پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۹۶۵۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
مدیرعامل اتحادیه تعاونی مسافربری کشور با بیان اینکه قیمت یک دستگاه اتوبوس حدود پنج میلیارد تومان است، گفت: با نرخ‌های فعلی بلیت، هیچ مالکی مایل به ادامه دادن نیست و در حال خروج از این کار هستند. از سوی دیگر متقاضیان این ناوگان قشر ضعیف هستند و قدرت پرداخت کرایه واقعی را ندارند.
شعار سال: احمدرضا عامری درباره ابلاغ دستورالعمل تعیین نرخ بلیت حمل‌ونقل عمومی مسافر جاده‌ای به اتحادیه تعاونی مسافربری کشور اظهار داشت: هنوز این موضوع رسما به اتحادیه تعاونی مسافربری کشور ابلاغ نشده است، این تصمیم‌گیری در شورای عالی هماهنگی ترابری کشور با حضور وزیر راه‌و‌شهرسازی انجام شده است.
 
وی درباره وضعیت نرخ‌گذاری فعلی بلیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی مسافری جاده‌ای اظهار داشت: از زمان گذشته و از دوره وزارت مهندس ترکان در وزارت راه و ترابری سابق، تا زمان ریاست عباس آخوندی در وزارت راه‌و‌شهرسازی، نرخ‌گذاری بلیت اتوبوس بر اساس عرضه و تقاضا بود، نرخ‌گذاری اتوبوس‌های ویژه از سوی اتحادیه تعاونی مسافربری کشور انجام می‌شد و نرخ‌گذاری اتوبوس‌های معمولی در حیطه اختیارات وزارت راه‌و‌شهرسازی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی مسافربری کشور اظهار داشت: دولت یازدهم که آمد با ادعای رونق اقتصادی کار‌هایی کرد که به زیان همه تمام شد، حمل‌ونقل هم در موضوع کالا‌های ردیف الف قرار گرفت، اما هیچ حمایتی از این بخش نشد و فقط در حد حرف باقی ماند.

نرخ‌های فعلی یک چهارم قیمت تمام شده است

عامری ادامه داد: نرخ فعلی سفر با ناوگان عمومی جاده‌ای یک چهارم هزینه تمام شده است که از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ابلاغ می‌شود، حدود ۹۰۰ ریال در ازای هر کیلومتر برای اتوبوس‌های جاده‌ای در نظر گرفته شده است در حالی که هزینه تمام‌شده این بخش ۴۵۰۰ ریال برای هر مسافر در هر کیلومتر است، اما هیچ‌کس در این حوزه پاسخگو نیست.
 
اتوبوس‌های پنج میلیارد تومانی بدون تسهیلات

وی اضافه کرد: در حال حاضر قیمت یک دستگاه اتوبوس بین‌شهری به پنج میلیارد تومان رسیده است و بابت تهیه آن هم هیچ تسهیلاتی پرداخت نمی‌شود. پیش از این زمانی که یک دستگاه اتوبوس ۸۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان بود تا ۴۰۰ میلیون تومان هم تسهیلات نوسازی ناوگان پرداخت می‌شد، اما امروز اگر یک میلیارد تومان هم تسهیلات تامین ناوگان بدهند، متقاضی قدرت تامین آن چهار میلیارد تومان بعدی را ندارد.
 
مدیرعامل اتحادیه تعاونی مسافربری کشور تصریح کرد: در کشور‌های دنیا تا ۸۰ درصد قیمت اتوبوس را به متقاضیان تامین ناوگان اتوبوسی جاده‌ای، تسهیلات می‌دهند، اما در کشور ما این رقم به ۲۰ درصد قیمت اتوبوس هم نمی‌رسد.

روزگار خراب اتوبوس‌داران

عامری در پاسخ به این سوال که ناوگان حمل‌ونقل عمومی مسافر با این شرایط هزینه‌های خود را چگونه تامین می‌کند، گفت: در این شرایط دست و پا شکسته پیش می‌رویم، روزگار تک‌مالک‌ها خراب شده، اغلب واگذار می‌کنند و از این کار خارج می‌شوند، چون هزینه زندگی‌شان هم تامین نمی‌شود.

برای تامین یک قطعه باید ارقام سنگینی بپردازند، از آن طرف هم نرخ بلیت هم به قیمت واقعی نزدیک نیست و مصوب هم است، بنابراین برای آن‌ها مشکل‌ساز شده، البته نرخ مصوب هم معقول و منطقی نیست تا مشوقی برای ماندن صاحبان ناوگان باشد.

کاهش شدید تقاضای سفر پس از واقعی شدن نرخ‌ها

وی در گفتگو با فارس در پاسخ به این سوال که با واگذاری نرخ‌گذاری به اتحادیه‌ها آیا شرایط مناسب‌تر خواهد بود، گفت: نرخ‌گذاری هم قبلا در اختیار ما بوده، ولی ما سعی کرده‌ایم نرخ‌گذاری غیرمعقول نداشته باشیم، مشتریان ناوگان عمومی مسافری جاده‌ای اقشار ضعیف جامعه هستند و اگر نرخ بلیت به هزینه‌های واقعی ناوگان نزدیک شود، تقاضای سفر کاهش می‌یابد.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی مسافربری کشور اضافه کرد: اگر قیمت بلیت اتوبوس افزایش یابد همان دانشجویی که ماهانه یک بار به خانواده سر می‌زد، هر سه ماه یک بار این کار را انجام خواهد داد، بخش آسیب‌پذیر جامعه مشتریان ما هستند و نمی‌توان قیمت‌ها را چندان افزایش داد.

عامری افزود: در حمل‌ونقل هوایی قدرت خرید متقاضیان بالاست و اگر نرخ هم تا اندازه‌ای افزایش یابد، باز تقاضا وجود دارد، چون اغلب اقشار متمول جامعه هستند. با هر دلاری به سفر خارجی می‌روند و گردشگری‌های خود را لغو نمی‌کنند، اما متقاضیان ناوگان عمومی مسافری جاده‌ای کسانی هستند که به اجبار سفر می‌کنند و بخش ضعیف جامعه هستند، بنابراین نخواسته‌ایم نرخ‌ها را آنچنان افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه حمل‌ونقل از ابتدای انقلاب در کنار نظام و کشور بوده، گفت: ما هیچ‌گاه تقاضایی خارج از عرف نداشته‌ایم و امروز هم فقط می‌گوییم این نرخ‌ها با این هزینه‌های سنگین ناوگان و قطعه و دستمزد تعمیر و نگهداری اصلا همخوانی ندارد.

چشم امید حمل‌و‌نقل جاده‌ای به دولت سیزدهم

مدیرعامل اتحادیه تعاونی مسافربری کشور در پاسخ به این سوال که انتظار شما از دولت بعدی بابت حمایت از صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای چیست؟ تاکید کرد: حمل‌ونقل عمومی مسافری جاده‌ای ظرفیت بزرگی در کشور است. این دولت که هیچ کاری نکرد، امیدواریم دولت بعدی کاری کند که این ظرفیت بزرگ و ارزشمند ناوگان عمومی مسافری جاده‌ای، بهره‌ور شود و به سمت تعطیل شدن پیش نرود.

عامری درباره تعداد ناوگان فعال در بخش حمل‌ونقل عمومی مسافری جاده‌ای اظهار کرد: در حال حاضر ۱۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۲۶ هزار دستگاه مینی‌بوس و ۳۴ هزار دستگاه سواری کرایه در ناوگان داریم.
در نشست ۲۱۷ شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور که به ریاست وزیر راه‌و‌شهرسازی برگزار شد، دستورالعمل نرخ بلیت حمل‌ونقل عمومی مسافر جاده‌ای و همچنین دستورالعمل نرخ‌گذاری بلیت‌های شناوری مسافری با این شرط که بند رسیدگی به شکایت‌ها به آن اضافه شود و تعیین نرخ بلیت حتما با هماهنگی و نظارت سازمان راهداری در خصوص نرخ بلیت حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای و همچنین نظارت سازمان بنادر و دریانوردی برای نرخ‌گذاری بلیت حمل‌ونقل شناور‌های مسافری انجام شود، موافقت شد و مورد تصویب قرار گرفت.

طبق آنچه پیش‌تر به وزارت راه‌و‌شهرسازی ابلاغ شده بود مقرر شد تا دستورالعمل تعیین نرخ قیمت‌گذاری حمل‌ونقل مسافری جاده‌ای و شناور‌های دریایی پس از تهیه و تدوین در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سازمان بنادر و دریانوردی در شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور مصوب شود.

در آن جلسه مقرر شد نرخ‌گذاری‌ها توسط صنف‌های مربوطه و بر اساس ضوابط و مقررات، تعیین و ابلاغ شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جهان صنعت، تاریخ انتشار ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۷۴۹۳۴، jahanesanat.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
0
0
با این وضعی که من یکی دارم می بینم کشور در زمینه کرونا هیچ مدیریتی نمیشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
0
0
حمل و نقل جاده ای شون خیلی خوبه تازه میخوان قیمت بلیت رو هم افزایش بدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین