلغ را تعیین نکرده، اما شهرداری تهران میتوانست با این مبلغ 6 هزار دستگاه اتوبوس خریداری کرده و به ناوگان حمل و نقل عمومی تزریق کند.
نوذرپور درباره خروج تاکسیهای فرسوده در شهرهای سراسر کشور به ارائه تسهیلات مورد نیاز دولت تا سقف 90 هزار دستگاه تاکسی اشاره کرده و میگوید: از مجموع این 90 هزار تاکسی تاکنون بیش از 17 هزار تاکسی از شرکت ایران خودرو خریداری و در کل کشور توزیع شده است که سهم تهران حدود 4 هزار خودرو بوده و این در شرایطی است که نوسازی تاکسیهای فرسوده یک وقفه 5 ساله را تجربه کرده است.
با اندکی اضافات و تلخیص برگفته از روزنامه ایران صفحه 4، تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 شهریور 1395، شماره: 6311.