پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۷۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶
رئیس سازمان نقشه برداری کشور با بیان اینکه جنوب غربی تهران در حال خالی شدن است، گفت: حدود ۴۴ منطقه در ایران بالغ بر ۱۱۰ نقطه با فرونشست زمین مواجه است. تمامی سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی هم بر این مقوله واقف هستند.
شعار سال: فرونشست زمین همچون بمب ساعتی هر لحظه اکثر اراضی کشور را تهدید می‌کند. تاکنون به رغم هشدار‌ها این بحران محیط زیستی خطرناک از سوی تصمیمگیران بی‌اهمیت بوده است. بر اساس بررسی‌های انجام شده از مجموع ۶۰۵ دشت کشور ۳۰۰ دشت دچار بحران فرونشست شده‌اند. این بحران زیست محیطی در شرایط کنونی اغلب نقاط کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

فرونشست زمین تنها حادثه غیرمترقبه جبران ناپذیر

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، رئیس سازمان نقشه برداری کشور درباره روند فرونشست زمین در تهران گفت: هنوز عمق فاجعه فرونشست زمین در کشور ما جا نیافتاده است. فرونشست زمین با دیگر مسائل محیط زیستی متفاوت است.

او افزود: برای مثال برای مهار خسارت‌های ناشی از سیل می‌توان با تخصیص اعتبارات خسارت‌های آن را جبران کرد. فرونشست زمین تنها حادثه غیرمترقبه و پیش‌بینی نشده‌ای است که به هیچ عنوان نمی‌توان آن را جبران کرد.

جعفر زاده ایمن آبادی بیان کرد: بر اساس وعده‌ها شاید سفره زیر زمینی خالی شده هزار سال آینده پر شود.

جنوب غربی تهران در حال خالی شدن است

رئیس سازمان نقشه برداری کشور افزود: باید فکر جدی برای فرونشست زمین داشت. جنوب غربی تهران در حال خالی شدن است.

او درباره دلایل بروز فرونشست زمین تاکید کرد: فرونشست جنوب تهران به دلایل عوامل انسانی بروز کرده است. هرچند عمده دلیل بروز این مقوله برداشت بی‌رویه آب است.

برداشت بی‌رویه از سفر‌های زیرزمینی/ اغلب چاه‌های کشور مرتبط با نهاد‌ها و شهرداری تهران

جعفر زاده ایمن آبادی ادامه داد: برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیر زمینی از طریق حفر چاه‌های مجاز و غیر مجاز بروز کرده است. این در حالی است که بخش قابل توجهی از چاه‌ها مرتبط با نهادها، سازمان‌ها و شهرداری تهران است.

او افزود: این چاه‌ها باید بسته شود. تهران با فرونشست زمین مواجه است. امروز فرونشست در شهر تهران را در جنوب غربی کشور شاهد هستیم. بی‌شک تبعات این بحران زیست محیطی در دیگر نقاط نیز نمایان می‌شود.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور گفت: از سوی دیگر اقدامات غیرکارشناسی، آسفالت و پوشش زمینی از بروز آب به زمین جلوگیری کرده است. برای مثال اگر ۳۶۵ روز سال در تهران بارش داشته باشیم، آب چگونه می‌تواند به زمین نفوذ کند؟ از سوی دیگر با ساختمان سازی‌های متعدد در شهر تهران مواجه هستیم. سطح زمین به دلیل ساختمان سازی‌های متعدد فشرده شده است. آب سفره‌های زیرزمینی کشیده می‌شود و افزایش پوکی خاک روند نشست زمین را تسریع می‌بخشد.

خراسان جنوبی ۱۵ سال آینده مرتع ندارد

جعفرزاده ایمن آبادی اظهار کرد: به دلیل فرونشست زمین ۱۵ سال آینده خراسان جنوبی مرتع نخواهد داشت. مشکلات متعدد در آذربایجان غربی بروز می‌کند. کویر و استان مرکزی ظرفیت برداشت سفره‌های آبی‌های زیر زمینی را ندارد.

کمیته ملی فرونشست زمین تشکیل شود

او بیان اینکه نباید برای کشاورزی چاه‌های عمیق حفر کرد، افزود: باید اقدام جدید برای مهار این مقوله در دستور کار قرار گیرد. این در حالی است که وزارت کشور، وزرات نیرو، جهاد کشاورزی و دیگر سازمان‌های مربوطه باید وارد عمل شده و کمیته ملی فرونشست زمین برگزار شود.

جعفرزاده ایمن آبادی گفت: ۴۴ منطقه در ایران بالغ بر ۱۱۰ نقطه با فرونشست زمین مواجه است. تمامی سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی هم بر این مقوله واقف هستند. سازمان نقشه برداری به دلیل در اختیار داشتن سیستم GNSS و رصد پوسته زمین و دستگاه‌های متعدد می‌تواند ارتفاع سطح آب سفره‌های زیر زمینی را در اختیار بگیرد. دستگاه‌های متولی باید وارد عمل شوند. اینکه ندانیم در ایران چه تعداد چاه با مجوز و بدون مجوز فعال هستند، مقوله خوش آیندی نیست.

جعفرزاده ایمن آبادی گفت: فرونشست زمین اتفاقات ناگوار فراوان را به دنبال دارد. همگان باید برای مهار این مقوله وارد عمل شوند. تنها دستگاهی که حساسیت به خرج داده دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برنا، تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۲۲۵۰۳۹، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
0
0
سازمان‌ها واقف هستند، اما آیا کاری هم انحام میدهند؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین