پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۵۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶
معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از احصای 378 طرح از میان 2000 طرح ارسالی از 27 استان کشور که منجر به اشتغال زایی در روستاها شده است خبر داد و افزود: این طرح‌های خلاقانه که منجر به ایجاد اشتغال در روستاها شده در جهت نشر در سایر روستاها شناسایی شده و مورد حمایت قرار می‌گیرد.

شعار سال:

جندقیان در نشست خبری صبح روز یکشنبه با بیان اینکه به زودی بانک اطلاعاتی طرح‌های خلاقانه‌ای که منجر به اشتغال زایی در روستاها شده است برای نشر در سایر روستاها تشکیل می‌شود، افزود: از میان 378 طرح انتخابی، برخی از طرح‌ها برای انتشار جزئیات بیشتر انتخاب می‌شوند تا سایر روستاها بتوانند از این الگوها با توجه به ظرفیت‌های موجود در روستا استفاده کنند.

وی اظهار کرد: به دنبال تشکیل بانک اطلاعاتی ایده‌ها و خلاقیت‌های کارآفرین در روستاها، 378 طرح از بین 2000 طرح ارسالی از 27 استان شناسایی و احصا شده که اطلاعات آنها بر روی پایگاه اطلاع رسانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور منتشر شده است.

وی با اشاره به تشکیل 33 هزار و 500 دهیاری از سال 82 تا کنون ادامه داد: روستاهایی که به شرایط تعیین شده‌ای می‌رسند جهت تشکیل دهیاری‌ها اقدام می‌کنند که در کمترین زمان ممکن بیش از 60 درصد درخواست‌ها مورد موافقت قرار می‌گیرد و در روستا دهیاری تشکیل می‌شود لذا افزایش تعداد دهیاری‌ها قابل پیش بینی است. همچنین از سال 82 بیش از 8150 میلیارد تومان بودجه به دهیاری‌ها تخصیص یافته است که 5200 میلیارد تومان آن که شامل 63 درصد کل بودجه تخصیص یافته به دهیاری‌هاست در سه سال اخیر پرداخت شده است.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با تاکید بر تلاش این سازمان برای تحقق توسعه در روستاها به معنای واقعی افزود: بی تردید از الزامات توسعه و تعالی انسانها ایجاد وضعیت ثبات در امور فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است و در حقیقت الزام توسعه و ارتقاء در روستاها نیازمند ثبات حاکم بر عرصه‌های زیستی است.

جندقیان ادامه داد: از سال 1327 تا کنون برنامه ریزی برای توسعه روستایی از خرد تا کلان بارها مورد تاکید قرار گرفته؛ اما متاسفانه با وجود اینکه پس از انقلاب اسلامی توسعه روستاها در برنامه‌های پنج ساله مورد تاکید قرار گرفته بود آنچه که اجرا شد مورد رضایت روستاییان نبوده است و حاصل آن شده است که روستاییان در حال تخلیه جمعیت است و یا شهرهای کوچکی با قواعد غیر متعارف تشکیل شده است.

وی ادامه داد: در دو دوره قبل بسیاری از روستاهای کوچک ما شهر شده‌اند در حالیکه تنها اسم آنها شهر شده بر همین اساس برای اولین بار در وزارت کشور کنترل تغییرات در روستاها به شدت مورد تاکید قرار گرفته و در راستای اجرای این مهم اقداماتی بر مبنای اقتصاد مقاومتی در سه استان آذربایجان شرقی، لرستان و کرمان اجرایی شده است؛ به طوریکه روستاییان در این استان‌ها برنامه‌های خود را جهت توسعه اعلام می‌کنند و قطعا برنامه‌هایی که با رویکرد استفاده از ظرفیت استان‌ها تبیین شده است مورد حمایت سازمان شهرداری‌ها و امور دهیاری‌ها قرار می‌گیرد و از این الگوها برای استفاده سایر روستاها نیز بهره گرفته می‌شود.

جندقیان با تاکید بر اینکه دهیاری نهادی عمومی غیردولتی و خودکفاست. لذا نیاز است که در دهیاری‌ها برنامه‌هایی برای استفاده از ظرفیت‌های روستا جهت اشتغال زایی و ایجاد درآمدهای پایدار برای روستا لحاظ شود، افزود: پس از انقلاب اسلامی گسترش تعداد دهیاری‌ها تاکنون محقق شده اما به مبحث کاهش وابستگی روستاها به اعتبارات دولتی کمتر توجه شده لذا امروز لازم است که با بهره گیری از ظرفیت‌های روستاها این مهم محقق شود که این اقدام در سال اقتصاد مقاومتی برای خودکفایی دهیاری‌ها و کاهش وابستگی آنها به اعتبارات دولتی و ایجاد منابع درآمدی پایدار، آغاز شده است.

وی با اشاره به بازدید و تکمیل اطلاعات 374 روستای هدف در سه استان آذربایجان شرقی، لرستان و کرمان تاکید کرد: دریافت اطلاعات و شناسایی ظرفیت‌های توسعه در 109 روستای استان لرستان، 100 روستای آذربایجان شرقی و 165 روستای استان کرمان انجام شده است. تقسیم بندی اطلاعات این روستاها با تاکید بر سه محور کشاورزی، صنعت و خدمات با محوریت گردشگری انجام شده است و در راستای تسهیل در اجرای این طرح‌ها اطلاعات طبقه بندی شده این روستاها به استانداری‌های ذیربط جهت انجام هماهنگی‌های لازم و بهره گیری از ظرفیت کارشناسی و اجرایی دستگاه‌های ذیربط استانی انجام شده است.

جندقیان در باره نشر طرح‌های خلاقانه در سایر استان‌ها نیز گفت: اطلاعات جمع آوری شده در این سه استان پایلوت مورد پردازش قرار گرفت و مدل انجام آن به عنوان الگوی شناسایی ظرفیت‌ها و محورهای توسعه اقتصادی به سایر استانداری‌ها اعلام شد که تا کنون با پایش اطلاعات دریافتی از 16 استان کشور ظرفیت‌های توسعه در 1030 روستا با رویکرد اقتصاد مقاومتی احصا و اقدامات لازم برای فعال سازی این ظرفیت‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی هماهنگی بین دستگاهی، صدور مجوزهای تخصصی، تسهیل متناسب با فعالیت‌های تخصصی، جلب مشارکت بخش خصوصی و جلب مشارکت‌های محلی و مردمی را از وظایف معاونت امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در بهره گیری از پروژه‌های پژوهشی و ایده‌های خلاقانه خواند و افزود: در راستای حمایت از طرح‌های درآمدزای دهیاری‌ها تسهیلاتی متناسب با فعالیت‌های تخصصی آنها با نرخ سود هشت درصد و بازپرداخت چهارساله با تنفس یک ساله به دهیاری‌ها پرداخت می‌شود تا آنها نیز با بهره گیری از مشارکت بخش خصوصی فعالیت‌های تخصصی خود را قوام دهند.

جندقیان گفت: همچنین ایجاد بانک اطلاعات طرح‌های کارآفرین، خلاقانه و نوآورانه با دریافت اطلاعات و پایش بیش از 400 طرح کارآفرین از 27 استان انجام شده است. بی تردید نگاه تبیین شده در این الگوها به دنبال تغییر رویکرد دهیاران به عنوان متولیان توسعه روستا و حلقه اتصال مردم و حاکمیت بوده است.

وی ادامه داد: در حقیقت تلاش شده که این باور در سطح دهیاران و روستاییان ایجاد شود که می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های روستای خود منابع درآمدی پایدار ایجاد کنند و به صورت خودکفا عمل کنند. قطعا در این مسیر تسهیلات ارائه شده نیز نقش کاتالیزگری برای توسعه روستا خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برنامه‌های کلان و راهبردی وزارت کشور در بخش توسعه روستایی در برنامه ششم توسعه کشور اشاره کرد و افزود: واگذاری وظایف محلی دستگاه‌های اجرایی نهادهای عمومی و انقلابی به همراه منابع و اعتبارات مربوطه به دهیاری‌ها و بسترسازی برای تحقق مدیریت یکپارچه در مناطق روستایی در برنامه ششم توسعه کشور مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین بهینه سازی الگوی مدیریت روستایی و توسعه پوشش آن به کلیه مراکز سکونت‌گاهی به همراه ارتقاء سطح بهره مندی روستاییان از خدمات نوین روستایی و ترویج رویکرد منطقه‌ای در ارائه این خدمات از دیگر بندهای برنامه کلان وزارت کشور در بخش توسعه روستایی است که در برنامه ششم توسعه بر آنها تاکید شده است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 9 آبان 95 ، کد مطلب: 95080906125 www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
0
0
دهیارها و اعضای شورای روستا در غالب استان های شمالی و مناطق خوش آب و هوای کشور، عموما بنگاه املاک دارند. بنظر شما چرا؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین